Przykład Abode of Chaos : instytucje, interesariusze i współczesne wyzwania doktryny ochrony przyrody
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Open full text
Numer Nr 12 (2021)
-
"Miejsca pamięci" Pierre'a Nory i społeczny aspekt zagadnień konserwacji dziedzictwa budowlanego
Janusz Krawczyk, Małgorzata Balcer1-12
-
Przykład Abode of Chaos : instytucje, interesariusze i współczesne wyzwania doktryny ochrony przyrody
Claudine Houbart13-24
-
System ochrony zabytków archeologicznych. Pomiędzy teorią a praktyką konserwatorską
Agnieszka Krawczewska25-34
-
Doktryny konserwatorskie a paneuropejska idea Nowego Europejskiego Bauhausu i Europejskiego Zielonego Ładu
Marcin Włodarczyk, Małgorzata Włodarczyk35-54
-
Alert w XXI wieku. Zmiany teorii ochrony dzieł dziedzictwa w znaczeniu materialnym, niematerialnym i cyfrowym
Iwona Szmelter55-70
-
Konserwacja miejska w kartach międzynarodowych
Od Karty Ateńskiej do Rekomendacji dotyczącej Historycznego Krajobrazu MiejskiegoRuxandra-Iulia Stoica71-78 -
Adaptacja i odporność na zmiany klimatu tradycyjnych budynków mieszkalnych: przypadek Półwyspu Jukatan
Joel Audefroy, Bertha Nelly Cabrera Sanchez79-96
-
Praktyka konserwatorska i przyszłość tekstów doktrynalnych
Nigel Walter97-112
-
Kongres w Atenach w 1931 roku: metodologiczny i techniczny wkład w ochronę dziedzictwa architektonicznego i środowiskowego
Rosa Anna Genovese113-121
-
Refleksje na temat integralnej i zintegrowanej opieki nad dziedzictwem u progu trzeciego tysiąclecia
Marc Laenen123-138
-
Światowe Dziedzictwo dla Budowania Pokoju
Paolo Del Bianco141-147
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
DOI
Authors
Abstrakt
Abode of Chaos jest złożonym i nietypowym miejscem znajdującym się w Saint-Romain-au-Mont-d'Or we Francji. Pochodzące z XVII wieku miejsce, składające się z typowych budynków i pozostałości protestanckiej świątyni zburzonej po Edykcie z Nantes, od dwudziestu lat jest przedmiotem procesu twórczego, którego celem jest przekształcenie go w swoiste "lustro antropocenu". Jego właściciel, hierry Ehrmann, rejestruje często tragiczne wydarzenia naszego świata w czasie rzeczywistym, poprzez rzeźby, instalacje, murale lub uszkodzenia istniejących budynków. Od piętnastu lat miejsce to jest zagrożone zniknięciem z powodu władz miasta, które nie uznają jego artystycznego i zabytkowego charakteru oraz sprzeciwiają się przepisom urbanistycznym. Jednak miejsce to cieszy się dużą popularnością wśród szerokiej i zróżnicowanej publiczności. Abode of Chaos jest zatem interesującym przypadkiem, pozwala zadać pytanie: "Czy obecna teoria konserwatorska zachowuje właściwą równowagę między prawami interesariuszy a prawami do dziedzictwa"?
Słowa kluczowe:
Bibliografia
Bouisset, J., La Demeure du Chaos, prototype du musée de demain, L’Obs magazine, October 22, 2019.
DeSilvey, C., Curated Decay : Heritage Beyond Saving, Minneapolis : University of Minnesota Press, 2017.
Detry, N. (SEMPER Architecture), Rivière, R. (agence AKHESEN), TT Geomètres Experts, La Demeure du chaos, Oeuvre d’Art Totale & Architecture Singulière (The Abode of Chaos, Gesamtkunstwerk & Singular Architecture), Saint-Romain-au-Mont-d’Or : Musée l’Organe, 2021. Available online : https://ftp1.serveur.com/abodeofchaos_singular_architecture.pdf
Ehrmann, t., La Demeure du Chaos - The Abode of Chaos. Opus IX, Musée L’Organe, 2013. Available online : https://issuu.com/demeureduchaos/docs/demeureduchaos-abodeofchaos-opus-ix-1999-2013
Fredheim, L. H., Khalaf, M., The significance of values: heritage value typologies re-examined, International Journal of Heritage Studies, 22, no. 6, 2 July 2016, p. 466‑481. DOI: https://doi.org/10.1080/13527258.2016.1171247
Honte à vous!, par les signataires de la Pétition pour sauver la Demeure du Chaos, 9th edition, Saint-Romain-au-Mont-d’Or : Musée L’Organe, 2018 (available online : http://blog.ehrmann.org/pdf/).
Huyghen, J.-M., La poubelle et l’architecte. Vers le réemploi des matériaux, L’Impensé/Actes Sud, 2008.
Leveau, P., L’Institution de la conservation du patrimoine culturel dans l’entre-deux-guerres, Dijon : Office de coopération et d’information muséales, 2017.
Leydier, R., House Arrest, Art press, 353, 2009, p. 5.
Otero-Pailos, J., Langdalen, E., Arrhenius, Th. (ed.), Experimental Preservation, Lars Müller Publishers, 2016. DOI: https://doi.org/10.22269/160913
Première conférence internationale pour l’étude des problèmes relatifs à la protection et la conservation des monuments d’art et d’histoire, Bulletin de la coopération intellectuelle, Société des Nations, 10, 1931, p. 469-481.
Rasle, J., Le Roy, E., Avec le Facteur Cheval, Paris : Musée de la Poste - Ecole nationale supérieure des Beaux-Arts, 2007.
Rietveld, E. , Rietveld, R., Hardcore Heritage: Imagination for Preservation. Frontiers in Psychology, 8, 2017, art. 1995 (available online : https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2017.01995/full). DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01995
Rietveld, E., Rietveld, R., Mackic, A., Strategic Interventions as a Design Approach, In Vacancy studies : experiments & strategic interventions in architecture = experimenten & strategische interventies in architectuur, Amsterdam : nai010 publishers, pp. 79-116 (available online : https://dare.uva.nl/search?identifier=9b27d3f0-422e-4f92-9ce8-072ac1cf4ea7).
Rivière, R., La Demeure du Chaos Saint-Romain-au-Mont-d’Or,. Etude historique du temple de Saint-Romain de Couzon, April 2021 (unpublished).
Sandler, D., Counterpreservation. Architectural Decay in Berlin since 1989, Cornell University Press, 2016. DOI: https://doi.org/10.7591/9781501706271
Smith, L., Uses of Heritage, Abingdon & New York : Routledge, 2006. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203602263
Smith, L., Emotional Heritage. Visitor Engagement at Museums and Heritage Sites, Abingdon & New York : Routledge, 2020, p. 14. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315713274
Tagliabue, J., It’s His house. But, Village Traditionalists Ask, Is it Art ?, The New-York Times, July 19, 2006.
Walter, N., Narrative Theory in Conservation, Abingdon & New York : Routledge, 2020. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429427183
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Abstract views: 336
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
