Non-authentic space as a tourist product – an example of Lower Silesia

Magdalena Belof


Faculty of Architecture, Wrocław University of Science and Technology (Poland)

Aleksandra Główczyńska


Faculty of Architecture, Wrocław University of Science and Technology (Poland)

Abstract

The paper deals with the problem of spatial and landscape transformations caused by the development and globalization of tourism, including, in particular, the formation of the so- called “non-authentic spaces”, ie. Newly created tourist spaces, not connected with local and regional natural and cultural assets. The authors discuss the relationship between this phenomena with the issue of commercialization of tourist space, as well as the change of the paradigm of tourism from the so-called. 3s (sea, Sun, sand) to 3e (entertainment, excitement, education), which caused an avalanche of investments in the sphere of entertainment and recreation both in Poland and in the world. Selected examples of non-authentic spaces from Lower Silesia are presented and discussed.


Keywords:

touristic space, non-authentic space, commercialisation of space, touristic product, entertainment parks

Agarwal S., 1998: Reply – what new with the resort cycle?, “Tourism Management”, no 19
DOI: https://doi.org/10.1016/S0261-5177(97)00118-0   Google Scholar

Butler R.W., 1980: The Concept of a Tourist Area Cycle of Evolution: Implications for Mana-gement of Resources, The Canadian Geographer, no 24
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1541-0064.1980.tb00970.x   Google Scholar

Butler R.W., 2006: The tourism area life cycle, vol. 1: Applications and modifications, Aspects of Tourism 28, Channel View Publications, Clevedon – Buffalo – Toronto
DOI: https://doi.org/10.21832/9781845410278   Google Scholar

Durydiwka M., 2009: Ruch turystyczny – z centrum ku peryferiom. Prace i Studia Geograficzne, nr 42, 59–71
  Google Scholar

Iwasiński, Ł. (2015): Turystyka jako rynek doświadczeń. Kultura Popularna, nr 2(44) 28-38
  Google Scholar

Kozak M., 2008: Koncepcje rozwoju turystyki. Studia Regionalne i Lokalne, nr 1/2008
  Google Scholar

Kozak M., 2009a: Turystyka i polityka turystyczna a rozwój: między starym a nowym paradygmatem. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
  Google Scholar

Kozak M., 2009b: Turystyka a rozwój: w stronę nowego paradygmatu [w:] Gorzelak Grzegorz, Szczepański Marek, Ślęzak-Tazbir Weronika (red.): Człowiek – Miasto – Region. Związki i interakcje., Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
  Google Scholar

Liszewski S., 1995: Przestrzeń turystyczna, Turyzm, nr 5/2
DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.5.2.09   Google Scholar

Liszewski S., 2002: Przestrzeń turystyczna i osadnictwo turystyczne [w:] Kompendium wiedzy o turystyce, Gołębski G. (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 77 – 109
  Google Scholar

Lundtorp S., Wanhill S., 2010: Resort life cycle theory: generating processes and estimation, “Annals of Tourism Research” 2001, no 28.
DOI: https://doi.org/10.1016/S0160-7383(00)00080-3   Google Scholar

Marciszewska B., Produkt turystyczny a ekonomia doświadczeń, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa
  Google Scholar

Meyer B., 2009: Kształtowanie przestrzeni przez turystykę. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne Problemy Turystyki, nr 12, 193–205.
  Google Scholar

Meyer B., 2011: Turystyka a ład przestrzenny – wzajemne relacje. Turyzm, nr 21, 25–32
DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.21.1-2.04   Google Scholar

Stasiak A., 2011: Współczesna przestrzeń turystyczna, [w:] M. Durydiwka, K. Duda-Gromada (red.), Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa
  Google Scholar

Stasiak A., 2013a: Nowe przestrzenie i formy turystyki w gospodarce doświadczeń (New spaces and forms of tourism in experience economy), „Turyzm/Tourism” nr 23/2, 65–74
DOI: https://doi.org/10.2478/tour-2013-0012   Google Scholar

Stasiak A., 2013b: Produkt turystyczny w gospodarce doświadczeń (Tourist product in experience economy), „Turyzm/Tourism” nr 23/1, 29 – 38
DOI: https://doi.org/10.2478/tour-2013-0003   Google Scholar

Urry J., 2007: Spojrzenie turysty, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  Google Scholar

Vanhove N., 2005: The economics of tourism destinations, Elsevier, Amsterdam
  Google Scholar

Więckowski M., 2014: Przestrzeń turystyczna – próba nowego spojrzenia, Turyzm nr 24/1
DOI: https://doi.org/10.2478/tour-2014-0002   Google Scholar

Włodarczyk B., 2014: Przestrzeń w turystyce, turystyka w przestrzeni – o potrzebie podziałów i klasyfikacji (Space in tourism, tourism in space: on the need for definition, delimitation and classification), „Turyzm”, nr 24/1, 25-36
DOI: https://doi.org/10.2478/tour-2014-0003   Google Scholar

Włodarczyk B., 2011a: Procesy kształtujące przestrzeń turystyczną, „Turyzm”, nr 21/1, 59-66
DOI: https://doi.org/10.2478/v10106-011-0007-3   Google Scholar

Włodarczyk B., 2011b: Przestrzeń turystyczna – kilka słów o istocie pojęcia, [w:] M. Duridiwka, K. Duda-Gromada (red.), Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa, 15–27
  Google Scholar

Żemła, M., 2017: Rola koncepcji ekonomii doświadczeń w postmodernistycznej interpretacji trendów rynkowych w turystyce i budowie nowoczesnych produktów turystycznych, Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego i Towarzystwa Geograficznego nr 31(3), 7–16
DOI: https://doi.org/10.24917/20801653.313.1   Google Scholar


Published
2016-12-30

Cited by

Belof, M., & Główczyńska, A. (2016). Non-authentic space as a tourist product – an example of Lower Silesia. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 12(4), 26–33. https://doi.org/10.35784/teka.1523

Authors

Magdalena Belof 

Faculty of Architecture, Wrocław University of Science and Technology Poland

Authors

Aleksandra Główczyńska 

Faculty of Architecture, Wrocław University of Science and Technology Poland

Statistics

Abstract views: 155
PDF downloads: 131