Trójwymiarowe podejście do edukacji dla zrównoważonej przyszłości

Živilė Sederevičiūtė-Pačiauskienė


Vilnius Gediminas Technical University, Saulėtekio 11, Vilnius, 10223, Lithuania (Litwa)

Viktorija Žilinskaitė-Vytienė


Vilnius Gediminas Technical University, Saulėtekio 11, Vilnius, 10223, Lithuania (Litwa)

Ilona Valantinaitė


Vilnius Gediminas Technical University, Saulėtekio 11, Vilnius, 10223, Lithuania (Litwa)


Abstrakt

Termin rozwój zrównoważony jest używany w coraz większej ilości nowych kontekstów (technologicznym, rozwoju nauki, ochrony środowiska, polityki) i na różnych poziomach (globalnym, regionalnym, krajowym, instytucjonalnym, indywidualnym). Konsekwentnie będzie on także różnorodnie interpretowany. W świecie biznesu, techniki i polityki wykorzystywane jest tradycyjne, już istniejące podejście. Projekcja/transpozycja paradygmatu zrównoważonego rozwoju w sferę edukacji, nauki, techniki, ekonomii, ochrony środowiska i polityki wymaga określenia struktury i terminologii, składających się z różnych elementów. Różnorodność ludzkich działań na różnych poziomach wdrażania koncepcji zrównoważonego rozwoju powodują, że badanie tego rozwoju i jego impelmentacja w sektorze edukacyjnym to trudne zadanie. Dyskurs edukacyjny, zarówno naukowy jak i praktyczny, wymaga pewnych wspólnych parametrów i odniesień, które ujednolicają różne konteksty zrównoważoności i pozwalają edukatorom trafnie przekazać wielowymiarowość tego rozwoju. W tej pracy skoncentrowano się na edukacyjnym podejściu do paradygmatu zrównoważonego rozwoju poprzez analizę jego składowych. Przedstawione zostaną poziomy implementacji rozwoju zrównoważonego w odniesieniu do edukacji na poziomie indywidualnym. Dzięki odwołaniu do wprowadzonego przez L. Seghezz‘ego  trójwymiarowego podejścia do wymiarów rozwoju zrównoważonego (Miejsce, Trwałość, Ludzie) możliwa będzie analiza i wyjaśnienie koncepcji jakości życia, co prowadzić będzie do prezentacji trójwymiarowego modelu edukacji dla zrównoważonego rozwoju.


Słowa kluczowe:

zrównoważoność, rozwój zrównoważony, jakość życia, edukacja

ADKINS B., FOTH M., SUMMERVILLE J., HIGGS P., 2007, Ecologies of innovation – Symbolic aspects of cross-organizational linkages in the design sector in an Australian inner-city area, in: American Behavioral Scientist, vol. 50, no 7, p. 922-934.
  Google Scholar

COHEN-ROSENTHAL E., 2004, Making sense out of industrial ecology: a framework for analysis and action, in: Journal of Cleaner Production, vol. 12, no 8-10, p. 1111-1123.
  Google Scholar

COTTLE S., 2004, Producing nature(s): on the changing production ecology of natural history TV, in: Media Culture & Society, vol. 26, no 1, p. 81-101.
  Google Scholar

Darnaus vystymosi darbotvarkė iki 2030 metų, 2015, https://sustainabledevelopment.un.org/post2015/transformingourworld (22.06.2016).
  Google Scholar

DIENER E., SUH E., 1997, Measuring quality of life: economic, social and subjective indicators, in: Social Indicators Research, vol. 40, p. 189-216.
  Google Scholar

FLORIDA R., 2002, The Rise of Creative Class. And how it’s transforming work, leisure, communitiy and everyday life, Basic, New York.
  Google Scholar

FROMM E., 1976, To Have or to Be? The nature of the psyche, Harper & Row, New York.
  Google Scholar

HUCLE J., 2012, Towards a greater realism in learning for sustainability, in: Learning for Sustainability, p. 35-48, http://john.huckle.org.uk/download/2958/LfSChapterOne2012.pdf (10.07.2016).
  Google Scholar

HUGHES M., 2006, Affect, Meaning and Quality of Life, in: Social Forces, vol. 85, no. 2, p. 611-629.
  Google Scholar

KAČERAUSKAS T., 2016, Discourses of Ecology and the Sketches of Creative Ecology in the Context of Sustainable Development, in: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development, vol.11, no.1, p. 31-39.
  Google Scholar

KOHLBERG L., 1984, The Psychology of Moral Development. Nature and Validity of Moral Stages, Harper and Row, San Francisco.
  Google Scholar

MASLAW A.H., 1954. Motivation and personality, Harper & Bros., New York, in: Seghezzo, 2009.
  Google Scholar

O‘CONNOR J., 1998, Natural Causes. Essays in Ecological Marxism, Guilford, New York.
  Google Scholar

PACE P., 2010, Education for sustainable development: current fad or renewed commitment to action? In: Journal of Baltic Science Education, vol. 9, no. 4, p. 315-323.
  Google Scholar

PAWŁOWSKI A., 2009, How many dimensions does sustainable development have?, in: Sustainable Development, vol. 16 no 2, p. 81-90.
  Google Scholar

PAWŁOWSKI A., 2011, Sustainable Development as a Civilizational Revolution. Multidimensional Approach to the Challenges of the 21st century, CRC Press, Taylor & Francis Group, A Balkema Book, Boca Raton, Londyn, Nowy Jork, Leiden.
  Google Scholar

SEGHEZZO L., 2009, The five dimensions of sustainability, in: Enironmental Politics, vol.18, no. 4, p. 539-556.
  Google Scholar

SPRINGETT D., 2016, Education and the Problems of Sustainable Development, in: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development, vol. 11, no 1, p. 7-14.
  Google Scholar

Study Protocol for the World Health Organization Project to Develop a Quality of Life Assessment Instrument (WHOQOL) (1993). Quality of Life Research, vol. 2, no. 2, p. 153-159, http://www.jstor.org/stable/4034396 (21.08.2016).
  Google Scholar

The World Summit on Sustainable Development. People, planet, prosperity, 2002, http://ec.europa.eu/environment/archives/wssd/documents/wssd_brochure.pdf (21.08.2016).
  Google Scholar

WCED (World Commission on Environment and Development), 1987, Our Common Future (Brundtland Report), Oxford University Press, New York.
  Google Scholar

ZOLLER U., 2015, Research-Based Transformative Science/ STEM/ STES/ STESEP Education for Sustainability Thinking. From: Teaching to ‘Know‘ to Learning to ‘Think‘, in: Sustainability, vol 7, no. 4, p. 4474-4491.
  Google Scholar


Opublikowane
2017-01-02

Cited By / Share

Sederevičiūtė-Pačiauskienė, Živilė, Žilinskaitė-Vytienė, V., & Valantinaitė, I. (2017). Trójwymiarowe podejście do edukacji dla zrównoważonej przyszłości. Problemy Ekorozwoju Problems of Sustainable Development, 12(1), 63–69. Pobrano z https://ph.pollub.pl/index.php/preko/article/view/4998

Autorzy

Živilė Sederevičiūtė-Pačiauskienė 

Vilnius Gediminas Technical University, Saulėtekio 11, Vilnius, 10223, Lithuania Litwa

Autorzy

Viktorija Žilinskaitė-Vytienė 

Vilnius Gediminas Technical University, Saulėtekio 11, Vilnius, 10223, Lithuania Litwa

Autorzy

Ilona Valantinaitė 

Vilnius Gediminas Technical University, Saulėtekio 11, Vilnius, 10223, Lithuania Litwa

Statystyki

Abstract views: 20
PDF downloads: 7