Trójwymiarowe podejście do edukacji dla zrównoważonej przyszłości
Živilė Sederevičiūtė-Pačiauskienė
Vilnius Gediminas Technical University, Saulėtekio 11, Vilnius, 10223, Lithuania (Litwa)
Viktorija Žilinskaitė-Vytienė
Vilnius Gediminas Technical University, Saulėtekio 11, Vilnius, 10223, Lithuania (Litwa)
Ilona Valantinaitė
Vilnius Gediminas Technical University, Saulėtekio 11, Vilnius, 10223, Lithuania (Litwa)
Abstrakt
Termin rozwój zrównoważony jest używany w coraz większej ilości nowych kontekstów (technologicznym, rozwoju nauki, ochrony środowiska, polityki) i na różnych poziomach (globalnym, regionalnym, krajowym, instytucjonalnym, indywidualnym). Konsekwentnie będzie on także różnorodnie interpretowany. W świecie biznesu, techniki i polityki wykorzystywane jest tradycyjne, już istniejące podejście. Projekcja/transpozycja paradygmatu zrównoważonego rozwoju w sferę edukacji, nauki, techniki, ekonomii, ochrony środowiska i polityki wymaga określenia struktury i terminologii, składających się z różnych elementów. Różnorodność ludzkich działań na różnych poziomach wdrażania koncepcji zrównoważonego rozwoju powodują, że badanie tego rozwoju i jego impelmentacja w sektorze edukacyjnym to trudne zadanie. Dyskurs edukacyjny, zarówno naukowy jak i praktyczny, wymaga pewnych wspólnych parametrów i odniesień, które ujednolicają różne konteksty zrównoważoności i pozwalają edukatorom trafnie przekazać wielowymiarowość tego rozwoju. W tej pracy skoncentrowano się na edukacyjnym podejściu do paradygmatu zrównoważonego rozwoju poprzez analizę jego składowych. Przedstawione zostaną poziomy implementacji rozwoju zrównoważonego w odniesieniu do edukacji na poziomie indywidualnym. Dzięki odwołaniu do wprowadzonego przez L. Seghezz‘ego trójwymiarowego podejścia do wymiarów rozwoju zrównoważonego (Miejsce, Trwałość, Ludzie) możliwa będzie analiza i wyjaśnienie koncepcji jakości życia, co prowadzić będzie do prezentacji trójwymiarowego modelu edukacji dla zrównoważonego rozwoju.
Słowa kluczowe:
zrównoważoność, rozwój zrównoważony, jakość życia, edukacjaBibliografia
ADKINS B., FOTH M., SUMMERVILLE J., HIGGS P., 2007, Ecologies of innovation – Symbolic aspects of cross-organizational linkages in the design sector in an Australian inner-city area, in: American Behavioral Scientist, vol. 50, no 7, p. 922-934.
Google Scholar
COHEN-ROSENTHAL E., 2004, Making sense out of industrial ecology: a framework for analysis and action, in: Journal of Cleaner Production, vol. 12, no 8-10, p. 1111-1123.
Google Scholar
COTTLE S., 2004, Producing nature(s): on the changing production ecology of natural history TV, in: Media Culture & Society, vol. 26, no 1, p. 81-101.
Google Scholar
Darnaus vystymosi darbotvarkė iki 2030 metų, 2015, https://sustainabledevelopment.un.org/post2015/transformingourworld (22.06.2016).
Google Scholar
DIENER E., SUH E., 1997, Measuring quality of life: economic, social and subjective indicators, in: Social Indicators Research, vol. 40, p. 189-216.
Google Scholar
FLORIDA R., 2002, The Rise of Creative Class. And how it’s transforming work, leisure, communitiy and everyday life, Basic, New York.
Google Scholar
FROMM E., 1976, To Have or to Be? The nature of the psyche, Harper & Row, New York.
Google Scholar
HUCLE J., 2012, Towards a greater realism in learning for sustainability, in: Learning for Sustainability, p. 35-48, http://john.huckle.org.uk/download/2958/LfSChapterOne2012.pdf (10.07.2016).
Google Scholar
HUGHES M., 2006, Affect, Meaning and Quality of Life, in: Social Forces, vol. 85, no. 2, p. 611-629.
Google Scholar
KAČERAUSKAS T., 2016, Discourses of Ecology and the Sketches of Creative Ecology in the Context of Sustainable Development, in: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development, vol.11, no.1, p. 31-39.
Google Scholar
KOHLBERG L., 1984, The Psychology of Moral Development. Nature and Validity of Moral Stages, Harper and Row, San Francisco.
Google Scholar
MASLAW A.H., 1954. Motivation and personality, Harper & Bros., New York, in: Seghezzo, 2009.
Google Scholar
O‘CONNOR J., 1998, Natural Causes. Essays in Ecological Marxism, Guilford, New York.
Google Scholar
PACE P., 2010, Education for sustainable development: current fad or renewed commitment to action? In: Journal of Baltic Science Education, vol. 9, no. 4, p. 315-323.
Google Scholar
PAWŁOWSKI A., 2009, How many dimensions does sustainable development have?, in: Sustainable Development, vol. 16 no 2, p. 81-90.
Google Scholar
PAWŁOWSKI A., 2011, Sustainable Development as a Civilizational Revolution. Multidimensional Approach to the Challenges of the 21st century, CRC Press, Taylor & Francis Group, A Balkema Book, Boca Raton, Londyn, Nowy Jork, Leiden.
Google Scholar
SEGHEZZO L., 2009, The five dimensions of sustainability, in: Enironmental Politics, vol.18, no. 4, p. 539-556.
Google Scholar
SPRINGETT D., 2016, Education and the Problems of Sustainable Development, in: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development, vol. 11, no 1, p. 7-14.
Google Scholar
Study Protocol for the World Health Organization Project to Develop a Quality of Life Assessment Instrument (WHOQOL) (1993). Quality of Life Research, vol. 2, no. 2, p. 153-159, http://www.jstor.org/stable/4034396 (21.08.2016).
Google Scholar
The World Summit on Sustainable Development. People, planet, prosperity, 2002, http://ec.europa.eu/environment/archives/wssd/documents/wssd_brochure.pdf (21.08.2016).
Google Scholar
WCED (World Commission on Environment and Development), 1987, Our Common Future (Brundtland Report), Oxford University Press, New York.
Google Scholar
ZOLLER U., 2015, Research-Based Transformative Science/ STEM/ STES/ STESEP Education for Sustainability Thinking. From: Teaching to ‘Know‘ to Learning to ‘Think‘, in: Sustainability, vol 7, no. 4, p. 4474-4491.
Google Scholar
Autorzy
Živilė Sederevičiūtė-PačiauskienėVilnius Gediminas Technical University, Saulėtekio 11, Vilnius, 10223, Lithuania Litwa
Autorzy
Viktorija Žilinskaitė-VytienėVilnius Gediminas Technical University, Saulėtekio 11, Vilnius, 10223, Lithuania Litwa
Autorzy
Ilona ValantinaitėVilnius Gediminas Technical University, Saulėtekio 11, Vilnius, 10223, Lithuania Litwa
Statystyki
Abstract views: 20PDF downloads: 7
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.