OBLICZANIE NAPIĘCIA NA PANTOGRAFIE ELEKTRYCZNEGO POJAZDU TRAKCYJNEGO, PRĄDÓW OBCIĄŻENIOWYCH I ZWARCIOWYCH W SIECI TRAKCYJNEJ
Abstrakt
Elektryczne pojazdy trakcyjne do niezawodnej pracy i utrzymywania osiągów eksploatacyjnych, na które zostały zaprojektowane, wymagają niezawodnego zasilania. Zasilanie to jest gwarantowane poprzez system zasilania trakcyjnego. Cechą charakterystyczną dla obciążeń trakcyjnych jest ich duża zmienność, pobór prądu przez pojazd trakcyjny dużej mocy, przy niedostosowanym układzie zasilania jak i niedostosowanej sieci trakcyjnej powoduje zbyt duży spadek napięcia na pantografie, przez co pojazd traci właściwości trakcyjne, na które został zaprojektowany. Niniejszy artykuł poświęcony jest
programowi napisanemu w środowisku MATHCAD do obliczania napięcia na pantografie elektrycznego pojazdu trakcyjnego, który zmienia swoje położenie, oraz obliczania prądów obciążeniowych i zwarciowych w sieci trakcyjnej.
Słowa kluczowe:
trakcja elektryczna, zasilanie elektrycznych pojazdów trakcyjnychBibliografia
Decyzja Komisji 2011/274/UE z dnia 26 kwietnia 2011 r. dotycząca technicznej specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Energia” transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych.
Google Scholar
Mierzejewski L, Szeląg A, Gałuszewski M.: System zasilania trakcji elektrycznej prądu stałego. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1989.
Google Scholar
PN-EN 50388 Zastosowania kolejowe - System zasilania i tabor - Warunki techniczne koordynacji pomiędzy systemem zasilania (podstacja) i taborem w celu osiągnięcia interoperacyjności.
Google Scholar
Szeląg A.: Wpływ napięcia w sieci trakcyjnej 3 kV DC na parametry energetyczno-trakcyjne zasilanych pojazdów.
Google Scholar
Autorzy
Włodzimierz Kruczekwkruczek@ikolej.pl
Instytut Kolejnictwa, Zakład Elektroenergetyki Polska
Statystyki
Abstract views: 190PDF downloads: 214
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Włodzimierz Kruczek, KONCEPCJA TRAKCYJNEJ PODSTACJI PROSTOWNIKOWO-FALOWNIKOWEJ W KOLEJOWYM SYSTEMIE ZASILANIA TRAKCYJNEGO 3 KV DC , Informatyka, Automatyka, Pomiary w Gospodarce i Ochronie Środowiska: Tom 5 Nr 2 (2015)