Technologiczne artefakty: dobre praktyki w komunikacji inkluzywnej w muzeach

Gianluca D'Agostino

gianluca.dagostino@polito.it
Politecnico di Torino, Department of Architectural and Design (Włochy)
https://orcid.org/0000-0003-2444-1647

Cristina Boido


Politecnico di Torino, Department of Architecture and Design (Włochy)
https://orcid.org/0000-0003-0674-3270

Abstrakt

Artykuł prezentuje szeroką gamę technologii i ich zastosowań w muzeach, odnosząc się do muzeów o różnej typologii, w tym archeologicznych. Ze swoimi możliwościami i ograniczeniami, wybrane technologie – od wirtualnej rzeczywistości do systemów interaktywnych – pokazują zakres zastosowań i podejść, które w jakiś sposób zmierzają do integracji. Artefakty technologiczne mogą tworzyć nowe "środowiska narracyjne" angażujące wszystkich odbiorców i "niepublicznych" w bardziej innowacyjny i wciągający sposób, a nowe strategie komunikacyjne mogą uwzględniać i odpowiadać na różne potrzeby zwiedzających bez konieczności "etykietowania" ich. Połączenie różnych urządzeń komunikacyjnych może pomóc w przekształceniu doświadczeń w muzeach i stworzyć połączenia między ludźmi a dziedzictwem kulturowym, wzmacniając je na poziomie emocjonalnym. Ponieważ technologie stale i szybko się rozwijają, przedstawiony wkład będzie wymagał ciągłych aktualizacji i dalszego rozwoju.


Słowa kluczowe:

dostępność, dziedzictwo kulturowe, technologia, muzeum publiczne

Alonzo, E, Di Blas, N., & Paolini, P. (2005). ICT per i beni culturali. esempi di applicazione, in «Mondo Digitale», n.3.
  Google Scholar

Alu, A., Longo, A. (2018). Cos’é il digital divide, nuova discriminazione sociale (e culturale), in «Agenda Digitale».
  Google Scholar

Antinucci, F. (2014). Comunicare nel museo, Roma-Bari: Laterza.
  Google Scholar

Benente, M., Minucciani,V., (2020), Inclusive Museums: From Physical Accessibility to Cultural Appropriation. In Di Bucchianico, G. et al. (Eds): AHFE 2020, AISC 1202 (pp. 189-195). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-51194-4_25
  Google Scholar

Bonacini, E. (2011). Nuove tecnologie per la fruizione e valorizzazione del patrimonio culturale, Roma: Aracne Editrice.
  Google Scholar

Commissione Tecnologie Digitali di ICOM Italia, a cura di (2020). Digitale e Tecnologie. Glossario.
  Google Scholar

Council of Europe, (2005). Convention on the Value of Cultural Heritage for Society. https://rm.coe.int/1680083746
  Google Scholar

Dal Pozzo, C., Negri, F., & Novaga, A. (2018). La realta virtuale. Dispositivi, estetiche, immagini. Milano: Mimesis.
  Google Scholar

Direzione Generale Musei, (2019). Piano Triennale per la Digitalizzaziione e l’Innovazione dei Musei.
  Google Scholar

ICOMOS, (2008). Charter for the Interpretation and Presentation of Cultural Heritage Sites. http://icip.icomos.org/downloads/ICOMOS_Interpretation_Charter_ENG_04_10_08.pdf
  Google Scholar

Izzo F. (2017). Musei e tecnologie: valorizzare il passato per costruire ilfuturo, Padova: CEDAM.
  Google Scholar

La Veglia, E. (2019). Digitalizzare reperti e beni culturali. Parola a Mnemosyne 3D. https://www.artribune.com/progettazione/new-media/2019/02/intervista-mnemosyne-3d/
  Google Scholar

Luigini, A., & Panciroli, C., a cura di (2018). Ambienti digitali per l’educazione all’arte e al patrimonio. Milano: Franco Angeli.
  Google Scholar

Mandarano, N., a cura di, (2017). Comunicare il museo oggi: dalle scelte museologiche al digitale, Roma: Skira.
  Google Scholar

Martini, B. (2016). Il Museo Sensibile. Le tecnologie ICT al servizio della trasmissione della conoscenza. Milano: Franco Angeli.
  Google Scholar

Palombini, A. (2012). Narrazione e virtualita: possibili prospettive per la comunicazione museale, in «DigItalia», anno VII, n.1.
  Google Scholar

Pacetti, E., (2018) Ambienti digitali nella prima infanzia per giocare con l’arte, in Luigini, A., Panciroli,C., Ambienti digitali per l’educazione all’arte e a1 patrimonio. (190-203): Milano: FrancoAngeli.
  Google Scholar

Testino, A. (2015). La Russia a colori. A Venezia, tra alfabeti simbolici e luminosi. https://www.artribune.com/report/2015/04/la-russia-a-colori-a-venezia-tra-alfabeti-simbolici-e-luminosi/
  Google Scholar

United Nations, (2006). Convention on the Rights of Persons with Disabilities (CRPD).
  Google Scholar

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, (2015). Recommendation concerning the Protection and Promotion of Museums and Collections.
  Google Scholar

Vaudetti, M., Minucciani, V., & Canepa S. a cura di (2013). Mostrare l’archeologia. Per an manuale-atlante degli interventi di valorizzazione. Torino-Londra-New York: Allemandi & C.
  Google Scholar


Opublikowane
2022-12-31

Cited By / Share

D’Agostino, G., & Boido, C. (2022). Technologiczne artefakty: dobre praktyki w komunikacji inkluzywnej w muzeach. Ochrona Dziedzictwa Kulturowego, (13), 25–36. https://doi.org/10.35784/odk.2957

Autorzy

Gianluca D'Agostino 
gianluca.dagostino@polito.it
Politecnico di Torino, Department of Architectural and Design Włochy
https://orcid.org/0000-0003-2444-1647

Autorzy

Cristina Boido 

Politecnico di Torino, Department of Architecture and Design Włochy
https://orcid.org/0000-0003-0674-3270

Statystyki

Abstract views: 113
PDF downloads: 102