Technologiczne artefakty: dobre praktyki w komunikacji inkluzywnej w muzeach
Gianluca D'Agostino
gianluca.dagostino@polito.itPolitecnico di Torino, Department of Architectural and Design (Włochy)
https://orcid.org/0000-0003-2444-1647
Cristina Boido
Politecnico di Torino, Department of Architecture and Design (Włochy)
https://orcid.org/0000-0003-0674-3270
Abstrakt
Artykuł prezentuje szeroką gamę technologii i ich zastosowań w muzeach, odnosząc się do muzeów o różnej typologii, w tym archeologicznych. Ze swoimi możliwościami i ograniczeniami, wybrane technologie – od wirtualnej rzeczywistości do systemów interaktywnych – pokazują zakres zastosowań i podejść, które w jakiś sposób zmierzają do integracji. Artefakty technologiczne mogą tworzyć nowe "środowiska narracyjne" angażujące wszystkich odbiorców i "niepublicznych" w bardziej innowacyjny i wciągający sposób, a nowe strategie komunikacyjne mogą uwzględniać i odpowiadać na różne potrzeby zwiedzających bez konieczności "etykietowania" ich. Połączenie różnych urządzeń komunikacyjnych może pomóc w przekształceniu doświadczeń w muzeach i stworzyć połączenia między ludźmi a dziedzictwem kulturowym, wzmacniając je na poziomie emocjonalnym. Ponieważ technologie stale i szybko się rozwijają, przedstawiony wkład będzie wymagał ciągłych aktualizacji i dalszego rozwoju.
Słowa kluczowe:
dostępność, dziedzictwo kulturowe, technologia, muzeum publiczneBibliografia
Alonzo, E, Di Blas, N., & Paolini, P. (2005). ICT per i beni culturali. esempi di applicazione, in «Mondo Digitale», n.3.
Google Scholar
Alu, A., Longo, A. (2018). Cos’é il digital divide, nuova discriminazione sociale (e culturale), in «Agenda Digitale».
Google Scholar
Antinucci, F. (2014). Comunicare nel museo, Roma-Bari: Laterza.
Google Scholar
Benente, M., Minucciani,V., (2020), Inclusive Museums: From Physical Accessibility to Cultural Appropriation. In Di Bucchianico, G. et al. (Eds): AHFE 2020, AISC 1202 (pp. 189-195). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-51194-4_25
Google Scholar
Bonacini, E. (2011). Nuove tecnologie per la fruizione e valorizzazione del patrimonio culturale, Roma: Aracne Editrice.
Google Scholar
Commissione Tecnologie Digitali di ICOM Italia, a cura di (2020). Digitale e Tecnologie. Glossario.
Google Scholar
Council of Europe, (2005). Convention on the Value of Cultural Heritage for Society. https://rm.coe.int/1680083746
Google Scholar
Dal Pozzo, C., Negri, F., & Novaga, A. (2018). La realta virtuale. Dispositivi, estetiche, immagini. Milano: Mimesis.
Google Scholar
Direzione Generale Musei, (2019). Piano Triennale per la Digitalizzaziione e l’Innovazione dei Musei.
Google Scholar
ICOMOS, (2008). Charter for the Interpretation and Presentation of Cultural Heritage Sites. http://icip.icomos.org/downloads/ICOMOS_Interpretation_Charter_ENG_04_10_08.pdf
Google Scholar
Izzo F. (2017). Musei e tecnologie: valorizzare il passato per costruire ilfuturo, Padova: CEDAM.
Google Scholar
La Veglia, E. (2019). Digitalizzare reperti e beni culturali. Parola a Mnemosyne 3D. https://www.artribune.com/progettazione/new-media/2019/02/intervista-mnemosyne-3d/
Google Scholar
Luigini, A., & Panciroli, C., a cura di (2018). Ambienti digitali per l’educazione all’arte e al patrimonio. Milano: Franco Angeli.
Google Scholar
Mandarano, N., a cura di, (2017). Comunicare il museo oggi: dalle scelte museologiche al digitale, Roma: Skira.
Google Scholar
Martini, B. (2016). Il Museo Sensibile. Le tecnologie ICT al servizio della trasmissione della conoscenza. Milano: Franco Angeli.
Google Scholar
Palombini, A. (2012). Narrazione e virtualita: possibili prospettive per la comunicazione museale, in «DigItalia», anno VII, n.1.
Google Scholar
Pacetti, E., (2018) Ambienti digitali nella prima infanzia per giocare con l’arte, in Luigini, A., Panciroli,C., Ambienti digitali per l’educazione all’arte e a1 patrimonio. (190-203): Milano: FrancoAngeli.
Google Scholar
Testino, A. (2015). La Russia a colori. A Venezia, tra alfabeti simbolici e luminosi. https://www.artribune.com/report/2015/04/la-russia-a-colori-a-venezia-tra-alfabeti-simbolici-e-luminosi/
Google Scholar
United Nations, (2006). Convention on the Rights of Persons with Disabilities (CRPD).
Google Scholar
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, (2015). Recommendation concerning the Protection and Promotion of Museums and Collections.
Google Scholar
Vaudetti, M., Minucciani, V., & Canepa S. a cura di (2013). Mostrare l’archeologia. Per an manuale-atlante degli interventi di valorizzazione. Torino-Londra-New York: Allemandi & C.
Google Scholar
Autorzy
Gianluca D'Agostinogianluca.dagostino@polito.it
Politecnico di Torino, Department of Architectural and Design Włochy
https://orcid.org/0000-0003-2444-1647
Autorzy
Cristina BoidoPolitecnico di Torino, Department of Architecture and Design Włochy
https://orcid.org/0000-0003-0674-3270
Statystyki
Abstract views: 141PDF downloads: 124
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.