Komunikacja w projekcie konserwatorsko-restauratorskim: przypadek Kaplicy Grzechu Pierworodnego w Sacro Monte di Varallo
Abstrakt
Sacro Monte di Varallo (Sacro Monte of Varallo) to rezerwat przyrody i miejsce kultu religijnego w pobliżu Monte Rosa w Piemoncie (Włochy). Kilku największych artystów tamtych czasów pracowało tam, aby stworzyć obraz miejsc i wydarzeń z życia Chrystusa z naturalnej wielkości posągami i malowidłami ściennymi, począwszy od XV wieku. Centrum Konserwacji i Renowacji "La Venaria Reale" przeprowadziło modelowy projekt konserwatorsko-restauratorski skupiający się na konserwacji Kaplicy 1 (która przedstawia Grzech Pierworodny). Projekt ten został opracowany jako studium przypadku działań mających na celu właściwe przekazanie różnym grupom odbiorców informacji na temat przeprowadzonej konserwacji i restauracji oraz wykonanych prac. Inicjatywa ta jest częścią szerszego projektu, Interreg Włochy–Szwajcaria "Main10ance", który ma na celu opracowanie zrównoważonego programu konserwacji dla UNESCO Sacro Montes. Komunikacja została przeprowadzona na kilku poziomach, w zależności od zainteresowania zwiedzających, poprzez następujące drogi: 1. – tablice informacyjne w pobliżu Kaplicy 1; 2. – wycieczki edukacyjne z konserwatorami i innymi profesjonalistami; 3. – stworzenie strony internetowej z informacjami, spostrzeżeniami i wiadomościami o trwających pracach. Aby stworzyć bardziej efektywną i angażującą komunikację, zebrano informacje dotyczące zwiedzających. Publiczność została pogrupowana według różnych cech w trzy cele publiczne: Dzieci; Dorośli; i Niewidomi. Dla każdego z nich opracowano wytyczne i spersonalizowaną narrację: aby zaangażować dzieci, postanowiono wykorzystać gry; aby dotrzeć do dorosłych, postanowiono skupić dyskusję na często zadawanych przez zwiedzających pytaniach; aby zbliżyć się do publiczności złożonej z niewidomych, zaproponowano wycieczkę angażującą zmysł dotyku. Przygotowano makiety dotykowe, aby uświadomić różnicę między powierzchnią w dobrym stanie a zdegradowaną.
Słowa kluczowe:
konserwacja-renowacja, komunikacja, opowiadanie historii, narracja, zaangażowanie publicznościBibliografia
Afferni R., Ferrario C., Mangano S. (2011). A place of emotions: The Sacro Monte of Varallo, Tourism, 59(3), 369-386.
Google Scholar
Appolonio D., Di Blas N., Paolini P. (2017). Comunicazione multimediale di un restauro. In: Leonardo da Vinci. La Sala delle asse del Castello Sforzesco. La diagnostica e il restauro del Monocromo. (251—263): Milan.
Google Scholar
Bollo A. (2014). Cinquanta sfumature di pubblico e la sfida dell’audience development. In: I pubblici della cultura. Audience development, audience engagement. (163-177): Milano.
Google Scholar
De Filippis E. (2009). Guida del Sacro Monte di Varallo, Borgosesia.
Google Scholar
Nardi R. (1999a). Coinvolgere i1 pubblico nella conservazione: una soluzione per aumentare il livello di consapevolezza ed educare “all’uso” del patrimonio culturale. In: Museum International, ICOM, Paris.
Google Scholar
Nardi R. (1999b). La sensibilizzazione del pubblico per la salvaguardia del patrimonio culturale. In: Bullettin ADCR, Lisboa.
Google Scholar
Pomi D. (2008). La parola si fa arte. Luoghi e significati del Sacro Monte di Varallo, Foligno.
Google Scholar
Statystyki
Abstract views: 144PDF downloads: 118
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.