Środowiskowe konsekwencje wprowadzania koncepcji Odpowiedzialności Społecznej Biznesu w wybranych krajach UE
Jana Hroncová Vicianová
Faculty of Economics, Matej Bel University in Banská Bystrica, Department of Corporate Economics and Management, Tajovského 10, 975 90 Banská Bystrica (Słowacja)
Štefan Hronec
Faculty of Economics, Matej Bel University in Banská Bystrica, Department of Corporate Economics and Management, Tajovského 10, 975 90 Banská Bystrica (Słowacja)
Abstrakt
Obecnie nie wystarcza oparcie oceny danej firmy tylko na płaszczyźnie ekonomicznej. Konieczne jest rozpatrywanie biznesu także z perspektyw społecznej i środowiskowej. Degradacja środowiska i kurczące się zasoby surowców naturalnych także przyczynia się do uwzględniania kwestii środowiskowych i społecznych w przemyśle. To także podłoże koncepcji Społecznej Odpowiedzialności Biznesu, według której obszar środowiskowy ma takie samo znaczenie jak ekonomiczny i społeczny. Dyskusja środowiskowych konsekwencji działania danej firmy w ramach zaawansowanej ekonomii odzwierciedla się nie tylko w stanowisku wyrażanym przez ekspertów, ale staje się przedmiotem zainteresowania całego społeczeństwa i integralną częścią oceny rozwoju społeczno-ekonomicznego. Celem niniejszej pracy jest analiza ilościowa i potwierdzenie istnienia bezpośredniej i pośredniej zależności ilości firm w poszczególnych krajach UE od dobrowolnie wprowadzanych idei środowiskowych i społecznej odpowiedzialności w formie zarządzania środowiskowego, audytów i EMAS. Przedmiotem analizy jakościowej są wybrane kraje UE.
Słowa kluczowe:
Społeczna Odpowiedzialność Biznesu, firma, obszar środowiskowy, odpadyBibliografia
A Renewed EU Strategy for Corporate Social Responsibility for the period 2011-2014, 2011, European Commission, Brussels.
Google Scholar
ADA A. A., 2014, Environmental protection Expenditure and Economic growth: A panel Data Analysis for the EU and Turkey, in: British Journal of Economics, Finance and Management Sciences, vol. 9, no 2, p. 11-23.
Google Scholar
BARMAN T. R., GUPTA M. R., 2010, Public Expenditure, Environment, and Economic Growth, in: Journal of Public Economic Theory, vol. 12, no 6, p. 1109-1134.
Google Scholar
CARROLL A. B., SCHWARTZ M. S., 2003, Corporate Social Responsibility A Three-Domain Approach, in: Business Ethics Quarterly, vol. 13, no 4, p. 503-550.
Google Scholar
CARROLL A. B., BUCHHOLTZ A. K., 2012, Ethics, Sustainability and Stakeholder Management, in: Business and Society, p. 691.
Google Scholar
DAHLSRUD A., 2008. How CSR is defined: an Analysis of 37 definition, in: Corporate Social Responsibility and Environment Management, vol. 15, p. 1-13.
Google Scholar
Green Paper, 2001, Promoting a European framework for corporate social responsibility, European Commission, Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg.
Google Scholar
HOPKINS M. 1998. The Planetary Bargain: Corporate Social Responsibility Comes of Age. Macmillan, London.
Google Scholar
HRONCOVÁ VICIANOVÁ J., 2014, Uplatňovanie koncepcie spoločensky zodpovedného podnikania vo vybraných odvetviach národného hospodárstva na Slovensku, Belianum, Ekonomická fakulta UMB v B. Bystrici, Banská Bystrica, p. 168.
Google Scholar
Innovation for a sustainable Future – The Eco-innovation Action Plan (Eco-AP), 2011, European Commission, http://eurlex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX:52011DC0899 (21.6.2016).
Google Scholar
JECK T. 2012. Ekologické inovácie: Teoretické a hospodársko-politické súvislosti, Ekonomický ústav SAV, http://ekonom.sav.sk/uploads/journals/216_wp42_tomas_jeck_2012.pdf (20.3.2016).
Google Scholar
JONES T.M., 1980, Corporate Social Responsibility revisited, in: California Management Review.
Google Scholar
MARÁKOVÁ V., LAMENT M., WOLAK-TUZIMEK A, 2015, Reporting standards in socially responsible enterprises, in: Ekonomičnij časopis-XXI, vol. 20, no 9-10, p. 56-59.
Google Scholar
MARKOVÁ I., ZELENÝ J., DRIMAL M., JAĎUĎOVÁ J., 2015, Environmental assessment of technologies applying powder fire extinguishers. in: Production management and engineering sciences. Proceedings of the international conference on engineering science and production management (ESPM 2015), Taylor & Francis Group, CRC Press, London, p. 191-196.
Google Scholar
MORGAN G., RYU K., MIRVIS P., 2009, Leading corporate citizenship: governance, structure, systems, in: Corporate Governance, vol. 9, no 1, p. 39-49.
Google Scholar
MUSOVÁ Z., 2013, Spoločenská zodpovednosť v marketingovej praxi podnikov, Univerzita Mateja Bela, Ekonomická fakulta, Banská Bystrica, p. 228.
Google Scholar
NELSON J. 2008. CSR and Public Police. New forms of Engagement between Business and Government, in: Working paper 45, http://www.hks.harvard.edu/mrcbg/CSRI/publications/workingpaper_45_nelson.pdf (20.5.2016).
Google Scholar
PAWŁOWSKI A., 2008, How many dimensions does sustainable development have?, in: Sustainable Development, vol. 16, no 2, p. 81-92.
Google Scholar
TRNKOVÁ J., 2004, Spoločenská odpovědnost firem – Kompletní pruvodce témata a závěry z pruskumu v ČR, Business Leaders Forum, Praha.
Google Scholar
VAN MARREWIJK M., 2003, Concepts and definitions of CSR and corporate sustainability: between agency and communion, in: Journal of Business Ethics., vol. 44, p. 95-105.
Google Scholar
WADDOCK, S., 2004, Parallel universes: companies, academics, and the progress of corporate citizenship, in: Business and Society Review, vol. 109, no 1, p. 5-24.
Google Scholar
WOOD, D., 1991, Toward improving corporate social performance – building ‘the good society’, in: Business Horizons, Vol. 34, no 4, p. 66-73.
Google Scholar
Autorzy
Jana Hroncová VicianováFaculty of Economics, Matej Bel University in Banská Bystrica, Department of Corporate Economics and Management, Tajovského 10, 975 90 Banská Bystrica Słowacja
Autorzy
Štefan HronecFaculty of Economics, Matej Bel University in Banská Bystrica, Department of Corporate Economics and Management, Tajovského 10, 975 90 Banská Bystrica Słowacja
Statystyki
Abstract views: 17PDF downloads: 6
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.