Upcycling jako przejaw zachowań konsumenckich i biznesowych wyrażających zrównoważoną konsumpcję i determinujący funkcjonowanie sektora usług komunalnych

Michał Czuba


Uniwersytet Śląski w Katowicach, ul Bankowa 12 40-007 Katowice, Poland (Polska)


Abstrakt

Artykuł porusza zagadnienie upcyclingu jako nowego wzorca zachowań konsumenckich, umożliwiających wytworzenie z zużytych wcześniej produktów nowych dóbr co przedłuża ich życie. Zachowania tego typu prowadzą również do ograniczenia korzystania z nowych produktów na zasadach rynkowych oraz zmniejszają konieczność wyrzucania rzeczy, które straciły swoją dotychczasową przydatność. Ważnym elementem upcyclingu jest kreatywność, pozwalająca znaleźć nowe zastosowanie dla rzeczy, które wcześniej były traktowane jako bezużyteczny śmieć czy odpad.

Coraz częściej wielkie korporacje biorą przykład z osób indywidualnych i podejmują działania związane z upcyclingiem swoich produktów lub przekształcają rzeczy dotychczas traktowane jako śmieci w materiał wyjściowy do wytwarzania produktów. Działania opisane wcześniej wzmacniane są przez media, które promują idee upcyclingu jako współczesnej formy biznesu, sztuki oraz nowego wzorca zrównoważonej konsumpcji. Poniższe opracowanie próbuje odnieść się do tych perspektyw oraz wskazuje szanse i zagrożenia jakie te zjawisko niesie dla funkcjnowania sektora usług komunalnych. 


Słowa kluczowe:

upcycling, usługi komunalne, zrównoważona konsumpcja, zachowania konsumencie, biznes

ANDERSON A., 2009, Trash or treasure? Controlling your brand in the age of upcycling, in: Trademark world, July/August, p. 1-2.
  Google Scholar

BAŁDYGA M., 2004, Gospodarka komunalna, Aspekty prawne, Alpha Pro Wydawnictwa Profesjonalne, Ostrołęka, p. 57-76
  Google Scholar

BRAMSTON D., MAYCROFT N., 2013, Designing with waste, in: Materials Experience: Fundamentals of Materials and Design, eds. E. Karana E., Pedgley C., Rognoli V., Oxford, Butterworth-Heinemann, p. 123-133.
  Google Scholar

BRAUNGART M., 2002, Cradle to Cradle. Remaking the Way We Make Things, Vintage.
  Google Scholar

BRYŁA P., 2015,The Development of Organic Food Market as an Element of Sustainable Development Concept Implementation, in: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development, vol.10, no 1, p. 79-88.
  Google Scholar

BYLOK F., 2013, Konsument, konsumpcja i społeczeństwo konsumpcyjne we współczesnym świecie, Wydawnictwo Śląsk, Katowice.
  Google Scholar

EMGIN B., 2012, Trashion: The return of the disposed, in: Design issues, vol. 28, no. 1, p. 63-71.
  Google Scholar

FRANKIEWICZ A., 2015, Upcycling, http://reconomy.pl/public/userfiles/koalicja/potencjal%20upcyklingu%20w%20biznesie.pdf, (28.05.2017).
  Google Scholar

FRANKIEWICZ A., 2016, Upcykling marki –innowacyjna metoda wdrażania gospodarki cyrkulacyjnej w organizacjach w raporcie ’W kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Szanse i zagrożenia’, http://reconomy.pl/public/userfiles/koalicja/raport_w_kierunku_gospodarki_obiegu_zamknietego.pdf, p. 26-27 (28.05.2017).
  Google Scholar

HARMAN L. R., 2014, Talking trash: 'Upcycle' to recycle, in: Packaging Digest, vol. 45, no. 9, p. 42-50.
  Google Scholar

HEMMINGS J., 2009, Rebecca Early upcycles style, in: Fiberarts, vol. 35, no. 4, p. 38-41.
  Google Scholar

INGLEHART R., 1977, The Silent Revolution: Changng Values and Political Styles Among Wester Publics, Princeton University Press, Princeton.
  Google Scholar

O NAS, blog galerii Cado, 2016, http://blog.cado.pl/blog/start/ (21.05.2016).
  Google Scholar

Raport 'Teczka Trendów 2012, 2012, http://wwww.4prm.com/files/TeczkaTrendow2012_4Pre searchmix.pdf (28.05.2017).
  Google Scholar

SKOWRON S. , SZYMONIUK B., 2014,Marketing and Sustainable Development, in: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustaibable Development, vol.9, no 2, p. 39-46.
  Google Scholar

SZAKY T., 2014, Outsmart waste: The modern idea of garbage and how to think our way out of it, San Francisco, CA: Berrett-Koehler Publisher, Inc.
  Google Scholar

SZYMANOWICZ M., 2000, Restrukturyzacja usług komunalnych w gminie, Municipium, Warszawa, p.27-28.
  Google Scholar

WILCZAK A., 2016, Rola konsumenta w procesie kreowania wartości 5R, in: Problemy Zarządzania, vol 14, nr 1(58), t. 2, p. 87-99.
  Google Scholar


Opublikowane
2018-01-02

Cited By / Share

Czuba, M. (2018). Upcycling jako przejaw zachowań konsumenckich i biznesowych wyrażających zrównoważoną konsumpcję i determinujący funkcjonowanie sektora usług komunalnych. Problemy Ekorozwoju Problems of Sustainable Development, 13(1), 159–163. Pobrano z https://ph.pollub.pl/index.php/preko/article/view/5048

Autorzy

Michał Czuba 

Uniwersytet Śląski w Katowicach, ul Bankowa 12 40-007 Katowice, Poland Polska

Statystyki

Abstract views: 21
PDF downloads: 6