Rola języka w zrównoważonym rozwoju: wielojęzyczność i umiejętność czytania i pisania w Indiach

Neha Toppo

neha2015.17@gmail.com
Department of Humanities and Social Sciences, IIT(ISM), Dhanbad, Dhanbad-826004, India (Indie)

Mojibur Rahman


Department of Humanities and Social Sciences, IIT(ISM), Dhanbad, Dhanbad-826004, India (Indie)

Abstrakt

Niniejszy artykuł, spośród trzech głównych filarów zrównoważonego rozwoju, koncentruje się na zrównoważeniu społeczno-kulturowym. Ponieważ kontakty międzyludzkie i negocjacje są niezbędne, by służyć zrównoważonemu rozwojowi na całym świecie, warto zwrócić uwagę na język jako wspólny środek komunikacji. Głównym celem artykułu jest rozważenie znaczenia języka i umiejętności czytania i pisania o zrównoważonym rozwoju. Po pierwsze, wprowadza pojęcie zrównoważonego rozwoju i konceptualizuje język w jego ramach. Następnie bada związek między językiem, umiejętnością czytania i rozwoju oraz wyjaśnia rolę, jaką odgrywa w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju. Artykuł dodatkowo omawia relację między językiem angielskim a językiem ojczystym / językami lokalnymi w kontekście programów alfabetyzacji w Indiach. Konflikty w wyborze języka jako środka nauczania, decydowania o miejscu języka ojczystego i języka globalnego itp. to pewne oczywiste problemy w scenariuszu edukacji wielojęzycznej i wielokulturowej. W związku z tym w artykule postuluje się przyjęcie podejścia wielojęzycznego w celu uwzględnienia różnorodności językowej wielojęzycznych klas. Podkreślono rolę zarówno języka angielskiego, jak i lokalnego, jako drogi do osiągnięcia równowagi społecznej na płaszczyźnie lokalnej i globalnej. Autorzy wskazują również, na niektóre rozwiązania, które można wykorzystać w programach językowych / edukacyjnych.


Słowa kluczowe:

język, umiejętność czytania i pisania, wielojęzyczność, rozwój zrównoważony

ADEGBIJA E., 2003, Central language issues in literacy and basic education: three mother-tongue education experiments in Nigeria, in: Towards a Multilingual Culture of Education, ed. Ouane A., UNESCO Institute of Education, Paris, p. 299-331.
  Google Scholar

AGGOR R.A., SIABI-MENSAH K., 2003, Literacy, a Key to Development: The GILLBT Literacy Programme in Ghana, Ghana Universities Press, Accra.
  Google Scholar

BADJANOVA J., ILIŠKO Dz., 2015, Holistic approach as viewed by the basic school teachers in Latvia, in: Discourse and Communication for Sustainable Education, 6, p. 132-150.
DOI: https://doi.org/10.1515/dcse-2015-0010   Google Scholar

BROWN H. D., 2001, Teaching by principles: An Interactive Approach to language pedagogy, Longman, USA.
  Google Scholar

BYGATE M., 2001, Effects of task repetition on the structure and control of oral language, in: Researching pedagogic tasks: second language learning and testing, eds. Bygate M., Skehan P., & Swain M., Longman Education, England, p.23-48.
  Google Scholar

CANDLIN C., 1989, A rational for the choice of English as the official language for independent Namibia, in: Language planning and English language teaching, ed. Kennedy C., Prentice Hall, UK, p.73-81.
  Google Scholar

CAROLL J.B., 1956, Language, thought and reality: Selected writings of Benjamin Lee Whorf, Cambridge University Press, Cambridge.
  Google Scholar

CENSUS of India, 2011, Paper 1 of 2018 Language: India, states and Union Territories, Office of the Registrar General, India.
  Google Scholar

CHOMSKY N., 2007, Language and mind, Cambridge University Press, Cambridge.
  Google Scholar

CHUMBOW B.S., 2005, The language question and national development in Africa, in: African Intellectuals: Rethinking Politics, Language, Gender and Development, eds. Mkandawire T., Codesria and Zed Books, Dakar and London, p. 165-190.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781350218147.ch-008   Google Scholar

DJITE´ P.G., 2008, The Sociolinguistics of Development in Africa, Multilingual Matters Ltd., Clevedon.
  Google Scholar

EFA Global Monitoring Report 2008, 2007, Education for All by 2015: Will We Make It?, UNESCO, Paris.
  Google Scholar

GBEBREZGHI D., 2003, The literacy programme, part and parcel of Eritrea’s march towards ‘Education for All’, in: Literacy as Freedom: A UNESCO Round Table, ed. Aksornkool N., UNESCO, Paris, p. 73-97.
  Google Scholar

HAGBERG S., 2002, Learning to live or to leave? Education and identity in Burkina Faso, in: Education – A Way Out of Poverty?, ed. Melin M., SIDA, Stockholm, p. 43–57.
DOI: https://doi.org/10.4314/asr.v6i2.23213   Google Scholar

HOWATT A. P. R., 1984, A history of English language teaching, Oxford University Press, Oxford, New York.
  Google Scholar

KATES R. W., PARRIS T. M., LEISEROWITZ A. A., 2005, What is sustainable development? Goals, Indicators, Values, and practice, in: Environment: Science and Policy for Sustainable Development, 47(3), p. 8-21.
DOI: https://doi.org/10.1080/00139157.2005.10524444   Google Scholar

MUTHWII M. J., 2007, Language planning and literacy in Kenya: living with unresolved paradoxes, in: Issues in Language Planning and Literacy, ed. Liddicoat A., Multilingual Matters, Clevedon, p. 46-62.
DOI: https://doi.org/10.21832/9781853599781-005   Google Scholar

NATIONAL POLICY on Education, 1968, Ministry of Human Resources, New Delhi, http://mhrd.gov.in/sites/upload_files/mhrd/files/document-reports/NPE1968.pdf (1.06.2019).
  Google Scholar

NATINAL POLICY Policy on Education, 1986, Ministry of Human Resources, New Delhi, http://mhrd.gov.in/sites/upload_files/mhrd/files/documentreports/NPE86-mod92.pdf (1.06.2019).
  Google Scholar

NCF, 2005, National Council of Educational Research and Training, http://www.ncert.nic.in/rightside/links/pdf/framework/english/nf2005.pdf, (04.04.2018).
  Google Scholar

PAPEN U., 2001, Literacy – your key to a better future?, in: Literacy and Development: Ethnographic Perspectives, ed. Street B. V., Routledge, London, p. 40-60.
  Google Scholar

PULLEN K., 2015, Sustainable living cooperative, http://greenliving.lovetoknow.com (5.10. 2015).
  Google Scholar

RASSOOL N., 1999, Literacy for Sustainable Development in the Age of Information, Multilingual Matters Ltd., Clevedon.
DOI: https://doi.org/10.21832/9781800418035   Google Scholar

ROBINSON C., 1996. Language Use in Rural Development: An African Perspective, Mouton de Gruyter, Berlin.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110869040   Google Scholar

SINGH S., 2013, Language Survey Reveals Diversity, in: The Hindu, http://www.thehindu.com/news/national/language-survey-revealsdiversity/article4938865.ece (25.05.2019)
  Google Scholar

THOMAS W., COLLIER V., 2002, A National Study of School Effectiveness for Language Minority Students’ Long-Term Academic Achievement, Center for Research on Education, Diversity and Excellence, Santa Cruz CA, http://crede.berkeley.edu/research/crede/research/llaa/1.1_final.html (9.09.2014).
  Google Scholar

TRUDELL B., 2009, Local-language literacy and sustainable development in Africa, in: International Journal of Educational Development, 29, p. 73-79.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2008.07.002   Google Scholar

UN, 2005, World Summit Outcome, www.un.org/womenwatch/ods/A-RES-60-1-E.pdf (9.09.2014).
  Google Scholar

UN, 2015, The Millennium Development Goals Report, http://www.un.org/millenniumgoals/2015_MDG_Report/pdf/MDG%202015%20rev%20(July%201).pdf (27.05.2019).
  Google Scholar

UNDP, 2015, Human Development Report, http://hdr.undp.org/sites/default/files/2015_human_development_report.pdf (27.05.2019).
  Google Scholar

URRY J., 1995, Consuming places, Routledge, London.
  Google Scholar

WALSH C., 2010, Development as Beun Vivir: Institutional arrangements and (de) Colonial entanglements, in: Development, 53(1), p.15-21.
DOI: https://doi.org/10.1057/dev.2009.93   Google Scholar

WCED (World Commission on Environment and Development, 1987, Our Common Future. Oxford University Press, New York.
  Google Scholar

ZYGMUNT T., 2016, Language Education for Sustainable Development, in: Discourse and Communication for Sustainable Education, 7(1), p. 112-124.
DOI: https://doi.org/10.1515/dcse-2016-0008   Google Scholar


Opublikowane
2020-01-02

Cited By / Share

Toppo, N., & Rahman, M. (2020). Rola języka w zrównoważonym rozwoju: wielojęzyczność i umiejętność czytania i pisania w Indiach. Problemy Ekorozwoju Problems of Sustainable Development, 15(1), 89–93. https://doi.org/10.35784/pe.2020.1.10

Autorzy

Neha Toppo 
neha2015.17@gmail.com
Department of Humanities and Social Sciences, IIT(ISM), Dhanbad, Dhanbad-826004, India Indie

Autorzy

Mojibur Rahman 

Department of Humanities and Social Sciences, IIT(ISM), Dhanbad, Dhanbad-826004, India Indie

Statystyki

Abstract views: 64
PDF downloads: 21