Idea zrównoważonego rozwoju w namyśle nad znaczeniem wiedzy i poznania

Agnieszka Klimska


Institute of Philosopy, Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw, ul. Dewajtis 5, 01-815 Warsaw (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-9115-9492

Abstrakt

Dla filozoficznych uzasadnień zrównoważonego rozwoju znaczące jest wypracowywanie stanowisk epistemologicznych, adekwatnych do problemów rozpatrywanych na obszarach poszczególnych koncepcji rozwoju opartych na wiedzy teoretycznej – o charakterze spekulatywnym – i praktycznej, związanej z działaniem i jemu służącej. Epistemologia, będąc częścią każdej z koncepcji rozwoju, powinna korelować z problemami będącymi ich przedmiotem materialnym oraz ze stawianymi przed nimi (koncepcjami) celami i zadaniami poznawczymi i praktycznymi.

Artykuł stanowi próbę ukazania rozważań nad wiedzą i poznaniem poprzez wskazanie epistemologicznych podstaw koncepcji zrównoważonego rozwoju. Celem jest natomiast zwrócenie uwagi na potrzebę ukształtowania właściwego nastawienia podmiotu poznającego, pozwalającego możliwie adekwatnie uchwycić to, co zwykliśmy nazywać zrównoważonym rozwojem, i jednocześnie wdrażającego postulaty zrównoważonego rozwoju, a ponadto weryfikacja związanych z tym źródeł poznania. 


Słowa kluczowe:

zrównoważony rozwój, wiedza, poznanie, epistemologia zrównoważonego rozwoju

AB RAZAK R. R., SANUSI Z. A., 2010, The concept of sustainable development in human civilisation: an introspective view, in: Kemanusiaan, 17, p. 19-36.
  Google Scholar

ADAMCZYK G., 2003, Wartości społeczne w świadomości młodzieży niemieckiej i polskiej KUL, Lublin.
  Google Scholar

AGGESTAM M., 2003, Re-thinking knowledge management: managing communication, in: Creating Knowledge-Based Economy, eds. Gasparski W., Dąbrowski J., Leon Koźmiński Academy of Etrepreneurship and Management, Warsaw, p. 33-49.
  Google Scholar

CAMPBELL D. T., 1989, Fragments of the fragile history of psychological epistemology and theory of science, in: Psychology of science. Contributions to metascience, ed. Gholson B. et al., Cambridge University Press, Cambridge, p. 21-46.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139173667.004   Google Scholar

CREATH R., MAIENSCHEIN J., 2000, Biology and Epistemology, Cambridge University Press, Cambridge.
  Google Scholar

GADAMER H. G., 2008, Teoria, etyka, edukacja, Uniwersytet Warszawski, Warsaw.
  Google Scholar

HETMAŃSKI M., 2013, Epistemologia informacji, Copernicus Center Press, Cracow.
  Google Scholar

HETMAŃSKI M., 2007, Epistemologia jako filozoficzna refleksja nad poznaniem i wiedzą, in: Epistemologia współcześnie, ed. Hetmański M., TAiWPN Universitas, Cracow, p. 7-6
  Google Scholar

JAROMI S., 2004, Ecologia humana – chrześcijańska odpowiedź na kryzys ekologiczny, in: Bratni Zew, Cracow.
  Google Scholar

KAPUSTA A., 2007, Teoria poznania a nauki o człowieku, in: Epistemologia współcześnie, ed. Hetmański M., TAiWPN Universitas, Cracow, p. 161-191.
  Google Scholar

KRĄPIEC M. A., 2012, Wprowadzenie do filozofii, KUL, Lublin, p. 269-334.
  Google Scholar

KRĄPIEC M. A., 2002, Epistemologia, in: Powszechna Encyklopedia Filozofii, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin, p. 193-200.
  Google Scholar

KRĄPIEC M. A., 1991, U podstaw rozumienia kultury, KUL, Lublin.
  Google Scholar

MIŁKOWSKI M., 2013, Epistemologia znaturalizowana, in: Przewodnik po epistemologii, ed. Ziemińska R., WAM, Cracow, p. 495-524.
  Google Scholar

PAKSZYS E., 2007, Po co komu partykularyzm teoriopoznawczy? O przeznaczeniu epistemologii feministycznej, in: Epistemologia współcześnie, ed. Hetmański M., TAiWPN Universitas, Cracow, p. 331-350.
  Google Scholar

Polska 2025 – Długookresowa Strategia Trwałego i Zrównoważonego Rozwoju, 2000, Rządowe Centrum Studiów Strategicznych i Ministerstwo Środowiska, Warsaw.
  Google Scholar

POSKROBKO B., 2011, Wiedza i gospodarka oparta na wiedzy, in: Gospodarka oparta na wiedzy, ed. Poskrobko B., Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej, Białystok, p. 25-54.
  Google Scholar

ROUSSEAU J. J., 1956, Trzy rozprawy z filozofii społecznej, PWN. Warsaw.
  Google Scholar

SCHÜTZ A., 2006, Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania, in: Współczesne teorie socjologiczne, eds. Jasińska-Kania A., Nijakowski L.M., Szacki J. M., Ziółkowski J.M., (Ed.), Scholar, Warsaw, p. 867-893.
  Google Scholar

STĘPIEŃ A. B., 2001, Wstęp do filozofii, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.
  Google Scholar

SUŁKOWSKI Ł., 2015, Epistemologia zarządzania humanistycznego, in:. Sprawniejsze państwo, ed. Kierżun W., Poltext, Warsaw, p. 193-207.
  Google Scholar

WCED (World Commission on Environment and Development), 1987, Our Common Future, Oxford Universisty Press, Oxford.
  Google Scholar

WEBER M., 2004, Racjonalność, władza, odczarowanie, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
  Google Scholar

WOLEŃSKI J., 2005, Epistemologia, PWN, Warsaw.
  Google Scholar

ZACHER L., 2009, Bariery racjonalności w decyzjach (refleksje o kontekstach decydowania), in: Człowiek i jego decyzje, eds. Kłosiński A., Biela A., KUL, Lublin, p. 107-123.
  Google Scholar

ŻEGLEŃ U., 2013, Epistemologia a kognitywistyka, in: Przewodnik po epistemologii, ed. Ziemińska R., WAM, Cracow, p. 457-494.
  Google Scholar


Opublikowane
2020-07-01

Cited By / Share

Klimska, A. (2020). Idea zrównoważonego rozwoju w namyśle nad znaczeniem wiedzy i poznania. Problemy Ekorozwoju Problems of Sustainable Development, 15(2), 93–98. https://doi.org/10.35784/pe.2020.2.10

Autorzy

Agnieszka Klimska 

Institute of Philosopy, Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw, ul. Dewajtis 5, 01-815 Warsaw Polska
https://orcid.org/0000-0002-9115-9492

Statystyki

Abstract views: 20
PDF downloads: 9