Teatr na rzecz zrównoważonego rozwoju: Jana Sanskriti partycypacyjna ideologia i praktyka
Shubhra Ghoshal
Department of Humanities and Social Sciences, Indian Institute of Technology (Indian School of Mines), Dhanbad, Jharkhand, 826004, India (Indie)
Nirban Manna
Department of Humanities and Social Sciences, Indian Institute of Technology (Indian School of Mines), Dhanbad, Jharkhand, 826004, India (Indie)
Abstrakt
W reakcji na zinstytucjonalizowaną odgórną orientację rozwojową stale realizowano teorię i praktykę rozwoju jako integracyjnego procesu społeczno-politycznej transformacji zbiorowej. W tym momencie działania performatywne stały się coraz bardziej instrumentalną strategią angażowania ludzi bardziej wewnętrznie w różne kwestie rozwoju osobistego i społecznego. Artykuł ten koncentruje się na badaniu Centrum Teatru Uciśnionych Jana Sanskriti, które pomimo tego, że jest organizacją apolityczną, wnosi znaczący wkład w poszukiwanie realnych możliwości społeczno-politycznych we współczesnych Indiach. Artykuł zagłębia się w dyskusję na temat konkretnych realiów wiejskich Bengalu Zachodniego, rozważając starania Jana Sanskriti o rozszerzenie sztuki scenicznej na konkretne działania podejmowane poza nią. Zbadano, w jaki sposób trwałe zmiany, zdefiniowane zarówno jako indywidualna transformacja psychologiczna, jak i świadomość społeczno-polityczna grup, są wywoływane wśród widzów poprzez udział w tym procesie teatralnym.
Słowa kluczowe:
Teatr Uciśnionych, Bengal Zachodni (Indie), Sanjoy Ganguly, rozwój, aktywizmBibliografia
BOAL A., 2006, The Aesthetics of the Oppressed, trans. Adrian Jackson, Routledge, London and New York.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203969830
Google Scholar
CARSON M. A., 1984, Theories of the Theatre: A Historical and Critical Survey, from the Greeks to the Present, Cornell University Press, Ithaca and London.
Google Scholar
COSTA D.D. (ed.), 2010, Scripting Power: Jana Sanskriti on and Offstage, CAMP, Kolkata.
Google Scholar
COSTA D.D., 2007, Tensions of neo-liberal development: State discourse and dramatic oppositions in West Bengal, in: Contributions to Indian Sociology, 41(3), p. 293.
DOI: https://doi.org/10.1177/006996670704100301
Google Scholar
DUTTA M., 2015, Theatre for Social Change, Diss. Tata Institute of Social Sciences, p. 61-69.
Google Scholar
GANGULY S., 2009, Where WE Stand: Five Plays from the repertoire of Jana Sanskriti. Trans. Dia Mohan Dacosta, CAMP, Kolkata.
Google Scholar
GANGULY S., 2010, Jana Sanskriti: Forum Theatre and democracy in India, Routledge, New York.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203852729
Google Scholar
GHOSHAL S., NIRBAN M., 2017, Boal’s Reception in India: Dialogism of Jana Sanskriti’s Theatre of the
Google Scholar
Oppressed, in: Journal of Dharma, 42(1), p. 201-218.
Google Scholar
MILLS S., 2009, Theatre for transformation and empowerment: a case study of Jana Sanskriti Theatre of the Oppressed, in: Development in Practice, 19(4-5), p. 551.
DOI: https://doi.org/10.1080/09614520902866348
Google Scholar
NOGUEIRA M.P., 2002, Theatre for Development: An Overview, Research in Drama Education, in: The Journal of Applied Theatre and Performance, VII(1), p. 3.
DOI: https://doi.org/10.1080/13569780120113175
Google Scholar
PRASAD K., 2009, Communication for Development: Reinventing Theory and Action, BR Publishing Corporation, New Delhi.
Google Scholar
YARROW R.. 2017, From performers to spectactivists: Jana Sanskriti’s training for agency in and beyond theatre, in: Indian Theatre Journal, 1(1), p. 29-37.
DOI: https://doi.org/10.1386/itj.1.1.29_1
Google Scholar
Autorzy
Shubhra GhoshalDepartment of Humanities and Social Sciences, Indian Institute of Technology (Indian School of Mines), Dhanbad, Jharkhand, 826004, India Indie
Autorzy
Nirban MannaDepartment of Humanities and Social Sciences, Indian Institute of Technology (Indian School of Mines), Dhanbad, Jharkhand, 826004, India Indie
Statystyki
Abstract views: 35PDF downloads: 20
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.