Niejednolita integracja i zablokowane skutki pośrednie: dlaczego zarządzanie środowiskiem w Azji Północno-Wschodniej nie jest zbieżne z modelem przyjętym w UE?

Liang Dong


School of International Studies, Peking University, 100871 Beijing (Chiny)


Abstrakt

Przyjęty w UE system zarządzania środowiskowego jest uznawany za efektywny sposób regionalnego zarządzania. Model ten oparty się na zasadach, dyrektywach i kompleksowej koordynacji, a także charakterystyce zarządzania wielopoziomowego, stał się wzorem dla różnych regionów świata. Jednak Azja Północno-Wschodnia, z silnym popytem charakterystycznym dla form dynamicznej współpracy, nie radzi sobie z coraz większymi problemami z zakresu ochrony środowiska i jest odległa od standardów UE. Funkcjonujące tu formy współpracy nie są wiążące. Model współpracy z Azji Północno-Wschodniej charakteryzuje się brakiem efektywności i kompatybilności pomiędzy poszczególnymi regionalnymi systemami ochrony środowiska, bez zapewnienia stabilnego finansowania dla podejmowanych inicjatyw, zdominowaniem przez rządy i brakiem innych podmiotów zaangażowanych w kwestie ochrony środowiska. Na ten model ma wpływ kryzys bezpieczeństwa, który objawia się w szczególny sposób we wzroście napięcia pomiędzy Chinami a Japonia. Ludzie nie darzą tu zaufaniem świata wielkiej polityki. Ta sytuacja sprawia, że regionalny zarządzania środowiskiem może być bardziej niezależny,  stykać się z wielką polityką i bez skutków ubocznych odnoszących się do innych kwestii. Teoretycznie rzecz biorąc, współpraca Azji Północno-Wschodniej w zakresie ochrony środowiska opiera się na uzgodnieniach międzyrządowych, w ten sposób, neo-funkcjonalne skutki uboczne zostają znacząco ograniczone. Oznacza to, że także w przyszłości w celu poprawienia zarządzania środowiskowego w Azji Północno-Wschodniej Azji uzgodnienia międzyrządowe będą kluczowym czynnikiem.


Słowa kluczowe:

UE, zarządzanie środowiskowe, Azja Północno-Wschodnia, zbieżność, neofunkcjonalizm

BELL S., McGILLVRAY D., PEDERSEN O., 2013, Environmental Law, Oxford University Press, Oxford, p. 210-213.
  Google Scholar

BURNS CH., CARTER N., 2012, Chapter 36 Environmental Policy, in: Jones E., Menon A., Weatherill S. (eds.), The Oxford Handbook of the European Union, Oxford University Press, Oxford, p. 512.
  Google Scholar

DAVIS CROSS M.K., 2013, Rethinking Epistemic Community Twenty Years Later, in: Review of International Studies, vol. 39(1), p. 138-139.
  Google Scholar

DOUGHERTY J.E., PFLATZGRAFF R.L. Jr., 2003, Contending Theories of International Relations: A Comprehensive Survey (5th Edition), Pearson, Chinese Edition, Beijing, p. 543-556.
  Google Scholar

KOMORI Y., 2010, Evaluating Regional Environmental Governance in Northeast Asia, Asian Affairs, in: An American Review, 37(1), p. 21.
  Google Scholar

LAURSEN F., 2012, Chapter 9 The Treaty of Maastricht, in: Jones E., Menon A. Weatherill
  Google Scholar

S. (eds.), The Oxford Handbook of the European Union, Oxford University Press, Oxford, p. 121.
  Google Scholar

SANDHOLTZ W., SWEET A.S., 2012, Chapter 2 Neo-functionalism and Supranational Governance, in: Jones E., Menon A., Weatherill S. (eds.), The Oxford Handbook of the European Union, Oxford University Press, Oxford, p. 18-19.
  Google Scholar

TAKAHASHI W., Environmental Cooperation in Northeast Asia, see at: http://pub.iges.or.jp/modules/envirolib/upload/1704/attach/neasia.pdf (28.12.2014).
  Google Scholar

VOGLER J., 2005, The European Contribution to Global Environmental Governance, in: International Affairs, vol. 81, no. 4, p. 841.
  Google Scholar

XU Q. (ed.), 2006, Zhongguo guoji quyu huanjing hezuo huibian (China International regional environmental cooperation documents), China Environmental Science Press, Beijing, p. 347.
  Google Scholar

XUE X, ZHANG H., 2013, Choices for Environmental Governance in Northeast Asia: the European Model or the Northeast Model?, in: International Politics Quarterly, vol. 3, p. 56-58.
  Google Scholar

YOON E., 2008, Cooperation for Transboundary Pollution in Northeast Asia: Non-binding Agreements and Regional Countries’ Policy Interests, in: Pacific Focus, 22(2), p. 78.
  Google Scholar

ZHANG H., 2008, Environment and International Relations (Huanjing yu guojiguanxi: quanqiu huanjing wenti de lixing sikao), Shanghai’s People Press, Shanghai, p. 35.
  Google Scholar

ZHANG H., 2008, From Absorber to Engine: The Sino-Japanese Cooperation on Environment faces Important Change, in: Shijie Huanjing (World Environment), vol. 4, p. 76-79.
  Google Scholar


Opublikowane
2015-01-05

Cited By / Share

Dong, L. (2015). Niejednolita integracja i zablokowane skutki pośrednie: dlaczego zarządzanie środowiskiem w Azji Północno-Wschodniej nie jest zbieżne z modelem przyjętym w UE?. Problemy Ekorozwoju Problems of Sustainable Development, 10(1), 15–20. Pobrano z https://ph.pollub.pl/index.php/preko/article/view/4922

Autorzy

Liang Dong 

School of International Studies, Peking University, 100871 Beijing Chiny

Statystyki

Abstract views: 17
PDF downloads: 6