Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju – wizja, cel, strategia
Joanna Kostecka
Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Biologiczno-Rolniczy, Zakład Biologicznych Podstaw Rolnictwa i Edukacji Środowiskowej, ul. Ćwiklińskiej 2, 35-601 Rzeszów, Poland (Polska)
Abstrakt
Zrównoważony i trwały rozwój (sustainable development) został zdefiniowany jako odpowiedź na degradację środowiska przyrodniczego. Należy go rozpatrywać w równie istotnych trzech aspektach: zrównoważonego rozwoju ekologicznego (np. zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska), zrównoważonego rozwoju ekonomicznego (np. zmiana nierozsądnych postaw konsumentów), oraz zrównoważonego rozwoju społecznego (m.in. walka z ubóstwem i niedożywieniem). Aby upowszechnić tę ideę, UNESCO ogłosiła dokument „Dekada Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju” (2005-2014). Celem artykułu jest popularyzacja wizji, celu i strategii Dekady, a także zaprezentowanie badań własnych, w których oceniano znajomość pojęcia zrównoważony rozwój.
Słowa kluczowe:
zrównoważony rozwój, edukacja, ocena znajomości pojęćBibliografia
CCN, Consumer Citizenship Network meeting in Stambul 11-12 January 2007, http://www. hihm.no/concit [1.01.2008].
Google Scholar
DOBRZAŃSKI G., 2007, Interpretacje trwałego i zrównoważonego rozwoju, w: Obszary badań nad trwałym i zrównoważonym rozwojem, red. Poskrobko B., Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko. Białystok, 2007, s. 197-225.
Google Scholar
EKOEDU, http://www.ekoedu.uw.edu.pl [1.01 .2008].
Google Scholar
FILIPEK K., Rola parlamentu w uspołecznianiu ochrony środowiska w Polsce, http://www.mos.gov.pl/aarhus/dokumenty/konferencja/wystapienia.html#rola [24.05.2007]
Google Scholar
HEJSS J., United Nations Decade for Education for Sustainable Development (2005-2014): Vision, Objective, Strategy, Stambul 2007. http://www.unesco.org/education/desd [1.01. 2008].
Google Scholar
KOSTECKA J., 1995, Upowszechnianie wiedzy ekologicznej warunkiem integracji ze wspólnotą międzynarodową, w: Problemy rolnictwa regionu płd.-wsch. Polski w procesie integracji z rolnictwem krajów Unii Europejskiej, FAPA, s. 183-188.
Google Scholar
KOSTECKA J. 2007, Badanie znajomości pojęcia zrównoważonego i trwałego rozwoju, w: Zesz. Nauk. Płd.-Wsch. Oddziału PTIE i PTG w Rzeszowie nr 9, s. 55-60.
Google Scholar
KOSTECKA J., MAZUR B., 2008, Recognizing differences in understanding of sustainable development by different social groups in order to build bridges for educational activities. w: red. Klein A., Tangen D., Thoresen V., Building Bridges. Stakeholder Involvement & Transdisciplinary Cooperation, Høgskolen i Hedmark Oppdragsrapport nr. 2, s. 171-177.
Google Scholar
KOSTECKA J., 2008, Zrównoważony i trwały rozwój - wybrane propozycje prośrodowiskowego zachowania na co dzień. w: red. Kostecka J. , Zrównoważony rozwój w ujęciu interdyscyplinarnym, Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Biologiczno-Rolniczy, Rzeszów, s. 9-22. 2008.
Google Scholar
KOSTECKA J., MROCZEK J., 2007, Świadomość ekologiczna rolników a zrównoważony rozwój obszarów wiejskich Podkarpacia, w: Ekonomia i środowisko nr 32 (2), s. 164-177.
Google Scholar
KOZŁOWSKI S., Przyszłość ekorozwoju, wyd. KUL, Lublin 2005.
Google Scholar
LITWIN K., 2002, Wspólne dobro, w: Wychowawca nr 5, http://www.wychowawca.pl/miesiecznik/5_113/05.htm [1.01.2008].
Google Scholar
PAWŁOWSKI A., 2006, Wielowymiarowość rozwoju zrównoważonego, w: Problemy Ekorozwoju vol. 1. no 1, s. 23-32.
Google Scholar
MURAWSKI K., 1997, Rodzina i wolność, w: Wiedza i Życie nr 5, http://www.archiwum.wiz.pl/1997/97053600.asp [ 24.05.2007].
Google Scholar
Autorzy
Joanna KosteckaUniwersytet Rzeszowski, Wydział Biologiczno-Rolniczy, Zakład Biologicznych Podstaw Rolnictwa i Edukacji Środowiskowej, ul. Ćwiklińskiej 2, 35-601 Rzeszów, Poland Polska
Statystyki
Abstract views: 7PDF downloads: 1
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.