Kilka uwag o zrównoważonym rozwoju sfery edukacji. Postulowana i faktyczna poprawa edukacji
Wieslaw Sztumski
wieslaw2008@gmail.comRetired professor at the University of Silesia, Institute of Philosophy, Katowice, Poland (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-6353-7206
Abstrakt
Artykuł zawiera uwagi autora na temat zrównoważonego rozwoju sfery edukacji w naszym kraju i podobnych. Punktem wyjścia jest Agenda 2030, w której sformułowano postulat poprawy jakości kształcenia oraz cele do jego osiągnięcia. Autor skupia się na sojuszu zrównoważonego rozwoju i edukacji, który polega z jednej strony na nauczaniu o zrównoważonym rozwoju więcej niż dotychczas, z drugiej strony na wykorzystaniu edukacji do propagowania idei zrównoważonego rozwoju. Porównanie postulowanego stanu sfery edukacji ze stanem faktycznym prowadzi do wniosku o dużej i narastającej rozbieżności między nimi. Ponadto realizacja tych postulatów napotyka w teraźniejszości coraz większe trudności. W świecie coraz bardziej zagrożonym zjawiskami naturalnymi i konfliktami zbrojnymi należy przede wszystkim troszczyć się o przetrwanie, a nie o stan edukacji.
Słowa kluczowe:
edukosfera, rozwój zrównoważony, Agenda 2030, edukacja ekologiczna, edukacja dla zrównoważonego rozwoju, kondycja edukosferyBibliografia
GROLL T., 2020, Arbeitsbelastung: Täglicher Stress ist kein Problem, Die Zeit, 20.08.2020.
Google Scholar
GROLL T., 2021, How stress makes you stupid, https://www.tonicvibes.com/blog/how-stress-affects-your-brain-and-makes-you-stupid.
Google Scholar
MINISTRY of Development and Technology of Republic of Poland, 2023, Realizacja celów zrównoważonego rozwoju w Polsce, Raport 2023, Warsaw.
Google Scholar
PLUMOUTH UNIVERSITY, 2014, What is Education for Sustainable Development?, https://www.plymouth.ac.uk/students-and-family/sustainability/sustainability-education/esd.
Google Scholar
SAHAKIAN B.J., 2020, How chronic stress changes the brain and what you can do to reverse the damage, The Conver-satons, 11.03.
Google Scholar
SCHABIKOWSKA A., 2020, Cele Zrównoważonego Rozwoju – 17 Celów z Agendy, https://www.exorigo-upos.pl/blog/cele-zrownowazonego-rozwoju/ (3.05.2020).
Google Scholar
SZTUMSKI W., 1997, Enwironmentalizm i cywilizacja życia, Res-Type, Katowice.
Google Scholar
SZTUMSKI W., 2022, Kompetencje i roszczenia, Sprawy Nauki 12.
Google Scholar
SZTUMSKI W. 2015, Pustoszenie edukosfery, Sprawy Nauki 2.
Google Scholar
SZTUMSKI W., 2020, Różne oblicza ekofilozofii, Sprawy Nauki, 10.
Google Scholar
UN, 2015, Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development, https://sdgs.un.org/2030agenda.
Google Scholar
Autorzy
Wieslaw Sztumskiwieslaw2008@gmail.com
Retired professor at the University of Silesia, Institute of Philosophy, Katowice, Poland Polska
https://orcid.org/0000-0002-6353-7206
Statystyki
Abstract views: 105PDF downloads: 304