MODERNIZM JAKO SZCZEGÓLNIE WAŻNE POLSKIE DZIEDZICTWO XX WIEKU. KRYTERIA WYBORU I OCHRONY ZASOBÓW MODERNISTYCZNYCH NA PRZYKŁADZIE ARCHITEKTURY STALOWEJ WOLI
Abstrakt
W publikacji przedstawiono problemy związane z ochroną konserwatorską modernistycznych budynków w Stalowej Woli. Miasto, pierwotnie zaprojektowane w duchu przeważających idei modernizmu, zostało zbudowane w latach trzydziestych okresu międzywojennego. Ideologiczno-konceptualna spójność i jej realizacja określają reprezentatywność kompleksu urbanistycznego Stalowej Woli jako modernistycznego dziedzictwa kulturowego.
Trwające procesy transformacji wymuszają działania mające na celu ochronę tego dziedzictwa. W pracy przedstawiono konieczność analizy i oceny całego kompleksu urbanistycznego w celu ustalenia możliwych kryteriów i obszarów analizy. Zasugerowano wzięcie koncepcji projektu i jej realizację pod uwagę jako podstawowe kryterium oceny w kontekście zmian, które nastąpiły po drugiej wojnie światowej.
W pracy przywołano założenia dla projektowania obiektów mieszkalnych i usługowych, a także zwrócono uwagę na konieczność oceny wpływu aktualnie realizowanych inwestycji, mających wpływ na kompletność i integralność kompleksu architektoniczno-urbanistycznego Stalowej Woli.
Wartości niematerialne: nazwy ulic, budynków, placów, a także niematerialne wartości obiektów architektonicznych oraz architektoniczne projekty poszczególnych budynków i miast jako całości to kolejny obszar, który wymaga tak badań, jak i ochrony. Problemy wynikające z niskiej świadomości mieszkańców, mającej wpływ na proponowane rozwiązaniach do projektowania odnowionych i zmodernizowanych budynków, zostały omówione w niniejszej pracy.
Aby rozwiązać większość problemów związanych z ochroną konserwatorską modernistycznej architektury i urbanistyki Stalowej Woli, proponuje się utworzenie Parku Kulturowego. Praca przedstawia zarówno argumenty za jego utworzeniem, jak również jego zakres
Słowa kluczowe:
COP, architektura modernistyczna, park kulturowy, waloryzacja, problemy konserwatorskie, wpis do rejestru zabytkówBibliografia
Frąckiewicz A., Garanty A., Przesmycka E., Sieradzka A., Stańkowski M.A., Stalowa Wola. Europejskie miasto modernistyczne, Stalowa Wola 2014.
Google Scholar
Furtak M., Centralny Okręg Przemysłowy (COP) 1936–1939. Architektura i urbanistyka. Kraj/region/miasto/ fabryka/osiedle/budynek, Kraków – Łódź 2014.
Google Scholar
Kółeczko J., Reszczyński J., Stalowa Wola. 1938–1988, Wrocław 1988.
Google Scholar
Molski P., Waloryzacja dziedzictwa architektonicznego w systemie ochrony zabytków, [w:] B. Szmygin (red.), System ochrony zabytków w Polsce – analiza, diagnoza, propozycje, Lublin – Warszawa 2011.
Google Scholar
Sieradzka A., Szlakiem architektury art déco, Stalowa Wola 2008.
Google Scholar
Stojak G., Komada D., Piękno tkwiące w prostocie. Problemy związane z konserwacją obiektów modernistycznych (na przykładzie architektury Stalowej Woli). Referat został złożony do druku w materiałach pokonferencyjnych. Konferencja na temat problematyki zachowania modernizmu była zorganizowana przez Regionalne Muzeum w Stalowej Woli w 2016 roku.
Google Scholar
Witwicki M.T., Kryteria oceny wartości zabytkowej obiektów architektury jako podstawa wpisu do rejestru zabytków, „Ochrona Zabytków” 2007, nr 1.
Google Scholar
Autorzy
Grażyna StojakUniwersytet Rzeszowski Polska
https://orcid.org/0000-0002-7503-7356
dr, adiunkt w Zakładzie Muzeologii Uniwersytetu Rzeszowskiego. Z wykształcenia - historyk
sztuki i pedagog, z praktyki - konserwator zabytków architektury i muzealnik. Praca zawodowa od
1986 roku. W latach 1996-2008 – muzealnik, praca w Muzeum Narodowym Ziemi Przemyskiej.
W 2005 roku obrona doktoratu. W latach 2008-2016 – Podkarpacki Wojewódzki Konserwator
Zabytków w Przemyślu. Obecnie pracownik naukowy Uniwersytetu Rzeszowskiego. Autorka kilku
książek i licznych artykułów o ochronie zabytków, sztuce XX wieku, historii fotografii, rewitalizacji
dziedzictwa kulturowego, pedagogiki wychowania przez sztukę. Kurator licznych wystaw sztuki
współczesnej, a także autorka esejów i wstępów do katalogów sztuki współczesnej.
Statystyki
Abstract views: 210PDF downloads: 317