Gospodarstwa edukacyjne jako element zrównoważonego rozwoju w wybranych krajach Unii Europejskiej
Magdalena Kowalska
University of Agriculture in Krakow, Institute of Economic and Social Sciences, al. Mickiewicza 21, 31-120 Kraków, Poland (Polska)
Wioletta Knapik
University of Agriculture in Krakow, Institute of Economic and Social Sciences, al. Mickiewicza 21, 31-120 Kraków, Poland (Polska)
Małgorzata Bogusz
University of Agriculture in Krakow, Institute of Economic and Social Sciences, al. Mickiewicza 21, 31-120 Kraków, Poland (Polska)
Abstrakt
Doświadczenia wielu krajów europejskich wskazują na konieczność kompleksowego podejścia do edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju. Celem artykułu jest wskazanie, że obecnie coraz większą rolę w tym procesie zaczynają odgrywać gospodarstwa edukacyjne, zaś sama idea świadczenia tego typu usług wpisuje się
w działalność edukacyjną na obszarach wiejskich i pozostaje w ścisłym związku z podejmowaniem przez właścicieli gospodarstw rolnych szeroko pojętej działalności pozarolniczej. Analiza wieloletnich doświadczeń krajów europejskich w zakresie funkcjonowania gospodarstw edukacyjnych, a także wyniki badań międzynarodowych wskazują jednoznacznie, że świadczenie usług edukacyjnych w gospodarstwie rolnym to dobry kierunek w zakresie praktycznej edukacji. Ponadto zagrody edukacyjne stanowią innowacyjny przykład edukacji na obszarach wiejskich, koncentrując się na spójności tematycznej w zakresie zrównoważonego rozwoju społecznego, gospodarczego i środowiskowego.
Słowa kluczowe:
edukacja, rozwój zrównoważony, gospodarstwa edukacyjne, agroturystykaBibliografia
ANSANELLI M. et al., 2014, Survey Report on Analysis of Agricultural Innovative Trends and Training Needs, FARMLAND Transnational Summary Report: Poland, Italy, Spain, Romania and Belgium (Northern Europe), Farm Activities for Rural Model Learning And Nature Didactics Project Number 2013-1-PL1-LEO05-37562, Rome.
Google Scholar
BOGUSZ M, KMITA-DZIASEK E., 2015, Zagrody edukacyjne jako przykład innowacyjnej przedsiębiorczości na obszarach wiejskich. in: Innowacyjność w turystyce wiejskiej a nowe możliwości zatrudnienia na obszarach wiejskich, ed. Kamińska W., Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, Tom CLXIII, Warsaw, p. 156-160.
Google Scholar
CANAVARI M. et al., 2011, Educational farms in the Emilia-Romagna region: their role in food habit education. in: Food, Agri-Culture and Tourism: Linking local gastronomy and rural tourism: interdisciplinary perspectives, ed. Sidali K. L., Springer-Verlag Berlin Heidelberg, p. 73-91.
Google Scholar
CRESSWELL J, 1997, Creating Words constructing meaning. The Scottish storyline method, Portsmouth, Heinemann.
Google Scholar
EDUCATION for Sustainable Development in the UK in 2010, 2010, UK National Commission for UNESCO, London.
Google Scholar
EDUCATIONAL tourism in Italy, Veneto Region Educational Farms and other models, http://www.galpatavino.it/fileadmin/user_upload/uploads/uploadsPATAVINO/download/fattorie_didattiche-Rapporto_Definitivo_1_.pdf (10.03.2016).
Google Scholar
FARM School, http://ceieljarama.com/en/farm-school/ (10.03.2016).
Google Scholar
FATTORIE Didattiche, http://www.alimos.it/it/fattorie-didattiche.html (12.02.2016).
Google Scholar
FLATH M., 2010, Learning strategies and conceptions for farms as sites of learning. in: Academic foundation of learning on farms. Series of the Competence Centre for Regional Learning. Volume 2. Competence Centre of Regional Learning, University of Vechta, p. 98.
Google Scholar
GUSTAFSSON MARSH E., LUNDIN Y., 2006, Storyline i praktiken, Vikingatiden.
Google Scholar
HAUBENHOFER D., HASSINK J. et al. 2010, Results of a Dutch effect study on different farm education programs. in: Academic foundation of learning on farms. Series of the Competence Centre for Regional Learning. Volume 2. Competence Centre of Regional Learning, University of Vechta, p. 21, 21-29.
Google Scholar
HERNIK J., 2003, Odpowiedzialność ekologiczna a komunikacja merketingowa, in: Rocznik Ochrona Środowiska/Annual Set The Environment Protection, vol. 15, p. 2799-2810.
Google Scholar
HŁOBIŁ A., 2012, Psychopedagogiczne aspekty aktywnego nauczania przyrody, in: Rocznik Ochrona Środowiska/Annual Set The Environment Protection vol. 14, p. 960-970.
Google Scholar
JOLLY L., KROGH E., 2010, School-farm Cooperation in Norway: Background and recent Research. in: Academic foundation of learning on farms. Series of the Competence Centre for Regional Learning. Volume 2. Competence Centre of Regional Learning, University of Vechta, p. 19.
Google Scholar
JOVANOVIC V., 2016, Fattorie didattiche del Veneto. Study Tour report, http://www.galpavino.it/fileadmin/user_upload/uploads/uploadsPATAVINO/download/fattorie_didattiche-Rapporto (20.02.2016).
Google Scholar
KACZMAREK R., 2012, Psychopedagogiczny wymiar ekofilozofii w świetle idei zrównoważonego rozwoju, in: Rocznik Ochrona Środowiska/Annual Set The Environment Protection vol. 14, p. 983-997.
Google Scholar
KIELIAN K., 2015, Zagrody edukacyjne w promocji produktów lokalnych, Europejski Fundusz Rolny na Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie, Cracow, p. 11-22.
Google Scholar
KMITA-DZIASEK E., 2015, Wprowadzenie do zagadnień edukacji w gospodarstwie rolnym, Europejski Fundusz Rolny na Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie, Cracow 2015, p. 15.
Google Scholar
KMITA-DZIASEK E., 2015, Potrzeby i trendy edukacyjne w zakresie innowacji na obszarach wiejskich. in: Innowacyjność w turystyce wiejskiej a nowe możliwości zatrudnienia na obszarach wiejskich. ed. Kamińska W., Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, Tom CLXIII, Warsaw, p. 292.
Google Scholar
KNAPIK W., 2016, Wybrane aspekty rozwoju polskich obszarów wiejskich na tle koncepcji zrównoważonego rozwoju oraz zakorzenionych rynków, in: Roczniki Naukowe SERiA,
Google Scholar
T. XVI, Z. 5, p. 109-113; http://ageconsearch.umn.edu/bitstream/205232/2/16-5-Knapik.pdf (20.02.2016).
Google Scholar
LEITFADEN Bundesinitiative – Lernen auf dem Bauernhof, Bundesministerium für Verbraucherschutz, Ernährung und Landwirtschaft (BMVEL), Gerhards Druckerei GmbH, Bonn 2003, p. 5.
Google Scholar
LOPEZ DE ABECHUCO CALZADA M., 2012, La granja-escuela como recurso educativo para la etapa de educación infantil, Universidad de Valladolid, E. U. de Educacion de Palencia, Palencia, p. 45-46.
Google Scholar
LUNDSTRÖM C., LJUNG M., 2011, A storyline with farming as the basis for learning about sustainable development – experiences gained from a pilot-project, in: Conference Proceedings, 1. Conference of the Academic Initiative on Farms as Sites of Learning 2010. Academic foundation of learning on farms, Competence Centre of Regional Learning, University of Vechta, Vechta, p. 39-47.
Google Scholar
MIKINA A., 2010, Edukacja ekologiczna w zagranicznych systemach nauczania, in: Edukacja ekologiczna drogą do zrównoważonego rozwoju, ed. Rokoszewski K., Stowarzyszenie Oświatowe EDUKATOR, Łódź, p. 57-67.
Google Scholar
OGÓLNOPOLSKA Sieć Zagród Edukacyjnych, 2016, https://men.gov.pl/pl/zwiekszanie-szans/edukacja-na-obszarach-wiejskich (15.02.2016).
Google Scholar
OPEN Farms, 2016, http://ec.europa.eu/agriculture/cap-communication-network/open-farms/pdf/open-farms_en.pdf (17.02.2016).
Google Scholar
PAWŁOWSKI A., 2009, Theoretical aspects of sustainable development concept, in: Rocznik Ochrona Środowiska/ Annual Set Environment Protection, vol. 11, no 2, p. 985-994.
Google Scholar
PAESI Bassi e Belgio, 2016, http://www.alimos.it/it/le-fattorie-didattiche-in-europa/paesi-bassi-e-belgio.html (12.02.2016).
Google Scholar
RURAL Economic Education and Development (REED). A New Chance for Economically Active Farmers in Romania, http://ceed-romania.org/rural-economic-education-and-development-reed-a-new-chance-for-economically-active-farmers-in-romania/ (12.03.2016).
Google Scholar
SAMMEL A., JĘCZMYK A., 2012, Oferta edukacyjna gospodarstw agroturystycznych w opinii nauczycieli szkół podstawowych w Szczecinie, in: Podaż turystyczna jako determinanta kształtowania popytu turystycznego, ed. Panasiuk A., Zeszyty Naukowe no 701, Ekonomiczne Problemy Usług no 86, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, p. 317.
Google Scholar
SUPPORT the Programs and Operation of an Educational Farm in Belgium, 2016, http://www.idealist.org/view/volop/P7WhX32c4Cxd/ (13.03.2016).
Google Scholar
WRZASZCZ W., 2012, Czynniki kształtujące poziom zrównoważenia gospodarstw rolnych,
Google Scholar
in: Z badań nad rolnictwem zrównoważonym, ed. Zegar J.S., vol. 50, Państwowy Instytut Badawczy, IERiGŻ, Warszawa, p. 79-130.
Google Scholar
ZAGRODA Edukacyjna, 2016, http://www.zagrodaedukacyjna.pl (5.02.2016).
Google Scholar
Autorzy
Magdalena KowalskaUniversity of Agriculture in Krakow, Institute of Economic and Social Sciences, al. Mickiewicza 21, 31-120 Kraków, Poland Polska
Autorzy
Wioletta KnapikUniversity of Agriculture in Krakow, Institute of Economic and Social Sciences, al. Mickiewicza 21, 31-120 Kraków, Poland Polska
Autorzy
Małgorzata BoguszUniversity of Agriculture in Krakow, Institute of Economic and Social Sciences, al. Mickiewicza 21, 31-120 Kraków, Poland Polska
Statystyki
Abstract views: 17PDF downloads: 5
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.