Papieża Franciszka propozycja ekologii integralnej
Krzysztof Bochenek
University of Rzeszów, Institute of Philosophy, Al. Rejtana 16C, 35-950 Rzeszów, Poland (Polska)
Abstrakt
Pomimo tego, iż ekologiczne przesłanie papieża Franciszka nie jest pierwszym formułowanym przez władze Kościoła katolickiego, to uwidaczniają się w nim wątki zdecydowanie pozwalające dostrzec w nim nowe i daleko idące analizy i konkluzje. Celem artykułu jest wskazanie na te elementy, które pozwalają na wysuwanie takich właśnie wniosków, zarówno co do postrzegania źródeł kryzysu ekologicznego, jak i wskazywania dróg do jego przezwyciężenia. Jest to stanowisko realistyczne i koherentne, dążące do harmonii ludzi z naturą, w obrębie ludzkich społeczności, między człowiekiem a Bogiem, a wreszcie nauką i wiarą. Nie ulega wątpliwości, iż to nastawienie Franciszka na swoisty integralizm i synergizm ekologiczny, stanowi najbardziej charakterystyczny rys jego propozycji przezwyciężenia zagrożeń ekologicznych.
Słowa kluczowe:
Papież Franciszek, ekologia, człowiek, personalizm, natura, integralnośćBibliografia
BAJDA J., 2001, Grzech ekologiczny, in: Ochrona środowiska społeczno-przyrodniczego środowiska społeczno-przyrodniczego w filozofii i teologii, eds. Dołęga J.M., Czartoszewski J.W., Skowroński A., UKSW, Warsaw.
Google Scholar
CZARTORYSKI J., 2012, Analiza pojęcia światopoglądu ekologicznego, in: Studia Ecologiae et Bioethicae 10.
Google Scholar
DEC I., 2011, Transcendencja człowieka w przyrodzie. Ujęcie Mieczysława A. Krąpca OP i kard. Karola Wojtyły, Wrocław.
Google Scholar
DELSOL Ch., 2003, Esej o człowieku późnej nowoczesności, Cracow.
Google Scholar
DERDZIUK A., 2002, Św. Franciszek – patron ekologów, in: Ekologia. Przesłanie moralne Kościoła, J. Nagórny, ed. Gocko J., Lublin, p. 205-219.
Google Scholar
DĘBOWSKI J., 1996, Filozoficzne źródła refleksji ekologicznych, Olsztyn.
Google Scholar
DRANE J., 1993, Co New Age ma do powiedzenia Kościołowi?, Cracow.
Google Scholar
FRANCES, 2015, Encyclical Letter Laudato Si on Care for Our Common Home, Vatican, http://w2.vatican.va/content/francesco/en/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html (8.02.2019).
Google Scholar
GANOWICZ-BĄCZYK A., 2011, Średniowieczne źródła antropocentryzmu, in: Studia Ecologiae et Bioethicae, 9.
Google Scholar
GANOCZY A., 1999, Nauka o stworzeniu, Cracow.
Google Scholar
HOROWSKI J., 2010, Rozwój człowieka w kontekście relacji do środowiska przyrodniczego – w świetle encykliki Benedykta XVI Caritas in veritate, in: Collectanea Theologica, 2, p. 65-82.
Google Scholar
HOROWSKI J., 2011, Turystyka w chrześcijańskiej edukacji ekologicznej, in: Paedagogia Christiana, 28(2).
Google Scholar
HUSSERL E., 1993, Kryzys europejskiego człowieczeństwa a filozofia, Warsaw.
Google Scholar
INGARDENR., 1987, Książeczka o człowieku, Cracow.
Google Scholar
IREK W., 2008, ‘Zielona religia’ czy Solidarność człowieka z przyrodą, in: Wrocławski Przegląd Teologiczny, 16.
Google Scholar
JOHN PAUL II, 1984, Apostolic Exhortation Reconciliatio et paenitentia on Reconciliation and Penance in the Mission of the Church Today, Vatican, http://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/en/apost_exhortations/documents/hf_jp-ii_exh_02121984_reconciliatio-et-paenitentia.html, (8.02.2019).
Google Scholar
JOHN PAUL II, 1991, Centesimus Annus Encyclical Letter on the Hundredth Anniversary of Rerum Novarum, Vatican, https://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/en/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_01051991_centesimus-annus.html, (8.02.2019).
Google Scholar
JOHN PAUL II, 1979, Encyclical Letter Redemptor Hominis, Vatican, http://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/en/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_04031979_redemptor-hominis.html, (8.02.2019).
Google Scholar
JOHN PAUL II, 1987, Encyclical Sollicitudo Rei Socialis for the Twentieth Anniversary of Populorum Progressio, Vatican, http://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/en/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_30121987_sollicitudo-rei-socialis.html, (8.02.2019).
Google Scholar
JOHN PAUL II, 2001, Catechesis, in: L'Osservatore Romano, 4.
Google Scholar
JOHN PAUL II, 1990, Pokój z Bogiem Stwórcą, pokój z całym stworzeniem. Orędzie na Światowy Dzień Pokoju 1990, in: Orędzia Ojca Świętego Jana Pawła II, 1, Cracow 1998, p. 106-109.
Google Scholar
KIJAS Z., 2004, Początki świata i człowieka, Cracow.
Google Scholar
ŁEPKO Z., 2006, Problem opozycji człowieka wobec przyrody, in: Seminare, 23.
Google Scholar
MORIN E., 1998, Zaginiony paradygmat – natura ludzka, in: Ekofilozofia. Wybór tekstów, eds. Brzostek M., Chojnacki j., Kaleta T., Warsaw.
Google Scholar
NAUMOWICZ C., 2009, Eko-teologia jako forma chrześcijańskiej diakonii wobec stworzenia, in: Studia Ecologiae et Bioethicae, 1.
Google Scholar
RATZINGER J., 1999, Nowa pieśń dla Pana. Wiara w Chrystusa a liturgia dzisiaj, Cracow.
Google Scholar
ROGOWSKI R., 2008, Staraj się chwalić jego dzieła (Job 36, 24). Biblia i kształtowanie postaw proekologicznych, in: Elementy chrześcijańskie w edukacji ekologicznej, eds. Ostrowski M., Partyka J. Ojców, p. 14-17.
Google Scholar
SALIJ J., 2009, Gwiazdy, ludzie i zwierzęta, Cracow.
Google Scholar
ZIĘBA S., 2002, Teologiczny wymiar kryzysu ekologicznego, in: Ekologia. Przesłanie moralne Kościoła, eds. Nagórny J., Gocko J., Lublin, p. 22-35.
Google Scholar
Autorzy
Krzysztof BochenekUniversity of Rzeszów, Institute of Philosophy, Al. Rejtana 16C, 35-950 Rzeszów, Poland Polska
Statystyki
Abstract views: 13PDF downloads: 6
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.