Teoretyczne podstawy kształcenia kapitału ludzkiego w zarządzaniu wzrostem gospodarczym i rozwojem
Franciszek Piontek
WSB University in Dąbrowa Górnicza (Polska)
Barbara Piontek
WSB University in Dąbrowa Górnicza (Polska)
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest odpowiedź na pytania: na czym będzie polegać zmiana natury nauki? W jaki sposób zmieni się i na czym będzie polegać kształcenie kapitału ludzkiego, gdy natura nauki zmieni się w ujęciu strukturalnym i funkcjonalnym i jakie konsekwencje będzie miało to dla zarządzania wzrostem i rozwojem? Zmiana natury nauki polega na negacji podstawowego aksjomatu, jakim jest zasada sprzeczności TAK nie jest NIE i na zastąpieniu go paradygmatem deregulacji: TAK = NIE = BYĆ MOŻE. Ograniczenie kompetencji wynikających z kształcenia ogólnego może mieć negatywne skutki na wymagającym rynku technologicznym i pozbawić przewag w procesach automatyzacji i robotyzacji, może także deregulować zarządzanie rozwojem i wzrostem gospodarczym. Najważniejsze wnioski wynikające z rozważań są takie, że nauka i kształcenie są kategoriami strategicznymi i decydują o jakości kapitału ludzkiego oraz o naturze nauki i kształceniu w wymiarze strategicznym nie mogą decydować doraźne potrzeby rynkowe, ani zespoły badawcze wąsko wyspecjalizowane i kierujące się własnymi uwarunkowaniami i założeniami, a kształcenie w wymiarze strategicznym nie może być zarządzane według reguł zarządzania kryzysowego, doraźnie i na potrzeby rynku.
Słowa kluczowe:
nauka (gr. sofia), umiejętność (gr. techne), kształcenie, kapitał ludzki, zarządzanie, zasada sprzeczności, kod cywilizacyjny, zasada deregulacji, Konstytucja Świata, paradygmat, rozwój, wzrost gospodarczyBibliografia
BIHR A., 2008, Nowomowa neoliberalna. Retoryka kapitalistycznego fetyszyzmu, Książka i Prasa, Warsaw.
Google Scholar
BOCHENEK K., 2010, Some of the Theoretical Sustainable Development Aspects in the Reflection of Christian Middle Ages Philosophy, in: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development, 5(1), p. 71-79.
Google Scholar
LISBON GROUP, 1996, Granice konkurencji/The Borders of Competition, Poltex, Warsaw.
Google Scholar
KAKU M., String Theory, http://mkaku.org/home/tag/string-theory/ (12.11.2018).
Google Scholar
KOWALSKI M., 1959, Logika, Pallotinum, Poznań 1959.
Google Scholar
KUHN T.S., 1962, The Structure of Scientific Revolutions, University of Chicago Press, Chicago.
Google Scholar
KUNZMANN P., BURKARD F.P., WIEDMANN F., 1999, Atlas filozofii, Warszawa.
Google Scholar
MARTIN H.P., SCHUMANN H., 1998, The Global Trap: Globalization and the Assault on Prosperity and Democracy, Pluto Press.
Google Scholar
ORTEGA y GASSET J., 1932, The Revolt of the Masses, Norton.
Google Scholar
PAPUZIŃSKI A., 2013, The Axiology of Sustainable Development an Attempt at Typologization, in: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development, 8(1), p. 5-25.
Google Scholar
PIONTEK B., PIONTEK F., 2017, Development from Theory to Practice, Shaker Verlag.
Google Scholar
PIONTEK F., PIONTEK B, 2016, . Teoria rozwoju, PWE, Warsaw, p. 60-65.
Google Scholar
ŚWIEŻAWSKI S., 2000, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, PWN, Warszawa, Wrocław, p. 404.
Google Scholar
TOFFLER A., TOFLER H., 1995, Creating a New Civilization: The Politics of the Third Wave, Turner Publishing.
Google Scholar
TOFFLER A., 1980, The Third Wave, Bantam Books.
Google Scholar
VATIMO G., PATERLINI P., 2010, Not Being God: a Collaborative Autobiography, Columbia University Press.
Google Scholar
Autorzy
Franciszek PiontekWSB University in Dąbrowa Górnicza Polska
Autorzy
Barbara PiontekWSB University in Dąbrowa Górnicza Polska
Statystyki
Abstract views: 18PDF downloads: 8
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.