Marketing wobec zrównoważonego rozwoju
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Open full text
Numer Tom 9 Nr 2 (2014)
-
Józef Marceli Dołęga (1940-2014) ku pamięci
Artur Pawłowski5
-
Filozofia rozwoju zrównoważonegoiI zrównoważona przyszłość – przetrwanie ludzkości
Timi Ecimovic, Roger Haw, Igor Kondrashin, Raoul Weiler, Fidel Gutierrez Vivanco et al.7-25
-
Koncepcyjne ramy dla modelowych rozwiązań biznesowych: przypadek samochodów elektrycznych w Chinach
Luning Shao, Yixi Xue, Jianxin You27-37
-
Marketing wobec zrównoważonego rozwoju
Stanisław Skowron, Barbara Szymoniuk39-46
-
Praktyki zielonych technologii informatycznych wśród profesjonalistów z zakresu IT – perspektywa teorii planowanego zachowania
Ibrahim Akman, Alok Mishra47-54
-
Wpływ uwarunkowań środowiskowych na społeczne poparcie dla Programu odnowy środowiska rzecznego w Chinach
Yifei Zhang, Sheng Li55-64
-
Znaczenie religii i instytucji społecznych w kontekście rozwoju zrównoważonego – przykład Ukrainy
Inna Semenenko, Ruslan Galgash65-72
-
Syzyfowy trud, czy pyrrusowe zwycięstwo?
G Venkatesh73-77
-
Bezpieczeństwo żywnościowe w zrównoważonym rozwoju
Piotr Krajewski79-86
-
Zboża – zdrowie czy choroba
Aleksandra Badora, Jolanta Kozłowska-Strawskaa, Jolanta Domańska, Tadeusz Filipek87-98
-
Antropopresja eko-energetyczna w krajobrazie rolniczym
Elżbieta Jolanta Bielińska, Barbara Futa, Stanisław Baran, Lucjan Pawłowski99-111
-
Wydobycie gazu łupkowego w Polsce w kontekście zrównoważonego rozwoju
Jakub Kronenberg113-120
-
Konsumpcja wody pitnej w Krakowie – próba oceny z perspektywy zrównoważonego rozwoju
Tomasz Stypka, Katarzyna Berbeka121-130
-
Powodzie miejskie i zrównoważona gospodarka terenami – polska perspektywa
Zbigniew W. Kundzewicz, Piotr Kowalczak131-138
-
Perspektywy rozwoju infrastruktury hydrotechnicznej w Polsce na tle unijnej polityki wodnej
Tomasz Walczykiewicz139-147
-
Multifunkcjonalność zielonej infrastruktury we współczesnych badaniach
Anna Zaręba149-156
Archiwum
-
Tom 11 Nr 2
2016-07-01 17
-
Tom 11 Nr 1
2016-01-04 20
-
Tom 10 Nr 2
2015-07-01 17
-
Tom 10 Nr 1
2015-01-05 16
-
Tom 9 Nr 2
2014-07-01 16
-
Tom 9 Nr 1
2014-01-02 19
-
Tom 8 Nr 2
2013-07-01 13
-
Tom 8 Nr 1
2013-01-02 12
-
Tom 7 Nr 2
2012-07-02 14
-
Tom 7 Nr 1
2012-01-02 12
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Authors
Abstrakt
W artykule wykazano znaczącą, aczkolwiek powszechnie nie uświadamianą rolę marketingu, jaką funkcja ta odgrywa w generowaniu nierównowagi w procesach rozwoju współczesnej gospodarki i społeczeństwa. Jako podstawę takiej analizy przyjęto kategorię wartości, stanowiącą z jednej strony refleksję etyczną w podejmowaniu wszelkich działań ludzkich związanych ze zrównoważonym rozwojem, z drugiej zaś, wyjaśniającą charakter zachowań rynkowych współczesnego konsumenta. W poszukiwaniu mechanizmu zakłócającego zrównoważony rozwój wskazano na zjawisko degradacji gospodarstwa domowego, najważniejszego komponentu systemu społeczno-gospodarczego, zachodzącej pod presją rynku napędzanego innowacjami, przedsiębiorstwa wystawionego na ostrą walkę konkurencyjną oraz państwa, które w swej polityce sprzyja koncentracji kapitału i niezrównoważonej konsumpcji. Wykazano również, że procesy te, skracające cykl życia rynkowego dóbr oraz redukujące dzisiejszego człowieka, uczestnika rynku, do roli bezrefleksyjnego konsumenta, kłócą się z zasadami zrównoważonego rozwoju. Współczesny marketing można ukierunkować na realizację zasad zrównoważonego rozwoju, wprowadzając w teorię i praktykę działań marketingowych paradygmat ekologizacji, zarówno w odniesieniu do modelu zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, jak również do procesu przewartościowań w świadomości i postawach konsumentów, stopniowo czyniąc ich eko-konsumentami.
Słowa kluczowe:
Bibliografia
BRILLMAN J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE Warszawa 2002.
BORYS T. (ed.), Wskaźniki zrównoważonego rozwoju, Ekonomia i Środowisko, Warszawa-Białystok 2005.
BRUNNHUBER S., Money and Sustainability. The Missing Link, 2012-2013, Lecture at a seminar at the Faculty of Environmental Engineering, Lublin University of Technology, 18.10. 2013.
CASTELLS M., Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2008,
CHRISTENSEN C.M., RAYNOR M.E., Innowacje, Napęd wzrostu, Studio EMKA, Warszawa 2008.
CYGLER J., Alianse strategiczne, Difin, Warszawa 2002.
CZAKON W., Sieci w zarządzaniu strategicznym, Wolters Kluwer Business, Warszawa 2012.
DOBIEGAŁA-KORONA B., Istota i pomiar wartości klienta, in: Dobiegała-Korona B., Doligalski T. (eds.), Zarządzanie wartością klienta. Pomiar i strategie, Poltext Warszawa 2010.
DOYLE P., Marketing wartości, Felberg SJA, Warszawa 2003.
EDVINSSON L., MALONE M.S., Kapitał intelektualny, PWN, Warszawa 2001.
HAMEL G., PRAHALAD C.K., Przewaga konkurencyjna jutra, Business Press, Warszawa 1999.
HAMMER M., CHAMPY J., Reengineering w przedsiębiorstwie, Neumann Management Institute, Warszawa 1996.
KLEIN N., The Shock Doctrine. The Rise of Disaster Capitalism, Knopf, New York 2007.
KACZMAREK T., Globalna gospodarka i globalny kryzys, Difin, Warszawa 2009.
KOTLER Ph., CASLIONE J.A., Chaos, Zarządzanie i marketing w dobie turbulencji, MT Biznes, Warszawa 2009.
KOTLER PH., Marketing, REBIS, Poznań 2005.
MAZUREK-ŁOPACIŃSKA K., SOBOCIŃSKA M., Marketing wobec wyzwań wynikających ze zrównoważonego rozwoju, in: Marketing – ujęcie terytorialne, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2010, p. 35.
NIDUMOLU R., PRAHALAD C.K., RANGASWAMI M.R., 2010, Zrównoważony rozwój, Główny motor dzisiejszych innowacji, in: Harvard Business Review Polska, no 3, p. 64.
NOGA A., Teorie przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009.
PAWŁOWSKI A., 2013, The Sustainable Development and Globalization, in: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development vol. 8 no 2, p. 6.
PORTER, M.E., KRAMER, M.R., Strategy and Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility. Harvard Business Review, December, 2006.
PORTER M. E., Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001.
SCHEIN E., Organizational Culture and Leadership, Jossey-Bass, San Francisco-London 1986.
SKOWRON S., Klient w sieci organizacyjnej, Difin, Warszawa 2013.
SKOWRON S., Lecture opening the academic year 2003/04 at the Faculty of Management and Fundamentals of Technology at Lublin University of Technology entitled Organizacja – świat wokół wartości, Lublin 2003.
SZYMONIUK B. (ed.), Komunikacja marketingowa. Instrumenty i metody, PWE, Warszawa 2006.
TREACY M., WIERSEMA F., The Discipline of Market Leaders, Addinson, Wesley, New York 1995.
WALUKIEWICZ S., Kapitał społeczny, Instytut Badań Systemowych Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2012.
Wielka Encyklopedia Multimedialna (Great Multimedia Encyclopedia).
ŻABIŃSKI L., Marketing w dobie światowego kryzysu gospodarczego, in: Marketing – ujęcie terytorialne, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2010, p. 11-17.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Abstract views: 95
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
