Buddyjskie nauczenie etyczne a zrównoważony rozwój

Gyan Prakash


Department of Humanities and Social Sciences, IIT(ISM) Dhanbad, Dhanbad, India (Indie)
https://orcid.org/0000-0002-1028-2764

Abstrakt

Etyczne nauczanie w ramach  religii ma znaczący wpływ na ludzkie działanie. Pismo Święte zawsze było uważane za wskazówkę dotyczącą życia ludzkiego. Istnieje jednak argument, że filozofia buddyjska jest dysteleologiczna. Dlatego trudno jest argumentować za cnotliwym działaniem na rzecz ochrony lub przywrócenia natury we wczesnych ramach buddyjskich. Ten artykuł jest próbą argumentowania, że Budda koncentruje się głównie na ludzkim cierpieniu i z góry przewidział rozwiązanie lub ścieżkę pozbycia się tego cierpienia, dlatego buddyjskie nauczanie etyczne może być znaczącym krokiem w kierunku zrównoważonego rozwoju.


Słowa kluczowe:

wczesny buddyzm, zrównoważony rozwój, ludzkie działanie

COLLINS S., 2009, Remarks on the Visuddhimagga, and on its treatment of the Memory of former dwelling(s) (punnenivasanussatinana), in: Journal of Indian Philosophy, 37, p. 499-532. https://doi.org/10.1007/s10781-009-9073-0.
DOI: https://doi.org/10.1007/s10781-009-9073-0   Google Scholar

GOWANS C.W., 2015. Buddhist moral philosophy: An Introduction, New York, Routledge.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315766072   Google Scholar

HARRIS, Ian, 1994, Causation and //Telos//: The Problem of Buddhist Environmental Ethics, in: Journal of Buddhist Ethics, 1, p. 45-56.
  Google Scholar

HARRIS Ian, 1995, Getting to Grips with Buddhist Environmentalism: A Provisional Typology, in: Journal of Buddhist Ethics, 2, p. 173-190.
  Google Scholar

JAYASURIYA W.F. 1976, The Psychology and Philosophy of Buddhism, B.M.S. Publication, Kuala Lumpur.
  Google Scholar

NARADA M. T., 1989, A Manual of Abhidhamma, Singapore Buddhist Meditation Center, Singapore.
  Google Scholar

NANAMOLI, B. 1956. The Path of Purification, Singapore Buddhist Meditation Centre, Singapore.
  Google Scholar

PRAKASH G., 2018, Buddhist Attitude towards Sustainable Development, in: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development, 13(1), p. 217-
  Google Scholar


  Google Scholar

SCHMITHAUSEN L., 1997, The Early Buddhist Tradition and Ecological Ethics, in: Journal of Buddhist Ethics, 4, p. 1-74.
  Google Scholar

RIPPLE W. J., 2020, Christopher Wolf, Thomas. M Newsome, Phoebe Barnard, William R. Moomaw, World Scientists’ Warning of a Climate Emergency, in: BioScience, 70(1) p. 8-12, https://doi.org/10.1093/biosci/biz088.
DOI: https://doi.org/10.1093/biosci/biz152   Google Scholar


Opublikowane
2021-01-04

Cited By / Share

Prakash, G. (2021). Buddyjskie nauczenie etyczne a zrównoważony rozwój. Problemy Ekorozwoju Problems of Sustainable Development, 16(1), 187–191. https://doi.org/10.35784/pe.2021.1.20

Autorzy

Gyan Prakash 

Department of Humanities and Social Sciences, IIT(ISM) Dhanbad, Dhanbad, India Indie
https://orcid.org/0000-0002-1028-2764

Statystyki

Abstract views: 64
PDF downloads: 14