Ochrona zabytków nieruchomych dziedzictwa kultury, a partycypacja społeczna – studium przypadku bydgoskiej tendrowni
Zuzanna Ewa Małkowska
zuzanna.malkowska@pbs.edu.plArray (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-6769-7218
Abstrakt
Wobec prywatnych własności osadzonych w gospodarce wolnorynkowej już sam fakt objęcia ochroną obiektu o szczególnych wartościach bywa kłopotliwy, a możliwości zaskarżenia i uchylenia takich decyzji często wykorzystywane są przez właścicieli nieruchomości. Niezwykle silnie zarysowują się konflikty pomiędzy konserwatorem – urzędnikiem administracji państwowej starającym się o objęcie zabytku ochroną prawną, a właścicielem – inwestorem dążącym do zrealizowania celu inwestycyjnego bez względu na kulturową wartość miejsca.
Warto jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z zapisami Artykułu 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, bezpośrednim interesariuszem zachowania obiektów zabytkowych jest całe społeczeństwo. Wobec tego warto przeanalizować, czy podczas konfliktowych sytuacji związanych z ochroną zabytków architektury opinia publiczna jest brana pod uwagę?
W tym celu zrealizowano studium przypadku konfliktowej sytuacji zaistniałej podczas realizacji procedury wpisu do Rejestru Zabytków Nieruchomych Województwa Kujawsko-Pomorskiego obiektu dawnej bydgoskiej tendrowni.
Słowa kluczowe:
Bydgoszcz, dziedzictwo przemysłowe, zaangażowanie obywateliBibliografia
Arnstein, Sherry R. 1969. “A Ladder of Citizen Participation.” Journal of the American Institute of Planners 35(4): 216–24.
Google Scholar
Fragner, Benjamin. 2012. “Adaptive Re-Use.” In Industrial Heritage Re-Tooled. The TICCIH Guide to Industrial Heritage Conservation, ed. James Douet. Lancester: The International Committee for the Conservation of the Industrial Heritage, 110–17.
Google Scholar
Kamosiński, Sławomir. 2012. “Losy Wielkich Przedsiębiorstw Doby PRL w Regionie Kujawsko-Pomorskim w Okresie Transformacji Systemowej i Po Jej Zakończeniu.” In Z Dziejów Przemysłu Po 1945 Roku, eds. Elżbieta Kościk and Robert Klementowski. Wrocław: GAJT Wydawnictwo 1991 s.c., 263–85.
Google Scholar
Kamosiński, Sławomir. 2013. “Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA w Bydgoszczy. Strategia Budowy Marki: PESA Bydgoszcz SA.” In Przedsiębiorstwa Podczas Przemian Systemowych w Polsce Przełomu XX i XXI Wieku. Sukcesy i Porażki Na Rynku, eds. Dariusz Tomasz Grala and Przemysław Czechanowski. Poznań: Wszechnica Edukacyjna i Wydawnicza „Verbum", 17–42.
Google Scholar
Kamosiński, Sławomir. 2015. Przedsiębiorstwa w Przebudowie. Prywatyzacja i Restrukturyzacja Przedsiębiorstw Kujawsko-Pomorskich w Latach 1990-2004. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Google Scholar
Kotlarz, Grzegorz, and Jerzy Pawłowski. 2014. Węzeł Kolejowy Bydgoszcz 1851-2014. Rybnik: Wydawnictwo Eurosprinter.
Google Scholar
Kronenberg, Maciej. 2012. Wpływ Zasobów Dziedzictwa Przemysłowego Na Atrakcyjność Turystyczną Miasta. Przykład Łodzi. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Małkowska, Zuzanna Ewa. 2022. “Współczesne Przekształcenia Historycznych Kompleksów Przemysłowych, a Zachowanie Wybranych Wartości Kulturowych. Analiza Na Przykładzie Bydgoszczy.” doctoral thesis, Technical University of Łódź.
Google Scholar
Szmygin, Bogusław, Anna Fortuna-Marek, and Andrzej Siwek. 2017. Wartościowanie Dziedzictwa w Systemie SV - Metoda i Przykłady Zastosowania. Lublin: Politechnika Lubelska.
Google Scholar
Skowroński, Mieczysław. 1986. “Zakłady i Warsztaty Kolejowe w Bydgoszczy w Okresie Międzywojennym (1920-1939).” In Kronika Bydgoska, T. 7 (1976-1979), Bydgoszcz: Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy, 256–67.
Google Scholar
Wajda, Kazimierz, ed. 1976. Dzieje Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Bydgoszczy. 1851-1975. Bydgoszcz: Bydgoskie Towarzystwo Naukowe.
Google Scholar
Gazeta Wyborcza [on-line:] https://bydgoszcz.wyborcza.pl/bydgoszcz/7,71270,21354375, pesa-rodzila-sie-w-bolach-z-poczwarki-w-agonii-w-motyla.html (accessed: 09.01.2024)
Google Scholar
List of immovable monuments entered in the Register of Monuments – Kuyavian-Pomeranian Voivodeship. As of 30 September 2020 [on-line:] https://www.nid.pl/pl/Informacje_ogolne/Zabytki_w_Polsce/rejestr-zabytkow/zestawienia-zabytkow-nieruchomych/stan na 30.09.2020/KUJ-rej.pdf (accessed: 10.11.2020)
Google Scholar
Rynek Kolejowy 08.08.2014. [on-line:] http://www.rynek-kolejowy.pl (accessed: 09.02.2015)
Google Scholar
Gazeta Wyborcza [on-line:] https://bydgoszcz.wyborcza.pl/bydgoszcz/7,48722,16841990,znika-stara-parowozownia-dokad-powedruje-zdjecia.html (accessed: 30.06.2022)
Google Scholar
Official City web site [on-line:] http://www.bydgoszcz.uw.gov.pl/pl/aktualnosci /2014/zabytkowa-tendrownia-dla-bydgoszczy.html (accessed: 09.02.2015)
Google Scholar
Metropolia Bydgoska[on-line:] https://metropoliabydgoska.pl/tendrownia-bydgoszcz-glowna/ (accessed: 15.02.2022)
Google Scholar
Wyborcza.biz [on-line:] https://wyborcza.biz/biznes/7,156481,22465975,pesa-szuka-inwestora-jest-w-najtrudniejszej-sytuacji-od-lat.html (accessed: 09.01.2024)
Google Scholar
Gazeta Pomorska [on-line:] http://www.strefabiznesu.pomorska.pl/artykul/jan-rulewski-wybralismy-autora-najlepszego-pomyslu-na-lokomotywownie-pesy (accessed: 09.02.2015)
Google Scholar
Autorzy
Zuzanna Ewa Małkowskazuzanna.malkowska@pbs.edu.pl
Array Polska
https://orcid.org/0000-0001-6769-7218
Statystyki
Abstract views: 107PDF downloads: 35