MODELOWANIE WYBORU KURSU ONLINE DLA UMIEJĘTNOŚCI HIGIENY INFORMACJI METODĄ SAATY

Yuliia Rudenko


Sumy National Agrarian University (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0003-3162-1216

Karen Ahadzhanov-Honsales


Sumy National Agrarian University (Ukraina)
https://orcid.org/0009-0003-7589-0378

Svitlana Ahadzhanova


Sumy National Agrarian University (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0002-0486-3511

Alla Batalova


Sumy National Agrarian University (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0003-2059-9594

Olena Bieliaieva


Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0002-7246-4694

Artem Yurchenko


Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0002-6770-186X

Olena Semenikhina

e.semenikhina@fizmatsspu.sumy.ua
Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0002-3896-8151

Abstrakt

Rozwój informatyki doprowadził do powstania cyfrowych platform edukacyjnych, które oferują różnorodne szkolenia. Wśród takich kursów znajdują się kursy z zakresu higieny informacji istotne dla obywateli Ukrainy (wojna hybrydowa powoduje zapotrzebowanie na przeciwdziałanie wpływom informacyjnym). Problemem staje się wybór takiego kursu, który najlepiej odpowiadałby potrzebom konsumentów. Zadanie wyboru kursu jest nieustrukturyzowane i wielowątkowe. Dlatego, aby go rozwiązać, rozsądne wydaje się zastosowanie metody Saaty (analiza hierarchiczna do rozwiązywania problemów wyboru najlepszego rozwiązania spośród proponowanych. Autorzy uzasadniają możliwość wykorzystania metody Saaty do wyboru kursu online i budują model zadania edukacyjnego dla takiego wyboru według wybranych kryteriów. Model opiera się na pięciu kryteriach i trzech alternatywach (trzy różne kursy, A1–A3). Przedstawiono ekspertyzę trzech ekspertów. Podano wyniki eksperymentu pedagogicznego (dane z trzech grup uczniów). Metoda Saaty okazała się skuteczna w rozwiązywaniu zadań związanych z wyborem w procesie edukacyjnym. Dlatego opanowanie metody jest zalecane dla nauczyciela, mentora lub moderatora.


Słowa kluczowe:

metoda Saaty, metoda analizy hierarchicznej, umiejętności higieny informacji, kurs online, kształtowanie umiejętności higieny informacji, edukacja

Ahuja S., Kaur P., Panda S. N.: Identification of Influencing Factors for Enhancing Online Learning Usage Model: Evidence from an Indian University. International Journal of Education and Management Engineering (IJEME) 9(2), 2019, 15–24 [https://doi.org/10.5815/ijeme.2019.02.02].
  Google Scholar

Aliluyko A., Mykolyuk S., Stefurak N.: Application of the analytic hierarchy process in the management of social child placement. Innovative Economy, 2019, 53–59.
  Google Scholar

Asarta C. J., Schmidt J. R.: Comparing student performance in blended and traditional courses: Does prior academic achievement matter? The Internet and Higher Education 32, 2017, 29–38.
  Google Scholar

Baker T. et al.: Guidebook to Decision Making Methods. 2001, WSRC-IM-2002-00002.
  Google Scholar

Chetty-Mhlanga Sh., Fuhrimann S., Eeftens M.: Different aspects of electronic media use, symptoms and neurocognitive outcomes of children and adolescents in the rural Western Cape region of South Africa. Environmental Research 184, 2020, 109315 [https://doi.org/10.1016/j.envres.2020.109315].
  Google Scholar

Darko A. et al.: Review of application of analytic hierarchy process (AHP) in construction. International Journal of Construction Management 19(5), 2019, 436–452 [https://doi.org/10.1080/15623599.2018.1452098].
  Google Scholar

Drushlyak M. et al.: Typology of internet resources for the development of youth’s infomedia literacy. Information Technologies and Learning Tools 88(2), 2022, 1–22 [https://doi.org/10.33407/itlt.v88i2.4786].
  Google Scholar

Dubrovin V. I., Kruglikova V. V., Fandeeva K. O.: The use of an analytic hierarchy process in improving the effectiveness of advertising campaigns. State and Regions 4, 2011, 87–91.
  Google Scholar

Gorban Y. O.: Information warfare against Ukraine and means of its conduct. Herald of the National Academy of Public Administration under the President of Ukraine 1, 2015, 136–141.
  Google Scholar

Grimes D. R.: Health disinformation & social media: The crucial role of information hygiene in mitigating conspiracy theory and infodemics. Embo Reports 21(11), 2020, 5181 [https://doi.org/10.15252/embr.202051819].
  Google Scholar

Ilchenko O.: Media literacy in the educational and professional training program for students of higher education. Current issues of the humanities 28(2), 2020, 113–119 [https://doi.org/10.24919/2308-4863.2/28.208652].
  Google Scholar

Klochko O. V.: Mathematical modeling of systems and processes in education/pedagogy: A training manual. Vinnytsia 2019.
  Google Scholar

Loukas G., Murugesan S., Andriole S. J.: Information Hygiene: The Fight Against the Misinformation 'Infodemic'. IT Professional 24(2), 2022, 16–18.
  Google Scholar

Melnychuk V., Horokhova L.: Critical thinking as a component of information security. Herald of Lviv University: Philosophical Sciences 29, 2022, 7–13.
  Google Scholar

Nandi D., Hamilton M., Harland J.: What Factors Impact Student – Content Interaction in Fully Online Courses. International Journal of Modern Education and Computer Science (IJMECS) 7(7), 2015, 28–35.
  Google Scholar

Richardson J. C. et al.: Social presence in relation to students' satisfaction and learning in the online environment: A meta-analysis. Computers in Human Behavior 71, 2017, 402–417.
  Google Scholar

Rudenko Y. O. et al.: Development Of Students’ Ability To Resist Information Influences. Information Technologies and Learning Tools 94(2), 2023, 54–71.
  Google Scholar

Saaty T. L.: The Analytic Hierarchy Process: A New Approach to Deal with Fuzziness in Architecture. Architectural Science Review 25(3), 1982, 64–69.
  Google Scholar

Semenikhina O. V. et al.: Open Educational Resources as a Trend of Modern Education. Proceedings of 42 International convention on information and communication technology, electronics and microelectronics "MIPRO 2019", Opatija (Croatia), 2019, 779–782.
  Google Scholar

Semenog O. et al.: Formation of Media Educational Skills of a Future Teacher in the Professional Training. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala 12(3), 2020, 219–245.
  Google Scholar

Sinenko M. A.: The Saaty method in managerial decision-making: A case study of a small business enterprise. Intellect XXI 1, 2018, 235–238.
  Google Scholar

Valenza J.: UNESCO Launches Five Laws of Media and Information Literacy (MIL), 2017 [https://blogs.slj.com/neverendingsearch/2017/02/20/unesco-launches-five-laws-of-media-and-information-literacy-mil/].
  Google Scholar

Varynskyi V. et al.: Information security and information hygiene on internet media. Nexo Revista Científica 34(01), 2021, 120–128.
  Google Scholar

Yurchenko A. et al.: Using online IT-industry courses in the computer sciences specialists’ training. International J. of Computer Science and Network Security 21(11), 2021, 97–104 [https://doi.org/10.22937/IJCSNS.2021.21.11.13].
  Google Scholar


Opublikowane
2024-06-30

Cited By / Share

Rudenko, Y., Ahadzhanov-Honsales, K., Ahadzhanova, S., Batalova, A., Bieliaieva, O., Yurchenko, A., & Semenikhina, O. (2024). MODELOWANIE WYBORU KURSU ONLINE DLA UMIEJĘTNOŚCI HIGIENY INFORMACJI METODĄ SAATY. Informatyka, Automatyka, Pomiary W Gospodarce I Ochronie Środowiska, 14(2), 127–132. https://doi.org/10.35784/iapgos.5691

Autorzy

Yuliia Rudenko 

Sumy National Agrarian University Ukraina
https://orcid.org/0000-0003-3162-1216

Autorzy

Karen Ahadzhanov-Honsales 

Sumy National Agrarian University Ukraina
https://orcid.org/0009-0003-7589-0378

Autorzy

Svitlana Ahadzhanova 

Sumy National Agrarian University Ukraina
https://orcid.org/0000-0002-0486-3511

Autorzy

Alla Batalova 

Sumy National Agrarian University Ukraina
https://orcid.org/0000-0003-2059-9594

Autorzy

Olena Bieliaieva 

Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko Ukraina
https://orcid.org/0000-0002-7246-4694

Autorzy

Artem Yurchenko 

Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko Ukraina
https://orcid.org/0000-0002-6770-186X

Autorzy

Olena Semenikhina 
e.semenikhina@fizmatsspu.sumy.ua
Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko Ukraina
https://orcid.org/0000-0002-3896-8151

Statystyki

Abstract views: 116
PDF downloads: 59


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Inne teksty tego samego autora