MODELOWANIE WYBORU KURSU ONLINE DLA UMIEJĘTNOŚCI HIGIENY INFORMACJI METODĄ SAATY
Yuliia Rudenko
Sumy National Agrarian University (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0003-3162-1216
Karen Ahadzhanov-Honsales
Sumy National Agrarian University (Ukraina)
https://orcid.org/0009-0003-7589-0378
Svitlana Ahadzhanova
Sumy National Agrarian University (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0002-0486-3511
Alla Batalova
Sumy National Agrarian University (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0003-2059-9594
Olena Bieliaieva
Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0002-7246-4694
Artem Yurchenko
Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0002-6770-186X
Olena Semenikhina
e.semenikhina@fizmatsspu.sumy.uaSumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0002-3896-8151
Abstrakt
Rozwój informatyki doprowadził do powstania cyfrowych platform edukacyjnych, które oferują różnorodne szkolenia. Wśród takich kursów znajdują się kursy z zakresu higieny informacji istotne dla obywateli Ukrainy (wojna hybrydowa powoduje zapotrzebowanie na przeciwdziałanie wpływom informacyjnym). Problemem staje się wybór takiego kursu, który najlepiej odpowiadałby potrzebom konsumentów. Zadanie wyboru kursu jest nieustrukturyzowane i wielowątkowe. Dlatego, aby go rozwiązać, rozsądne wydaje się zastosowanie metody Saaty (analiza hierarchiczna do rozwiązywania problemów wyboru najlepszego rozwiązania spośród proponowanych. Autorzy uzasadniają możliwość wykorzystania metody Saaty do wyboru kursu online i budują model zadania edukacyjnego dla takiego wyboru według wybranych kryteriów. Model opiera się na pięciu kryteriach i trzech alternatywach (trzy różne kursy, A1–A3). Przedstawiono ekspertyzę trzech ekspertów. Podano wyniki eksperymentu pedagogicznego (dane z trzech grup uczniów). Metoda Saaty okazała się skuteczna w rozwiązywaniu zadań związanych z wyborem w procesie edukacyjnym. Dlatego opanowanie metody jest zalecane dla nauczyciela, mentora lub moderatora.
Słowa kluczowe:
metoda Saaty, metoda analizy hierarchicznej, umiejętności higieny informacji, kurs online, kształtowanie umiejętności higieny informacji, edukacjaBibliografia
Ahuja S., Kaur P., Panda S. N.: Identification of Influencing Factors for Enhancing Online Learning Usage Model: Evidence from an Indian University. International Journal of Education and Management Engineering (IJEME) 9(2), 2019, 15–24 [https://doi.org/10.5815/ijeme.2019.02.02].
Google Scholar
Aliluyko A., Mykolyuk S., Stefurak N.: Application of the analytic hierarchy process in the management of social child placement. Innovative Economy, 2019, 53–59.
Google Scholar
Asarta C. J., Schmidt J. R.: Comparing student performance in blended and traditional courses: Does prior academic achievement matter? The Internet and Higher Education 32, 2017, 29–38.
Google Scholar
Baker T. et al.: Guidebook to Decision Making Methods. 2001, WSRC-IM-2002-00002.
Google Scholar
Chetty-Mhlanga Sh., Fuhrimann S., Eeftens M.: Different aspects of electronic media use, symptoms and neurocognitive outcomes of children and adolescents in the rural Western Cape region of South Africa. Environmental Research 184, 2020, 109315 [https://doi.org/10.1016/j.envres.2020.109315].
Google Scholar
Darko A. et al.: Review of application of analytic hierarchy process (AHP) in construction. International Journal of Construction Management 19(5), 2019, 436–452 [https://doi.org/10.1080/15623599.2018.1452098].
Google Scholar
Drushlyak M. et al.: Typology of internet resources for the development of youth’s infomedia literacy. Information Technologies and Learning Tools 88(2), 2022, 1–22 [https://doi.org/10.33407/itlt.v88i2.4786].
Google Scholar
Dubrovin V. I., Kruglikova V. V., Fandeeva K. O.: The use of an analytic hierarchy process in improving the effectiveness of advertising campaigns. State and Regions 4, 2011, 87–91.
Google Scholar
Gorban Y. O.: Information warfare against Ukraine and means of its conduct. Herald of the National Academy of Public Administration under the President of Ukraine 1, 2015, 136–141.
Google Scholar
Grimes D. R.: Health disinformation & social media: The crucial role of information hygiene in mitigating conspiracy theory and infodemics. Embo Reports 21(11), 2020, 5181 [https://doi.org/10.15252/embr.202051819].
Google Scholar
Ilchenko O.: Media literacy in the educational and professional training program for students of higher education. Current issues of the humanities 28(2), 2020, 113–119 [https://doi.org/10.24919/2308-4863.2/28.208652].
Google Scholar
Klochko O. V.: Mathematical modeling of systems and processes in education/pedagogy: A training manual. Vinnytsia 2019.
Google Scholar
Loukas G., Murugesan S., Andriole S. J.: Information Hygiene: The Fight Against the Misinformation 'Infodemic'. IT Professional 24(2), 2022, 16–18.
Google Scholar
Melnychuk V., Horokhova L.: Critical thinking as a component of information security. Herald of Lviv University: Philosophical Sciences 29, 2022, 7–13.
Google Scholar
Nandi D., Hamilton M., Harland J.: What Factors Impact Student – Content Interaction in Fully Online Courses. International Journal of Modern Education and Computer Science (IJMECS) 7(7), 2015, 28–35.
Google Scholar
Richardson J. C. et al.: Social presence in relation to students' satisfaction and learning in the online environment: A meta-analysis. Computers in Human Behavior 71, 2017, 402–417.
Google Scholar
Rudenko Y. O. et al.: Development Of Students’ Ability To Resist Information Influences. Information Technologies and Learning Tools 94(2), 2023, 54–71.
Google Scholar
Saaty T. L.: The Analytic Hierarchy Process: A New Approach to Deal with Fuzziness in Architecture. Architectural Science Review 25(3), 1982, 64–69.
Google Scholar
Semenikhina O. V. et al.: Open Educational Resources as a Trend of Modern Education. Proceedings of 42 International convention on information and communication technology, electronics and microelectronics "MIPRO 2019", Opatija (Croatia), 2019, 779–782.
Google Scholar
Semenog O. et al.: Formation of Media Educational Skills of a Future Teacher in the Professional Training. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala 12(3), 2020, 219–245.
Google Scholar
Sinenko M. A.: The Saaty method in managerial decision-making: A case study of a small business enterprise. Intellect XXI 1, 2018, 235–238.
Google Scholar
Valenza J.: UNESCO Launches Five Laws of Media and Information Literacy (MIL), 2017 [https://blogs.slj.com/neverendingsearch/2017/02/20/unesco-launches-five-laws-of-media-and-information-literacy-mil/].
Google Scholar
Varynskyi V. et al.: Information security and information hygiene on internet media. Nexo Revista Científica 34(01), 2021, 120–128.
Google Scholar
Yurchenko A. et al.: Using online IT-industry courses in the computer sciences specialists’ training. International J. of Computer Science and Network Security 21(11), 2021, 97–104 [https://doi.org/10.22937/IJCSNS.2021.21.11.13].
Google Scholar
Autorzy
Yuliia RudenkoSumy National Agrarian University Ukraina
https://orcid.org/0000-0003-3162-1216
Autorzy
Karen Ahadzhanov-HonsalesSumy National Agrarian University Ukraina
https://orcid.org/0009-0003-7589-0378
Autorzy
Svitlana AhadzhanovaSumy National Agrarian University Ukraina
https://orcid.org/0000-0002-0486-3511
Autorzy
Alla BatalovaSumy National Agrarian University Ukraina
https://orcid.org/0000-0003-2059-9594
Autorzy
Olena BieliaievaSumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko Ukraina
https://orcid.org/0000-0002-7246-4694
Autorzy
Artem YurchenkoSumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko Ukraina
https://orcid.org/0000-0002-6770-186X
Autorzy
Olena Semenikhinae.semenikhina@fizmatsspu.sumy.ua
Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko Ukraina
https://orcid.org/0000-0002-3896-8151
Statystyki
Abstract views: 116PDF downloads: 59
Inne teksty tego samego autora
- Artem Yurchenko, Anzhela Rozumenko, Anatolii Rozumenko, Roman Momot, Olena Semenikhina, TECHNOLOGIE CHMUROWE W EDUKACJI: PRZEGLĄD BIBLIOGRAFICZNY , Informatyka, Automatyka, Pomiary w Gospodarce i Ochronie Środowiska: Tom 13 Nr 4 (2023)