System REKO w Finlandii: nowy model zrównoważonego kanału marketingowego

Barbara Szymoniuk


Lublin University of Technology, Lublin (Polska)

Heidi Valtari


University of Turku, Turku (Finlandia)


Abstrakt

Globalny trend rozwoju zrównoważonej konsumpcji sprzyja powstawaniu nowych kanałów marketingowych, łączących w sobie funkcje sprzedażowe i dystrybucyjne, i respektujących zintegrowane zasady zrównoważonego rozwoju. W artykule przedstawiono przykład takiego kanału, funkcjonującego z ogromnym powodzeniem na fińskim rynku produktów lokalnych i ekologicznych. Kanał ten, oparty na działalności grup zakupowych REKO, samoorganizujących się z użyciem mediów społecznościowych,  może stanowić przykład do naśladowania w innych państwach.


Słowa kluczowe:

kanał marketingowy, Marketing 4.0, zrównoważony marketing, system REKO

BAINES P., FILL C., PAGE K., 2008, Marketing, Oxford University Press, p. 834.
  Google Scholar

Encyklopedia Zarządzania, https://mfiles.pl (23.01.2018)
  Google Scholar

European Network for Rural Development, EU Rural Review, 2012, Local Food and Short Supply Chains. https://enrd.ec.europa.eu/publications/eu-rural-review-12-local-food-and-short-supply-chains_en (15.02.2018)
  Google Scholar

4. Government of Finland Resolution 2013, Local Food – But of Course!, Government Programme on Local Food and development objectives for the local food sector to 2020, http://mmm.fi/en/local-food (25.02.2018).
  Google Scholar

HYVÖNEN K., 2014, Ruokaa paikallistamassa. Kehittämistyön tausta, tavoitteet ja muotou-tuminen/ Localising Food. The backgroud, Motives and evolution of the promotion of local food, in: Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Social Sciences and Business Studies No 85.
  Google Scholar

KOTLER Ph., KELLER K.L., BRADY M., GOLDMAN M., 2016, Marketing Management, 3rd edition, Pearson.
  Google Scholar

KOTLER Ph., KARTAYAJA H., SETIAVAN I., Marketing 4.0, MT Biznes, 2017.
  Google Scholar

MAZUREK-ŁOPACIŃSKA K., SOBOCIŃSKA M., 2010, Marketing wobec wyzwań wynikających ze zrównoważonego rozwoju, in: Marketing – ujęcie terytorialne, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, p. 35.
  Google Scholar

MINISTRY OF THE ECONOMY, CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY BOARD, 2011, Przez zrównoważoną konsumpcję do zrównoważonego rozwoju. p. 2, http://issuu.com/kpr_europa_2020/docs/broszura_rozwoj#embed (25.01.2018).
  Google Scholar

MRUK H., 2012, Marketing. Satysfakcja klienta i rozwój przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, p. 182.
  Google Scholar

NATIONAL LOCAL FOOD CO-ORDINATION PROJECT, 2018, Yhdessä tehden parempiin tuloksiin/ Joining forces for better results. http://www.aitojamakuja.fi/REKO_eng.php (15.02.2018)
  Google Scholar

PAWŁOWSKI A., 2008, How Many Dimensions Does Sustainable Development Have?, in: Sustainable Development vol. 16 no 2,p. 81-90.
  Google Scholar

REKO SYSTEM WEBSITES, http://www.aitojamakuja.fi/reko_eng.php; http://www.trueflavous.fi (15.02.2018)
  Google Scholar

SNELLMAN T., NIO E., 2018, Interview in Finnish Television, https://areena.yle.fi/1-4294631 (15.02.2018)
  Google Scholar

SKOWRON S., SZYMONIUK B., 2014, Marketing and Sustainable Development, in: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development, vol. 9, no 2, p. 39-46.
  Google Scholar

SZYMONIUK B., 2015, Promocja zrównoważonej konsumpcji w wybranych państwach europejskich/ Promoting sustainable consumption in selected European countries, in: Zeszyty Naukowe SGGW Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, no 13, vol. 32, p. 120-132.
  Google Scholar

SZYMONIUK B., 2004, Klastry na terenach wiejskich oraz ich wpływ na rozwój regionów/Rural clusters and their impact on the development of regions, in: Wiedza, innowacyjność, przedsiębiorczość a rozwój regionów, ed. Jewtuchowicz A., Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  Google Scholar

WALUKIEWICZ S., 2014, The Market Triple, in: CEJOR, 22, p. 713-727. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s10100-013-0299-2.pdf (15.02.2018).
  Google Scholar

VÄRE S. E., 2014, Storytelling Advertising – a Visual Marketing Analysis, Hanken School of Economics, Vaasa, https://helda.helsinki.fi/dhanken/handle/10138/45105 (15.02.2018).
  Google Scholar

World Happiness Report, 2017, http://worldhappiness.report/ed/2017/ (23.01.2018).
  Google Scholar

What is REKO?, video, 2016, https://www.youtube.com/watch?v=JeAEpHCQvOc&feature=youtu.be (15.02.2018).
  Google Scholar


Opublikowane
2018-07-02

Cited By / Share

Szymoniuk, B., & Valtari, H. (2018). System REKO w Finlandii: nowy model zrównoważonego kanału marketingowego. Problemy Ekorozwoju Problems of Sustainable Development, 13(2), 103–111. Pobrano z https://ph.pollub.pl/index.php/preko/article/view/5018

Autorzy

Barbara Szymoniuk 

Lublin University of Technology, Lublin Polska

Autorzy

Heidi Valtari 

University of Turku, Turku Finlandia

Statystyki

Abstract views: 29
PDF downloads: 19