Konsumpcja i zrównoważony rozwój: aspekty etyczne
Maria Miczyńska-Kowalska
Faculty of Agrobioengineering, Institute of Agricultural Sociology, University of Life Sciences in Lublin, Poland (Polska)
Abstrakt
Wzrost gospodarczy, nadmierna konsumpcja, a w konsekwencji rosnąca eksploatacja zasobów naturalnych, stwarzają ryzyko globalnej katastrofy ekologicznej. Dlatego ważne jest, aby kreować nową świadomość konsumentów dotyczącą środowiska naturalnego. W artykule opisano zagadnienie zrównoważonej konsumpcji w kontekście zrównoważonego rozwoju. Założono, że rosnąca popularność świadomości ekologicznej odgrywa kluczową rolę w realizacji celów zrównoważonej konsumpcji i zrównoważonego rozwoju. Celem tego artykułu jest wyjaśnienie mecha nizmów odpowiedzialnych za rosnącą rolę konsumpcji we współczesnym świecie oraz zwrócenie uwagi na potrzebę podnoszenia świadomości ekologicznej konsumentów. W pracy wykorzystano metodę analityczno-syntetyczną.
Słowa kluczowe:
konsumpcja, zrównoważona konsumpcja, zrównoważony rozwój, konsumeryzm, świadomość ekologiczna, praca, katolicka nauka społecznaBibliografia
BADINER A. H., 2002, Mindfulness in the Marketplace: Compassionate Responses to Consumerism, Parallax Press, Berkeley.
Google Scholar
BAUMAN Z., 2009, Konsumowanie życia, Wydawnictwo UJ, Cracow.
Google Scholar
BERBEKA J.,2002, Ocena konsumpcji w Polsce w świetle założeń zrównoważonej konsumpcji, in: Konsumpcja i rynek w warunkach zmian systemowych, ed. Kędzior Z., Kieżel E., Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warsaw.
Google Scholar
BURGHARD A., 1974, Allgemeine Wirtschaftssoziologie, Verlag Dokumentation, Pullach bei Munchen.
Google Scholar
BYLOK F., 2013, Konsumpcja, konsument i społeczeństwo konsumpcyjne we współczesnym świecie, Śląsk Sp. z o.o. Wydawnictwo Naukowe, Katowice.
Google Scholar
BYLOK F., SWADŹBA U., WALCZAK-DURAJ D., 2016, Praca i konsumpcja w perspektywie tworzenia ładu aksjonormatywnego, Sląsk Sp. z o. o. Wydawnictwo Naukowe, Katowice.
Google Scholar
CAPRA F., Patriarchalne korzenie nadmiernej konsumpcji, 2004, in: Uważność na targowisku. Globalny rynek i masowa konsumpcja a świadome życie, ed. Badiner A.H., Wydawnictwo Jacek Santorski & Co, Warsaw.
Google Scholar
DZIURA M., WOLANIN-JAROSZ E., 2014, Homo consumens. Kultura konsumpcji, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Google Scholar
FRANCIS THE POPE, 2015, Laudato Si;, Vatican.
Google Scholar
GAZDA Z., 2012, Konsumpcja a konsumpcjonizm. Odwołanie do historii myśli ekonomicznej, in: The peculiarity of man. Życie w konsumpcji – konsumpcja w życiu-konsumpcja życia, ed. Stefański R, Współczesny człowiek w społeczeństwie konsumpcyjnym, 5.
Google Scholar
GILMORE D., 1990, Manhood in the Making, Yale University Press, New Haven.
Google Scholar
JANOŚ-KRESŁO M., MRÓZ B., 2006, Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, Szkoła Główna Handlowa. Oficyna Wydawnicza, Warsaw.
Google Scholar
JOHN PAUL II, 1981, Laborem Exercens, Vatican.
Google Scholar
JOHN PAUL II, 1991, Centesimus Annus, Vatican.
Google Scholar
JOHN PAUL II, 1990, Pokój z Bogiem Stwórcą – pokój z całym stworzeniem, in: Życie katolickie.
Google Scholar
JALINIK M., 2009, Uwarunkowania i czynniki rozwoju usług turystycznych na obszarach wiejskich, Wyd. Politechniki Białostockiej, Białystok.
Google Scholar
JASTRZĘBSKA-SMOLAGA H., 2000, W kierunku trwałej konsumpcji. Dylematy, zagrożenia, szanse, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw.
Google Scholar
KIEŁCZEWSKI D., 2008, Konsumpcja a perspektywy zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
Google Scholar
LEON XII, 1891, Rerum Novarum, Vatican.
Google Scholar
LESZCZAK O., 2012, Paradoksy konsumpcjonizmu. Typologia i lingwosemiotyka, in: The peculiarity of man. Życie w konsumpcji – konsumpcja w życiu-konsumpcja życia,ed. Stefański R, Współczesny człowiek w społeczeństwie konsumpcyjnym, 5.
Google Scholar
MAŁYSA-KALETA A., 2002, Konsumpcja w kształtowaniu jakości życia Polaków, in: Konsumpcja i rynek w warunkach zmian systemowych, eds. Kędzior Z., Kieżel E., Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warsaw.
Google Scholar
MODRZEJEWSKI A., 2009, Uniwersalistyczna wizja ładu światowego w personalistycznej optyce Karola Wojtyły – Jana Pawła II, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Google Scholar
MRÓZ B., 2009, Consumo ergo sum? Rola konsumpcjonizmu we współczesnych społeczeństwach, in: Oblicza konsumpcjonizmu, ed. Mróz B., Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warsaw.
Google Scholar
OSTAFICZUK S., 2015, Zrównoważony rozwój. Problemy bezpieczeństwa, trwania i rozwoju ludzkości; czas postępu i niszczenia, rozwoju myśli i technologii, komfortu egzystencji, marnotrawstwa i dewastacji, Cz. 1, Wydawnictwo IGSMiE PAN, Cracow.
Google Scholar
PAUL VI, 1987, Sollicitudo Rei Socialis, Vatican.
Google Scholar
PAUL VI, 1967, Populorum Progressio, Vatican.
Google Scholar
PAUL VI, 1999, Octogesima adveniens, List apostolski z okazji 80 rocznicy ogłoszenia encykliki ‘Rerum Novarum’, TUM, Wrocław.
Google Scholar
PEATTIE K., 2001, Towards Sustainability, The Third Age of Green Marketing, in: The Marketing Review, 2.
DOI: https://doi.org/10.1362/1469347012569869
Google Scholar
PEARCE D., TURNER R., 1990, Economics of Natural Resources and the Environment, Harvester Wheatsheaf, New York.
Google Scholar
PIUS XI, 1931, Quadragesimo Anno, Vatican.
Google Scholar
POSZWA A., 1938, Ku nowemu ustrojowi, Płock.
Google Scholar
RITZER G., 2004, Magiczny świat konsumpcji, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warsaw.
Google Scholar
JOHANNESBURG Plan of Implementation, UN World Summit on Sustainable Development, 2002, Johannesburg.
Google Scholar
SADOWSKI Z., 1998, Ekorozwój a wzrost gospodarczy, in: Sterowanie ekorozwojem, t. 1, Teoretyczne aspekty ekorozwoju ed. Poskrobko B., Wyd. Politechniki Białostockiej, Białystok.
Google Scholar
SAVAGE M., 2012, Status, Lifestyle, and Taste, in: The Oxford History of Consumption, ed. Trentmann F., Oxford University Press, Oxford, New York.
DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199561216.013.0028
Google Scholar
SENYSZYN J., 2002, Etyka konsumpcji, in: Konsumpcja i rynek w warunkach zmian systemowych, eds. Kędzior Z., Kieżel E., Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warsaw.
Google Scholar
STRZESZEWSKI C., 1981, Własność. Zagadnienie społeczno-moralne, Ośrodek Dokumentacji Studiów Społecznych, Warsaw.
Google Scholar
SZTOMPKA P., 2002, Socjologia, Wyd. Znak, Cracow.
Google Scholar
WCED (World Commission on Environment and Development), 1987, Our Common Future, Oxford University Press, New York.
Google Scholar
WEBER M., 1991, Class, Status, Party, in: From Max Weber. Essays in Sociology, eds. Gerth H., Milles W., Routledge, London.
Google Scholar
WIŚNIEWSKI A, 1995, Świadomość ekologiczna konsumentów polskich, Fundacja Friedricha Eberta w Polsce, Warsaw.
Google Scholar
Autorzy
Maria Miczyńska-KowalskaFaculty of Agrobioengineering, Institute of Agricultural Sociology, University of Life Sciences in Lublin, Poland Polska
Statystyki
Abstract views: 81PDF downloads: 36
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.