Rozwój infrastruktury drogowej na obszarach cennych przyrodniczo – zrównoważone projektowanie
Dariusz Boruszko
d.boruszko@pb.edu.plBialystok University of Technology, Faculty of Civil and Environmental Engineering, Ul. Wiejska 44E, 15-351 Bialystok, Poland (Polska)
Wojciech Dąbrowski
Bialystok University of Technology, Faculty of Civil and Environmental Engineering, Ul. Wiejska 44E, 15-351 Bialystok, Poland (Polska)
Wiater Józefa
Bialystok University of Technology, Faculty of Civil and Environmental Engineering, Ul. Wiejska 44E, 15-351 Bialystok, Poland (Polska)
Abstrakt
W artykule przeprowadzono analizę problematyki zrównoważonego rozwoju w kontekście budowy infrastruktury drogowej na obszarach cennych przyrodniczo. W ciągu ostatnich kilku lat obserwujemy dynamiczny rozwój dróg i związanych z nimi obiektów inżynierskich. Celem pracy jest dyskusja, jak perspektywa rozwoju zrównoważonego wpływa na przyjmowane rozwiązania odnoszące się do obiektów inżynieryjnych infrastruktury drogowej, z uwzględnieniem mostów, na obszarach parków narodowych i obszarów Natura 2000. Przedstawiono problemy dostrzeżone przy wielu inwestycjach drogowych zaprojektowanych i realizowanych w płn.-wsch. Polsce, dla których autorzy przygotowali Raporty o wpływie na środowisko. Omówiono także podobne przypadki z innych krajów. Zwrócono uwagę na problemy wynikające z niezrozumienia uwarunkowań rozwoju zrównoważonego, a także konstrukcji i warunków budowlanych. Ukazano różne podejścia do inżynierii budowy dróg i wymagania wynikające z regulacji ochrony przyrody. Analiza tych inwestycji umożliwiła sformułowanie pytań i kluczowych wyjaśnień odnoszących się właściwego rozwiązywania problemów na poziomie projektowania dróg na obszarach chronionych. Właściwe zrozumienie tych spraw daje szansę na projektowanie prośrodowiskowych, a zarazem funkcjonalnych i bezpiecznych dróg.
Słowa kluczowe:
infrastruktura drogowa, rozwój zrównoważony, środowisko, obszary cenne przyrodniczoBibliografia
ABU DABOUS S., ALKASS S., 2008, Decision support method for multi-criteria selection of bridge rehabilitation strategy, in: Construction Management and Economics, vol 26 (8), p. 883-893.
Google Scholar
BRONIEWICZ E., MIŁASZEWSKI R., GODLEWSKA J., 2009, Ekonomika i zarządzanie ochroną środowiska dla inżynierów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok.
Google Scholar
DOUTHWAITE R., 2007, Sustainable Development Evaluation of Road Infrastructure Programmes and Projects, Section 1 The Economic Content of Environmental Impact Assessments for Irish Road Projects, Fundation for the Economics of Sustainability FEASTA.
Google Scholar
DYREKTYWA RADY EUROPY 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne, in: Dz. U. L 175, 5.07.1985, p. 1-17.
Google Scholar
DYREKTYWA 2001/42/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 27 czerwca 2001 r. w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko, in: Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, 15/t. 6, p. 157-164.
Google Scholar
DYTCZAK M., 2010, Wybrane metody rozwiązywania wielokryterialnych problemów decyzyjnych w bu¬downictwie, Politechnika Opolska, Opole.
Google Scholar
GDDKIA, DROGI PRZYJAZNE ŚRODOWISKU, https://www.gddkia.gov.pl/dane/gddkia_dps.pdf (20.02.2017).
Google Scholar
GÓRNIAK A., WIATER J., 2007, Present and future road net and town rings, their environmental collision on the example of Podlasie Voievodship, in: The scientific research problems of building, vol. I Problems of civil engineering on ecologically valuable areas, ed. Broniewicz M. and Prusiel J.A., Białystok 2007, p. 151-158.
Google Scholar
GRIŠKEVIČIŪTĖ-GEČIENĖA A., GRIŠKEVIČIE-NĖ D., 2016, The Influence of Transport Infrastructure Development on Sustainable Living Environment in Lithuania, in: Procedia Engineering, 134, p. -215-223.
Google Scholar
KARAŚ S., BOHATKIEWICZ J., 2015, Sustainable Bridge Design, in: Problemy Ekorozwoju/ Problems of sustainable development, vol. 10, no 1, p. 123-132.
Google Scholar
KISTOWSKI M., 2008, Problemy lokalizowania inwestycji na terenach cennych przyrodniczo, in: Ochrona przyrody, ed. Gwiazdowicz M.,, Studia Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, vol 10, Wydawnictwo Sejmowe Kancelarii Sejmu, Warszawa, p. 139-163, http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/FC325CEFAEBEB50AC12573F400348B31/$file/Ochrona%20przyrody.pdf.
Google Scholar
KOBRYŃ A., 2007, Selected problems of road construction in the light of the environmental impact by pollutants, in: The scientific research problems of building, vol. I Problems of civil engineering on ecologically valuable areas, ed. Broniewicz M. and Prusiel J.A., Białystok, p. 203-210.
Google Scholar
KWIATKOWSKI W., DOROSZKIEWICZ J., 2007, The problems of development of transport infrastructure in Podlasie Region related with Natura 2000 areas, in: The scientific research problems of building, vol. I Problems of civil engineering on ecologically valuable areas, ed. Broniewicz M. and Prusiel J.A., Białystok, p. 97-114.
Google Scholar
LAURANCE W. F., CLEMENTS G.R., SLOAN S., O’CONNELL C.S., MUELLER N.D., GOOSEM M.O., et al., 2014, A Global Strategy for Road Building, in: Nature, vol. 513, p. 229-234.
Google Scholar
LAURANCE W. F., PELETIER-JELLEMA A., GEENEN B., KOSTER H., VERWEIJ P., VAN DIJCK P., LOVEJOY T.E., SCHLEICHER J., VAN KUIJK. M., 2015, Reducing the Global Environmental Impacts of Rapid Infrastructure Expansion, in: Current Biology, 25(7), p. 259-262.
Google Scholar
LENIAK-TOMCZYK A., ŁAGODA G., 2007, Bridge structure in traffic routes – ecological barrier or tool for environmental protection?, in: The scientific research problems of building, vol. I Problems of civil engineering on ecologically valuable areas, ed. Broniewicz M. and Prusiel J.A., Białystok, p. 115-122.
Google Scholar
MANDLE L., GRIFFIN R., 2014, Natural Capital & Roads, Managing dependencies and impacts on ecosystem services for sustainable road investments, p. 1-42.
Google Scholar
PAWŁOWSKI A., 2009, The Sustainable Development Revolution, in: Problemy Ekorozwoju/ Problems of sustainable development, vol. 4, no 1, p. 65-76.
Google Scholar
RDOŚ BIAŁYSTOK, Natura 2000, http://bialystok.rdos.gov.pl/natura-2000 (24.02.2017).
Google Scholar
SIUTA J., 2016. Istota i zadania inżynierii ekolog¬icznej (ekoinżynierii), in: Inżynieria Ekologiczna, vol. 46, p. 1-15.
Google Scholar
SZAFRANKO E., 2013, Sieć dróg w Polsce – ele¬ment sieci komunikacyjnej Europy i Regionu Nadbałtyckiego, in: Drogownictwo, Miesięcznik Naukowo-Techniczny SIITK, vol. 5, p. 138-142.
Google Scholar
SZAFRANKO E., 2017, Inwestycje budowlane a ochrona przyrody i środowiska, in: Ecological Engineering, vol. 18, Issue 1, p. 183-188.
Google Scholar
TWARDOWSKA K., 2007, Wariantowanie rozwiązań drogowych w kontekście uwarunkowań środowiskowych na przykładzie korytarza transportowego Via Baltica (w województwie podlaskim), Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych, Instytut Geografii Fizycznej i Kształtowania Środowiska Przyrodniczego.
Google Scholar
U.S. ENVIRONEMNTAL PROTECTION AGENCY, 2010, Green Building Basic Information, January.
Google Scholar
QUINTERO J., D., 2012, A Guide to Good Practices for Environmentally Friendly Roads, Latin America Conservation Council, p. 1-104.
Google Scholar
WATKINS G., 2014, Approaches to the Assessment and Implementation of Sustainable Infrastructure Projects in Latin America and the Caribbean, Technical Note No. IDB-TN-739, Inter-American Development Bank, Washington.
Google Scholar
Autorzy
Dariusz Boruszkod.boruszko@pb.edu.pl
Bialystok University of Technology, Faculty of Civil and Environmental Engineering, Ul. Wiejska 44E, 15-351 Bialystok, Poland Polska
Autorzy
Wojciech DąbrowskiBialystok University of Technology, Faculty of Civil and Environmental Engineering, Ul. Wiejska 44E, 15-351 Bialystok, Poland Polska
Autorzy
Wiater JózefaBialystok University of Technology, Faculty of Civil and Environmental Engineering, Ul. Wiejska 44E, 15-351 Bialystok, Poland Polska
Statystyki
Abstract views: 28PDF downloads: 8
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.