Idea zrównoważonego rozwoju w namyśle nad znaczeniem wiedzy i poznania
Agnieszka Klimska
Institute of Philosopy, Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw, ul. Dewajtis 5, 01-815 Warsaw (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-9115-9492
Abstrakt
Dla filozoficznych uzasadnień zrównoważonego rozwoju znaczące jest wypracowywanie stanowisk epistemologicznych, adekwatnych do problemów rozpatrywanych na obszarach poszczególnych koncepcji rozwoju opartych na wiedzy teoretycznej – o charakterze spekulatywnym – i praktycznej, związanej z działaniem i jemu służącej. Epistemologia, będąc częścią każdej z koncepcji rozwoju, powinna korelować z problemami będącymi ich przedmiotem materialnym oraz ze stawianymi przed nimi (koncepcjami) celami i zadaniami poznawczymi i praktycznymi.
Artykuł stanowi próbę ukazania rozważań nad wiedzą i poznaniem poprzez wskazanie epistemologicznych podstaw koncepcji zrównoważonego rozwoju. Celem jest natomiast zwrócenie uwagi na potrzebę ukształtowania właściwego nastawienia podmiotu poznającego, pozwalającego możliwie adekwatnie uchwycić to, co zwykliśmy nazywać zrównoważonym rozwojem, i jednocześnie wdrażającego postulaty zrównoważonego rozwoju, a ponadto weryfikacja związanych z tym źródeł poznania.
Słowa kluczowe:
zrównoważony rozwój, wiedza, poznanie, epistemologia zrównoważonego rozwojuBibliografia
AB RAZAK R. R., SANUSI Z. A., 2010, The concept of sustainable development in human civilisation: an introspective view, in: Kemanusiaan, 17, p. 19-36.
Google Scholar
ADAMCZYK G., 2003, Wartości społeczne w świadomości młodzieży niemieckiej i polskiej KUL, Lublin.
Google Scholar
AGGESTAM M., 2003, Re-thinking knowledge management: managing communication, in: Creating Knowledge-Based Economy, eds. Gasparski W., Dąbrowski J., Leon Koźmiński Academy of Etrepreneurship and Management, Warsaw, p. 33-49.
Google Scholar
CAMPBELL D. T., 1989, Fragments of the fragile history of psychological epistemology and theory of science, in: Psychology of science. Contributions to metascience, ed. Gholson B. et al., Cambridge University Press, Cambridge, p. 21-46.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139173667.004
Google Scholar
CREATH R., MAIENSCHEIN J., 2000, Biology and Epistemology, Cambridge University Press, Cambridge.
Google Scholar
GADAMER H. G., 2008, Teoria, etyka, edukacja, Uniwersytet Warszawski, Warsaw.
Google Scholar
HETMAŃSKI M., 2013, Epistemologia informacji, Copernicus Center Press, Cracow.
Google Scholar
HETMAŃSKI M., 2007, Epistemologia jako filozoficzna refleksja nad poznaniem i wiedzą, in: Epistemologia współcześnie, ed. Hetmański M., TAiWPN Universitas, Cracow, p. 7-6
Google Scholar
JAROMI S., 2004, Ecologia humana – chrześcijańska odpowiedź na kryzys ekologiczny, in: Bratni Zew, Cracow.
Google Scholar
KAPUSTA A., 2007, Teoria poznania a nauki o człowieku, in: Epistemologia współcześnie, ed. Hetmański M., TAiWPN Universitas, Cracow, p. 161-191.
Google Scholar
KRĄPIEC M. A., 2012, Wprowadzenie do filozofii, KUL, Lublin, p. 269-334.
Google Scholar
KRĄPIEC M. A., 2002, Epistemologia, in: Powszechna Encyklopedia Filozofii, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin, p. 193-200.
Google Scholar
KRĄPIEC M. A., 1991, U podstaw rozumienia kultury, KUL, Lublin.
Google Scholar
MIŁKOWSKI M., 2013, Epistemologia znaturalizowana, in: Przewodnik po epistemologii, ed. Ziemińska R., WAM, Cracow, p. 495-524.
Google Scholar
PAKSZYS E., 2007, Po co komu partykularyzm teoriopoznawczy? O przeznaczeniu epistemologii feministycznej, in: Epistemologia współcześnie, ed. Hetmański M., TAiWPN Universitas, Cracow, p. 331-350.
Google Scholar
Polska 2025 – Długookresowa Strategia Trwałego i Zrównoważonego Rozwoju, 2000, Rządowe Centrum Studiów Strategicznych i Ministerstwo Środowiska, Warsaw.
Google Scholar
POSKROBKO B., 2011, Wiedza i gospodarka oparta na wiedzy, in: Gospodarka oparta na wiedzy, ed. Poskrobko B., Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej, Białystok, p. 25-54.
Google Scholar
ROUSSEAU J. J., 1956, Trzy rozprawy z filozofii społecznej, PWN. Warsaw.
Google Scholar
SCHÜTZ A., 2006, Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania, in: Współczesne teorie socjologiczne, eds. Jasińska-Kania A., Nijakowski L.M., Szacki J. M., Ziółkowski J.M., (Ed.), Scholar, Warsaw, p. 867-893.
Google Scholar
STĘPIEŃ A. B., 2001, Wstęp do filozofii, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.
Google Scholar
SUŁKOWSKI Ł., 2015, Epistemologia zarządzania humanistycznego, in:. Sprawniejsze państwo, ed. Kierżun W., Poltext, Warsaw, p. 193-207.
Google Scholar
WCED (World Commission on Environment and Development), 1987, Our Common Future, Oxford Universisty Press, Oxford.
Google Scholar
WEBER M., 2004, Racjonalność, władza, odczarowanie, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
Google Scholar
WOLEŃSKI J., 2005, Epistemologia, PWN, Warsaw.
Google Scholar
ZACHER L., 2009, Bariery racjonalności w decyzjach (refleksje o kontekstach decydowania), in: Człowiek i jego decyzje, eds. Kłosiński A., Biela A., KUL, Lublin, p. 107-123.
Google Scholar
ŻEGLEŃ U., 2013, Epistemologia a kognitywistyka, in: Przewodnik po epistemologii, ed. Ziemińska R., WAM, Cracow, p. 457-494.
Google Scholar
Autorzy
Agnieszka KlimskaInstitute of Philosopy, Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw, ul. Dewajtis 5, 01-815 Warsaw Polska
https://orcid.org/0000-0002-9115-9492
Statystyki
Abstract views: 47PDF downloads: 11
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.