Kilka uwag o zrównoważonym rozwoju sfery edukacji. Postulowana i faktyczna poprawa edukacji

Wieslaw Sztumski

wieslaw2008@gmail.com
Retired professor at the University of Silesia, Institute of Philosophy, Katowice, Poland (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-6353-7206

Abstrakt

Artykuł zawiera uwagi autora na temat zrównoważonego rozwoju sfery edukacji w naszym kraju i podobnych. Punktem wyjścia jest Agenda 2030, w której sformułowano postulat poprawy jakości kształcenia oraz cele do jego osiągnięcia. Autor skupia się na sojuszu zrównoważonego rozwoju i edukacji, który polega z jednej strony na nauczaniu o zrównoważonym rozwoju więcej niż dotychczas, z drugiej strony na wykorzystaniu edukacji do propagowania idei zrównoważonego rozwoju. Porównanie postulowanego stanu sfery edukacji ze stanem faktycznym prowadzi do wniosku o dużej i narastającej rozbieżności między nimi. Ponadto realizacja tych postulatów napotyka w teraźniejszości coraz większe trudności. W świecie coraz bardziej zagrożonym zjawiskami naturalnymi i konfliktami zbrojnymi należy przede wszystkim troszczyć się o przetrwanie, a nie o stan edukacji.


Słowa kluczowe:

edukosfera, rozwój zrównoważony, Agenda 2030, edukacja ekologiczna, edukacja dla zrównoważonego rozwoju, kondycja edukosfery

GROLL T., 2020, Arbeitsbelastung: Täglicher Stress ist kein Problem, Die Zeit, 20.08.2020.
  Google Scholar

GROLL T., 2021, How stress makes you stupid, https://www.tonicvibes.com/blog/how-stress-affects-your-brain-and-makes-you-stupid.
  Google Scholar

MINISTRY of Development and Technology of Republic of Poland, 2023, Realizacja celów zrównoważonego rozwoju w Polsce, Raport 2023, Warsaw.
  Google Scholar

PLUMOUTH UNIVERSITY, 2014, What is Education for Sustainable Development?, https://www.plymouth.ac.uk/students-and-family/sustainability/sustainability-education/esd.
  Google Scholar

SAHAKIAN B.J., 2020, How chronic stress changes the brain and what you can do to reverse the damage, The Conver-satons, 11.03.
  Google Scholar

SCHABIKOWSKA A., 2020, Cele Zrównoważonego Rozwoju – 17 Celów z Agendy, https://www.exorigo-upos.pl/blog/cele-zrownowazonego-rozwoju/ (3.05.2020).
  Google Scholar

SZTUMSKI W., 1997, Enwironmentalizm i cywilizacja życia, Res-Type, Katowice.
  Google Scholar

SZTUMSKI W., 2022, Kompetencje i roszczenia, Sprawy Nauki 12.
  Google Scholar

SZTUMSKI W. 2015, Pustoszenie edukosfery, Sprawy Nauki 2.
  Google Scholar

SZTUMSKI W., 2020, Różne oblicza ekofilozofii, Sprawy Nauki, 10.
  Google Scholar

UN, 2015, Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development, https://sdgs.un.org/2030agenda.
  Google Scholar


Opublikowane
2024-01-08

Cited By / Share

Sztumski, W. (2024). Kilka uwag o zrównoważonym rozwoju sfery edukacji. Postulowana i faktyczna poprawa edukacji. Problemy Ekorozwoju Problems of Sustainable Development, 19(1), 251–260. https://doi.org/10.35784/preko.5434

Autorzy

Wieslaw Sztumski 
wieslaw2008@gmail.com
Retired professor at the University of Silesia, Institute of Philosophy, Katowice, Poland Polska
https://orcid.org/0000-0002-6353-7206

Statystyki

Abstract views: 105
PDF downloads: 304


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.