GENERATOR TARCZOWY Z MAGNESAMI TRWAŁYMI Z ELEKTRYCZNIE KONTROLOWANYM WZBUDZENIEM

Piotr Paplicki


Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie/Wydział Elektryczny/ /Katedra Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-0364-2028

Paweł Prajzendanc

pawel.prajzendanc@gmail.com
Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Wydział Elektryczny, Katedra Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych (Polska)
http://orcid.org/0000-0002-1662-4390

Marcin Wardach


Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Wydział Elektryczny, Katedra Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-1017-9054

Abstrakt

W artykule przedstawiono projekt generatora tarczowego z powierzchniowo mocowanymi magnesami trwałymi z możliwością regulacji strumienia wzbudzenia. Na podstawie trójwymiarowej analizy polowej metodą elementów skończonych (3D-MES) wyznaczono rozkład indukcji magnetycznej w szczelinie powietrznej, charakterystykę regulacji strumienia, moment zaczepowy oraz moment elektromagnetyczny maszyny. Symulowany przebieg napięcia indukowanego w uzwojeniach stojana w funkcji prądu DC dodatkowego uzwojenia wzbudzeniu maszyny porównano z wynikami eksperymentalnymi.


Słowa kluczowe:

maszyna tarczowa, generator z magnesami trwałymi, wzbudzenie hybrydowe, regulacja strumienia, regulacja napięcia

Afinowi I. A. A., et al.: Hybrid-Excited Doubly Salient Synchronous Machine With Permanent Magnets Between Adjacent Salient Stator Poles. IEEE Transactions on Magnetics 51(10), 2015, 8107909, 1–9 [https://doi.org/10.1109/TMAG.2015.2446951].
DOI: https://doi.org/10.1109/TMAG.2015.2446951   Google Scholar

Aydin E., et al.: A hybrid-excited axial transverse flux permanent magnet generator. IEEE Energy Conversion Congress and Exposition (ECCE) –Milwaukee, 2016, 1–6 [https://doi.org/10.1109/ECCE.2016.7854701].
DOI: https://doi.org/10.1109/ECCE.2016.7854701   Google Scholar

Aydin M., Surong H., Lipo T.A.: Design, Analysis, and Control of a Hybrid Field-Controlled Axial-Flux Permanent-Magnet Motor. IEEE Transactions on Industrial Electronics 57(1), 2010, 78–87 [https://doi.org/10.1109/TIE.2009.2028294].
DOI: https://doi.org/10.1109/TIE.2009.2028294   Google Scholar

Di Barba P., et al.: Hybrid excited synchronous machine with flux control possibility. International Journal of Applied Electromagnetics and Mechanics 52(3-4), 2016, 1615–1622 [https://doi.org/10.3233/JAE-162190].
DOI: https://doi.org/10.3233/JAE-162190   Google Scholar

Dupas A., et al.: Investigation of a New Topology of Hybrid-Excited Flux-Switching Machine With Static Global Winding: Experiments and Modeling. IEEE Transactions on Industry Applications 52(2), 2016, 1413–1421 [https://doi.org/10.1109/TIA.2015.2497305].
DOI: https://doi.org/10.1109/TIA.2015.2497305   Google Scholar

Hua H., Zhu Z. Q., Zhan H.: Novel Consequent-Pole Hybrid Excited Machine With Separated Excitation Stator. IEEE Transactions on Industrial Electronics 63(8), 2016, 4718–4728 [https://doi.org/10.1109/TIE.2016.2559447].
DOI: https://doi.org/10.1109/TIE.2016.2559447   Google Scholar

Lee C. H. T., Liu C., Chau K. T.: A magnetless axial-flux machine for range-extended electric vehicle. Energies 7(3), 2014, 1483–1499, https://doi.org/10.3390/en7031483].
DOI: https://doi.org/10.3390/en7031483   Google Scholar

Paplicki P., Prajzendanc P.: The Influence of Permanent Magnet Length and Magnet Type on Flux-control of Axial Flux Hybrid Excited Electrical Machine. 14th Selected Issues of Electrical Engineering and Electronics (WZEE), 2018 [https://doi.org/10.1109/WZEE.2018.8749015].
DOI: https://doi.org/10.1109/WZEE.2018.8749015   Google Scholar

Paplicki P.: A novel rotor design for a hybrid excited synchronous machine, Archives of Electrical Engineering 66(1), 2017, 29–40 [https://doi.org/10.1515/aee-2017-0003].
DOI: https://doi.org/10.1515/aee-2017-0003   Google Scholar

Paplicki P.: Modified concept of axial-flux permanent magnet machine with field weakening capability. Archives of Electrical Engineering 63(2), 2014, 177–185 [https://doi.org/10.2478/aee-2014-0014].
DOI: https://doi.org/10.2478/aee-2014-0014   Google Scholar

Tapia, J. A., Leonardi, F., Lipo, T. A.: Consequent-Pole Permanent-Magnet Machine with Extended Field-Weakening Capability. IEEE Transactions on Industry Applications 39(6), 2003, 1704–1709 [https://doi.org/10.1109/TIA.2003.818993].
DOI: https://doi.org/10.1109/TIA.2003.818993   Google Scholar

Wang Q., Niu S., Luo X.: A Novel Hybrid Dual-PM Machine Excited by AC With DC Bias for Electric Vehicle Propulsion. IEEE Transactions on Industrial Electronics 64(9), 2017, 6908–6919 [https://doi.org/10.1109/TIE.2017.2682778].
DOI: https://doi.org/10.1109/TIE.2017.2682778   Google Scholar

Wardach M., et al.: Novel Hybrid Excited Machine with Flux Barriers in Rotor Structure. COMPEL – The international journal for computation and mathematics in electrical and electronic engineering 37(4), 2018, 1489–1499 [https://doi.org/10.1108/COMPEL-08-2017-0364].
DOI: https://doi.org/10.1108/COMPEL-08-2017-0364   Google Scholar

Wardach M., Paplicki P., Palka R.: A hybrid Excited Machine with Flux Barriers and Magnetic Bridges. Energies 11, 2018, 676 [https://doi.org/10.3390/en11030676].
DOI: https://doi.org/10.3390/en11030676   Google Scholar

Zepp L. P., Medlin J. W.: Brushless permanent magnet motor or alternator with variable axial rotor/stator alignment to increase speed capability. US 6555941 B1, 2003.
  Google Scholar


Opublikowane
2020-12-20

Cited By / Share

Paplicki, P., Prajzendanc, P., & Wardach, M. (2020). GENERATOR TARCZOWY Z MAGNESAMI TRWAŁYMI Z ELEKTRYCZNIE KONTROLOWANYM WZBUDZENIEM. Informatyka, Automatyka, Pomiary W Gospodarce I Ochronie Środowiska, 10(4), 65–68. https://doi.org/10.35784/iapgos.2361

Autorzy

Piotr Paplicki 

Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie/Wydział Elektryczny/ /Katedra Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych Polska
https://orcid.org/0000-0003-0364-2028

Autorzy

Paweł Prajzendanc 
pawel.prajzendanc@gmail.com
Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Wydział Elektryczny, Katedra Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych Polska
http://orcid.org/0000-0002-1662-4390

Autorzy

Marcin Wardach 

Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Wydział Elektryczny, Katedra Elektroenergetyki i Napędów Elektrycznych Polska
https://orcid.org/0000-0002-1017-9054

Statystyki

Abstract views: 329
PDF downloads: 246


Inne teksty tego samego autora