Teoretyczne podstawy kształcenia kapitału ludzkiego w zarządzaniu wzrostem gospodarczym i rozwojem

Franciszek Piontek


WSB University in Dąbrowa Górnicza (Polska)

Barbara Piontek


WSB University in Dąbrowa Górnicza (Polska)


Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest odpowiedź na pytania: na czym będzie polegać zmiana natury nauki? W jaki sposób zmieni się i na czym będzie polegać kształcenie kapitału ludzkiego, gdy natura nauki zmieni się w ujęciu strukturalnym i funkcjonalnym i jakie konsekwencje będzie miało to dla zarządzania wzrostem i rozwojem? Zmiana natury nauki polega na negacji podstawowego aksjomatu, jakim jest zasada sprzeczności TAK nie jest NIE i na zastąpieniu go paradygmatem deregulacji: TAK = NIE = BYĆ MOŻE. Ograniczenie kompetencji wynikających z kształcenia ogólnego może mieć negatywne skutki na wymagającym rynku technologicznym i pozbawić przewag w procesach automatyzacji i robotyzacji, może także deregulować zarządzanie rozwojem i wzrostem gospodarczym. Najważniejsze wnioski wynikające z rozważań są takie, że nauka i kształcenie są kategoriami strategicznymi i decydują o jakości kapitału ludzkiego oraz o naturze nauki i kształceniu w wymiarze strategicznym nie mogą decydować doraźne potrzeby rynkowe, ani zespoły badawcze wąsko wyspecjalizowane i kierujące się własnymi uwarunkowaniami i założeniami, a kształcenie w wymiarze strategicznym nie może być zarządzane według reguł zarządzania kryzysowego, doraźnie i na potrzeby rynku.


Słowa kluczowe:

nauka (gr. sofia), umiejętność (gr. techne), kształcenie, kapitał ludzki, zarządzanie, zasada sprzeczności, kod cywilizacyjny, zasada deregulacji, Konstytucja Świata, paradygmat, rozwój, wzrost gospodarczy

BIHR A., 2008, Nowomowa neoliberalna. Retoryka kapitalistycznego fetyszyzmu, Książka i Prasa, Warsaw.
  Google Scholar

BOCHENEK K., 2010, Some of the Theoretical Sustainable Development Aspects in the Reflection of Christian Middle Ages Philosophy, in: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development, 5(1), p. 71-79.
  Google Scholar

LISBON GROUP, 1996, Granice konkurencji/The Borders of Competition, Poltex, Warsaw.
  Google Scholar

KAKU M., String Theory, http://mkaku.org/home/tag/string-theory/ (12.11.2018).
  Google Scholar

KOWALSKI M., 1959, Logika, Pallotinum, Poznań 1959.
  Google Scholar

KUHN T.S., 1962, The Structure of Scientific Revolutions, University of Chicago Press, Chicago.
  Google Scholar

KUNZMANN P., BURKARD F.P., WIEDMANN F., 1999, Atlas filozofii, Warszawa.
  Google Scholar

MARTIN H.P., SCHUMANN H., 1998, The Global Trap: Globalization and the Assault on Prosperity and Democracy, Pluto Press.
  Google Scholar

ORTEGA y GASSET J., 1932, The Revolt of the Masses, Norton.
  Google Scholar

PAPUZIŃSKI A., 2013, The Axiology of Sustainable Development an Attempt at Typologization, in: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development, 8(1), p. 5-25.
  Google Scholar

PIONTEK B., PIONTEK F., 2017, Development from Theory to Practice, Shaker Verlag.
  Google Scholar

PIONTEK F., PIONTEK B, 2016, . Teoria rozwoju, PWE, Warsaw, p. 60-65.
  Google Scholar

ŚWIEŻAWSKI S., 2000, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, PWN, Warszawa, Wrocław, p. 404.
  Google Scholar

TOFFLER A., TOFLER H., 1995, Creating a New Civilization: The Politics of the Third Wave, Turner Publishing.
  Google Scholar

TOFFLER A., 1980, The Third Wave, Bantam Books.
  Google Scholar

VATIMO G., PATERLINI P., 2010, Not Being God: a Collaborative Autobiography, Columbia University Press.
  Google Scholar


Opublikowane
2019-01-02

Cited By / Share

Piontek, F., & Piontek, B. (2019). Teoretyczne podstawy kształcenia kapitału ludzkiego w zarządzaniu wzrostem gospodarczym i rozwojem. Problemy Ekorozwoju Problems of Sustainable Development, 14(1), 167–173. Pobrano z https://ph.pollub.pl/index.php/preko/article/view/5071

Autorzy

Franciszek Piontek 

WSB University in Dąbrowa Górnicza Polska

Autorzy

Barbara Piontek 

WSB University in Dąbrowa Górnicza Polska

Statystyki

Abstract views: 10
PDF downloads: 5