ALGORYTMICZNE SYSTEMY WSPARCIA BEZZAŁOGOWYCH STATKÓW POWIETRZNYCH I CECHY STRUKTURY POKŁADOWYCH SYSTEMÓW NAWIGACYJNYCH
Mykola Mykyjchuk
Lviv Polytechnic National University, Department of Measuring Information Technologies (Ukraina)
http://orcid.org/0000-0001-8343-3298
Volodymyr Markiv
Lviv Polytechnic National University, Department of Measuring Information Technologies (Ukraina)
http://orcid.org/0000-0003-0598-593X
Abstrakt
W artykule poruszono zagadnienie pokładowych systemów nawigacyjnych w bezzałogowych statkach powietrznych. Należy podkreślić, że liczba bezzałogowych statków powietrznych wzrosła obecnie na tyle, że integracja bezzałogowych oraz załogowych statków powietrznych we wspólnej przestrzeni powietrznej stała się ważnym i palącym problemem. Jest to możliwe jedynie pod warunkiem uzyskania najwyższej jakości parametry ruchu bezzałogowych statków powietrznych, z odpowiednią dokładnością i odpornością na zakłócenia. W artykule podkreślono, że wyposażenie bezzałogowych statków powietrznych jest pod ciągłą presją w zakresie minimalizacji kosztów, przystosowania do produkcji masowej, minimalizacji wielkości oraz zużycia energii, które często są ze sobą sprzeczne i implementacja których prowadzi do pogorszenia dokładności nawigacji oraz odporności na zakłócenia. Tym samym, zagadnienie zapewnienia precyzji oraz odporności na zakłócenia podczas użytkowania elementów ogólnego przeznaczenia w pokładowych systemach nawigacyjnych w bezzałogowych statkach powietrznych stało się palącym problemem.
Słowa kluczowe:
bezzałogowy statek powietrzny, pokładowy system nawigacyjny, bezwładnościowy system nawigacyjny, wsparcie algorytmiczneBibliografia
Austin R.: Unmanned aircraft systems UAVs design, development and Deployment. John Wiley & Sons Ltd, West Sussex 2010.
Google Scholar
Bond L.: Overview of GPS Interference Issues. GPS Interference Symp., Volpe National Transportation System Center 1998, 28–32.
Google Scholar
Brown A.K., Yan Lu: Performance Test Results of an Integrated GPS/MEMS Inertial Navigation Package. ION GNSS 17th International Technical Meeting of the Satellite Division, Long Beach, CA, 2004.
Google Scholar
Forssel B., Olsen T.: Jamming Susceptibility of Some Civil GPS Receivers. GPS World 1/2003, 54–58.
Google Scholar
Grewal M.S., Weill L.R., Andrews A.P.: Global Positioning Systems, Inertial Navigation, and Integration. John Wiley & Sons, Inc., New York 2001.
Google Scholar
Key E.: Technique to Counter GPS Spoofing. Int. Memorandum, MITRE Corporation, 1995.
Google Scholar
Kim J.-H., Sukkarieh S.: Flight Test Results of GPS/INS Navigation Loop for an Autonomous Unmanned Aerial Vehicle (UAV). ION GPS, 24-27 September 2002, Portland, OR, 2002.
Google Scholar
Lawrence A.: Modern Inertial Technology (Navigation, Guidance, and Control). Springer-Verlag Inc., New York 1998.
Google Scholar
Markiv V.: Analysis of remote-piloted vehicles use and control system description. Computer sciences and information technologies 843/2016, 347–351.
Google Scholar
Markiv V.: Justification of remote-piloted vehicles use and metrology supply improvement. 5th Int. Scientific Conf. ІCS-2016, 20–21.
Google Scholar
Martin M.: Non-linear DSGE Models and The Optimized Central Difference Particle Filter 2010, 2–45.
Google Scholar
Mukyichuk M., Markiv V.: Peculiarities of Remote-Piloted Vehicles On-Board Navigation Complex Construction. The II International Conference on Computational Linguistics and Intelligent Systems – CoLInS 2018. Lviv, 2018, 161–170.
Google Scholar
Mykyichuk M., Markiv V.: Metrology tasks of airphotoshooting by remote-piloted vehicle. Radioelectronics and telecommunications 874/2017, 57–61.
Google Scholar
Mykyichuk M., Markiv V.: Peculiarities of fractal analysis of remote-piloted vehicles recognition. VI International Scientific Practical Conference Practical Application of Nonlinear Dynamic Systems for Infocommunication, Chernivtsi 2017, 20–21.
Google Scholar
Mykyichuk M., Markiv V.: Peculiarities of the radio signals and hindrances in the navigation system of the remote-piloted vehicles. Informatyka, Automatyka, Pomiary w Gospodarce i Ochronie Środowiska – IAPGOS 8(1)/2018, 40–43.
Google Scholar
Neitzel F., Klonowski J.: Mobile 3d mapping with a low-cost UAV system. Int. Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences XXXVIII-1/C22, 67–70.
Google Scholar
Roach D.: Dimensionality analysis of patterns: fractal measurements. Computers Geosciences 1993, 849–869.
Google Scholar
Salychev O.S.: Applied Inertial Navigation: Problems and Solutions, BMSTU, 2004.
Google Scholar
Sandau K.: Measuring fractal dimension and complexity – an alternative approach with an application, 1993, 164–176.
Google Scholar
Savage P.G.: Strapdown Analytics Part 1&2. Strapdown Associates, Inc., Maple Plain 2000.
Google Scholar
Tsui J. B.-Y.: Fundamentals of Global Positioning System Receivers. A Software Approach. John Wiley & Sons, Inc., New Jersey 2005.
Google Scholar
Winkler S., Schulz H.-W., Buschmann M., Vorsmann P.: Testing GPS/INS Integration for Autonomous Mini and Micro Aerial Vehicles. ION GNSS 18th International Technical Meeting of the Satellite Division. Long Beach 2005.
Google Scholar
Autorzy
Mykola MykyjchukLviv Polytechnic National University, Department of Measuring Information Technologies Ukraina
http://orcid.org/0000-0001-8343-3298
Autorzy
Volodymyr MarkivLviv Polytechnic National University, Department of Measuring Information Technologies Ukraina
http://orcid.org/0000-0003-0598-593X
Statystyki
Abstract views: 194PDF downloads: 132
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Mykola Mykyjchuk, Volodymyr Markiv, CHARAKTER SYGNAŁÓW RADIOWYCH I UTRUDNIEŃ W SYSTEMACH NAWIGACJI W BEZZAŁOGOWYCH STATKACH POWIETRZNYCH , Informatyka, Automatyka, Pomiary w Gospodarce i Ochronie Środowiska: Tom 8 Nr 1 (2018)