Pozycjonowanie połączonych społeczności terytorialnych Ukrainy poprzez zrównoważony rozwój w warunkach działań wojskowych

Iryna Budnikevich


Department of Marketing, Innovation and Regional Development, Chernivtsi National University named after Yuri Fedkovich (Ukraina)

Olena Kolomytseva


Department of Economic Cybernetics and Marketing, Cherkasy State Technological University (Ukraina)

Yuliia Rohozian

j.s.rohozian@gmail.com
Department of Interregional Cooperation Problems, State Institution V.K. Mamutov Institute of Economic and Legal Research of the National Academy of Sciences of Ukraine, Str. Marii Kapnist 2, 323, Kyiv 03057 (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0001-5325-4213

Inga Krupenna


Department of Marketing, Innovation and Regional Development, Chernivtsi National University named after Yuri Fedkovich (Ukraina)

Daria Zablodska


Department of Interregional Cooperation Problems, State Institution V.K. Mamutov Institute of Economic and Legal Research of the National Academy of Sciences of Ukraine (Ukraina)

Abstrakt

Artykuł analizuje naukowe podejście do określania i systematyzacji parametrów pozycjonowania terytoriów na poziomie lokalnym. Autorzy określili i usystematyzowali parametry pozycjonowania połączonych społeczności terytorialnych na Ukrainie przez pryzmat elementów zrównoważonego rozwoju w warunkach operacji wojskowych. Celem było stworzenie najbardziej efektywnej pozycji określonej społeczności wśród innych jednostek administracyjno-terytorialnych pierwszego poziomu. Na podstawie wyników analizy statusu pozycjonowania na Ukrainie, regiony ukraińskie zostały zgrupowane według liczby ATC, które określiły kierunek pozycjonowania. Udowodniono, że każdy ATC zasługuje na godne pozycjonowanie swojego terytorium w oczach kluczowych interesariuszy jego rozwoju. Jednakże społeczności w regionach Doniecka i Ługańska dopiero tego dokonają, ponieważ nadal notują straty wynikające z działań wojennych rozgrywających się w pobliżu.


Słowa kluczowe:

pozycjonowanie, połączone społeczności terytorialne, zrównoważony rozwój, analiza, definicja i systematyzacja, region, Ukraina, działania wojskowe

CARPENTER G, 1989. Perceptual position and competitive brand strategy in a two-dimensional, 2-Brand market, in: Management Science, 35, p. 1029-1044.
DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.35.9.1029   Google Scholar

DOU W., LIM K., CHENTING S., 2010. Brand positioning strategy using search marketing, in: Mis Quarterly, 34(2), p. 261-279.
DOI: https://doi.org/10.2307/20721427   Google Scholar

SUNDUK A.M., 2012. Positioning of Transcarpathian region within the system ‘State – Global dimension’, in: Actual Problems of Economics, 128, p. 211-218.
  Google Scholar

ZABLODSKA I., HRECHANA S., ZABLODSKA D., 2020. The Identification of the Luhansk Region and the Region Act’s According to the Qualification of Their Sustainable Development in the Conditions of the Joint Forces Operation, in: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development, 15(1), p. 197-210.
DOI: https://doi.org/10.35784/pe.2020.1.21   Google Scholar

KOLOMYTSEVA O., 2016. Positioning of regions of Ukraine in competitive environment, in: Proceedings of the 1st International Conference Contemporary Issues in Theory and Practice of Management, p. 203-209.
  Google Scholar

ANDRUSIV U., SIMKIV L., DOVGAL O. et al., 2020. Analysis of economic development of Ukraine regions based on taxonomy method, in: Management Science Letters, 10(3), p. 515-522.
DOI: https://doi.org/10.5267/j.msl.2019.9.029   Google Scholar

SHULTS S., PRYTULA H., SAMILO A., MASLOV V., 2019. The magnitude and nature of the shadow economy in Ukrainian border regions, in: Financial and credit activities: problems of theory and practice, p. 394-401.
DOI: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v4i31.190958   Google Scholar

TAECHARUNGROJ V., MUTHUTA M., BOONCHAIYAPRUEK P., 2019. Sustainability as a place brand position: a resident-centric analysis of the ten towns in the vicinity of Bangkok, in: Place Branding and Public Diplomacy, 15(4), p. 210-228.
DOI: https://doi.org/10.1057/s41254-019-00127-5   Google Scholar

ROHOZIAN YU., NOSKOVA S., 2017. Interregional cooperation as a prerequisite for the economic development of amalgamated territorial communities in Ukraine, in: Baltic Journal of Economic Studies, 3(5), p. 383–390.
DOI: https://doi.org/10.30525/2256-0742/2017-3-5-383-390   Google Scholar

JANISZEWSKA К., INSCH A., 2012. The Strategic Importance of Brand Positioning in the Place Brand Concept – Elements, Structure and Application of the Positioning Statement, in: Journal of International Studies, 5(1), p. 9-19.
DOI: https://doi.org/10.14254/2071-8330.2012/5-1/2   Google Scholar

KOTLER P., 1992. Marketing´s New Paradigm: What´s Really happening Out There. in: Planning Review, 20(5), p. 50-52.
DOI: https://doi.org/10.1108/eb054382   Google Scholar

BRAMEZZA I., 1996. The competitiveness of the European city and the role of urban management in improving the city’s performance. Tinbergen Institute, Rotterdam.
  Google Scholar

KOPYCHENKO G., 2014. Municipal Competitiveness Management. Moscow.
  Google Scholar

ZHUKOVA A., GAYTEROVA O., 2016. Foreign investment as a factor in the development of the regional economy, in: XI International Conference ‘Russian Regions in the Focus of Changes’, p. 263-271.
  Google Scholar

PEPCHUK S., 2016. Positioning of the region in the system of competitive relations. Cherkasy State Technological University, Cherkasy.
  Google Scholar

TERRITORY BRANDING AND MARKETING. WHAT IS THE SECRET OF THE MOST SUCCESSFUL CITIES IN UKRAINE? 2019. Partnership for Urban Development International Technical Assistance Project, Federation of Canadian Municipalities, http://pleddg.org.ua/wp-content/uploads/2019/09/Case_Study_PLEDDG_Regional_BrandingMarketing_2019.pdf (05.03.2020).
  Google Scholar

ADMINISTRATION OF THE PRESIDENT OF UKRAINE, 2015. On the Sustainable Development Strategy ‘Ukraine 2020’, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015 (10.03.2020).
  Google Scholar

REPRESENTATION OF THE UNITED NATIONS DEVELOPMENT PROGRAM IN UKRAINE, 2017. The Draft of Sustainable Development Strategy of Ukraine until 2030, https://www.undp.org/content/dam/ukraine/docs/SDGreports/UNDP_Strategy_v06-optimized.pdf (10.03.2020).
  Google Scholar

MINISTRY OF REGIONAL DEVELOPMENT, CONSTRUCTION AND HOUSING AND COMMUNAL SERVICES OF UKRAINE, 2016. Guidelines for the formation and implementation of forecast and program documents of socio-economic development of the amalgamated territorial communities, http://zakon.radagov.ua/rada/show/v0075858-16 (10.03.2020).
  Google Scholar

HOLYNS`KA O., MATVIENKO A., 2017. Methodology for assessing transparency of local budgets, Eastern Europe Foundation, Kyiv.
  Google Scholar

DECENTRALIZATION POWER IN UKRAINE, 2019. Indicators of the implementation of the regional budgets for the 9 months of 2019, https://decentralization.gov.ua/news/11926 (16.03.2020).
  Google Scholar

VORONTSOV P., 2019. Despite the military actions, Luhansk region seeks to develop the tourism sphere of the economy, http://www.golos.com.ua/article/317864 (16.03.2020).
  Google Scholar


Opublikowane
2021-01-04

Cited By / Share

Budnikevich, I., Kolomytseva, O., Rohozian, Y., Krupenna, I., & Zablodska, D. (2021). Pozycjonowanie połączonych społeczności terytorialnych Ukrainy poprzez zrównoważony rozwój w warunkach działań wojskowych. Problemy Ekorozwoju Problems of Sustainable Development, 16(1), 103–112. https://doi.org/10.35784/pe.2021.1.11

Autorzy

Iryna Budnikevich 

Department of Marketing, Innovation and Regional Development, Chernivtsi National University named after Yuri Fedkovich Ukraina

Autorzy

Olena Kolomytseva 

Department of Economic Cybernetics and Marketing, Cherkasy State Technological University Ukraina

Autorzy

Yuliia Rohozian 
j.s.rohozian@gmail.com
Department of Interregional Cooperation Problems, State Institution V.K. Mamutov Institute of Economic and Legal Research of the National Academy of Sciences of Ukraine, Str. Marii Kapnist 2, 323, Kyiv 03057 Ukraina
https://orcid.org/0000-0001-5325-4213

Autorzy

Inga Krupenna 

Department of Marketing, Innovation and Regional Development, Chernivtsi National University named after Yuri Fedkovich Ukraina

Autorzy

Daria Zablodska 

Department of Interregional Cooperation Problems, State Institution V.K. Mamutov Institute of Economic and Legal Research of the National Academy of Sciences of Ukraine Ukraina

Statystyki

Abstract views: 33
PDF downloads: 6