Rozwój rynku ekologicznych produktów żywnościowych jako element realizacji koncepcji zrównoważonego rozwoju

Paweł Bryła


University of Lodz, Faculty of International and Political Studies, Department of International Marketing and Retailing, ul. Narutowicza 59a, 90-131 Lodz (Polska)


Abstrakt

Rozwój rynku ekologicznych produktów żywnościowych stanowi element znacznie bardziej złożonego zjawiska ekologizacji konsumpcji i umacniania się nowego paradygmatu, zwanego zielonym marketingiem.

Strategie zrównoważonego rozwoju w branży rolno-spożywczej mogą przybierać zróżnicowaną formę, począwszy od ekologizacji rolnictwa głównego nurtu poprzez rozwój sieci lokalnej produkcji i konsumpcji, rolnictwo ekologiczne, aż po uczciwy handel. Obserwujemy dynamiczny wzrost wartości rynku żywności ekologicznej w krajach wysoko rozwiniętych. W latach 2004-2012 wartość europejskiego rynku żywności ekologicznej się podwoiła. Dalszy rozwój rynku produktów ekologicznych zależy m.in. od struktury kanałów sprzedaży, wysokości cen, długofalowych trendów w zakresie wzrostu dochodów społeczeństwa i wzrostu świadomości ekologicznej.


Słowa kluczowe:

zrównoważony rozwój, zielony marketing, ekologizacja konsumpcji, branża rolno-spożywcza, żywność ekologiczna, Europa

ADAMS D., SALOIS M., 2010, Local versus organic: a turn in consumer preferences and willingness-to-pay, in: Renewable Agriculture and Food Systems, vol. 25, no 4, p. 331-341.
  Google Scholar

BANTERLE A., FRITZ M., CEREDA E., 2010, Labelling and environmental sustainability in food supply networks: an empirical analysis in Italy and Germany, paper presented at 119 EAAE Seminar on Sustainability in the food sector: rethinking the relationship between the agro-food system and the natural, social, economic and institutional environments, Capri, Italy, 30 June – 2 July 2010.
  Google Scholar

BOER J. DE, 2003, Sustainability labelling schemes: the logic of their claims and their functions for stakeholders, in: Business Strategy and the Environment, vol. 12, no. 4, p. 254-264.
  Google Scholar

BRYŁA P., 2013a, Challenges for the Adoption of the Sustainable Development in Polish Evaluation Studies, in: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 8, no. 1, p. 139-148.
  Google Scholar

BRYŁA P., 2013b, Marketing ekologicznych produktów żywnościowych – wyniki badania wśród polskich przetwórców, in: Rocznik Ochrona Środowiska, vol. 15, p. 2899-2910.
  Google Scholar

BRYŁA P., 2012a, The characteristics of farmers applying for the EU investment support in Poland, in: Agricultural Economics – Czech, vol. 58, no. 1, p. 21-33.
  Google Scholar

BRYŁA P., 2012b, The impact of EU accession on the marketing strategies of Polish food companies, in: British Food Journal, vol. 114, no. 8, p. 1196-1209.
  Google Scholar

BRYŁA P., 2007, The evaluative aspects of sustainability in rural development programmes in Po-land, in: Sustainable Development in Europe. Concepts, Evaluation and Applications, eds. Schubert U., Störmer E., Edward Elgar, Cheltenham, p. 293-304 .
  Google Scholar

UBAŁA A., 2010, Społeczna odpowiedzialność w marketingu przedsiębiorstw. Teoria i praktyka eksporterów, in: Strategie marketingowe eksporterów, ed. Czubała A., Niestrój R., Wiktor J., Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków.
  Google Scholar

DOLEŽALOVÁ H., PÍCHA K., NAVRÁTIL J., 2009, Analysis of the organic food marketing – chain store companies (South Bohemia), in: Agricultural Economics – Czech, vol. 55, no. 9, p. 446-458.
  Google Scholar

DOMAŃSKI T., BRYŁA P., 2013, Marketing produktów regionalnych na europejskim rynku żywności, Lodz University Press, Lodz.
  Google Scholar

DOMAŃSKI T., BRYŁA P., 2012, The fragile strength of a leading Polish yoghurt company (case study of Bakoma), in: British Food Journal, vol. 114, no. 5, p. 618-635.
  Google Scholar

FRITZ M., MATOPOULOUS A., 2008, Sustainability in the agri-food industry: a literature review and overview of current trends, 8th International Conference on Management in Agrifood Chains and Networks, Ede, Holland, 28-30 May 2008.
  Google Scholar

GOTTSCHALK I., LEISTNER T., 2013, Consumer reactions to the availability of organic food in discount supermarkets, in: International Journal of Consumer Studies, vol. 37, p. 136-142.
  Google Scholar

GRACZYK A., MAZUREK-ŁOPACIŃSKA K. (ed.), 2009, Badanie rozwoju rynków produktów rolnictwa ekologicznego i żywności ekologicznej w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  Google Scholar

HALL M., 2008, The marketing of organic products: an instrumental/symbolic perspective, in: Journal of Food Products Marketing, vol. 14, no 3, p. 1-11.
  Google Scholar

HALWEIL B., 2002, Home grown. The case for local food in global market, Worldwatch Institute, Danvers.
  Google Scholar

HASSELBACH J., ROOSEN J., 2013, Consumer heterogeneity in the willingness to pay for local and organic food, in: International Food Marketing Research Symposium Conference Proceedings. Part 2, ed. Stanton J., Lang M., Laszlo V., Budapest.
  Google Scholar

HENRYKS J., PEARSON D., ANISIMOVA T., SULTAN P., 2013, The labelling of organic food: understanding consumer perceptions, in: International Food Marketing Research Symposium Conference Proceedings. Part 2, ed. Stanton J., Lang M., Laszlo V., Budapest.
  Google Scholar

HORNE R., 2009, Limits to labels: the role of eco-labels in the assessment of product sustainability and routes to sustainable consumption, International Journal of Consumer Studies, vol. 33, p. 175-182.
  Google Scholar

HUGHNER R., MCDONAGH P., PROTHERO A., SHULTZ C., STANTON J., 2007, Who are organic food consumers? A compilation and review of why people purchase organic food, Journal of Consumer Behaviour, vol. 6, p. 94-110.
  Google Scholar

JØRGENSEN M., 2010, Transition towards sustainable consumption and production? The case of organic food in Denmark, in: System innovation for sustainability. Case studies in sustainable consumption and production – food and agriculture, ed. Tischner U., Stø E., Kjærnes U., Tukker A., Greenleaf Publishing, Sheffield
  Google Scholar

KLIMCZYK-BRYK M., 2000, Świadomość ekologiczna konsumentów i jej uwarunkowania, in: Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, no 543, p. 95-104.
  Google Scholar

LEŚNIAK J., 2001, Rola instrumentów marketingu ekologicznego we wdrażaniu zrównoważonego rozwoju na przykładzie Szwecji, in: Ekonomia a zrównoważony rozwój, ed. Piontek F., Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Białystok 2001.
  Google Scholar

ŁUCZKA-BAKUŁA W., 2007, Rynek żywności ekologicznej. Wyznaczniki i uwarunkowania rozwoju, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  Google Scholar

MAZUREK-ŁOPACIŃSKA K., SOBOCIŃSKA M., 2014, Determinanty rozwoju zrównoważonej konsumpcji w Polsce – wybrane zagadnienia, in: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, no. 35, p. 169-179.
  Google Scholar

MAZUREK-ŁOPACIŃSKA K., SOBOCIŃSKA M., 2010, Ekologizacja konsumpcji i wynikające z niej konsekwencje dla zarządzania produktem, in: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, no 153, p. 109-118.
  Google Scholar

MEULEN H. VAN DER, 2007, A normative definition method for origin food products, in: Anthropology of Food, no. S2, http://aof.revues.org, (23.07.2007).
  Google Scholar

MOTOWIDLAK U., 2007, Ekonomiczne problemy rozwoju rolnictwa ekologicznego w Polsce, Wydawnictwo Absolwent, Łódź.
  Google Scholar

OTTMAN J., 2011, The new rules of green marketing. Strategies, tools, and inspiration for sustainable branding, Greenleaf Publishing, Sheffield 2011.
  Google Scholar

PAWŁOWSKI A., 2011, Sustainable development as a civilizational revolution: a multidisciplinary approach to the challenges of the 21st century, CRC Press, Leiden.
  Google Scholar

RUDAWSKA E., 2014, Customer loyalty towards traditional products – Polish market experience, in: British Food Journal, vol. 116, no. 11.
  Google Scholar

RYDZEWSKI P., 2013, The implementation of sustainable development vs. environmental attitudes in international comparative studies, in: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 8, no 1, p. 125-137.
  Google Scholar

SEYFANG G., 2007, Growing sustainable consumption communities. The case of local organic food networks, in: International Journal of Sociology and Social Policy, vol. 27, no 3-4, p. 120-134.
  Google Scholar

SMED S., ANDERSEN L., KÆRGÅRD N., DAUGBJERG C., 2013, A matter of trust: how trust influences organic consumption, 134th EAAE seminar, Paris, 21-22 March 2013.
  Google Scholar

STANCIANI A., 2008, La definition de la qualité des produits dans une économie de marché, L’Économie politique, no. 37, p. 95-112.
  Google Scholar

TAVELLA E., HJORTSØ C., 2012, Enhancing the design and management of local organic food supply chain with soft systems methodology, in: International Food and Agribusiness Review, vol. 15, no 2, p. 47-68.
  Google Scholar

TISCHNER U., KJÆRNES U., Sustainable consumption and production in the agriculture and food domain, in: System innovation for sustainability. Case studies in sustainable consumption and production – food and agriculture, ed. Tischner U., Stø E., Kjærnes U., Tukker A., Greenleaf Publishing, Sheffield.
  Google Scholar

The World of Organic Agriculture. Statistics and Emerging Trends 2014, 2014, FiBL and IFOAM, Frick-Bonn.
  Google Scholar

WILK I., 2014, Komunikacja z rynkiem docelowym w ramach marketingu zrównoważonego, in: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, no. 35, p. 199-207.
  Google Scholar

WILLIAMS R., 2007, Do Geographical Indications promote sustainable rural development?, Lincoln University, Lincoln.
  Google Scholar

WITEK L., Typologia konsumentów na rynku produktów ekologicznych, in: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, no. 35, p. 209-217.
  Google Scholar

ZAREMBA-WARNKE S., 2014, Koncepcja zrównoważonego rozwoju jako determinanta przeobrażeń marketing, in: Z. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, no. 35, p. 219-227.
  Google Scholar

ŻAKOWSKA-BIEMANS S., 2011, Polish consumer food choices and beliefs about organic food, British Food Journal, vol. 113, no. 1, p. 122-137.
  Google Scholar


Opublikowane
2015-01-05

Cited By / Share

Bryła, P. (2015). Rozwój rynku ekologicznych produktów żywnościowych jako element realizacji koncepcji zrównoważonego rozwoju. Problemy Ekorozwoju Problems of Sustainable Development, 10(1), 79–88. Pobrano z https://ph.pollub.pl/index.php/preko/article/view/4930

Autorzy

Paweł Bryła 

University of Lodz, Faculty of International and Political Studies, Department of International Marketing and Retailing, ul. Narutowicza 59a, 90-131 Lodz Polska

Statystyki

Abstract views: 7
PDF downloads: 13