OBLICZANIE NAPIĘCIA NA PANTOGRAFIE ELEKTRYCZNEGO POJAZDU TRAKCYJNEGO, PRĄDÓW OBCIĄŻENIOWYCH I ZWARCIOWYCH W SIECI TRAKCYJNEJ

Włodzimierz Kruczek

wkruczek@ikolej.pl
Instytut Kolejnictwa, Zakład Elektroenergetyki (Polska)

Abstrakt

Elektryczne pojazdy trakcyjne do niezawodnej pracy i utrzymywania osiągów eksploatacyjnych, na które zostały zaprojektowane, wymagają niezawodnego zasilania. Zasilanie to jest gwarantowane poprzez system zasilania trakcyjnego. Cechą charakterystyczną dla obciążeń trakcyjnych jest ich duża zmienność, pobór prądu przez pojazd trakcyjny dużej mocy, przy niedostosowanym układzie zasilania jak i niedostosowanej sieci trakcyjnej powoduje zbyt duży spadek napięcia na pantografie, przez co pojazd traci właściwości trakcyjne, na które został zaprojektowany. Niniejszy artykuł poświęcony jest
programowi napisanemu w środowisku MATHCAD do obliczania napięcia na pantografie elektrycznego pojazdu trakcyjnego, który zmienia swoje położenie, oraz obliczania prądów obciążeniowych i zwarciowych w sieci trakcyjnej.


Słowa kluczowe:

trakcja elektryczna, zasilanie elektrycznych pojazdów trakcyjnych

Decyzja Komisji 2011/274/UE z dnia 26 kwietnia 2011 r. dotycząca technicznej specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Energia” transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych.
  Google Scholar

Mierzejewski L, Szeląg A, Gałuszewski M.: System zasilania trakcji elektrycznej prądu stałego. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1989.
  Google Scholar

PN-EN 50388 Zastosowania kolejowe - System zasilania i tabor - Warunki techniczne koordynacji pomiędzy systemem zasilania (podstacja) i taborem w celu osiągnięcia interoperacyjności.
  Google Scholar

Szeląg A.: Wpływ napięcia w sieci trakcyjnej 3 kV DC na parametry energetyczno-trakcyjne zasilanych pojazdów.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-12-27

Cited By / Share

Kruczek, W. . (2013). OBLICZANIE NAPIĘCIA NA PANTOGRAFIE ELEKTRYCZNEGO POJAZDU TRAKCYJNEGO, PRĄDÓW OBCIĄŻENIOWYCH I ZWARCIOWYCH W SIECI TRAKCYJNEJ. Informatyka, Automatyka, Pomiary W Gospodarce I Ochronie Środowiska, 3(4), 22–25. https://doi.org/10.35784/iapgos.1473

Autorzy

Włodzimierz Kruczek 
wkruczek@ikolej.pl
Instytut Kolejnictwa, Zakład Elektroenergetyki Polska

Statystyki

Abstract views: 190
PDF downloads: 214