BADANIA ELEKTRYCZNYCH PARAMETRÓW PROCESU ROZRUCHU SILNIKA O ZAPŁONIE SAMOCZYNNYM
Jacek Caban
j.caban@pollub.plPolitechnika Lubelska, Wydział Mechaniczny; Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Wydział Inżynierii Produkcji, Katedra Maszyn Rolniczych i Transportowych (Polska)
Abstrakt
Podczas procesu rozruchu silnika spalinowego zachodzi wiele negatywnych zjawisk, mających wpływ na kondycję silnika, jego osprzętu elektrycznego oraz środowiska naturalnego w jakim jest użytkowany. Na proces uruchamiania silnika spalinowego wpływ ma wiele czynników takich jak: stan techniczny układu rozruchowego, stan techniczny silnika, stopień naładowania akumulatora, własności smaru, czas unieruchomienia silnika, temperatura silnika etc. Energia mechaniczna potrzebna do zainicjowania pracy silnika spalinowego dostarczana jest przez rozrusznik elektryczny poprzez napędzanie wału korbowego silnika. Wiedza na temat parametrów pracy elektrycznego rozrusznika w trakcie rozruchu silnika spalinowego może być istotna nie tylko dla użytkownika silnika (kierowcy pojazdu), ale przede wszystkim dla projektantów nowoczesnych układów rozruchowych silników spalinowych oraz personelu obsługi serwisowej. W artykule przedstawiono wyniki badań parametrów elektrycznych rozruchu jednocylindrowego silnika spalinowego o zapłonie samoczynnym.
Słowa kluczowe:
pobór prądu elektrycznego, rozrusznik elektryczny, silnik spalinowyBibliografia
Abramek K. F.: Phenomenon of Load Losses at the Engine Start-up Stage. TEKA Komisji Energetyki Rolnictwa - OL PAN, 8a, 2008, 7–11.
Google Scholar
Ambrozik A., Ambrozik T., Kurczyński D., Łagowski P.: Comparative Assessment of CI Engine Response. Transport and Communications, Vol. 1, 2014, 1–4.
Google Scholar
Broatch A., Ruiz S., Margot X., Gil A.: Methodology to estimate the threshold in-cylinder temperature for selfignition of fuel during cold start of Diesel engines. Energy 35, 2010, 2251–2260.
Google Scholar
Caban J.: Budowa stanowiska do badań rozruchu silnika o zapłonie samoczynnym. Praca magisterska pod kierunkiem P. Droździela, Wydział Mechaniczny, Politechnika Lubelska, Lublin 2012.
Google Scholar
Chartier C., Aronsson U., Andersson O., Egnell R.: Effect of injection strategy on cold start performance in an optical lightduty DI diesel engine. SAE Paper 2009-24-0045.
Google Scholar
Cui Y., Peng H., Deng K., Shi L.: The effects of unburned hydrocarbon recirculation on ignition and combustion during diesel engine cold starts. Energy 64, 2014, 323–329.
Google Scholar
Droździel P.: O rozruchu silnika o zapłonie samoczynnym. Eksploatacja i Niezawodność, 2 (34), 2007, 51–59.
Google Scholar
Droździel P.: Widmo rozruchu silnika o zapłonie samoczynnym jako kryterium oceny warunków użytkowania samochodu. PNTTE, Warszawa 2009.
Google Scholar
Droździel P., Krzywonos L., Liščak Š.: Selected aspects of diesel engines start-ups. Liber-Duo, Lublin 2013.
Google Scholar
Dziubiński M., Krasowski E., Plizga K.: Metody rozpoznawania uszkodzeń rozruszników samochodowych. XXXIII Zimowa Szkoła Niezawodności „Metody badań przyczyn i skutków uszkodzeń”. Sekcja Podstaw Eksploatacji Komitetu Budowy Maszyn PAN, Szczyrk 2005, 106–117.
Google Scholar
Mysłowski J.: Rozruch silników samochodowych z zapłonem samoczynnym. WNT, Warszawa 1996.
Google Scholar
Pacaud P., Perrin H., Laget O.: Cold start on diesel engine: is low compression ratio compatible with cold start requirements? SAE, Paper 2008-01-1310.
Google Scholar
Pastor J.V., Garcia-Oliver J.M., Pastor J.M., Ramirez-Hernandez J.G.: Ignition and combustion development for high speed direct injection diesel engines under low temperature cold start conditions. Fuel, 90 (4), 2011, 1556–1566.
Google Scholar
Plizga K.: Metody diagnozowania rozruszników samochodowych. MOTROL nr 10, 2008, 102–109.
Google Scholar
Pszczółkowski J.: Analiza i modelowanie procesu rozruchu silników o zapłonie samoczynnym. WAT, Warszawa 2009.
Google Scholar
Pszczółkowski J.: Charakterystyki rozruchowe silników o zapłonie samoczynnym. Wydawnictwo SEEP „Cogito". Zbąszynek 2004.
Google Scholar
Roberts A., Brooks R., Shipway P.: Internal combustion engine cold-start efficiency: A review of the problem, causes and potential solutions. Energy Conversion and Management 82, 2014, 327–350.
Google Scholar
Autorzy
Jacek Cabanj.caban@pollub.pl
Politechnika Lubelska, Wydział Mechaniczny; Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Wydział Inżynierii Produkcji, Katedra Maszyn Rolniczych i Transportowych Polska
Statystyki
Abstract views: 174PDF downloads: 77
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.