General Social Survey i rozwój zrównoważony. Aspekty metodologiczne i empiryczne
Paweł Rydzewski
Institute of Sociology, Faculty of Philosophy and Sociology Maria Curie-Skłodowska University in Lublin, Poland (Polska)
Abstrakt
W wielu dużych ogólnokrajowych projektach badawczych brakuje zmiennych, dzięki którym można byłoby w sposób ciągły monitorować postawy wobec ochrony środowiska naturalnego. Przykładem dobrego rozwiązania w tym zakresie jest amerykański program badawczy General Social Survey, w którym od lat, w sposób ciągły i w odstępach zaledwie kilkuletnich wykorzystuje się w badaniach kilka zmiennych mierzących tego typu postawy. Jednym z głównych celów artykułu jest analiza tych zmiennych i pokazanie perspektyw ich wykorzystania w innych badaniach. Drugim celem jest ukazanie postaw wobec ochrony środowiska naturalnego we współczesnym społeczeństwie amerykańskim, na podstawie danych GSS z 2014 roku. Zmienne opisujące położenie jednostek w strukturze społecznej, takie jak np. dochody i prestiż zawodu nie mają wpływu na tego rodzaju postaw. Wykształcenie, a przede wszystkim wiek – to najważniejsze cechy mające wpływ na siłę przekonań o potrzebie ochrony środowiska naturalnego.
Słowa kluczowe:
środowisko naturalne, postawy, General Social Survey, wskaźnikBibliografia
FRANKFORD-NACHMIAS CH., LEON- GUERRO A., 2014, Social statistics for a diverse society, Sage, London.
Google Scholar
LAND K. C., MICHALOS A. C., SIRGY, J. (Eds.), 2012, Handbook of Social Indicators and Quality of Life Research, Springer, Dordrecht.
Google Scholar
MARODY M., 1976, Sens teoretyczny a sens empiryczny pojęcia postawy: analiza metodologiczna zasad doboru wskaźników w badaniach nad postawami, PWN, Warszawa.
Google Scholar
NOWAK S., 2016, Metodologia badań społecznych, PWN, Warsaw.
Google Scholar
RYDZEWSKI P., 2010, Methodology and Key Issues of ISSP Environment Research Project from Sustainable Development Perspective, in: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development, vol. 5, no 2, p. 51-60.
Google Scholar
Autorzy
Paweł RydzewskiInstitute of Sociology, Faculty of Philosophy and Sociology Maria Curie-Skłodowska University in Lublin, Poland Polska
Statystyki
Abstract views: 21PDF downloads: 6
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.