Edukacja dla wszystkich i zrównoważony rozwój: badania empiryczne nad rodziną i wykorzystaniem zasobów w gospodarstwach domowych w Chinach
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Open full text
Numer Tom 14 Nr 1 (2019)
-
Zaktualizowana ocena Indeksu Jakości Życia OECD
Mehmet Nar, Mehmet Şükrü Nar7-18
-
Środowiskowy dobrostan: jakość polityki a wartości społeczne
Oleksandr Dluhopolskyi, Victor Koziuk, Yuryi Ivashuk, Yuryi Klapkiv19-28
-
Zrównoważony rozwój krajów azjatyckich – podejście wskaźnikowe
Bartosz Bartniczak, Andrzej Raszkowski29-42
-
Struktura wiekowa i zanieczyszczenie powietrza: jaką role odgrywa płeć?
Jiliang Liu, Wei Wang, Yin E Chen, Chun-Ping Chang43-52
-
Społeczne wymiary zrównoważonego rozwoju w międzynarodowej opinii publicznej
Paweł Rydzewski53-62
-
Mechanizm wzmacniania społecznego i pracowniczego potencjału rozwoju zrównoważonego
Olga Novikova, Yaroslav Ostafiichuk, Olena Khandiі63-72
-
Edukacja w obronie bioróżnorodności. Czy ślad ekologiczno-etyczny zrównoważy zmiany środowiskowe?
Ignacy S. Fiut, Marcin Urbaniak73-78
-
Środowiskowa ocean cyklu życia jako narzędzie w studiowaniu zrównoważoności: kompletne doświadczenie edukacyjne
G Venkatesh79-85
-
Krajobraz i zdrowie w zrównoważonym rozwoju
Sebastian Bernat87-96
-
Zrównoważone gospodarki kreatywne w miastach: analiza porównawcza stolic państw UE
Barbara Bradač Hojnik97-107
-
Neuronauka we wzorcach lingwistycznych kampanii komunikacyjnych o ochronie środowiska w kontekście zrównoważonego rozwoju
Magdalena Saczyna109-118
-
Dyskursy medialne o zaporach na rzece Mekong: analiza tematyczna
Claudio O. Delang119-130
-
Idea uprawy krajobrazu Adama Wodziczki
Leszek Gawor131-137
-
Tworzenie założeń teoretycznych i metodologicznych w ocenie znaczenia biogospodarki w ogólnej gospodarce kraju
Kęstutis Biekša, Tomas Baležentis139-148
-
Humanistyczne perspektywy różnorodności biokulturowej
Ryszard F. Sadowski149-158
-
Analiza rozprzężenia relacji pomiędzy poziomem konsumpcji energii a wzrostem ekonomicznym krajów grupy V4
Jana Chovancová, Roman Vavrek159-165
-
Teoretyczne podstawy kształcenia kapitału ludzkiego w zarządzaniu wzrostem gospodarczym i rozwojem
Franciszek Piontek, Barbara Piontek167-173
-
Przestępstwa środowiskowe wczesnego komunizmu w Rumunii: działania wobec tzw. wrogów rolnictwa
Alexandru-Ionuţ Petrişor, Elena Tîrzman175-184
-
Czy ekonomiczny mechanizm kompromisu pomiędzy ilością i jakością jest zrównoważony?
Dariusz Pieńkowski185-198
-
Edukacja dla wszystkich i zrównoważony rozwój: badania empiryczne nad rodziną i wykorzystaniem zasobów w gospodarstwach domowych w Chinach
Shuxing Chen, Yuxiang Gao199-208
Archiwum
-
Tom 16 Nr 2
2021-07-01 26
-
Tom 16 Nr 1
2021-01-04 24
-
Tom 15 Nr 2
2020-07-01 24
-
Tom 15 Nr 1
2020-01-02 24
-
Tom 14 Nr 2
2019-07-01 20
-
Tom 14 Nr 1
2019-01-02 20
-
Tom 13 Nr 2
2023-10-15 22
-
Tom 13 Nr 1
2018-01-02 23
-
Tom 12 Nr 2
2017-07-03 18
-
Tom 12 Nr 1
2017-01-02 16
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Authors
Abstrakt
W ramach edukacji dla zrównoważonego rozwoju udało się osiągnąć już wiele. Zarazem pytanie o to, w jakim zakresie ta edukacja wspomaga rzeczywiste osiąganie zrównoważoności pozostaje bez odpowiedzi. W artykule wykorzystano wyniki badań odnoszących się do chińskich rodzin, opracowując empiryczny model analizy. Odnosząc się do obserwowanej zmiany w chińskim systemie edukacji dla zrównoważonego rozwoju, ponadto wspierając się metodą DID, ustaliliśmy, że edukacja w szkołach może tylko pomóc rodzinom w zrozumieniu koncepcji zrównoważonego rozwoju, ale jest niewystarczająca dla poprawy poziomu zrównoważoności na poziomie gospodarstw domowych. Natomiast po wprowadzeniu programu Edukacja dla zrównoważonego rozwoju dla wszystkich (ESDFA) okazało się, że w chińskich gospodarstwach domowych średnie miesięczne zużycie energii elektrycznej zmniejszyło się o 79.6124 kWh, co stanowi spadek o 41.56%, a emisja ditlenku węgla obniżyła się o 123.8958 kg, co stanowi spadek o 49.16%. Najbardziej znaczące wyniki osiągały gospodarstwa, w których głowy rodzin stanowiły osoby w wieku 40-55 lat. Szczegółowa analiza wykazała ponadto, że im większa część populacji poddana zostaje programowi ESDFA, tym większy efekt redukcji zużycia zasobów w gospodarstwie domowym, co prawdopodobnie uwarunkowane jest działaniem mechanizmu podobnego do tzw. efektu stada.
Słowa kluczowe:
Bibliografia
DE HAAN G., 2006, The BLK ‘21’programme in Germany: a ‘Gestaltungskompetenz’‐based model for Education for Sustainable Development, in: Environmental Education Research, 12(1), p. 19- 32.
HOPKINS C., MCKEOWN R., 2002, Education for sustainable development: an international perspective, in: Education and sustainability: Responding to the global challenge, 13.
HUCKLE J., WALS A.E.J., 2015, The UN Decade of Education for Sustainable Development: business as usual in the end, in: Environmental Education Research, 21(3), p. 491-505.
KOPNINA H., 2013, Evaluating education for sustainable development (ESD): Using ecocentric and anthropocentric attitudes toward the sustainable development (EAATSD) scale, in: Environment, Development and sustainability, 15(3), p. 607-623.
KOPNINA H., 2014, Revisiting education for sustainable development (ESD): Examining anthropocentric bias through the transition of environmental education to ESD, in: Sustainable development, 22(2), p. 73-83.
LOZANO R., LOZANO F.J., MULDER K., et al., 2013, Advancing higher education for sustainable development: international insights and critical reflections.
SAUVÉ L., 1996, Environmental education and sustainable development: A further appraisal, in: Canadian Journal of Environmental Education, 1, p. 7-34.
UNESCO, 2005, UN Decade of Education for Sustainable Development 2005-2014: The DESD at a glance, Paris.
VARE P., SCOTT W., 2007, Learning for a change: Exploring the relationship between education and sustainable development, in: Journal of Education for Sustainable Development, 1(2), p. 191-198.
WALS A., NOLAN C., 2012, Shaping the Education of Tomorrow: 2012 Report on the UN Decade of Education for Sustainable Development, Abridged, Paris.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Abstract views: 69
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
