Odręczny rysunek architektoniczny i malarstwo a Projektowanie domów jednorodzinnych. Teoria i praktyka nauczania
Agnieszka Chęć-Małyszek
a.chec-malyszek@pollub.plKatedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-6004-0635
Dominika Małys
(Polska)
https://orcid.org/0009-0001-7682-4853
Abstrakt
Niniejszy artykuł poświęcony jest procesowi kształcenia w zakresie rysunku odręcznego i malarstwa oraz tego jak nabyte umiejętności wykorzystywane są przez studentów w procesie projektowania na dalszym etapie studiów. W publikacji zwrócono uwagę na istotę rysunku i malarstwa w procesie projektowania. Celem pracy jest analiza metody kształcenia w ramach przedmiotu z Rysunku odręcznego, grafiki i malarstwa oraz Projektowania domów jednorodzinnych. Ukazano w jaki sposób nabyte umiejętności oraz wiedza z zakresu sztuki w ramach jednego przedmiotu prowadzonego na I roku Architektury, wykorzystywana jest podczas realizacji zadań projektowych w ramach drugiego przedmiotu. Autorka przedstawia własne doświadczenia w zakresie nauczania rysunku odręcznego studentów Architektury, Politechniki Lubelskiej. W artykule wykorzystano metodę obserwacji, dokonano analizy prac studentów oraz przeprowadzono wywiad wśród studentów i prowadzących dane przedmioty. Zaprezentowane badania pokazały, że umiejętne posługiwanie się warsztatem rysunkowym i malarskim oraz podstawowa wiedza w zakresie sztuki jest niezbędna w procesach twórczego projektowania architektury szczególnie wtedy gdy wyobrażenie pomysłu nie jest wystarczające do rozwiązania problemu projektowego.
Instytucje finansujące
Słowa kluczowe:
rysunek odręczny, malarstwo, projektowanie, sztuka, architektura, edukacjaBibliografia
Białkiewicz A., Rola rysunku w warsztacie architekta Szkoła Krakowska w kontekście dokonań wybranych uczelni europejskich i polskich. Seria architektura; monografia 315, Polit. Krakowska im. Tadeusza Kościuszki, Kraków 2004, s. 153.
Google Scholar
Gil-Mastalerczyk J., Współdziałanie rysunku i malarstwa w procesie twórczym architekta (na przykładzie Le Corbsiera), Teka Kom. Arch. Urb. Stud. Krajobr. – OL PAN, 2009, 32−42.
Google Scholar
Libeskind D., End Space, AA Londyn 1980. Cytat Ben von Berkel, Carolinne Bos, Niepoprawni wizjonerzy, Warszawa 2000.
Google Scholar
Laseau P., Graphic Thinking for Architects & Designers. John Wiley & Sons, Inc., New York 2007, s. 23−42.
Google Scholar
Yee R., Architectural Drawing: a Visual Compendium of Types and Methods. John Wiley & Sons, Inc., New York 2012, s. 91−450
Google Scholar
Celadyn W., Architectural education to improve technical detailing in professional practice. Global. J. of Engng. Educ., 22, 1, 2020, s. 57−63.
Google Scholar
Mahdavinejad M., Bahtooei R., Hosseinikia S.M., Bagheri M., Motlagh A.A., and Farhat F., Aesthetics and architectural education and learning process. Procedia – Soc. Behav. Sci., 2013, 4443−4448, s. 116.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.963
Google Scholar
Przesmycka E., Przesmycka N., Architektoniczny rysunek odręczny. Wyd. Politechniki Lubelskiej. Lubin 2016, s. 4−5.
Google Scholar
Siomkajło B., Łuszczewska D., Praktyki rysunkowo-malarskie jako element programu kształtowania świadomości i kompetencji plastycznych przyszłych architektów a idee edukacyjne Bauhausu. Architectus, 2020, 4 (64): 157−172.
Google Scholar
Siomkajło B,. Łuczewska D., Wstęp do modelowania przestrzeni–łączenie podstaw teorii kompozycji z pracą z tworzywem na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej. Architectus, 2018, s. 71−82.
Google Scholar
Natusiewicz R., Rysunek architekta, Wrocław 1992, M. Masiągiewicz, O prezentacji idei architektonicznej, Monografia 245, Kraków 1999.
Google Scholar
Gill R., Zasady rysunku realistycznego, Wydawnictwo Galaktyka, Łódź 1997, s. 12−15.
Google Scholar
Wirtuwiusz, O architekturze ksiąg dziesięciu, PWN, 1956.
Google Scholar
Frazik J.T., Najstarszy średniowieczny podręcznik architekta, [w:] Czasopismo Techniczne, rok 88, zeszyt 1, Kraków 1991; Białkiewicz A., O rysunku architektonicznym, Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych, T. II, PAN, Lublin 2006, s. 19.
Google Scholar
Alberti L.B., Ksiąg dziesięć o sztuce budowania, przeł.I.Biegański, Warszawa 1987.
Google Scholar
Marconi P., Ciprian A., Valeriani E., I disegni di archtettura dell’Archivo storico dell”Accademia di Sant Lucca, Roma 1974.
Google Scholar
Fregolent A., Canaletto i wedutyści, Mondadori Electa S.P.A., Mediolan, HPS, Warszawa 2006, s. 8−12.
Google Scholar
Białkiewicz A., O rysunku architektonicznym, Teka Komisji Arch. Urb. Stud. Krajobr. – OL PAN, 2006b, 53−60.
Google Scholar
Łubowski A.M., Przydatność rysunku. O kształceniu przyszłych architektów. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Architektura, Urbanistyka, Architektura Wnętrz, 2021, s. 145–153.
Google Scholar
Suffczyński M., Rysunek strukturalny w obrazowaniu przestrzeni i edukacji architektonicznej na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej wobec tradycji École des Beaux Arts i Bauhausu. Architectus 4(64) 2020, s. 145−156. DOI: 10.37190/arc200412.
DOI: https://doi.org/10.37190/arc200412
Google Scholar
Jaszczuk P., Zmiany roli przedmiotów plastycznych i metod ich nauczania w kontekście programu kształcenia architektów na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej. Architectus 2(54), 2018, s. 33−48.
Google Scholar
Orzechowski M., Między punktem, kreską i plamą. Kilka uwag do edukacji architektonicznej opartej na dyscyplinach sztuki. Architectus, 2020, 127−144.
Google Scholar
Makowska B., Szkicowanie jako zapis myśli. Architectus 2018, 2 (54), s. 15−23.
Google Scholar
Balcerzak R., Orzechowski M., Sulfiński A. and Tomasz T., Rysunek Architektoniczny w Praktyce: Czyli jak Patrzeć ze Zrozumieniem. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019, s. 326−480.
Google Scholar
Białkiewicz, A., Education of architects: historical and contemporary aspects of teaching freehand drawing. World Trans. on Engng. and Technol. Educ., 17, 1, 2019, s. 17−22.
Google Scholar
Drawing Gym. Teaching Engineers to Draw, accessed: [05 February 2021], https://www.ucl.ac.uk/drawing-gym/.
Google Scholar
Learning Outcomes, accessed: [07 February 2021], https://handbook.monash.edu/2021/units/DWG1201?year=2021.
Google Scholar
Sample Curriculum, accessed: [10 February 2021],https://aap.cornell.edu/academics/architecture/undergraduate/barchcurriculum.
Google Scholar
Gerigk M., Improvements to the STEAM-based teaching of architectural drawing. World Transactions on Engineering and Technology Education, 19, 2021, s. 163−168.
Google Scholar
Nyka L., Cudzik J. and Urbanowicz K., The CDIO model in architectural education and research by design. World Trans. on Engng. and Technol. Educ., 18, 2, 2020, s. 85−90.
Google Scholar
Żórawski J., O budowie formy architektonicznej. Arkady, Warszawa 1973.
Google Scholar
Autorzy
Agnieszka Chęć-Małyszeka.chec-malyszek@pollub.pl
Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Polska
https://orcid.org/0000-0001-6004-0635
Statystyki
Abstract views: 52PDF downloads: 54
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.