System REKO w Finlandii: nowy model zrównoważonego kanału marketingowego
Barbara Szymoniuk
Lublin University of Technology, Lublin (Polska)
Heidi Valtari
University of Turku, Turku (Finlandia)
Abstrakt
Globalny trend rozwoju zrównoważonej konsumpcji sprzyja powstawaniu nowych kanałów marketingowych, łączących w sobie funkcje sprzedażowe i dystrybucyjne, i respektujących zintegrowane zasady zrównoważonego rozwoju. W artykule przedstawiono przykład takiego kanału, funkcjonującego z ogromnym powodzeniem na fińskim rynku produktów lokalnych i ekologicznych. Kanał ten, oparty na działalności grup zakupowych REKO, samoorganizujących się z użyciem mediów społecznościowych, może stanowić przykład do naśladowania w innych państwach.
Słowa kluczowe:
kanał marketingowy, Marketing 4.0, zrównoważony marketing, system REKOBibliografia
BAINES P., FILL C., PAGE K., 2008, Marketing, Oxford University Press, p. 834.
Google Scholar
Encyklopedia Zarządzania, https://mfiles.pl (23.01.2018)
Google Scholar
European Network for Rural Development, EU Rural Review, 2012, Local Food and Short Supply Chains. https://enrd.ec.europa.eu/publications/eu-rural-review-12-local-food-and-short-supply-chains_en (15.02.2018)
Google Scholar
4. Government of Finland Resolution 2013, Local Food – But of Course!, Government Programme on Local Food and development objectives for the local food sector to 2020, http://mmm.fi/en/local-food (25.02.2018).
Google Scholar
HYVÖNEN K., 2014, Ruokaa paikallistamassa. Kehittämistyön tausta, tavoitteet ja muotou-tuminen/ Localising Food. The backgroud, Motives and evolution of the promotion of local food, in: Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Social Sciences and Business Studies No 85.
Google Scholar
KOTLER Ph., KELLER K.L., BRADY M., GOLDMAN M., 2016, Marketing Management, 3rd edition, Pearson.
Google Scholar
KOTLER Ph., KARTAYAJA H., SETIAVAN I., Marketing 4.0, MT Biznes, 2017.
Google Scholar
MAZUREK-ŁOPACIŃSKA K., SOBOCIŃSKA M., 2010, Marketing wobec wyzwań wynikających ze zrównoważonego rozwoju, in: Marketing – ujęcie terytorialne, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, p. 35.
Google Scholar
MINISTRY OF THE ECONOMY, CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY BOARD, 2011, Przez zrównoważoną konsumpcję do zrównoważonego rozwoju. p. 2, http://issuu.com/kpr_europa_2020/docs/broszura_rozwoj#embed (25.01.2018).
Google Scholar
MRUK H., 2012, Marketing. Satysfakcja klienta i rozwój przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, p. 182.
Google Scholar
NATIONAL LOCAL FOOD CO-ORDINATION PROJECT, 2018, Yhdessä tehden parempiin tuloksiin/ Joining forces for better results. http://www.aitojamakuja.fi/REKO_eng.php (15.02.2018)
Google Scholar
PAWŁOWSKI A., 2008, How Many Dimensions Does Sustainable Development Have?, in: Sustainable Development vol. 16 no 2,p. 81-90.
Google Scholar
REKO SYSTEM WEBSITES, http://www.aitojamakuja.fi/reko_eng.php; http://www.trueflavous.fi (15.02.2018)
Google Scholar
SNELLMAN T., NIO E., 2018, Interview in Finnish Television, https://areena.yle.fi/1-4294631 (15.02.2018)
Google Scholar
SKOWRON S., SZYMONIUK B., 2014, Marketing and Sustainable Development, in: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development, vol. 9, no 2, p. 39-46.
Google Scholar
SZYMONIUK B., 2015, Promocja zrównoważonej konsumpcji w wybranych państwach europejskich/ Promoting sustainable consumption in selected European countries, in: Zeszyty Naukowe SGGW Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, no 13, vol. 32, p. 120-132.
Google Scholar
SZYMONIUK B., 2004, Klastry na terenach wiejskich oraz ich wpływ na rozwój regionów/Rural clusters and their impact on the development of regions, in: Wiedza, innowacyjność, przedsiębiorczość a rozwój regionów, ed. Jewtuchowicz A., Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
WALUKIEWICZ S., 2014, The Market Triple, in: CEJOR, 22, p. 713-727. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s10100-013-0299-2.pdf (15.02.2018).
Google Scholar
VÄRE S. E., 2014, Storytelling Advertising – a Visual Marketing Analysis, Hanken School of Economics, Vaasa, https://helda.helsinki.fi/dhanken/handle/10138/45105 (15.02.2018).
Google Scholar
World Happiness Report, 2017, http://worldhappiness.report/ed/2017/ (23.01.2018).
Google Scholar
What is REKO?, video, 2016, https://www.youtube.com/watch?v=JeAEpHCQvOc&feature=youtu.be (15.02.2018).
Google Scholar
Autorzy
Barbara SzymoniukLublin University of Technology, Lublin Polska
Autorzy
Heidi ValtariUniversity of Turku, Turku Finlandia
Statystyki
Abstract views: 29PDF downloads: 19
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.