Konsumpcja i zrównoważony rozwój: aspekty etyczne

Maria Miczyńska-Kowalska


Faculty of Agrobioengineering, Institute of Agricultural Sociology, University of Life Sciences in Lublin, Poland (Polska)

Abstrakt

Wzrost gospodarczy, nadmierna konsumpcja, a w konsekwencji rosnąca eksploatacja zasobów naturalnych, stwarzają ryzyko globalnej katastrofy ekologicznej. Dlatego ważne jest, aby kreować nową świadomość konsumentów dotyczącą środowiska naturalnego. W artykule opisano zagadnienie zrównoważonej konsumpcji w kontekście zrównoważonego rozwoju. Założono, że rosnąca popularność świadomości ekologicznej odgrywa kluczową rolę w realizacji celów zrównoważonej konsumpcji i zrównoważonego rozwoju. Celem tego artykułu jest wyjaśnienie mecha nizmów odpowiedzialnych za rosnącą rolę konsumpcji we współczesnym świecie oraz zwrócenie uwagi na potrzebę podnoszenia świadomości ekologicznej konsumentów. W pracy wykorzystano metodę analityczno-syntetyczną.


Słowa kluczowe:

konsumpcja, zrównoważona konsumpcja, zrównoważony rozwój, konsumeryzm, świadomość ekologiczna, praca, katolicka nauka społeczna

BADINER A. H., 2002, Mindfulness in the Marketplace: Compassionate Responses to Consumerism, Parallax Press, Berkeley.
  Google Scholar

BAUMAN Z., 2009, Konsumowanie życia, Wydawnictwo UJ, Cracow.
  Google Scholar

BERBEKA J.,2002, Ocena konsumpcji w Polsce w świetle założeń zrównoważonej konsumpcji, in: Konsumpcja i rynek w warunkach zmian systemowych, ed. Kędzior Z., Kieżel E., Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warsaw.
  Google Scholar

BURGHARD A., 1974, Allgemeine Wirtschaftssoziologie, Verlag Dokumentation, Pullach bei Munchen.
  Google Scholar

BYLOK F., 2013, Konsumpcja, konsument i społeczeństwo konsumpcyjne we współczesnym świecie, Śląsk Sp. z o.o. Wydawnictwo Naukowe, Katowice.
  Google Scholar

BYLOK F., SWADŹBA U., WALCZAK-DURAJ D., 2016, Praca i konsumpcja w perspektywie tworzenia ładu aksjonormatywnego, Sląsk Sp. z o. o. Wydawnictwo Naukowe, Katowice.
  Google Scholar

CAPRA F., Patriarchalne korzenie nadmiernej konsumpcji, 2004, in: Uważność na targowisku. Globalny rynek i masowa konsumpcja a świadome życie, ed. Badiner A.H., Wydawnictwo Jacek Santorski & Co, Warsaw.
  Google Scholar

DZIURA M., WOLANIN-JAROSZ E., 2014, Homo consumens. Kultura konsumpcji, Wydawnictwo KUL, Lublin.
  Google Scholar

FRANCIS THE POPE, 2015, Laudato Si;, Vatican.
  Google Scholar

GAZDA Z., 2012, Konsumpcja a konsumpcjonizm. Odwołanie do historii myśli ekonomicznej, in: The peculiarity of man. Życie w konsumpcji – konsumpcja w życiu-konsumpcja życia, ed. Stefański R, Współczesny człowiek w społeczeństwie konsumpcyjnym, 5.
  Google Scholar

GILMORE D., 1990, Manhood in the Making, Yale University Press, New Haven.
  Google Scholar

JANOŚ-KRESŁO M., MRÓZ B., 2006, Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, Szkoła Główna Handlowa. Oficyna Wydawnicza, Warsaw.
  Google Scholar

JOHN PAUL II, 1981, Laborem Exercens, Vatican.
  Google Scholar

JOHN PAUL II, 1991, Centesimus Annus, Vatican.
  Google Scholar

JOHN PAUL II, 1990, Pokój z Bogiem Stwórcą – pokój z całym stworzeniem, in: Życie katolickie.
  Google Scholar

JALINIK M., 2009, Uwarunkowania i czynniki rozwoju usług turystycznych na obszarach wiejskich, Wyd. Politechniki Białostockiej, Białystok.
  Google Scholar

JASTRZĘBSKA-SMOLAGA H., 2000, W kierunku trwałej konsumpcji. Dylematy, zagrożenia, szanse, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw.
  Google Scholar

KIEŁCZEWSKI D., 2008, Konsumpcja a perspektywy zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
  Google Scholar

LEON XII, 1891, Rerum Novarum, Vatican.
  Google Scholar

LESZCZAK O., 2012, Paradoksy konsumpcjonizmu. Typologia i lingwosemiotyka, in: The peculiarity of man. Życie w konsumpcji – konsumpcja w życiu-konsumpcja życia,ed. Stefański R, Współczesny człowiek w społeczeństwie konsumpcyjnym, 5.
  Google Scholar

MAŁYSA-KALETA A., 2002, Konsumpcja w kształtowaniu jakości życia Polaków, in: Konsumpcja i rynek w warunkach zmian systemowych, eds. Kędzior Z., Kieżel E., Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warsaw.
  Google Scholar

MODRZEJEWSKI A., 2009, Uniwersalistyczna wizja ładu światowego w personalistycznej optyce Karola Wojtyły – Jana Pawła II, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  Google Scholar

MRÓZ B., 2009, Consumo ergo sum? Rola konsumpcjonizmu we współczesnych społeczeństwach, in: Oblicza konsumpcjonizmu, ed. Mróz B., Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warsaw.
  Google Scholar

OSTAFICZUK S., 2015, Zrównoważony rozwój. Problemy bezpieczeństwa, trwania i rozwoju ludzkości; czas postępu i niszczenia, rozwoju myśli i technologii, komfortu egzystencji, marnotrawstwa i dewastacji, Cz. 1, Wydawnictwo IGSMiE PAN, Cracow.
  Google Scholar

PAUL VI, 1987, Sollicitudo Rei Socialis, Vatican.
  Google Scholar

PAUL VI, 1967, Populorum Progressio, Vatican.
  Google Scholar

PAUL VI, 1999, Octogesima adveniens, List apostolski z okazji 80 rocznicy ogłoszenia encykliki ‘Rerum Novarum’, TUM, Wrocław.
  Google Scholar

PEATTIE K., 2001, Towards Sustainability, The Third Age of Green Marketing, in: The Marketing Review, 2.
DOI: https://doi.org/10.1362/1469347012569869   Google Scholar

PEARCE D., TURNER R., 1990, Economics of Natural Resources and the Environment, Harvester Wheatsheaf, New York.
  Google Scholar

PIUS XI, 1931, Quadragesimo Anno, Vatican.
  Google Scholar

POSZWA A., 1938, Ku nowemu ustrojowi, Płock.
  Google Scholar

RITZER G., 2004, Magiczny świat konsumpcji, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warsaw.
  Google Scholar

JOHANNESBURG Plan of Implementation, UN World Summit on Sustainable Development, 2002, Johannesburg.
  Google Scholar

SADOWSKI Z., 1998, Ekorozwój a wzrost gospodarczy, in: Sterowanie ekorozwojem, t. 1, Teoretyczne aspekty ekorozwoju ed. Poskrobko B., Wyd. Politechniki Białostockiej, Białystok.
  Google Scholar

SAVAGE M., 2012, Status, Lifestyle, and Taste, in: The Oxford History of Consumption, ed. Trentmann F., Oxford University Press, Oxford, New York.
DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199561216.013.0028   Google Scholar

SENYSZYN J., 2002, Etyka konsumpcji, in: Konsumpcja i rynek w warunkach zmian systemowych, eds. Kędzior Z., Kieżel E., Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warsaw.
  Google Scholar

STRZESZEWSKI C., 1981, Własność. Zagadnienie społeczno-moralne, Ośrodek Dokumentacji Studiów Społecznych, Warsaw.
  Google Scholar

SZTOMPKA P., 2002, Socjologia, Wyd. Znak, Cracow.
  Google Scholar

WCED (World Commission on Environment and Development), 1987, Our Common Future, Oxford University Press, New York.
  Google Scholar

WEBER M., 1991, Class, Status, Party, in: From Max Weber. Essays in Sociology, eds. Gerth H., Milles W., Routledge, London.
  Google Scholar

WIŚNIEWSKI A, 1995, Świadomość ekologiczna konsumentów polskich, Fundacja Friedricha Eberta w Polsce, Warsaw.
  Google Scholar


Opublikowane
2020-01-02

Cited By / Share

Miczyńska-Kowalska, M. (2020). Konsumpcja i zrównoważony rozwój: aspekty etyczne. Problemy Ekorozwoju Problems of Sustainable Development, 15(1), 81–88. https://doi.org/10.35784/pe.2020.1.09

Autorzy

Maria Miczyńska-Kowalska 

Faculty of Agrobioengineering, Institute of Agricultural Sociology, University of Life Sciences in Lublin, Poland Polska

Statystyki

Abstract views: 25
PDF downloads: 14