The importance of local governments in the protection of monuments. Suggestions for changes
Article Sidebar
Open full text
Issue No. 1 (2016)
-
Proposals of assumptions for the system of conservation services - the position of voivodeship conservators
Barbara Bielinis-Kopeć7-13
-
Actions of the Roman Catholic Church in Poland in the field of monument protection
Zbigniew Czernik15-30
-
Monuments protection services in Poland - legal location from 1918 to today, the prospect of changes from 2017
Jacek Dąbrowski31-40
-
Ratio legis est anima legis and the need to exist and strengthen the state conservation service in Poland
Piotr Dobosz41-49
-
The system of monument protection services in Poland and social participation in the protection of monuments
Stefan Fuglewicz51-60
-
What is the system of monument protection? Unanswered questions ...
Marcin Gawlicki61-69
-
The importance of local governments in the protection of monuments. Suggestions for changes
Małgorzata Gwiazdowska71-76
-
Conservation Office and monument, that is, the influence of the office on the preparation and implementation of conservation works
Małgorzata Korpała77-84
-
Together or separately, i.e. the need for integrated protection of cultural and natural heritage in the activities of conservation offices
Jakub Lewicki85-92
-
Organizational meanders of conservation services in Poland after 1918
Antoni Oleksicki93-106
-
Programs for the protection and care of monuments - an underestimated element of the Polish system of monument protection
Andrzej Siwek107-115
-
Wawel in the Polish system of conservation services
Piotr M. Stępień117-119
-
Conditions and assumptions of the system of monument protection services in Poland
Bogusław Szmygin121-128
-
The role of the “Records card of immovable propertis” in the protection and conservation of architectural heritage 2nd half of the 20th century
Małgorzata Włodarczyk129-133
-
Conservation Theses 2015 - a proposal for the reform of monument protection services
Aleksander Broda, Marek Konopka, Halina Landecka, Katarzyna Zalasińska, Tadeusz Zielniewicz135-140
Main Article Content
DOI
Authors
Abstract
Changes made to the administration system in Poland in the years 1989–1990 were aimed at decentralising state government and increasing the importance of local government bodies. The author of this article reckons that this idea has not been reflected in the Polish body of law yet. There are no legal regulations provided in the provisions of law – not only in terms of the legal situation of historic preservation offices but also with regard to deciding what should fall under the authority of local government bodies. Scope of duties of local government historic preservation officers working in separate offices should be similar to the one that individual departments have. Moreover, authority should no longer be granted on discretionary basis. A principle should be therefore formulated that everything what comes within the competence of historic preservation officers must comply with statutory legislation. If a local government body wants to be delegated either full or partial authority, it should prove that it has both organisational and financial capacity to exercise it. We should therefore work towards a complete solution which would be practical and possible to adopt on both state and regional scale.
Keywords:
References
Europejska Konwencja Samorządu Terytorialnego. (Dz. U. 1994, nr 124, poz. 607, art. 3).
Gwiazdowska M., Problem przejmowania kompetencji decyzyjnych przez organa samorządu terytorialnego od administracji państwowej, praca dyplomowa napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Zygmunta Niewiadomskiego w 1998 r. i obroniona na Studium Prawno Samorządowym, Instytutu Prawnego PAN w Warszawie.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej ( Dz. U. z 1997 r. nr 78, poz. 483).
Małachowicz E., Ochrona środowiska kulturowego, T. II , Warszawa 1998.
Uchwała nr SSKZ/1/2015 z dnia 24 marca 2015 r. Wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych nr BOP-S.512.12.2015.AD, UNP:28709/BOP/-I/5 z dnia 04.05.2015 r.
Ustawa o ochronie dóbr kultury z 15 lutego 1968 r. ze zm. z lat 1983–1998 (Dz. U. 1962, nr 10, poz. 48,Dz. U. 1983, nr 38, poz. 173, Dz. U. 1989, nr 35, poz. 192, Dz. U. 1990, nr 34, poz. 198, nr 56, poz. 322,Dz. U. 1996, nr 106, poz. 496, Dz. U. 97, nr 5, poz. 24, nr 88, poz. 554, nr 115, poz.741).
Ustawa o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. 90, nr 16, poz. 95 z 1990 r.).
Ustawa o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej w związku reformą państwa z 24 lipca 1998 r. (Dz. U. 1998, nr 10, poz. 668).
Ustawa o zmianie zakresu działania niektórych miast oraz o miejskich strefach usług publicznych z 24 listopada 1995 r. (Dz. U. 1995, nr 141, poz. 692).
Article Details
Abstract views: 402
Małgorzata Gwiazdowska, Municipal Heritage Conservator in Szczecin
dr, absolwentka historii sztuki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Stopień
doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie historia uzyskała z wyróżnieniem za pracę doktorską
pt. Działalność konserwatorska władz Szczecina w latach 1945–2006. Od 1996 r. pełni funkcję
miejskiego konserwatora zabytków, wydając od 1999 r. decyzje konserwatorskie na terenie Miasta
Szczecina na mocy przekazanych kompetencji. Wcześniej zatrudniona w Pracowni Dokumentacji
Naukowo – Historycznej w szczecińskim oddziale Państwowego Przedsiębiorstwa Pracownie
Konserwacji Zabytków. Podejmowała i podejmuje samodzielne prace badawcze z zakresu:historii
sztuki oraz ochrony i konserwacji zabytków, wynikiem których jest udział w specjalistycznych konferencjach
naukowych krajowych i zagranicznych oraz publikacje tematyczne
