Autentyczność i interpretacja na rzecz osobistego przyswajania dziedzictwa w muzeach

Michela Benente

michela.benente@polito.it
Politecnico di Torino, Dipartimento di Architettura e Design (Włochy)
https://orcid.org/0000-0002-9310-7143

Valeria Minucciani


Politecnico di Torino, Dipartimento di Architettura e Design (Włochy)
https://orcid.org/0000-0003-1304-5657

Abstrakt

Niniejszy artykuł omawia teoretyczne podejścia do dostępności i przechodzi do szerszego tematu inkluzywności, w szczególności odnosząc się do muzeów. Podkreśla wiedzę o odwiedzających, która jest niezbędna do wspierania inkluzywności i przezwyciężenia "dedykowanych" narzędzi i działań mediacyjnych, mających na celu (od)podbicie zniechęconej i nieaktywnej publiczności. Pokazuje też pewne nieporozumienia, np. dotyczące "dostępności kulturowej" i "osób z trudnościami". Podkreśla następujące ograniczenia i możliwości w dostępie do kultury: autentyczność i interpretacja; interpretacja jako hermeneutyczny krąg obejmujący różne konfiguracje triady nadawca-odbiorca-kontekst; znaczenie kontekstu przestrzennego komunikacji jako pierwszego elementu interpretacji lub mediacji; dostępność do treści kulturowych (znaczenie kontekstu fizycznego, społecznego i ekonomicznego; rola procesów poznawczych; znaczenie tła kulturowego jednostek; zaangażowanie emocjonalne; i finalnie, odniesienia do ostatnich badań neurofizjologicznych prowadzonych przez autorów. W niniejszym artykule autorzy dowodzą, że dostępność kulturowa jest procesem przyswajania, zarówno intelektualnym, jak i emocjonalnym: głównie indywidualnym, ale ściśle powiązanym z procesami relacyjnymi. Tak rozumiane przyswajanie kultury nie ma nic wspólnego z roszczeniami politycznymi i społecznymi, lecz powinno raczej stanowić ostateczny cel komunikacji w zakresie dziedzictwa. Wreszcie rozdział ten wskazuje na możliwe perspektywy, które wymagają dedykowanych ścieżek zawodowych, zaktualizowanego składu personelu (stałej obecności architektów-muzeografów, ponieważ komunikacji nie można oddzielić od przestrzeni, w której się odbywa); oraz nowych dobrych praktyk.


Słowa kluczowe:

kulturowe przyswajanie, spotkanie kulturowe, kulturowa inkluzywność, inkluzywna muzeografia

Benente, M., Minucciani, V., (2019), Cultural accessibility as a multidimensional condition for a real sharing of cultural heritage. In Gambardella, C. (Ed.): Le Vie dei Mercanti XVII International Forum. World Heritage and Legacy: Culture, Creativity, Contamination. Gangemi.
  Google Scholar

Benente, M., Minucciani, V., (2019), “Dentro” al Patrimonio. In Conte, A., Guida, A., (Eds.): Atti del VII Convegno Internazionale ReUSO Matera. Gangemi.
  Google Scholar

Benente, M., Minucciani, V., (2020), Inclusive Museums: From Physical Accessibility to Cultural Appropriation. In Di Bucchianico, G. et al. (Eds.): AHFE 2020 (pp. 189–195). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-51194-4_25
  Google Scholar

Benente, M., Minucciani, V., Masino, F., (2021), The Museum Listens: A Collaborative Project on Torino Archaeology Collections. In Shin, C. S., et al. (Eds.): AHFE 2021 (pp. 281–288). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-80829-7_35
  Google Scholar

Benente, M., Minucciani, V., Roccella, G., (2020), Accessibility to cultural heritage from the urban system to museums. Innovative solutions. In Di Bucchianico, G., (Eds.) AHFE 2020 (pp. 182–188). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-51194-4_24
  Google Scholar

Defner, A., et al. (2015), Accessibility to culture and heritage: designing for all [Conference Paper]. In Conference AESOP 2015. Czech Technical University, Faculty of Architecture. https://www.researchgate.net/publication/280312809_ACCESSIBILITY_TO_CULTURE_AND_HERITAGE_DESIGNING_FOR_ALL
  Google Scholar

Donika, G. (2016), Rethinking accessibility to cultural heritage: sensing archaeology. In (Ed). Modern Conservation. (pp. 91-105). National Committee at ICOMOS, Srbija.
  Google Scholar

Minucciani, V. (2021), Communicative Potential. In Garip, E., Banu Garip, S., (Eds.), Interior Experience: Museography and Interior Design. In Handbook of Research on Methodologies for Design and Production Practices in Interior Architecture, IGI Global.
  Google Scholar

Sørmoen, O. (Ed.). (2009), Accessibility to Cultural Heritage: Nordic Perspectives. Nordic Council of Ministers.
  Google Scholar

Tilden, F. (Ed.). (1957), Interpreting our Heritage, Chapel Hill, The University of North Carolina Press.
  Google Scholar


Opublikowane
2022-12-31

Cited By / Share

Benente, M., & Minucciani, V. (2022). Autentyczność i interpretacja na rzecz osobistego przyswajania dziedzictwa w muzeach. Ochrona Dziedzictwa Kulturowego, (13), 101–110. https://doi.org/10.35784/odk.2959

Autorzy

Michela Benente 
michela.benente@polito.it
Politecnico di Torino, Dipartimento di Architettura e Design Włochy
https://orcid.org/0000-0002-9310-7143

Autorzy

Valeria Minucciani 

Politecnico di Torino, Dipartimento di Architettura e Design Włochy
https://orcid.org/0000-0003-1304-5657

Statystyki

Abstract views: 106
PDF downloads: 116