Teatr na rzecz zrównoważonego rozwoju: Jana Sanskriti partycypacyjna ideologia i praktyka

Shubhra Ghoshal


Department of Humanities and Social Sciences, Indian Institute of Technology (Indian School of Mines), Dhanbad, Jharkhand, 826004, India (Indie)

Nirban Manna


Department of Humanities and Social Sciences, Indian Institute of Technology (Indian School of Mines), Dhanbad, Jharkhand, 826004, India (Indie)

Abstrakt

W reakcji na zinstytucjonalizowaną odgórną orientację rozwojową stale realizowano teorię i praktykę rozwoju jako integracyjnego procesu społeczno-politycznej transformacji zbiorowej. W tym momencie działania performatywne stały się coraz bardziej instrumentalną strategią angażowania ludzi bardziej wewnętrznie w różne kwestie rozwoju osobistego i społecznego. Artykuł ten koncentruje się na badaniu Centrum Teatru Uciśnionych Jana Sanskriti, które pomimo tego, że jest organizacją apolityczną, wnosi znaczący wkład w poszukiwanie realnych możliwości społeczno-politycznych we współczesnych Indiach. Artykuł zagłębia się w dyskusję na temat konkretnych realiów wiejskich Bengalu Zachodniego, rozważając starania Jana Sanskriti o rozszerzenie sztuki scenicznej na konkretne działania podejmowane poza nią. Zbadano, w jaki sposób trwałe zmiany, zdefiniowane zarówno jako indywidualna transformacja psychologiczna, jak i świadomość społeczno-polityczna grup, są wywoływane wśród widzów poprzez udział w tym procesie teatralnym.


Słowa kluczowe:

Teatr Uciśnionych, Bengal Zachodni (Indie), Sanjoy Ganguly, rozwój, aktywizm

BOAL A., 2006, The Aesthetics of the Oppressed, trans. Adrian Jackson, Routledge, London and New York.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203969830   Google Scholar

CARSON M. A., 1984, Theories of the Theatre: A Historical and Critical Survey, from the Greeks to the Present, Cornell University Press, Ithaca and London.
  Google Scholar

COSTA D.D. (ed.), 2010, Scripting Power: Jana Sanskriti on and Offstage, CAMP, Kolkata.
  Google Scholar

COSTA D.D., 2007, Tensions of neo-liberal development: State discourse and dramatic oppositions in West Bengal, in: Contributions to Indian Sociology, 41(3), p. 293.
DOI: https://doi.org/10.1177/006996670704100301   Google Scholar

DUTTA M., 2015, Theatre for Social Change, Diss. Tata Institute of Social Sciences, p. 61-69.
  Google Scholar

GANGULY S., 2009, Where WE Stand: Five Plays from the repertoire of Jana Sanskriti. Trans. Dia Mohan Dacosta, CAMP, Kolkata.
  Google Scholar

GANGULY S., 2010, Jana Sanskriti: Forum Theatre and democracy in India, Routledge, New York.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203852729   Google Scholar

GHOSHAL S., NIRBAN M., 2017, Boal’s Reception in India: Dialogism of Jana Sanskriti’s Theatre of the
  Google Scholar

Oppressed, in: Journal of Dharma, 42(1), p. 201-218.
  Google Scholar

MILLS S., 2009, Theatre for transformation and empowerment: a case study of Jana Sanskriti Theatre of the Oppressed, in: Development in Practice, 19(4-5), p. 551.
DOI: https://doi.org/10.1080/09614520902866348   Google Scholar

NOGUEIRA M.P., 2002, Theatre for Development: An Overview, Research in Drama Education, in: The Journal of Applied Theatre and Performance, VII(1), p. 3.
DOI: https://doi.org/10.1080/13569780120113175   Google Scholar

PRASAD K., 2009, Communication for Development: Reinventing Theory and Action, BR Publishing Corporation, New Delhi.
  Google Scholar

YARROW R.. 2017, From performers to spectactivists: Jana Sanskriti’s training for agency in and beyond theatre, in: Indian Theatre Journal, 1(1), p. 29-37.
DOI: https://doi.org/10.1386/itj.1.1.29_1   Google Scholar


Opublikowane
2020-01-02

Cited By / Share

Ghoshal, S., & Manna, N. (2020). Teatr na rzecz zrównoważonego rozwoju: Jana Sanskriti partycypacyjna ideologia i praktyka. Problemy Ekorozwoju Problems of Sustainable Development, 15(1), 221–227. https://doi.org/10.35784/pe.2020.1.23

Autorzy

Shubhra Ghoshal 

Department of Humanities and Social Sciences, Indian Institute of Technology (Indian School of Mines), Dhanbad, Jharkhand, 826004, India Indie

Autorzy

Nirban Manna 

Department of Humanities and Social Sciences, Indian Institute of Technology (Indian School of Mines), Dhanbad, Jharkhand, 826004, India Indie

Statystyki

Abstract views: 35
PDF downloads: 20