Edukacja dla wszystkich i zrównoważony rozwój: badania empiryczne nad rodziną i wykorzystaniem zasobów w gospodarstwach domowych w Chinach

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Shuxing Chen

a.pawlowski@pollub.pl

Yuxiang Gao

a.pawlowski@pollub.pl

Abstrakt

W ramach edukacji dla zrównoważonego rozwoju udało się osiągnąć już wiele. Zarazem pytanie o to, w jakim zakresie ta edukacja wspomaga rzeczywiste osiąganie zrównoważoności pozostaje bez odpowiedzi. W artykule wykorzystano wyniki badań odnoszących się do chińskich rodzin, opracowując empiryczny model analizy. Odnosząc się do obserwowanej zmiany w chińskim systemie edukacji dla zrównoważonego rozwoju, ponadto wspierając się metodą DID, ustaliliśmy, że edukacja w szkołach może tylko pomóc rodzinom w zrozumieniu koncepcji zrównoważonego rozwoju, ale jest niewystarczająca dla poprawy poziomu zrównoważoności na poziomie gospodarstw domowych. Natomiast po wprowadzeniu programu Edukacja dla zrównoważonego rozwoju dla wszystkich (ESDFA) okazało się, że w chińskich gospodarstwach domowych średnie miesięczne zużycie energii elektrycznej zmniejszyło się o 79.6124 kWh, co stanowi spadek o 41.56%, a emisja ditlenku węgla obniżyła się o 123.8958 kg, co stanowi spadek o 49.16%. Najbardziej znaczące wyniki osiągały gospodarstwa, w których głowy rodzin stanowiły osoby w wieku 40-55 lat. Szczegółowa analiza wykazała ponadto, że im większa część populacji poddana zostaje programowi ESDFA, tym większy efekt redukcji zużycia zasobów w gospodarstwie domowym, co prawdopodobnie uwarunkowane jest działaniem mechanizmu podobnego do tzw. efektu stada.

Słowa kluczowe:

Edukacja dla wszystkich, rozwój zrównoważony, chińskie rodziny, zużywanie zasobów w gospodarstwach domowych

Bibliografia

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Chen, S., & Gao, Y. (2019). Edukacja dla wszystkich i zrównoważony rozwój: badania empiryczne nad rodziną i wykorzystaniem zasobów w gospodarstwach domowych w Chinach. Problemy Ekorozwoju , 14(1), 199–208. Pobrano z https://ph.pollub.pl/index.php/preko/article/view/5074

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##