Needs and Conditions of Education for Sustainable Development in Poland
Małgorzata Grodzińska-Jurczak
m.grodzinska-jurczak@uj.edu.plInstytut Nauk o Środowisku, Uniwersytet Jagielloński, ul. Gronostajowa 7, 30-387 Kraków (Poland)
Ewa Gajuś-Lankamer
Pracownia Metodyki Nauczania Biologii, Uniwersytet im. M. Curie-Skłodowskiej, ul. Akademicka 19, 20-033 Lublin (Poland)
Anna Wójcik
Pracownia Metodyki Nauczania Biologii, Uniwersytet im. M. Curie-Skłodowskiej, ul. Akademicka 19, 20-033 Lublin (Poland)
Agata Pietrzyk
Instytut Nauk o Środowisku, Uniwersytet Jagielloński, ul. Gronostajowa 7, 30-387 Kraków (Poland)
Abstract
The paper describes carefully selected issues of education for sustainable development realized within formal- and non-formal sectors in Poland. Based on the current national requirements of the formal education we estimated what are real needs and conditions to fulfill the tasks of sustainable development in the Polish schooling in the light of the international and national law. Furthermore, the relation of education for sustainable development at the university level with its’ effectiveness at K-12 schooling is presented. In the second part of the paper, the non-formal education is analyzed particularly its’ real necessities, state, methodology and efficiency in raising environmental awareness of the Polish society.
Keywords:
education for sustainable development, rational municipal waste management, protection of nature, formal education, non-formal educationReferences
ALPHANDÉRY P., FORTIER A., 2001, Can a Territorial Policy be Based on Science Alone? The System for Creating the Natura 2000 Network in France, w: Sociologia Ruralis, 41(3), s. 311-328.
Google Scholar
BALLANTYNE R., CONNELL S. FIEN J., 1998, Students as Catalyst of Environmental Change: a Framework for Researching Intergenerational Influence Through Environmental Education, w: Environmental Education Research, 4 (3), s. 285-298.
Google Scholar
BALLANTYNE, R., FIEN, J., PACKER, J., 2001, School Environmental Education Programme Impacts Upon Student and Family Learning: a Case Study Analysis, w: Environmental Education Research, 7 (1), s. 23-37.
Google Scholar
BAUNEN R., VAN DER KNAAP W., BIESBROEK R., 2009, Implementation and Integration of EU Environmental Directives. Experiences from The Netherlands, w: Environmental Policy and Governance 19: s. 57-69.
Google Scholar
BŁAŻEJEWSKI J., Aspekty ekologiczne w kształceniu na poziomie wyższym w Polsce, w: Świadomość ekologiczna a rozwój regionalny w Europie Środkowo-Wschodniej, red. Rydz E., Kowalak A., Akademia Pomorska, Słupsk 2008, s. 269-276.
Google Scholar
BORYS T. (red.), Wskaźniki ekorozwoju, Ekonomia i środowisko, Białystok 1999.
Google Scholar
BORYS T., Edukacja dla ekorozwoju-podstawowe wyzwania, w: Rola wyższych uczelni w edukacji dla zrównoważonego rozwoju, red. Borys T., Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Białystok 2003, s. 15-20.
Google Scholar
BORYS T., 2010, Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju – polskie wyzwania, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 5, no 1, s. 59-70.
Google Scholar
BURGER T., Świadomość ekologiczna społeczeństwa polskiego u progu XXI wieku. Raport Instytutu na rzecz Ekorozwoju nr 1, Agencja Wydawnicza Aries, Warszawa 2000.
Google Scholar
BURN S.M., 2006, Social Psychology and the Stimulation of Recycling Behaviors: The Block Leader Approach, w: Journal of Applied Social Psychology, 21, 8, s. 611-629.
Google Scholar
CICHY D., Ewaluacja zmian w edukacji środowiskowej wprowadzonych reformą szkolną, w: Edukacja środowiskowa założenia i rzeczywistość po reformie szkolnej. red. Cichy D., Zeszyty Naukowe PAN, Komitet „Człowiek i środowisko” przy Prezydium PAN, Warszawa 2002, z. 31, s. 19-23.
Google Scholar
DURBIN P.T., 2009, Sustainable Activism, The Center for Energy and Environmental Policy and Experimental Learning, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 4, no 1, s. 15-32.
Google Scholar
Dyrektywa Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów.
Google Scholar
EBEN M., Public Participation During Site Selections for Natura 2000 in Germany: Bavarian Case w: Stakeholder Dialogues in Natural Resources Management, Springer, Berlin Heidelberg 2007, s. 261-275.
Google Scholar
GAJUŚ-LANKAMER E., WÓJCIK A.M., Wiedza studentów pedagogiki UMCS z zakresu edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju-doniesienie z badań, w: Świadomość ekologiczna a rozwój regionalny w Europie Środkowo-Wschodniej, red. Rydz E., Kowalak A., Akademia Pomorska, Słupsk 2008, s. 317-321.
Google Scholar
GAJUŚ-LANKAMER E., WÓJCIK A.M, Potrzeba i warunki kształcenia dla zrównoważonego rozwoju w szkole wyższej, w: Wiedza, umiejętności, postawy a jakość kształcenia w szkole wyższej, red. Sitarska B., Jankowski K., Droby R., Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2009, s. 295-300.
Google Scholar
GAJUŚ-LANKAMER E., WÓJCIK A.M., 2010, Wiedza studentów pedagogiki UMCS z zakresu edukacji ekologicznej wobec wyzwań Dekady Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju, w: Edukacja XXI wieku, Poznań (w druku).
Google Scholar
GRODZIŃSKA-JURCZAK M., TARABUŁA M., READ A., 2003, Increasing Participation in Rational Municipal Waste Management - a Case Study Analysis in Jaslo City (Poland), w: Resources, Conservation and Recycling 38/1, s. 67-88.
Google Scholar
GRODZIŃSKA-JURCZAK M., ŻAKOWSKA H., READ A., 2004, Management of Packaging Waste in Poland -Development Agenda and Accession to the EU, w: Waste Management & Research 22, s. 212-223.
Google Scholar
HARRIS J.M., WISE T.A., GALLAGHER K.P., A survey of Sustainable Development, Social and Economic Dimension, Island Press, Waszyngton, Covelo, London 2001.
Google Scholar
HOLLAND L., 2000, Recycling Domestic Waste: a Proxy for Environmental Sustainability? W: International Journal of Sustainable Development World Ecology 7, s. 271-276.
Google Scholar
HOPPER JR., NIELSEN JM., 1991, Recycling as Altruistic Behaviour: Normative and Behavioral Strategies to Expand Participation in a Community Recycling programme, w: Environment and Behaviour, 23, s. 195-220.
Google Scholar
HULL Z., 2007, Czy idea sustainable development ukazuje nową wizję rozwoju cywilizacyjnego?, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 2, no 1, s. 49-57.
Google Scholar
HULL Z., 2008, Filozoficzne i społeczne uwarunkowania zrównoważonego rozwoju, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 3, no 1, s. 27-31.
Google Scholar
IYER E.S., KASHYAP R.K, 2007, Consumer Recycling: role of Incentives, Information and Social Class, w: Journal of Consumer Behaviour 6, 1, s. 32-47.
Google Scholar
KNAPP D., POFF R., 2001, A Qualitative Analysis of the Immediate and Short-term Impact of an Environmental Interpretive Program, w: Environmental Education Research 7, 1, s. 55-65.
Google Scholar
KOLANDAI-MATCHETT K., 2009, Mediated Communication of ‘Sustainable Consumption’ in the Alternative Media: a Case Study Exploring a Message Farming Strategy, w: International Journal of Consumer Studies 33, 2, s. 113-125.
Google Scholar
KOSTECKA J., 2009, Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju – wizja, cel, strategia, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 4, no 2, s. 101-106.
Google Scholar
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej, tekst uchwalony w dniu 2.04.1997 r. przez Zgromadzenie Narodowe (Dz.U. Nr 78/1998, poz. 483).
Google Scholar
KOZŁOWSKI S. W drodze do ekorozwoju, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
Google Scholar
Krajowy Plan Gospodarki Odpadami, MP Nr 90/2010, poz. 946.
Google Scholar
KROTT M., 2000, Voicing Interests and Concerns: NATURA 2000: An Ecological Network in Conflict With People, w: Forest Policy and Economics 1: s. 357-366.
Google Scholar
LARSON M.E., HOULIHAN D., GOERNERT P.N., 2006, Brief Report: Effects of Informational Feedback on Aluminum Can Recycling, w: Behavioral Interventions 10, 2, s. 111-117.
Google Scholar
MAURO F., HARDISON P., 2000, Traditional Knowledge of Indigenous and Local Communities: International Debate and Policy Initiatives, w: Ecological Applications Vol. 10, No. 5, s. 1263–1269.
Google Scholar
MEYERS Ch., JONES T.B., Promoting Active Learning Strategies for the College Classroom, Jossey-Bass Inc., Publishers, San Francisco 1993.
Google Scholar
MEE N., CLEWES D., PHILLIPS P.S., READ A., 2004, Effective Implementation of a Marketing Communications Strategy for Curbside Recycling: a Case Study from Rushcliffe, UK., w: Resources, Conservation and Recycling 42, s. 1-26.
Google Scholar
MICHELSON G., Kształcenie dla zrównoważonego rozwoju: polityka- teoria- praktyka, w: Zrównoważony rozwój: Od naukowego badania do politycznej strategii, red. Banse G., Kieras A., Berlin, 2005. s.143-146.
Google Scholar
Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej – Przez Edukację do Zrównoważonego Rozwoju, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2001.
Google Scholar
PALMER J.A.,SUGGATE J., BAJD B., 1998, An Overview of Significant Influences and Formative Experiences on the Development of Adults' Environmental Awareness in Nice Countries, w: Environmental Education Research, Vol.4, No.4. 4 (4), s. 445-463.
Google Scholar
PAPUZIŃSKI A., Polska Strategia Edukacji Ekologicznej w świetle doświadczeń edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju w Niemczech, w: Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, red. Borys T., Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Białystok 2006, s. 100-124.
Google Scholar
PIONTEK B. 2002. Koncepcja rozwoju zrównoważonego i trwałego Polski. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 28-39.
Google Scholar
Podstawa Programowa Kształcenia Ogólnego, Dz. U Nr 4 z dn. 15.01.2009, poz.17.
Google Scholar
Podstawa Programowa Kształcenia Ogólnego. Dz. U. Nr 14/99, poz.129.
Google Scholar
Prawo Ochrony Środowiska, Dz. U. Nr 62/ 2001, poz. 627 z późn. zm.
Google Scholar
READ A., 1999, A Weekly Doorstep Recycling Collection. I Had No Idea We Could! Overcoming the Local Barriers to Participation, w: Resources, Conservation and Recycling 26, s. 217-249.
Google Scholar
REDCLIFT M.R., 2009, Sustainable Development (1987-2005) – An Oxymoron Comes of Age, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 4, no 1, s. 33-50.
Google Scholar
SANCHĒZ A., 2008, Perspectives and Problems in Sustainable Development, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 3, no 2, s. 21-23.
Google Scholar
SANDELL K., ÖHMAN J., ÖSTMAN L., Education for Sustainable Development. Nature, School and Democracy, Studentliteratur, Malmö, Sweden 2003.
Google Scholar
SMALLBONE T., 2005, How Can Domestic Households Become Part of the Solution to England’s Recycling Problems?, w: Business Strategy and the Environment 14, 2, s. 110-122.
Google Scholar
SMITH S., HAUGHTVEDT C.P., PETTY R.E., 2006, Attitudes and Recycling: Does the Measurement of Affect Enhance Behavioral Prediction? W: Psychology and Marketing 11, 4, s. 359-374.
Google Scholar
Standardy Kształcenia na Studiach Pedagogicznych, http://www.nauka.gov.pl.
Google Scholar
Strategia Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2008.
Google Scholar
Strategia Zrównoważonego Rozwoju Polski do 2025 roku, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 1999.
Google Scholar
TIMLETT R.E., WILLIAMS I.D, 2008, Public Participation and Recycling Performance in England: A Comparison of Tools for Behavior Change, w: Resources, Conservation & Recycling 52, s. 622-634.
Google Scholar
TSAI Th., 2007, The Impact of Social Capital on Regional Waste Recycling, w: Sustainable Development 16, 1, s. 44-55.
Google Scholar
TUSZYŃSKA L. Diagnoza stanu edukacji środowiskowej społeczności lokalnych w wybranych regionach Polski, Wydawnictwo UW, Warszawa 2008, s.11-27.
Google Scholar
TWOREK S., Międzynarodowe inicjatywy ekologiczne w ochronie przyrody: konwencje, dyrektywy, Natura 2000, w: Integralna Ochrona Przyrody, red. Gregorczyk M., Instytut Ochrony Przyrody PAN, Kraków 2007.
Google Scholar
UN, 1992, Report of the United Nations Conference on Environment and Development, (Rio de Janeiro, 3-14 June 1992), A/Conf. 151/26, vol. I.
Google Scholar
Ustawa o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001 r. (Dz.U. Nr 62/2001, poz. 628 z późniejszymi zmianami)
Google Scholar
Ustawa o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej z dnia 11 maja 2001 r. (Dz.U. Nr 63/2001, poz. 639).
Google Scholar
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 r. (Dz.U. Nr 132/1996, poz. 622 z późn. zmian.)
Google Scholar
WALDER C., SCHENELL A., Natura 2000 in Europe. An NGO Assessment, WWF, Budapest 2006.
Google Scholar
WATTS B.M., PROBERT E.J., 1999, Variation in Public Participation in Recycling – a Case Study in Swensea, w: Environmental and Waste Management; 2 (2), s. 99-106.
Google Scholar
WEBER N., CHRISTOPHENSEN T., 2002, The Influence of Non-governmental Organizations on the Cre-ation of Natura 2000 During the European Policy Process, Forest and Policy Economics 4: 1 - 12
Google Scholar
WILLIAMS P.T. (red.), Waste Treatment and Disposal, 2nd Edition, John Wiley and Sons, Ltd 2004.
Google Scholar
WURZEL R., European Environmental Policy and Natura 2000 w: Legitimacy In European Nature Conservation Policy, red. Keulartz J., Leistra G., Springer Verlag GMBH Netherlands 2007.
Google Scholar
Authors
Małgorzata Grodzińska-Jurczakm.grodzinska-jurczak@uj.edu.pl
Instytut Nauk o Środowisku, Uniwersytet Jagielloński, ul. Gronostajowa 7, 30-387 Kraków Poland
Authors
Ewa Gajuś-LankamerPracownia Metodyki Nauczania Biologii, Uniwersytet im. M. Curie-Skłodowskiej, ul. Akademicka 19, 20-033 Lublin Poland
Authors
Anna WójcikPracownia Metodyki Nauczania Biologii, Uniwersytet im. M. Curie-Skłodowskiej, ul. Akademicka 19, 20-033 Lublin Poland
Authors
Agata PietrzykInstytut Nauk o Środowisku, Uniwersytet Jagielloński, ul. Gronostajowa 7, 30-387 Kraków Poland
Statistics
Abstract views: 5PDF downloads: 1
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.