Monuments protection services in Poland - legal location from 1918 to today, the prospect of changes from 2017
Article Sidebar
Open full text
Issue No. 1 (2016)
-
Proposals of assumptions for the system of conservation services - the position of voivodeship conservators
Barbara Bielinis-Kopeć7-13
-
Actions of the Roman Catholic Church in Poland in the field of monument protection
Zbigniew Czernik15-30
-
Monuments protection services in Poland - legal location from 1918 to today, the prospect of changes from 2017
Jacek Dąbrowski31-40
-
Ratio legis est anima legis and the need to exist and strengthen the state conservation service in Poland
Piotr Dobosz41-49
-
The system of monument protection services in Poland and social participation in the protection of monuments
Stefan Fuglewicz51-60
-
What is the system of monument protection? Unanswered questions ...
Marcin Gawlicki61-69
-
The importance of local governments in the protection of monuments. Suggestions for changes
Małgorzata Gwiazdowska71-76
-
Conservation Office and monument, that is, the influence of the office on the preparation and implementation of conservation works
Małgorzata Korpała77-84
-
Together or separately, i.e. the need for integrated protection of cultural and natural heritage in the activities of conservation offices
Jakub Lewicki85-92
-
Organizational meanders of conservation services in Poland after 1918
Antoni Oleksicki93-106
-
Programs for the protection and care of monuments - an underestimated element of the Polish system of monument protection
Andrzej Siwek107-115
-
Wawel in the Polish system of conservation services
Piotr M. Stępień117-119
-
Conditions and assumptions of the system of monument protection services in Poland
Bogusław Szmygin121-128
-
The role of the “Records card of immovable propertis” in the protection and conservation of architectural heritage 2nd half of the 20th century
Małgorzata Włodarczyk129-133
-
Conservation Theses 2015 - a proposal for the reform of monument protection services
Aleksander Broda, Marek Konopka, Halina Landecka, Katarzyna Zalasińska, Tadeusz Zielniewicz135-140
Main Article Content
DOI
Authors
Abstract
In Poland, protection of historic monuments and sites is nearly one hundred years old and it has got a highly distinctive feature – the more recent the events are, the more frequent and more profound changes can be observed; the most significant ones take place in the 1990s . In general, it can be said that the organisation of historic preservation service remained constant at the turn of the 19th and 20th centuries.
Administrative bodies responsible for historic preservation are still organised under the Act of 23 July 2003 on Protection and Guardianship of Monuments and Sites. This organisational system, however, is no longer fully effective in Poland.
It is therefore necessary to change legislation under which the vertical organisational structure of conservation administration would be restored - with one General Historic Preservation Officer (being still the secretary or undersecretary of state in the Ministry of Culture and National Heritage) to whom several regional historic preservation officers are directly responsible and subordinate. Members of staff of the Ministry of Culture and National Heritage undertook a legislative initiative aimed at achieving this objective. As a result, on 25 January 2016 the government decided to begin works amending the Act on Protection and Guardianship of Monuments and Sites.
Keywords:
References
Dezyderat nr 3 Komisji Kultury i Środków Przekazu uchwalony na posiedzeniu w dniu 10 października 2013 r. do Prezesa Rady Ministrów w sprawie usytuowania i kompetencji służb konserwatorskich.
Dziennik Praw Państwa Polskiego z 1918 r., nr 16, poz. 36.
Krajowy program ochrony zabytków i opieki nad zabytkami na lata 2014–2017, wersja z dnia 4 czerwca 2014 r. skierowana na posiedzenie Rady Ministrów.
Raport o systemie ochrony dziedzictwa kulturowego w Polsce po roku 1989 roku, pod. red. J. Purchli, Warszawa 2009.
Rezolucja I Kongresu Konserwatorów Polskich 2005 r. – Wiadomości Konserwatorskie, Nr 18/2005.
Rezolucja II Kongresu Konserwatorów Polskich, październik 2015 r., http://www.konserwacja.pk.edu.pl/pl/?page_id=538 – (dostęp: 29.01.2016 r.)
Robocze ustalenia Rady Ministrów na posiedzeniu w dniu 24 czerwca 2014 r.
Rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 19-go stycznia 1934 r. o organizacji i zakresie działania administracji ogólnej (Dz. U. z 1928 r., nr 11, poz. 86).
Ustawa o ochronie dóbr kultury i o muzeach (Dz. U z 1999 r., nr 98, poz. 1150).
Ustawa z dnia 1 marca 2002 r. o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2002 r., nr 25, poz. 253).
Ustawa z dnia 19 lipca 1990 roku o zmianie ustawy o ochronie dóbr kultury i o muzeach (Dz. U. z 1990 r., nr 56, poz. 322).
Ustawa z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej – w związku z reformą ustrojową państwa (Dz. U. z 1998 r., nr 106, poz. 668).
Ustawa z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zmianie niektórych ustaw normujących funkcjonowanie gospodarki i ad¬ministracji publicznej (Dz.U. z 1996 r, nr 106, poz. 496).
Zalasińska K., Prawna ochrona zabytków nieruchomych w Polsce, Warszawa 2010.
http://bip.kprm.gov.pl/kpr/bip-rady-ministrow/prace-legislacyjne-rm-i/prace-legi¬slacyjne-rady/wykaz-prac-legislacyjny/7,Wykaz-prac-legislacyjnych-i-programowych-Rady-Ministrow. html?szukaj=533960
Article Details
Abstract views: 347
Jacek Dąbrowski, Ministry of Culture and National Heritage
archeolog, główny specjalista w Departamencie Ochrony Zabytków MKiDN. Zainteresowania: prawo ochrony zabytków, statystyka w ochronie zabytków, archeologia wczesnego średniowiecza, zabytki techniki.
