WDROŻENIE SYSTEMU WWS WARUNKIEM ROZWOJU ELEKTROMOBILNOŚCI
Krzysztof Polakowski
kp@zkue.ime.pw.edu.plPolitechnika Warszawska, Instytut Maszyn Elektrycznych, Zakład Konstrukcji Urządzeń Elektrycznych (Polska)
Abstrakt
Narasta szybko negatywny wpływ na ekosystem skutków emisji toksycznych spalin stosowanych w transporcie samochodowym silników spalinowych. Abstrahując od problemów związanych z zanieczyszczaniem atmosfery oraz środowiska naturalnego na etapie wydobywania, transportu i przetwarzania ciekłych i gazowych węglowodorowych paliw kopalnych, największy problem związany jest z masowym zatruwaniem atmosfery produktami wydobywających się z rur wydechowych wszystkich (lądowych, morskich i powietrznych) środków transportu. Napęd elektryczny może być skutecznym remedium na te negatywne skutki. Silniki elektryczne są praktycznie bezemisyjne a pod względem sprawności w procesie zamiany energii elektrycznej na mechaniczną trzykrotnie przewyższają silniki cieplne. Aby elektryczne środki transportu były w pełni ekologiczne energia niezbędna do ładowania ich zasobników energii, w formie akumulatorów elektrochemicznych, musi pochodzić z odnawialnych źródeł energii. Podstawowym warunkiem rozwoju elektromobilności jest konieczność powszechnego i szybkiego przejścia na produkcję energii elektrycznej z bezemisyjnych odnawialnych źródeł: wiatru, wody i słońca. Opublikowane (przez jeden z wiodących na świecie ośrodków naukowych) wyniki badań i analiz pokazują, że jest realna szansa stworzenia alternatywnego (w stosunku do tradycyjnego systemu wytwarzania energii elektrycznej, opartego głównie na elektrowniach cieplnych spalających paliwa), nowego bezemisyjnego systemu WWS (Wiatr, Woda, Słońce), bazującego na wykorzystaniu energii zawartej w wietrze, wodzie i promieniowaniu słonecznym. Z przedstawionych danych wynika, że istnieje realna szansa przejścia na system WWS w perspektywie 30 – 50 lat.
Słowa kluczowe:
elektromobilność, samochód elektryczny, system WWSBibliografia
BP, BP Statistical World Energy Review, 2014.
Google Scholar
Chu J.: Study: Air pollution causes 200,000 early deaths each year in the U.S, MIT News Office, 2013.
Google Scholar
Heywood J. B.: Tabor na diecie. Świat Nauki 182/2006, 34–38.
Google Scholar
Inman M.: Prawdziwa cena paliw kopalnych. Świat Nauki 261/2013, 45–47.
Google Scholar
Jacobson M. Z., Delucchi M. A.: Moc trzech żywiołów. Świat nauki 220/2009, 58–65.
Google Scholar
Lawler R.: Tesla's 90 second battery swaps will power EVs faster than gas pumps fill tanks, http://www.engadget.com/2013/06/21/tesla-motors-battery-swaps-faster-than-gas/
Google Scholar
Mehrdad E., Gao Y., Emadi A.: Modern Electric, Hybrid Electric and Fuel Cell Vehicles. New York, CRC Press 2010.
Google Scholar
Zorpette G.: W oczekiwaniu na super samochód. Świat Nauki 94/1999, 20–22.
Google Scholar
http://pvportal.pl/nowosci/6990/pierwszy-na-swiecie-samochod-sportowy-zasilany-wylacznie-sloncem-czy-tak-bedzie-wygladac-przyszlosc-motoryzacji.
Google Scholar
http://www.industrytap.com/goodyear-trying-make-tires-will-generate-electricity/35478.
Google Scholar
Autorzy
Krzysztof Polakowskikp@zkue.ime.pw.edu.pl
Politechnika Warszawska, Instytut Maszyn Elektrycznych, Zakład Konstrukcji Urządzeń Elektrycznych Polska
Statystyki
Abstract views: 234PDF downloads: 71
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Tomasz Rymarczyk, Krzysztof Polakowski, Jan Sikora, NOWA KONCEPCJA DYSKRETYZACJI MODELU CELEM PODNIESIENIA JAKOŚCI OBRAZOWANIA W TRANSMISYJNEJ TOMOGRAFII ULTRADŹWIĘKOWEJ , Informatyka, Automatyka, Pomiary w Gospodarce i Ochronie Środowiska: Tom 9 Nr 4 (2019)