ALGORYTMICZNE SYSTEMY WSPARCIA BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH I CECHY STRUKTURY POKŁADOWYCH SYSTEMÓW NAWIGACYJNYCH

Mykola Mykyjchuk


Lviv Polytechnic National University, Department of Measuring Information Technologies (Ukraina)
http://orcid.org/0000-0001-8343-3298

Volodymyr Markiv


Lviv Polytechnic National University, Department of Measuring Information Technologies (Ukraina)
http://orcid.org/0000-0003-0598-593X

Abstrakt

W artykule poruszono zagadnienie pokładowych systemów nawigacyjnych w bezzałogowych statkach powietrznych. Należy podkreślić, że liczba bezzałogowych statków powietrznych wzrosła obecnie na tyle, że integracja bezzałogowych oraz załogowych statków powietrznych we wspólnej przestrzeni powietrznej stała się ważnym i palącym problemem. Jest to możliwe jedynie pod warunkiem uzyskania najwyższej jakości parametry ruchu bezzałogowych statków powietrznych, z odpowiednią dokładnością i odpornością na zakłócenia. W artykule podkreślono, że wyposażenie bezzałogowych statków powietrznych jest pod ciągłą presją w zakresie minimalizacji kosztów, przystosowania do produkcji masowej, minimalizacji wielkości oraz zużycia energii, które często są ze sobą sprzeczne i implementacja których prowadzi do pogorszenia dokładności nawigacji oraz odporności na zakłócenia. Tym samym, zagadnienie zapewnienia precyzji oraz odporności na zakłócenia podczas użytkowania elementów ogólnego przeznaczenia w pokładowych systemach nawigacyjnych w bezzałogowych statkach powietrznych stało się palącym problemem.


Słowa kluczowe:

bezzałogowy statek powietrzny, pokładowy system nawigacyjny, bezwładnościowy system nawigacyjny, wsparcie algorytmiczne

Austin R.: Unmanned aircraft systems UAVs design, development and Deployment. John Wiley & Sons Ltd, West Sussex 2010.
  Google Scholar

Bond L.: Overview of GPS Interference Issues. GPS Interference Symp., Volpe National Transportation System Center 1998, 28–32.
  Google Scholar

Brown A.K., Yan Lu: Performance Test Results of an Integrated GPS/MEMS Inertial Navigation Package. ION GNSS 17th International Technical Meeting of the Satellite Division, Long Beach, CA, 2004.
  Google Scholar

Forssel B., Olsen T.: Jamming Susceptibility of Some Civil GPS Receivers. GPS World 1/2003, 54–58.
  Google Scholar

Grewal M.S., Weill L.R., Andrews A.P.: Global Positioning Systems, Inertial Navigation, and Integration. John Wiley & Sons, Inc., New York 2001.
  Google Scholar

Key E.: Technique to Counter GPS Spoofing. Int. Memorandum, MITRE Corporation, 1995.
  Google Scholar

Kim J.-H., Sukkarieh S.: Flight Test Results of GPS/INS Navigation Loop for an Autonomous Unmanned Aerial Vehicle (UAV). ION GPS, 24-27 September 2002, Portland, OR, 2002.
  Google Scholar

Lawrence A.: Modern Inertial Technology (Navigation, Guidance, and Control). Springer-Verlag Inc., New York 1998.
  Google Scholar

Markiv V.: Analysis of remote-piloted vehicles use and control system description. Computer sciences and information technologies 843/2016, 347–351.
  Google Scholar

Markiv V.: Justification of remote-piloted vehicles use and metrology supply improvement. 5th Int. Scientific Conf. ІCS-2016, 20–21.
  Google Scholar

Martin M.: Non-linear DSGE Models and The Optimized Central Difference Particle Filter 2010, 2–45.
  Google Scholar

Mukyichuk M., Markiv V.: Peculiarities of Remote-Piloted Vehicles On-Board Navigation Complex Construction. The II International Conference on Computational Linguistics and Intelligent Systems – CoLInS 2018. Lviv, 2018, 161–170.
  Google Scholar

Mykyichuk M., Markiv V.: Metrology tasks of airphotoshooting by remote-piloted vehicle. Radioelectronics and telecommunications 874/2017, 57–61.
  Google Scholar

Mykyichuk M., Markiv V.: Peculiarities of fractal analysis of remote-piloted vehicles recognition. VI International Scientific Practical Conference Practical Application of Nonlinear Dynamic Systems for Infocommunication, Chernivtsi 2017, 20–21.
  Google Scholar

Mykyichuk M., Markiv V.: Peculiarities of the radio signals and hindrances in the navigation system of the remote-piloted vehicles. Informatyka, Automatyka, Pomiary w Gospodarce i Ochronie Środowiska – IAPGOS 8(1)/2018, 40–43.
  Google Scholar

Neitzel F., Klonowski J.: Mobile 3d mapping with a low-cost UAV system. Int. Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences XXXVIII-1/C22, 67–70.
  Google Scholar

Roach D.: Dimensionality analysis of patterns: fractal measurements. Computers Geosciences 1993, 849–869.
  Google Scholar

Salychev O.S.: Applied Inertial Navigation: Problems and Solutions, BMSTU, 2004.
  Google Scholar

Sandau K.: Measuring fractal dimension and complexity – an alternative approach with an application, 1993, 164–176.
  Google Scholar

Savage P.G.: Strapdown Analytics Part 1&2. Strapdown Associates, Inc., Maple Plain 2000.
  Google Scholar

Tsui J. B.-Y.: Fundamentals of Global Positioning System Receivers. A Software Approach. John Wiley & Sons, Inc., New Jersey 2005.
  Google Scholar

Winkler S., Schulz H.-W., Buschmann M., Vorsmann P.: Testing GPS/INS Integration for Autonomous Mini and Micro Aerial Vehicles. ION GNSS 18th International Technical Meeting of the Satellite Division. Long Beach 2005.
  Google Scholar


Mykyjchuk, M., & Markiv, V. (2018). ALGORYTMICZNE SYSTEMY WSPARCIA BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH I CECHY STRUKTURY POKŁADOWYCH SYSTEMÓW NAWIGACYJNYCH. Informatyka, Automatyka, Pomiary W Gospodarce I Ochronie Środowiska, 8(4), 40–43. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.8028

Autorzy

Mykola Mykyjchuk 

Lviv Polytechnic National University, Department of Measuring Information Technologies Ukraina
http://orcid.org/0000-0001-8343-3298

Autorzy

Volodymyr Markiv 

Lviv Polytechnic National University, Department of Measuring Information Technologies Ukraina
http://orcid.org/0000-0003-0598-593X

Statystyki

Abstract views: 194
PDF downloads: 132