Zrównoważone gospodarki kreatywne w miastach: analiza porównawcza stolic państw UE
Barbara Bradač Hojnik
University of Maribor, Faculty of Economics and Business, Razlagova 14, 2000 Maribor, Slovenia (Słowenia)
Abstrakt
W artykule porównano poziomy osiągane przez gospodarki kreatywne w stolicach państw Unii Europejskiej (UE), wskazując na miasta o podobnych cechach i podejściach do tworzenia zrównoważonych miast kreatywnych. Na poziomie miasta kreatywność stanowi istotny element aktywności ekonomicznej, prowadzący do rozwoju miast kreatywnych i powiązany ze wszystkimi trzema filarami rozwoju zrównoważonego (społecznym, ekonomicznym i ekologicznym). Istotnym aspektem gospodarki kreatywnej jest jej ilość i jakość w określonym obszarze, która jest często mierzona m.in. przez poziom osiągany przez aktywność kulturową i kreatywną. W tym artykule gospodarka kreatywna jest dyskutowana w oparciu o trzy wskaźniki (kulturowość, ekonomię kreatywną i sprzyjające środowisko), co umożliwia ocenę i porównanie ich poziomów osiąganych w stolicach UE. Wykorzystane dane pochodzą z bazy Cultural and Creative Cities Monitor. Porównanie stolic w oparciu o trzy istotne wskaźniki pozwala sklasyfikować grupy miast w oparciu o występujące różnice odnoszące się do poziomu rozwoju kreatywnej gospodarki. Uzyskane wyniki pokazują, że różnice i względna wydajność w kontekście kreatywnej gospodarki, występujące wśród stolic krajów UE jest ciągle znacząca, przy czym nie brakuje miast, które konsekwentnie – i w sposób zrównoważony – rozwijają określone aspekty kreatywnej gospodarki.
Słowa kluczowe:
Gospodarka kreatywna, kulturowe i kreatywne miasta, zrównoważony rozwój, analiza klastrów, stolice, Unia EuropejskaBibliografia
ACS, Z., ZEGYESI, M., 2009, Creativity and industrial cities: A case study of Baltimore, in: Entrepreneurship & Regional Development 21(4).
Google Scholar
BENNIE, F., SHERWIN, C., 2010, The creative industries sustainability beacon project, final report, https://www.forumforthefuture.org/sites/default/files/project/downloads/creativeindustriessustainabilitybeaconproject.pdf (10.10.2017).
Google Scholar
BIELIŃSKA, E.J., BARAN, S., PAWŁOWSKI, L., JÓŹWIAKOWSKI, K., FUTA, B., BIK-MAŁODZIŃSKA, M., MUCHA, Z., GENEROWICZ, A., 2014, Theoretical aspects of the integrated protection of suburban areas, in: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development, 9(1), 127-139.
Google Scholar
BOSTRÖM, M., 2012, A missing pillar? Challenges in theorizing and practicing social sustainability: introduction to the special issue, in: Sustainability: Science, Practice, & Policy, 8(1), p. 3-14.
Google Scholar
DAHL, A.L., 2012, Achievements and gaps in indicators for sustainability, in: Ecological Indicators,17, June 2012, p. 14-19.
Google Scholar
DCMS, 2009, Creative Industries Economic Estimates Statistical Bulletin. Department for culture, media and sport, UK.
Google Scholar
DEISBURY E.S., BASU, S.R., 2010, The creative economy leading trade and innovation, in: United Nations Conference on trade and development, http://www.unece.org/ceci/ppt_presentations/2010/ic/basu.pdf (10.10.2017).
Google Scholar
ELKINGTON, J., 1994, Towards the sustainable corporation: win-win-win business strategies for sustainable development, in: Californian Management Review, 36(2), p. 90-100.
Google Scholar
EUROPEAN COMMISSION, 2010a, Unlocking the potential of cultural and creative industries, Green paper, http://ec.europa.eu/culture/our-policy-development/doc/GreenPaper_creative_industries_en.pdf (10.07.2017).
Google Scholar
EUROPEAN COMMISSION, 2010b, European Competitiveness Report, https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/0aa58b94-f925-45df-9252-5b0a58f66f20/language-en (10.07.2017).
Google Scholar
EUROPEAN COMMISSION, 2017, The Cultural and Creative Cities Monitor. 2017 Edition, http://publiccations.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC107331/kj0218783enn.pdf (12.03.2018).
Google Scholar
FLORIDA, R., 2002, The Rise of the Creative Class… and How It's Transforming Work, Leisure and Everyday Life, Basic Books, USA.
Google Scholar
FLORIDA, R., MELLANDER, C., KING, K., 2015, Global Creativity Index 2015, Martin Prosperity Institute, http://martinprosperity.org/media/Global-Creativity-Index-2015.pdf (10.10.2017).
Google Scholar
GODSCHALK, D.R., 2004, Land Use Planning Challenges: Coping with Conflicts in Vision of Sustainable Development and Livable Communities, in: Journal of the American Planning Association, 170(1), p. 5-13.
Google Scholar
HARTLEY, J., JASON POTTS, J., MACDONALD, T., 2012, (C2I)2=CCI-CCI: The CCI Creative City Index 2012, ARC Centre of Excellence in Creative Industries and Innovation, Queensland University of Technology, Australia.
Google Scholar
HAWKES, J., 2001, The Fourth Pillar of Sustainability: Culture’s Essential Role in Public Planning, Common Ground Publishing Pty Ltd in association with the Cultural Development Network. Victoria, Australia.
Google Scholar
HKU, 2010, The entrepreneurial dimension of the cultural and creative industries, a Report prepared for the European Commission, http://ec.europa.eu/culture/documents/edcci_report.pdf (22.01.2018).
Google Scholar
HOWKINS, J., 2001, The Creative Economy: How People Make Money From Ideas, Penguin Press, London.
Google Scholar
LANDRY, C., 2012, The Creative City: A Toolkit for Urban Innovators, 2nd Edition, Comedia / Earthscan, London.
Google Scholar
LITTIG, B., GRIESSLER, E., 2005, Social sustainability: a catchword between political pragmatism and social theory, in: International Journal of Sustainable Development, vol. 8, no 1–2, p. 65-79.
Google Scholar
MARLET, G.A., VAN WOERKENS, C., 2004, Skills and creativity in a Cross-section of Dutch Cities, in: Discussion Paper Series /Tjalling C. Koopmans Research Institute, p. 4-29.
Google Scholar
MILNE, M., GRAY, R., 2013, W(h)ither Ecology? The Triple Bottom Line, The Global Reporting Initiative, and Corporate Sustainability Reporting, in: Journal of Business Ethics, vol. 118, no 1, p. 197-198.
Google Scholar
MURPHY K., 2012, The social pillar of sustainable development: a literature review and framework for policy analysis, in: Sustainability: Science, Practice, & Policy, vol. 8, no 1, p. 29-44.
Google Scholar
O’CONNOR, J., 2007, The cultural and creative industries: a review of the literature, Creative Partnerships, London.
Google Scholar
PETRIKOVA, K., VANOVA, A., BORSEKOVA, K., 2015, The role of creative economy in Slovak Republic, in: AI & Soc, vol. 30, no 2, p. 271-281.
Google Scholar
SEGHEZZO, L., 2009, The five dimensions of sustainability, in: Environmental Politics, 18(4), p. 539-556.
Google Scholar
SMITH, R., WARFIELD, K., 2008, The Creative City: a matter of values, in: Creative cities, cultural clusters and local development, eds. Cooke P., Lazzeretti L., Edward Elgar, London.
Google Scholar
UNCTAD, 2011, Creative Economy Report 2010, http://www.unctad.org/Templates/WebFlyer.asp?intItemID=5763&lang=1 (22.09.2017).
Google Scholar
UNESCO CREATIVE CITIES NETWORK, 2016, Ljubljana: about the creative city, http://en.unesco.org/creative-cities/ljubljana (22.09.2017).
Google Scholar
UNITED NATIONS, 2015, Cabo Verde’s Creative economy: Leveraging culture and creativity for sustainable development, UN, New York and Geneva.
Google Scholar
UNITED NATIONS/UNDP/UNESCO, 2013, Creative economy report: widening local development pathways, 2013 special edition, UNDP /UNESCO, New York, Paris.
Google Scholar
VAN DER POL, H., 2013, Key role of cultural and creative industries in the economy, UNESCO Institute for Statistics, Canada, https://www.oecd.org/site/worldforum06/38703999.pdf (12.06.2017).
Google Scholar
VANCLAY, F., 2004, The Triple Bottom Line and Impact Assessment: How do TBL, EIA, SIA, SEA and EMS relate to each other?, in: Journal of Environmental Assessment Policy & Management, 6(3), p. 265-288.
Google Scholar
WCED (WORLD COMMISSION ON ENVIRONMENT AND DEVELOPMENT), 1987, Our Common Future, UN, New York, http://www.un-documents.net/our-common-future.pdf (12.06.2017).
Google Scholar
Autorzy
Barbara Bradač HojnikUniversity of Maribor, Faculty of Economics and Business, Razlagova 14, 2000 Maribor, Slovenia Słowenia
Statystyki
Abstract views: 33PDF downloads: 20
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.