Decade of Education for Sustainable Development – Polish Challenges

Tadeusz Borys


Katedra Zarządzania Jakością i Środowiskiem, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wydział w Jeleniej Górze, Poland (Poland)


Abstract

Taking into consideration Polish challenges in shaping educational system for sustainable development, the following issues should be underlined: need to enhance narrow understanding of education, aimed at “mind” side (intellect, intellectual rationalism) and very little referring to new paradigms of development for shifting to education for sustainable development, so wide approach to the role, scope, and educational tasks joined for coherent entirety of education for sustainable development, social education and economic education. Thinking in categories of need to improve quality of live, especially in the context of balancedness of its three holistic dimensions (physical/material, psychical and spiritual/affective) is giving us good arguments for the idea of sustainable development itself and means the need of integrated education, which should include different dimensions of quality of life in the aspect of its close connections with widely understood culture. The pillar integrating these areas of education should be clearly formulated axiological attitude, based on giving and shaping “warm” values (i.e. good, empathy, effectiveness). The basic transmitter of value systems to different spheres of holistic education is certainly culture, which should – in this role – infiltrate all dimensions and kinds of education. The essence of such education is directly expressed in European Strategy of Education for Sustainable Development, and is also the basic direction which is presented in the UN’s Decade of Education for Sustainable Development 2005-2014.


Keywords:

education, sustainable development, quality of life, axiological system

BANSE G., KIEPAS A. (red.), Zrównoważony rozwój: od naukowego badania do politycznej strategii, wyd. Sigma, Berlin 2005
  Google Scholar

BORYS T., Wąskie i szerokie interpretacje zrównoważonego rozwoju oraz konsekwencje wyboru, w: Zrównoważony rozwój – od utopii do praw człowieka, red. Papuziński A., wyd. Branta, Bydgoszcz 2005.
  Google Scholar

BORYS T., Problemy edukacji dla zrównoważonego rozwoju – perspektywa aksjologiczna w: Kultura a zrównoważony rozwój: środowisko-ład przestrzenny - dziedzictwo, red. Janikowski R. i Krzysztofek K., UNESCO Warszawa 2009.
  Google Scholar

BORYS T., Bildung fur eine nachhalitige Entwicklung –polische Erfahrungen, w: Nachhalitge Entwicklung in Polen und Deuschland: Landwirtschaft – Tourismus – Bildung, Edition Sigma, Berlin 2007, s. 269-283.
  Google Scholar

BORYS T. (red.), Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, Wyd. „Ekonomia i Środowisko” Białystok 2006.
  Google Scholar

BORYS T., JAMKA R. (red.), Edukacja dla ekorozwoju, wyd. Fundacja „Partnerstwo dla Środowiska” Program „Jakość – Oferta – Współpraca”, Kraków – Jelenia Góra 1999.
  Google Scholar

BORYS T. (red.) Rola wyższych uczelni w edukacji dla ekorozwoju, wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok 2003.
  Google Scholar

BORYS T. (red.), Wskaźniki zrównoważonego rozwoju, wyd. Ekonomia i Środowisko, Warszawa- Białystok, 2005.
  Google Scholar

CZERWIŃSKI M., Pytając o cywilizację, Wyd. Cis, Warszawa 2000.
  Google Scholar

EDUKACJA, http://pl.wikipedia.org/
  Google Scholar

KAFEL K., W gąszczu definicji zrównoważonego rozwoju, w: Wybrane zagadnienia z ekologii i ochrony środowiska. Teoria i praktyka zrównoważonego rozwoju, red. Kalinowska A., Lenart W., Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2007.
  Google Scholar

Narodowy Program Edukacji Ekologicznej (NPEE Program wykonawczy Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej oraz warunki jego wdrożenia), Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2001.
  Google Scholar

Oświadczenie w sprawie Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju; V Konferencja Ministerialna „Środowisko dla Europy” („Environment for Europe”), Kijów 2003.
  Google Scholar

PEZZEY J., Economic Analysis of Sustainable Growth and Sustainable Development, Environment Department Working Paper – The World Bank, no 15, 1989.
  Google Scholar

Przez edukację do zrównoważonego rozwoju. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej – NSEE, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2001.
  Google Scholar

REDCLIFT M. R, Sustainable Development (1987-2005) – an Oxymoron Comes of Age (Rozwój (1987-2005) zrównoważony - oksymoron czasu dorastania, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 4, no 1, 2009, s. 33-34.
  Google Scholar

Strategia Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju, Europejska Komisja Gospodarcza ONZ Warszawa 2008 (przyjęta na spotkaniu wysokiego szczebla przedstawicieli Ministerstw ds. Środowiska oraz Edukacji; Wilno, 17-18 marca 2005 r.).
  Google Scholar

SZTUMSKI W., Refleksja na temat rozwoju zrównoważonego rozwoju – czy zrównoważony rozwój jest fikcją, utopią, iluzją czy oszustwem?, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development vol. 3, no 2, 2008, s. 133-139.
  Google Scholar

UNESCO, http://www.unesco.pl/edukacja/dekada-edukacji-nt-zrownowazonego-rozwoju/neste/1/
  Google Scholar

WCED, Our Common Future, Oxford University Press, New York 1987.
  Google Scholar

Zrównoważona Europa dla lepszego świata: Strategia Zrównoważonego Rozwoju Unii Europejskiej, Komunikat Komisji Europejskiej, Bruksela 15 maja 2001.
  Google Scholar

ZACHER L.W., Trwały rozwój – utopia czy realna możliwość?, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Su-stainable Development, vol. 3, no 2, 2008, s. 63-68.
  Google Scholar

Download


Published
2010-01-04

Cited by

Borys, T. (2010). Decade of Education for Sustainable Development – Polish Challenges. Problemy Ekorozwoju, 5(1), 59–70. Retrieved from https://ph.pollub.pl/index.php/preko/article/view/4767

Authors

Tadeusz Borys 

Katedra Zarządzania Jakością i Środowiskiem, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wydział w Jeleniej Górze, Poland Poland

Statistics

Abstract views: 6
PDF downloads: 1