Analiza czynników decydujących o przyciąganiu turystów przez rząd w zarządzaniu publicznym z perspektywy ochrony środowiska
Zhicheng Guo
School of Society and Politics, The University of Sydney, Sydney, New South Wales (Australia)
Yan Li
bl821567@gmail.comShandong Jianzhu University, School of Architecture, Dongying, Shandong (Chiny)
Abstrakt
Turystyka jest kluczową zrównoważoną działalnością społeczną i gospodarczą, która może wzmocnić pozycję społeczności lokalnych. Celem niniejszego artykułu było zbadanie decydujących czynników, które można wykorzystać w promowaniu ochrony środowiska. Rządy na całym świecie mogą zastosować środki w celu poprawy ochrony środowiska i sektora turystycznego. Istnieje potrzeba sponsorowania większej liczby publikacji na temat turystyki i środowiska, które dostarczają dyscypliny, wnikliwości i znaczenia. Należy również zająć się krytycznymi skutkami, w tym gazami cieplarnianymi dla linii lotniczych, odpadami płynnymi dla statków wycieczkowych, oszczędzaniem wody i energii w hotelach miejskich, usuwaniem roślinności i wypieraniem dzikiej przyrody w ośrodkach wiejskich, a także szeregiem bezpośrednich i pośrednich skutków lokalnych, np. rośliny i zwierzęta dla turystyki przyrodniczej i przygodowej w parkach i na obszarach dzikiej przyrody. Rządy muszą pracować nad modelami gospodarczymi, które uwzględnią następujące czynniki: kursy wymiany walut; bilety lotnicze i podatki; prawa własności gruntów i własności dzikich zwierząt; infrastruktura transportowa; policja, kwarantanna i bezpieczeństwo granic; prawo inwestycyjne; systemy publicznych obszarów chronionych; oraz różnorodne mody społeczne. Najskuteczniejszym sposobem poprawy zarządzania środowiskiem w turystyce są przepisy ustawowe i wykonawcze dotyczące planowania rozwoju, kontroli zanieczyszczeń i obszarów chronionych. W krajach rozwiniętych turystyka zagraża ochronie przyrody, ponieważ deweloperzy nalegają na budowę prywatnych obiektów na publicznych obszarach chronionych. W krajach rozwijających się turystyka jest narzędziem finansowania ochrony przyrody w parkach publicznych oraz na terenach prywatnych lub komunalnych. Odwiedzający ludność i obszary chronione wnoszą kapitał polityczny i finansowy do agencji parkowych. Kilku prywatnych operatorów turystycznych przekształciło obszary gruntów prywatnych i komunalnych w obszary objęte ochroną.
Instytucje finansujące
Słowa kluczowe:
turystyka, samorząd, ochrona środowiskaBibliografia
BAUM T., SZIVAS E., 2008, HRD in tourism: A role for government?, Tourism management 29(4): 783-794.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2007.09.002
Google Scholar
BRAMWELL B., LANE, B., 2010, Sustainable tourism and the evolving roles of government planning, Journal of Sus-tainable Tourism 18(1): 1-5.
DOI: https://doi.org/10.1080/09669580903338790
Google Scholar
BUCKLEY R., 2011, Tourism and environment, Annual review of environment and resources 36: 397-416.
DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-environ-041210-132637
Google Scholar
JENKINS C.L., 2020, The role of government in the tourism sector in developing countries: a perspective article, Tourism Review 75(1): 203-206.
DOI: https://doi.org/10.1108/TR-04-2019-0142
Google Scholar
KABERA C., TUSHABE E., 2021, Environmental Conservation, A Factor for Promoting Tourism Industry in Rwanda: A Case Study of Rubavu District, East African Journal of Environment and Natural Resources 3(1): 108-118.
DOI: https://doi.org/10.37284/eajenr.3.1.381
Google Scholar
KUBICKOVA M., CAMPBELL J.M., 2020, The role of government in agro-tourism development: a top-down bottom-up approach, Current Issues in Tourism 23(5): 587-604.
DOI: https://doi.org/10.1080/13683500.2018.1551338
Google Scholar
LIU C., DOU X., LI J., CAI L.A., 2020, Analyzing government role in rural tourism development: An empirical investi-gation from China. Journal of Rural Studies, 79: 177-188.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2020.08.046
Google Scholar
NGUYEN C.D., NGO T.L., DO N.M., NGUYEN N.T., 2020, key factors affecting sustainable tourism in the region of south central coast of Vietnam, The Journal of Asian Finance, Economics and Business 7(12): 977-993.
DOI: https://doi.org/10.13106/jafeb.2020.vol7.no12.977
Google Scholar
RODRÍGUEZ DÍAZ M., ESPINO RODRÍGUEZ T.F., 2016, Determining the sustainability factors and performance of a tourism destination from the stakeholders’ perspective, Sustainability 8(9): 951.
DOI: https://doi.org/10.3390/su8090951
Google Scholar
SIAKWAH P., MUSAVENGANE R., LEONARD L., 2020, Tourism governance and attainment of the sustainable development goals in Africa, Tourism Planning & Development 17(4); 355-383.
DOI: https://doi.org/10.1080/21568316.2019.1600160
Google Scholar
STREIMIKIENE D., SVAGZDIENE B., JASINSKAS E., SIMANAVICIUS A., 2021, Sustainable tourism develop-ment and competitiveness: The systematic literature review, Sustainable development 29(1): 259-271.
DOI: https://doi.org/10.1002/sd.2133
Google Scholar
WOOD M., 2002, Ecotourism: Principles, practices and policies for sustainability, UNEP.
Google Scholar
XIAO H., 2022, Analysis of the Combination of the Regional Natural Environment and Local Characteristics of the Tour-ism Industry under the Perspective of Synergistic Development, Journal of Environmental and Public Health, https://doi.org/10.1155/2022/2955401.
DOI: https://doi.org/10.1155/2022/2955401
Google Scholar
Autorzy
Zhicheng GuoSchool of Society and Politics, The University of Sydney, Sydney, New South Wales Australia
Autorzy
Yan Libl821567@gmail.com
Shandong Jianzhu University, School of Architecture, Dongying, Shandong Chiny
Statystyki
Abstract views: 425PDF downloads: 502