WDROŻENIE SYSTEMU WWS WARUNKIEM ROZWOJU ELEKTROMOBILNOŚCI

Krzysztof Polakowski

kp@zkue.ime.pw.edu.pl
Politechnika Warszawska, Instytut Maszyn Elektrycznych, Zakład Konstrukcji Urządzeń Elektrycznych (Polska)

Abstrakt

Narasta szybko negatywny wpływ na ekosystem skutków emisji toksycznych spalin stosowanych w transporcie samochodowym silników spalinowych. Abstrahując od problemów związanych z zanieczyszczaniem atmosfery oraz środowiska naturalnego na etapie wydobywania, transportu i przetwarzania ciekłych i gazowych węglowodorowych paliw kopalnych, największy problem związany jest z masowym zatruwaniem atmosfery produktami wydobywających się z rur wydechowych wszystkich (lądowych, morskich i powietrznych) środków transportu. Napęd elektryczny może być skutecznym remedium na te negatywne skutki. Silniki elektryczne są praktycznie bezemisyjne a pod względem sprawności w procesie zamiany energii elektrycznej na mechaniczną trzykrotnie przewyższają silniki cieplne. Aby elektryczne środki transportu były w pełni ekologiczne energia niezbędna do ładowania ich zasobników energii, w formie akumulatorów elektrochemicznych, musi pochodzić z odnawialnych źródeł energii. Podstawowym warunkiem rozwoju elektromobilności jest konieczność powszechnego i szybkiego przejścia na produkcję energii elektrycznej z bezemisyjnych odnawialnych źródeł: wiatru, wody i słońca. Opublikowane (przez jeden z wiodących na świecie ośrodków naukowych) wyniki badań i analiz pokazują, że jest realna szansa stworzenia alternatywnego (w stosunku do tradycyjnego systemu wytwarzania energii elektrycznej, opartego głównie na elektrowniach cieplnych spalających paliwa), nowego bezemisyjnego systemu WWS (Wiatr, Woda, Słońce), bazującego na wykorzystaniu energii zawartej w wietrze, wodzie i promieniowaniu słonecznym. Z przedstawionych danych wynika, że istnieje realna szansa przejścia na system WWS w perspektywie 30 – 50 lat.


Słowa kluczowe:

elektromobilność, samochód elektryczny, system WWS

BP, BP Statistical World Energy Review, 2014.
  Google Scholar

Chu J.: Study: Air pollution causes 200,000 early deaths each year in the U.S, MIT News Office, 2013.
  Google Scholar

Heywood J. B.: Tabor na diecie. Świat Nauki 182/2006, 34–38.
  Google Scholar

Inman M.: Prawdziwa cena paliw kopalnych. Świat Nauki 261/2013, 45–47.
  Google Scholar

Jacobson M. Z., Delucchi M. A.: Moc trzech żywiołów. Świat nauki 220/2009, 58–65.
  Google Scholar

Lawler R.: Tesla's 90 second battery swaps will power EVs faster than gas pumps fill tanks, http://www.engadget.com/2013/06/21/tesla-motors-battery-swaps-faster-than-gas/
  Google Scholar

Mehrdad E., Gao Y., Emadi A.: Modern Electric, Hybrid Electric and Fuel Cell Vehicles. New York, CRC Press 2010.
  Google Scholar

Zorpette G.: W oczekiwaniu na super samochód. Świat Nauki 94/1999, 20–22.
  Google Scholar

http://pvportal.pl/nowosci/6990/pierwszy-na-swiecie-samochod-sportowy-zasilany-wylacznie-sloncem-czy-tak-bedzie-wygladac-przyszlosc-motoryzacji.
  Google Scholar

http://www.industrytap.com/goodyear-trying-make-tires-will-generate-electricity/35478.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2017-06-30

Cited By / Share

Polakowski, K. . (2017). WDROŻENIE SYSTEMU WWS WARUNKIEM ROZWOJU ELEKTROMOBILNOŚCI. Informatyka, Automatyka, Pomiary W Gospodarce I Ochronie Środowiska, 7(2), 98–101. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.4848

Autorzy

Krzysztof Polakowski 
kp@zkue.ime.pw.edu.pl
Politechnika Warszawska, Instytut Maszyn Elektrycznych, Zakład Konstrukcji Urządzeń Elektrycznych Polska

Statystyki

Abstract views: 216
PDF downloads: 61