Edukacja dla wszystkich i zrównoważony rozwój: badania empiryczne nad rodziną i wykorzystaniem zasobów w gospodarstwach domowych w Chinach
Shuxing Chen
School of Economics, Southwestern University of Finance and Economics, Chengdu 611130, China (Chiny)
Yuxiang Gao
School of Economics, Southwestern University of Finance and Economics, Chengdu 611130, China (Chiny)
Abstrakt
W ramach edukacji dla zrównoważonego rozwoju udało się osiągnąć już wiele. Zarazem pytanie o to, w jakim zakresie ta edukacja wspomaga rzeczywiste osiąganie zrównoważoności pozostaje bez odpowiedzi. W artykule wykorzystano wyniki badań odnoszących się do chińskich rodzin, opracowując empiryczny model analizy. Odnosząc się do obserwowanej zmiany w chińskim systemie edukacji dla zrównoważonego rozwoju, ponadto wspierając się metodą DID, ustaliliśmy, że edukacja w szkołach może tylko pomóc rodzinom w zrozumieniu koncepcji zrównoważonego rozwoju, ale jest niewystarczająca dla poprawy poziomu zrównoważoności na poziomie gospodarstw domowych. Natomiast po wprowadzeniu programu Edukacja dla zrównoważonego rozwoju dla wszystkich (ESDFA) okazało się, że w chińskich gospodarstwach domowych średnie miesięczne zużycie energii elektrycznej zmniejszyło się o 79.6124 kWh, co stanowi spadek o 41.56%, a emisja ditlenku węgla obniżyła się o 123.8958 kg, co stanowi spadek o 49.16%. Najbardziej znaczące wyniki osiągały gospodarstwa, w których głowy rodzin stanowiły osoby w wieku 40-55 lat. Szczegółowa analiza wykazała ponadto, że im większa część populacji poddana zostaje programowi ESDFA, tym większy efekt redukcji zużycia zasobów w gospodarstwie domowym, co prawdopodobnie uwarunkowane jest działaniem mechanizmu podobnego do tzw. efektu stada.
Słowa kluczowe:
Edukacja dla wszystkich, rozwój zrównoważony, chińskie rodziny, zużywanie zasobów w gospodarstwach domowychBibliografia
DE HAAN G., 2006, The BLK ‘21’programme in Germany: a ‘Gestaltungskompetenz’‐based model for Education for Sustainable Development, in: Environmental Education Research, 12(1), p. 19- 32.
Google Scholar
HOPKINS C., MCKEOWN R., 2002, Education for sustainable development: an international perspective, in: Education and sustainability: Responding to the global challenge, 13.
Google Scholar
HUCKLE J., WALS A.E.J., 2015, The UN Decade of Education for Sustainable Development: business as usual in the end, in: Environmental Education Research, 21(3), p. 491-505.
Google Scholar
KOPNINA H., 2013, Evaluating education for sustainable development (ESD): Using ecocentric and anthropocentric attitudes toward the sustainable development (EAATSD) scale, in: Environment, Development and sustainability, 15(3), p. 607-623.
Google Scholar
KOPNINA H., 2014, Revisiting education for sustainable development (ESD): Examining anthropocentric bias through the transition of environmental education to ESD, in: Sustainable development, 22(2), p. 73-83.
Google Scholar
LOZANO R., LOZANO F.J., MULDER K., et al., 2013, Advancing higher education for sustainable development: international insights and critical reflections.
Google Scholar
SAUVÉ L., 1996, Environmental education and sustainable development: A further appraisal, in: Canadian Journal of Environmental Education, 1, p. 7-34.
Google Scholar
UNESCO, 2005, UN Decade of Education for Sustainable Development 2005-2014: The DESD at a glance, Paris.
Google Scholar
VARE P., SCOTT W., 2007, Learning for a change: Exploring the relationship between education and sustainable development, in: Journal of Education for Sustainable Development, 1(2), p. 191-198.
Google Scholar
WALS A., NOLAN C., 2012, Shaping the Education of Tomorrow: 2012 Report on the UN Decade of Education for Sustainable Development, Abridged, Paris.
Google Scholar
Autorzy
Shuxing ChenSchool of Economics, Southwestern University of Finance and Economics, Chengdu 611130, China Chiny
Autorzy
Yuxiang GaoSchool of Economics, Southwestern University of Finance and Economics, Chengdu 611130, China Chiny
Statystyki
Abstract views: 23PDF downloads: 7
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.