Decade of Education for Sustainable Development – Polish Challenges
Tadeusz Borys
Katedra Zarządzania Jakością i Środowiskiem, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wydział w Jeleniej Górze, Poland (Poland)
Abstract
Taking into consideration Polish challenges in shaping educational system for sustainable development, the following issues should be underlined: need to enhance narrow understanding of education, aimed at “mind” side (intellect, intellectual rationalism) and very little referring to new paradigms of development for shifting to education for sustainable development, so wide approach to the role, scope, and educational tasks joined for coherent entirety of education for sustainable development, social education and economic education. Thinking in categories of need to improve quality of live, especially in the context of balancedness of its three holistic dimensions (physical/material, psychical and spiritual/affective) is giving us good arguments for the idea of sustainable development itself and means the need of integrated education, which should include different dimensions of quality of life in the aspect of its close connections with widely understood culture. The pillar integrating these areas of education should be clearly formulated axiological attitude, based on giving and shaping “warm” values (i.e. good, empathy, effectiveness). The basic transmitter of value systems to different spheres of holistic education is certainly culture, which should – in this role – infiltrate all dimensions and kinds of education. The essence of such education is directly expressed in European Strategy of Education for Sustainable Development, and is also the basic direction which is presented in the UN’s Decade of Education for Sustainable Development 2005-2014.
Keywords:
education, sustainable development, quality of life, axiological systemReferences
BANSE G., KIEPAS A. (red.), Zrównoważony rozwój: od naukowego badania do politycznej strategii, wyd. Sigma, Berlin 2005
Google Scholar
BORYS T., Wąskie i szerokie interpretacje zrównoważonego rozwoju oraz konsekwencje wyboru, w: Zrównoważony rozwój – od utopii do praw człowieka, red. Papuziński A., wyd. Branta, Bydgoszcz 2005.
Google Scholar
BORYS T., Problemy edukacji dla zrównoważonego rozwoju – perspektywa aksjologiczna w: Kultura a zrównoważony rozwój: środowisko-ład przestrzenny - dziedzictwo, red. Janikowski R. i Krzysztofek K., UNESCO Warszawa 2009.
Google Scholar
BORYS T., Bildung fur eine nachhalitige Entwicklung –polische Erfahrungen, w: Nachhalitge Entwicklung in Polen und Deuschland: Landwirtschaft – Tourismus – Bildung, Edition Sigma, Berlin 2007, s. 269-283.
Google Scholar
BORYS T. (red.), Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, Wyd. „Ekonomia i Środowisko” Białystok 2006.
Google Scholar
BORYS T., JAMKA R. (red.), Edukacja dla ekorozwoju, wyd. Fundacja „Partnerstwo dla Środowiska” Program „Jakość – Oferta – Współpraca”, Kraków – Jelenia Góra 1999.
Google Scholar
BORYS T. (red.) Rola wyższych uczelni w edukacji dla ekorozwoju, wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok 2003.
Google Scholar
BORYS T. (red.), Wskaźniki zrównoważonego rozwoju, wyd. Ekonomia i Środowisko, Warszawa- Białystok, 2005.
Google Scholar
CZERWIŃSKI M., Pytając o cywilizację, Wyd. Cis, Warszawa 2000.
Google Scholar
EDUKACJA, http://pl.wikipedia.org/
Google Scholar
KAFEL K., W gąszczu definicji zrównoważonego rozwoju, w: Wybrane zagadnienia z ekologii i ochrony środowiska. Teoria i praktyka zrównoważonego rozwoju, red. Kalinowska A., Lenart W., Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2007.
Google Scholar
Narodowy Program Edukacji Ekologicznej (NPEE Program wykonawczy Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej oraz warunki jego wdrożenia), Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2001.
Google Scholar
Oświadczenie w sprawie Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju; V Konferencja Ministerialna „Środowisko dla Europy” („Environment for Europe”), Kijów 2003.
Google Scholar
PEZZEY J., Economic Analysis of Sustainable Growth and Sustainable Development, Environment Department Working Paper – The World Bank, no 15, 1989.
Google Scholar
Przez edukację do zrównoważonego rozwoju. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej – NSEE, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2001.
Google Scholar
REDCLIFT M. R, Sustainable Development (1987-2005) – an Oxymoron Comes of Age (Rozwój (1987-2005) zrównoważony - oksymoron czasu dorastania, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 4, no 1, 2009, s. 33-34.
Google Scholar
Strategia Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju, Europejska Komisja Gospodarcza ONZ Warszawa 2008 (przyjęta na spotkaniu wysokiego szczebla przedstawicieli Ministerstw ds. Środowiska oraz Edukacji; Wilno, 17-18 marca 2005 r.).
Google Scholar
SZTUMSKI W., Refleksja na temat rozwoju zrównoważonego rozwoju – czy zrównoważony rozwój jest fikcją, utopią, iluzją czy oszustwem?, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development vol. 3, no 2, 2008, s. 133-139.
Google Scholar
UNESCO, http://www.unesco.pl/edukacja/dekada-edukacji-nt-zrownowazonego-rozwoju/neste/1/
Google Scholar
WCED, Our Common Future, Oxford University Press, New York 1987.
Google Scholar
Zrównoważona Europa dla lepszego świata: Strategia Zrównoważonego Rozwoju Unii Europejskiej, Komunikat Komisji Europejskiej, Bruksela 15 maja 2001.
Google Scholar
ZACHER L.W., Trwały rozwój – utopia czy realna możliwość?, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Su-stainable Development, vol. 3, no 2, 2008, s. 63-68.
Google Scholar
Authors
Tadeusz BorysKatedra Zarządzania Jakością i Środowiskiem, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wydział w Jeleniej Górze, Poland Poland
Statistics
Abstract views: 8PDF downloads: 1
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.