Upcycling jako przejaw zachowań konsumenckich i biznesowych wyrażających zrównoważoną konsumpcję i determinujący funkcjonowanie sektora usług komunalnych
Michał Czuba
Uniwersytet Śląski w Katowicach, ul Bankowa 12 40-007 Katowice, Poland (Polska)
Abstrakt
Artykuł porusza zagadnienie upcyclingu jako nowego wzorca zachowań konsumenckich, umożliwiających wytworzenie z zużytych wcześniej produktów nowych dóbr co przedłuża ich życie. Zachowania tego typu prowadzą również do ograniczenia korzystania z nowych produktów na zasadach rynkowych oraz zmniejszają konieczność wyrzucania rzeczy, które straciły swoją dotychczasową przydatność. Ważnym elementem upcyclingu jest kreatywność, pozwalająca znaleźć nowe zastosowanie dla rzeczy, które wcześniej były traktowane jako bezużyteczny śmieć czy odpad.
Coraz częściej wielkie korporacje biorą przykład z osób indywidualnych i podejmują działania związane z upcyclingiem swoich produktów lub przekształcają rzeczy dotychczas traktowane jako śmieci w materiał wyjściowy do wytwarzania produktów. Działania opisane wcześniej wzmacniane są przez media, które promują idee upcyclingu jako współczesnej formy biznesu, sztuki oraz nowego wzorca zrównoważonej konsumpcji. Poniższe opracowanie próbuje odnieść się do tych perspektyw oraz wskazuje szanse i zagrożenia jakie te zjawisko niesie dla funkcjnowania sektora usług komunalnych.
Słowa kluczowe:
upcycling, usługi komunalne, zrównoważona konsumpcja, zachowania konsumencie, biznesBibliografia
ANDERSON A., 2009, Trash or treasure? Controlling your brand in the age of upcycling, in: Trademark world, July/August, p. 1-2.
Google Scholar
BAŁDYGA M., 2004, Gospodarka komunalna, Aspekty prawne, Alpha Pro Wydawnictwa Profesjonalne, Ostrołęka, p. 57-76
Google Scholar
BRAMSTON D., MAYCROFT N., 2013, Designing with waste, in: Materials Experience: Fundamentals of Materials and Design, eds. E. Karana E., Pedgley C., Rognoli V., Oxford, Butterworth-Heinemann, p. 123-133.
Google Scholar
BRAUNGART M., 2002, Cradle to Cradle. Remaking the Way We Make Things, Vintage.
Google Scholar
BRYŁA P., 2015,The Development of Organic Food Market as an Element of Sustainable Development Concept Implementation, in: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development, vol.10, no 1, p. 79-88.
Google Scholar
BYLOK F., 2013, Konsument, konsumpcja i społeczeństwo konsumpcyjne we współczesnym świecie, Wydawnictwo Śląsk, Katowice.
Google Scholar
EMGIN B., 2012, Trashion: The return of the disposed, in: Design issues, vol. 28, no. 1, p. 63-71.
Google Scholar
FRANKIEWICZ A., 2015, Upcycling, http://reconomy.pl/public/userfiles/koalicja/potencjal%20upcyklingu%20w%20biznesie.pdf, (28.05.2017).
Google Scholar
FRANKIEWICZ A., 2016, Upcykling marki –innowacyjna metoda wdrażania gospodarki cyrkulacyjnej w organizacjach w raporcie ’W kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Szanse i zagrożenia’, http://reconomy.pl/public/userfiles/koalicja/raport_w_kierunku_gospodarki_obiegu_zamknietego.pdf, p. 26-27 (28.05.2017).
Google Scholar
HARMAN L. R., 2014, Talking trash: 'Upcycle' to recycle, in: Packaging Digest, vol. 45, no. 9, p. 42-50.
Google Scholar
HEMMINGS J., 2009, Rebecca Early upcycles style, in: Fiberarts, vol. 35, no. 4, p. 38-41.
Google Scholar
INGLEHART R., 1977, The Silent Revolution: Changng Values and Political Styles Among Wester Publics, Princeton University Press, Princeton.
Google Scholar
O NAS, blog galerii Cado, 2016, http://blog.cado.pl/blog/start/ (21.05.2016).
Google Scholar
Raport 'Teczka Trendów 2012, 2012, http://wwww.4prm.com/files/TeczkaTrendow2012_4Pre searchmix.pdf (28.05.2017).
Google Scholar
SKOWRON S. , SZYMONIUK B., 2014,Marketing and Sustainable Development, in: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustaibable Development, vol.9, no 2, p. 39-46.
Google Scholar
SZAKY T., 2014, Outsmart waste: The modern idea of garbage and how to think our way out of it, San Francisco, CA: Berrett-Koehler Publisher, Inc.
Google Scholar
SZYMANOWICZ M., 2000, Restrukturyzacja usług komunalnych w gminie, Municipium, Warszawa, p.27-28.
Google Scholar
WILCZAK A., 2016, Rola konsumenta w procesie kreowania wartości 5R, in: Problemy Zarządzania, vol 14, nr 1(58), t. 2, p. 87-99.
Google Scholar
Autorzy
Michał CzubaUniwersytet Śląski w Katowicach, ul Bankowa 12 40-007 Katowice, Poland Polska
Statystyki
Abstract views: 21PDF downloads: 6
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.