PREDYKCYJNY REGULATOR PRĄDU W STRATEGII MTPA – BADANIA SYMULACYJNE
Rafał Piotuch
rpiotuch@zut.edu.plWest Pomeranian University of Technology in Szczecin, Electric Department (Polska)
Abstrakt
Układy napędowe samochodów elektrycznych i hybrydowych są coraz częściej wyposażane w silniki elektryczne z magnesami trwałymi. Napędy te oferują wysoką sprawność w szerokim zakresie prędkości i momentu obrotowego, a poprzez odpowiednie sterowanie zapewniają pracę przy wysokich prędkościach obrotowych. W pracy przedstawiono wyniki badań symulacyjnych predykcyjnego regulatora prądu dla silnika synchronicznego z magnesami zagnieżdżonymi. Regulator pracuje przy wykorzystaniu strategii sterowania MTPA (ang. Maximum Torque Per Ampere)., która zapewnia wypracowanie odpowiedniego momentu przy możliwie najmniejszych wartościach prądów fazowych. Równania predykcyjnego regulatora prądu zostały oparte o zmodyfikowany model matematyczny silnika synchronicznego z magnesami zagnieżdżonymi uwzględniający zmienność indukcyjności Ld i Lq. Dodatkowo w równaniach opisujących działanie strategii MTPA uwzględniono zmienność indukcyjności w funkcji prądu.
Słowa kluczowe:
maszyna synchroniczna, predykcyjny regulator prądu, strategia MTPA, analiza polowaBibliografia
Gratkowski S., Pałka R.: Komputerowo wspomagana analiza i projektowanie urządzeń i układów elektromagnetycznych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001.
Google Scholar
Morel F.: Commandes directes appliquées à une machine synchrone à aimants permanents alimentée par un onduleur triphasé à deux niveaux ou par un convertisseur matriciel triphasé, PhD Thesis, France, 2007.
Google Scholar
Morel F., Xuefang L.-S., R´etif J.-M., Allard B.: A predictive current control applied to a permanent magnet synchronous machine, comparison with a classical direct torque control, ScienceDirect, 2008, France.
Google Scholar
Paplicki P., Wardach M., Bonisławski M., Pałka R.: Simulation and experimental results of hybrid electric machine with a novel flux control strategy, Archives of Electrical Engineering, Vol. 64, Iss. 1, 2015, 37-51.
Google Scholar
Piotuch R.: Selected predictive current controllers in PMSM drive systems, post-conference materials, WD 2011, Zielona Góra.
Google Scholar
Piotuch R.: Wyznaczanie indukcyjności z uwzględnieniem nasycenia obwodu magnetycznego maszyn synchronicznych z magnesami zagnieżdżonymi, IAPGOŚ 2/2013, 41-44.
Google Scholar
Rahman M., Zhou P.: Determination of saturated parameters of pm motors using loading magnetic fields, IEEE, Transactions on Magnetics, Vol. 27, No. 5, 1991.
Google Scholar
Tunia H., Kaźmierkowski M.: Podstawy automatyki napędu elektrycznego, PWN, Warszawa, 1983.
Google Scholar
Autorzy
Rafał Piotuchrpiotuch@zut.edu.pl
West Pomeranian University of Technology in Szczecin, Electric Department Polska
Statystyki
Abstract views: 167PDF downloads: 70
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.