Decade of Education for Sustainable Development – Vision, Aim and Strategy

Joanna Kostecka


Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Biologiczno-Rolniczy, Zakład Biologicznych Podstaw Rolnictwa i Edukacji Środowiskowej, ul. Ćwiklińskiej 2, 35-601 Rzeszów, Poland (Poland)


Abstract

Sustainable development was defined as an answer to natural environment degradation. It should be considered in three equally important domains – sustainability of environmental development (e.g. decreasing of environment pollution), sustainability of economical development (e.g. changing irresponsible habits of consumers) and sustainability of development of societies (fighting poverty and hunger). To spread the concept UNESCO announced the document: “Decade of Education for SD” (2005-2014). The aim of this article is to popularize the vision, aim, and strategy of the Decade and to present the author’s own research about the familiarity with the term ‘sustainable development’ in various groups of society.


Keywords:

sustainable development, education, assessment of the terms

CCN, Consumer Citizenship Network meeting in Stambul 11-12 January 2007, http://www. hihm.no/concit [1.01.2008].
  Google Scholar

DOBRZAŃSKI G., 2007, Interpretacje trwałego i zrównoważonego rozwoju, w: Obszary badań nad trwałym i zrównoważonym rozwojem, red. Poskrobko B., Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko. Białystok, 2007, s. 197-225.
  Google Scholar

EKOEDU, http://www.ekoedu.uw.edu.pl [1.01 .2008].
  Google Scholar

FILIPEK K., Rola parlamentu w uspołecznianiu ochrony środowiska w Polsce, http://www.mos.gov.pl/aarhus/dokumenty/konferencja/wystapienia.html#rola [24.05.2007]
  Google Scholar

HEJSS J., United Nations Decade for Education for Sustainable Development (2005-2014): Vision, Objective, Strategy, Stambul 2007. http://www.unesco.org/education/desd [1.01. 2008].
  Google Scholar

KOSTECKA J., 1995, Upowszechnianie wiedzy ekologicznej warunkiem integracji ze wspólnotą międzynarodową, w: Problemy rolnictwa regionu płd.-wsch. Polski w procesie integracji z rolnictwem krajów Unii Europejskiej, FAPA, s. 183-188.
  Google Scholar

KOSTECKA J. 2007, Badanie znajomości pojęcia zrównoważonego i trwałego rozwoju, w: Zesz. Nauk. Płd.-Wsch. Oddziału PTIE i PTG w Rzeszowie nr 9, s. 55-60.
  Google Scholar

KOSTECKA J., MAZUR B., 2008, Recognizing differences in understanding of sustainable development by different social groups in order to build bridges for educational activities. w: red. Klein A., Tangen D., Thoresen V., Building Bridges. Stakeholder Involvement & Transdisciplinary Cooperation, Høgskolen i Hedmark Oppdragsrapport nr. 2, s. 171-177.
  Google Scholar

KOSTECKA J., 2008, Zrównoważony i trwały rozwój - wybrane propozycje prośrodowiskowego zachowania na co dzień. w: red. Kostecka J. , Zrównoważony rozwój w ujęciu interdyscyplinarnym, Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Biologiczno-Rolniczy, Rzeszów, s. 9-22. 2008.
  Google Scholar

KOSTECKA J., MROCZEK J., 2007, Świadomość ekologiczna rolników a zrównoważony rozwój obszarów wiejskich Podkarpacia, w: Ekonomia i środowisko nr 32 (2), s. 164-177.
  Google Scholar

KOZŁOWSKI S., Przyszłość ekorozwoju, wyd. KUL, Lublin 2005.
  Google Scholar

LITWIN K., 2002, Wspólne dobro, w: Wychowawca nr 5, http://www.wychowawca.pl/miesiecznik/5_113/05.htm [1.01.2008].
  Google Scholar

PAWŁOWSKI A., 2006, Wielowymiarowość rozwoju zrównoważonego, w: Problemy Ekorozwoju vol. 1. no 1, s. 23-32.
  Google Scholar

MURAWSKI K., 1997, Rodzina i wolność, w: Wiedza i Życie nr 5, http://www.archiwum.wiz.pl/1997/97053600.asp [ 24.05.2007].
  Google Scholar

Download


Published
2009-07-01

Cited by

Kostecka, J. (2009). Decade of Education for Sustainable Development – Vision, Aim and Strategy. Problemy Ekorozwoju, 4(2), 101–106. Retrieved from https://ph.pollub.pl/index.php/preko/article/view/4697

Authors

Joanna Kostecka 

Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Biologiczno-Rolniczy, Zakład Biologicznych Podstaw Rolnictwa i Edukacji Środowiskowej, ul. Ćwiklińskiej 2, 35-601 Rzeszów, Poland Poland

Statistics

Abstract views: 3
PDF downloads: 1