Rola języka w zrównoważonym rozwoju: wielojęzyczność i umiejętność czytania i pisania w Indiach
Neha Toppo
neha2015.17@gmail.comDepartment of Humanities and Social Sciences, IIT(ISM), Dhanbad, Dhanbad-826004, India (Indie)
Mojibur Rahman
Department of Humanities and Social Sciences, IIT(ISM), Dhanbad, Dhanbad-826004, India (Indie)
Abstrakt
Niniejszy artykuł, spośród trzech głównych filarów zrównoważonego rozwoju, koncentruje się na zrównoważeniu społeczno-kulturowym. Ponieważ kontakty międzyludzkie i negocjacje są niezbędne, by służyć zrównoważonemu rozwojowi na całym świecie, warto zwrócić uwagę na język jako wspólny środek komunikacji. Głównym celem artykułu jest rozważenie znaczenia języka i umiejętności czytania i pisania o zrównoważonym rozwoju. Po pierwsze, wprowadza pojęcie zrównoważonego rozwoju i konceptualizuje język w jego ramach. Następnie bada związek między językiem, umiejętnością czytania i rozwoju oraz wyjaśnia rolę, jaką odgrywa w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju. Artykuł dodatkowo omawia relację między językiem angielskim a językiem ojczystym / językami lokalnymi w kontekście programów alfabetyzacji w Indiach. Konflikty w wyborze języka jako środka nauczania, decydowania o miejscu języka ojczystego i języka globalnego itp. to pewne oczywiste problemy w scenariuszu edukacji wielojęzycznej i wielokulturowej. W związku z tym w artykule postuluje się przyjęcie podejścia wielojęzycznego w celu uwzględnienia różnorodności językowej wielojęzycznych klas. Podkreślono rolę zarówno języka angielskiego, jak i lokalnego, jako drogi do osiągnięcia równowagi społecznej na płaszczyźnie lokalnej i globalnej. Autorzy wskazują również, na niektóre rozwiązania, które można wykorzystać w programach językowych / edukacyjnych.
Słowa kluczowe:
język, umiejętność czytania i pisania, wielojęzyczność, rozwój zrównoważonyBibliografia
ADEGBIJA E., 2003, Central language issues in literacy and basic education: three mother-tongue education experiments in Nigeria, in: Towards a Multilingual Culture of Education, ed. Ouane A., UNESCO Institute of Education, Paris, p. 299-331.
Google Scholar
AGGOR R.A., SIABI-MENSAH K., 2003, Literacy, a Key to Development: The GILLBT Literacy Programme in Ghana, Ghana Universities Press, Accra.
Google Scholar
BADJANOVA J., ILIŠKO Dz., 2015, Holistic approach as viewed by the basic school teachers in Latvia, in: Discourse and Communication for Sustainable Education, 6, p. 132-150.
DOI: https://doi.org/10.1515/dcse-2015-0010
Google Scholar
BROWN H. D., 2001, Teaching by principles: An Interactive Approach to language pedagogy, Longman, USA.
Google Scholar
BYGATE M., 2001, Effects of task repetition on the structure and control of oral language, in: Researching pedagogic tasks: second language learning and testing, eds. Bygate M., Skehan P., & Swain M., Longman Education, England, p.23-48.
Google Scholar
CANDLIN C., 1989, A rational for the choice of English as the official language for independent Namibia, in: Language planning and English language teaching, ed. Kennedy C., Prentice Hall, UK, p.73-81.
Google Scholar
CAROLL J.B., 1956, Language, thought and reality: Selected writings of Benjamin Lee Whorf, Cambridge University Press, Cambridge.
Google Scholar
CENSUS of India, 2011, Paper 1 of 2018 Language: India, states and Union Territories, Office of the Registrar General, India.
Google Scholar
CHOMSKY N., 2007, Language and mind, Cambridge University Press, Cambridge.
Google Scholar
CHUMBOW B.S., 2005, The language question and national development in Africa, in: African Intellectuals: Rethinking Politics, Language, Gender and Development, eds. Mkandawire T., Codesria and Zed Books, Dakar and London, p. 165-190.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781350218147.ch-008
Google Scholar
DJITE´ P.G., 2008, The Sociolinguistics of Development in Africa, Multilingual Matters Ltd., Clevedon.
Google Scholar
EFA Global Monitoring Report 2008, 2007, Education for All by 2015: Will We Make It?, UNESCO, Paris.
Google Scholar
GBEBREZGHI D., 2003, The literacy programme, part and parcel of Eritrea’s march towards ‘Education for All’, in: Literacy as Freedom: A UNESCO Round Table, ed. Aksornkool N., UNESCO, Paris, p. 73-97.
Google Scholar
HAGBERG S., 2002, Learning to live or to leave? Education and identity in Burkina Faso, in: Education – A Way Out of Poverty?, ed. Melin M., SIDA, Stockholm, p. 43–57.
DOI: https://doi.org/10.4314/asr.v6i2.23213
Google Scholar
HOWATT A. P. R., 1984, A history of English language teaching, Oxford University Press, Oxford, New York.
Google Scholar
KATES R. W., PARRIS T. M., LEISEROWITZ A. A., 2005, What is sustainable development? Goals, Indicators, Values, and practice, in: Environment: Science and Policy for Sustainable Development, 47(3), p. 8-21.
DOI: https://doi.org/10.1080/00139157.2005.10524444
Google Scholar
MUTHWII M. J., 2007, Language planning and literacy in Kenya: living with unresolved paradoxes, in: Issues in Language Planning and Literacy, ed. Liddicoat A., Multilingual Matters, Clevedon, p. 46-62.
DOI: https://doi.org/10.21832/9781853599781-005
Google Scholar
NATIONAL POLICY on Education, 1968, Ministry of Human Resources, New Delhi, http://mhrd.gov.in/sites/upload_files/mhrd/files/document-reports/NPE1968.pdf (1.06.2019).
Google Scholar
NATINAL POLICY Policy on Education, 1986, Ministry of Human Resources, New Delhi, http://mhrd.gov.in/sites/upload_files/mhrd/files/documentreports/NPE86-mod92.pdf (1.06.2019).
Google Scholar
NCF, 2005, National Council of Educational Research and Training, http://www.ncert.nic.in/rightside/links/pdf/framework/english/nf2005.pdf, (04.04.2018).
Google Scholar
PAPEN U., 2001, Literacy – your key to a better future?, in: Literacy and Development: Ethnographic Perspectives, ed. Street B. V., Routledge, London, p. 40-60.
Google Scholar
PULLEN K., 2015, Sustainable living cooperative, http://greenliving.lovetoknow.com (5.10. 2015).
Google Scholar
RASSOOL N., 1999, Literacy for Sustainable Development in the Age of Information, Multilingual Matters Ltd., Clevedon.
DOI: https://doi.org/10.21832/9781800418035
Google Scholar
ROBINSON C., 1996. Language Use in Rural Development: An African Perspective, Mouton de Gruyter, Berlin.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110869040
Google Scholar
SINGH S., 2013, Language Survey Reveals Diversity, in: The Hindu, http://www.thehindu.com/news/national/language-survey-revealsdiversity/article4938865.ece (25.05.2019)
Google Scholar
THOMAS W., COLLIER V., 2002, A National Study of School Effectiveness for Language Minority Students’ Long-Term Academic Achievement, Center for Research on Education, Diversity and Excellence, Santa Cruz CA, http://crede.berkeley.edu/research/crede/research/llaa/1.1_final.html (9.09.2014).
Google Scholar
TRUDELL B., 2009, Local-language literacy and sustainable development in Africa, in: International Journal of Educational Development, 29, p. 73-79.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2008.07.002
Google Scholar
UN, 2005, World Summit Outcome, www.un.org/womenwatch/ods/A-RES-60-1-E.pdf (9.09.2014).
Google Scholar
UN, 2015, The Millennium Development Goals Report, http://www.un.org/millenniumgoals/2015_MDG_Report/pdf/MDG%202015%20rev%20(July%201).pdf (27.05.2019).
Google Scholar
UNDP, 2015, Human Development Report, http://hdr.undp.org/sites/default/files/2015_human_development_report.pdf (27.05.2019).
Google Scholar
URRY J., 1995, Consuming places, Routledge, London.
Google Scholar
WALSH C., 2010, Development as Beun Vivir: Institutional arrangements and (de) Colonial entanglements, in: Development, 53(1), p.15-21.
DOI: https://doi.org/10.1057/dev.2009.93
Google Scholar
WCED (World Commission on Environment and Development, 1987, Our Common Future. Oxford University Press, New York.
Google Scholar
ZYGMUNT T., 2016, Language Education for Sustainable Development, in: Discourse and Communication for Sustainable Education, 7(1), p. 112-124.
DOI: https://doi.org/10.1515/dcse-2016-0008
Google Scholar
Autorzy
Neha Topponeha2015.17@gmail.com
Department of Humanities and Social Sciences, IIT(ISM), Dhanbad, Dhanbad-826004, India Indie
Autorzy
Mojibur RahmanDepartment of Humanities and Social Sciences, IIT(ISM), Dhanbad, Dhanbad-826004, India Indie
Statystyki
Abstract views: 64PDF downloads: 21
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.