Sozofilozofia społeczna i troska o zrównoważony rozwój niektórych obszarów rzeczywistości społecznej
Wiesław Sztumski
Uniwersytet Śląski w Katowicach, ul. Bankowa 11 40-007 Katowice (Polska)
Abstrakt
W epoce antropocenu przyrodnicze i społeczne środowisko życia człowieka ulega degradacji o wiele bardziej niż w poprzednich epokach, zwłaszcza od około 70 lat. Negatywne zmiany środowiska przyrodniczego są powszechnie znane i wyraźnie odczuwane. Dlatego świadomość ekologiczna odnosi się przeważnie do degradacji przyrody w wyniku inżynierskiej aktywności ludzi. W o wiele mniejszym stopniu ludzie zdają sobie sprawę z degradacji środowiska społecznego, kulturowego i duchowego w wyniku aktywności ekonomicznej, politycznej i ideologicznej. Zakłóca ona funkcjonowanie systemów społecznych i ich zrównoważony rozwój, pogarsza relacje międzyludzkie i pustoszy osobowość. Dlatego ważna jest kwestia ochrony środowiska społecznego podejmowana przez sozologię i związana z tym refleksja filozoficzna w ramach sozofilozofii, która jest komplementarna do ekofilozofii. Artykuł ukazuje zagrożenia dla zrównoważonego rozwoju wybranych obszarów środowiska społecznego – wiedzy, wiary, przestrzeni społecznej, wolności, prywatności, czasu społecznego i pracy – oraz ich przyczyny i możliwości redukcji.
Słowa kluczowe:
środowisko społeczne, ekofilozofia, sozofilozofia, rozwój zrównoważonyBibliografia
BISSIO R., 2013, Eradicating Poverty ... By Lowering the Bar, in: Global Policy Forum, 19.06.
Google Scholar
CLARKE R., 2006, What’s Privacy, http://www.rogerclarke.com/DV/Privacy.html (2.03.2015).
Google Scholar
DIE biologische Uhr. Der Rhythmus unseres Lebens, in: Ego-Net 2001, No 4 (12.01.2015).
Google Scholar
GAEBEL W., 2014, Macht (keine) Arbeit krank?, in: Der Demografiekongress 2014, http://www.forschung-fuer-unsere-gesundheit.demitmachen/fragen-zur-gesundheitsforschung/wissenschaftlerinnen-und-experten-nehmen-stellung/macht-keine-arbeit-krank.html (20.03.2015).
Google Scholar
GLOTZ P., 2001, Die beschleunigte Gesellschaft (Kulturkämpfe im digitalen Kapitalismus), Frankfurt a/M., p. 47.
Google Scholar
GROLL T., 2011, Nicht jeder Mensch ist für Arbeit geboren, in: Zeit-online. Wissen (21.06. 2011).
Google Scholar
HEINBERG R., 2014, The Anthropocen: It's Not All About Us, in: Earth Island Journal, News of the World Environment, Summer 2014, Vol. 29, No 2.
Google Scholar
KITTNER M., 2005, Arbeitskampf. Geschichte, Recht, Gegenwart, München.
Google Scholar
MARX K., 1848, Economic and Philosophical Manuscripts o 1848.
Google Scholar
MORGENTHALER M., 2014, Es gibt keine strikte Trennung zwischen Arbeit und Frezeit, in: Tages Anzeiger, Zürich, 19.07.2014.
Google Scholar
MÜLLER T., SCHMIDT T. M., 2011, Ich denke, also bin ich Ich? Das Selbst zwischen Neurobiologie, Philosophie und Religion, Verlag Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen.
Google Scholar
NEES M., Stress verringert das Mitgefühl in: Spektrum der Wissenschaft – Psychologie/ Hirnfoschung, http://www.spektrum.de/news/stress-verringert-dasmitgefuehl/1327451 (16.01.2015).
Google Scholar
PAULSEN R., 2014, Empty Labor. Idleness and Workplace Resistance, Cambridge Univ. Press.
Google Scholar
PROSHANSKY H., ITTELSON W., RIVLIN L., 1970, Freedom of choice and behaviour in a physical setting, in: Environmental psychology: man and his physical setting, New York.
Google Scholar
REUTTERER A., 2005, Die globale Verdummung. Springer, Wien.
Google Scholar
SCHAAR P., 2009, Privatsphäre: Der Weg in die Überwachungsgesellschaft, Bertelsmann Verlag, Bielefeld.
Google Scholar
SCHAUMANN Ph., REISER Ch., 2011, Die Bedrohung der Privatsphäre, http:/sicherheits kultur.at/privacy.htm (21.02.2015).
Google Scholar
SCHELLENBERGER M., NORDHAUS T., 2009, The Death of Environmentalism. Global Warming Politics in a Post-Environmental World, in: Geopolitics, History, and International Relations, No 1.
Google Scholar
SMALLMAN C., 2014, The Progressive Modernization of Environmentalism, http://clivesmallman.org/2014/07/22/the-progressive-modernization-of-environmentalism (12.03. 2015).
Google Scholar
SMITH B.D., ZEDER M.A., 2013, The onset of the Anthropocene, in: Anthropocene, Vol. 4, December.
Google Scholar
SPORK P., 2014, Wake up! Aufbruch in eine ausgeschlafene Gesellschaft, München.
Google Scholar
SZMYD J., 2004, Cywilizacja w zagrożeniu. Imperatywy i antynomie moralne, in: Filozofia wobec XXI wieku, ed. Gawor L.,, UMCS, Lublin, p. 14.
Google Scholar
SZTUMSKI W., 2005, Bioethics in the face of technical perferctioning of man and his biological degradation, in: Biomedicine within the limits of human existence. Biomedical technology and practice reconsidered. Abstracts, Doorn, The Netherlands.
Google Scholar
SZTUMSKI W., 2013, W sieci oszustwa, in: Sprawy Nauki, No 12.
Google Scholar
SZTUMSKI W., 2009, Zniewolenie prawdy, in: Sprawy Nauki, No 1-2.
Google Scholar
SZTUMSKI W., 2009, Praca – czynnik degenerujący, in: Sprawy Nauki, No 10.
Google Scholar
SZTUMSKI W., 2010, Refleksja o cywilizacji zakłamania: ‘kłam, żeby być’, in: Transformacje, No 1-2.
Google Scholar
SZTUMSKI W., 2008, Wiara i rozum czy wiara i kłamstwo? in: Sprawy Nauki, No 6-7.
Google Scholar
SZTUMSKI W., 2014, Człowiek wobec środowiska. Propedeutyka sozofilozofii, WSL, Częstochowa.
Google Scholar
WESTIN A., 1967, Privacy and Freedom, Ateneum, New York.
Google Scholar
ZALASIEWICZ J., 2015, When did the Anthropocene begin? A mid-twentieth century boundary level is stratigraphically optimal, in: Quaternary International, 12.01.
Google Scholar
ZEIBIG D., 2014, Schadet die Zeitumstellung wirklich der Gesundheit?, http://www.spektrum.de/ (23.10.2014).
Google Scholar
Autorzy
Wiesław SztumskiUniwersytet Śląski w Katowicach, ul. Bankowa 11 40-007 Katowice Polska
Statystyki
Abstract views: 11PDF downloads: 8
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.