Non-authentic space as a tourist product – an example of Lower Silesia
Magdalena Belof
Faculty of Architecture, Wrocław University of Science and Technology (Poland)
Aleksandra Główczyńska
Faculty of Architecture, Wrocław University of Science and Technology (Poland)
Abstract
The paper deals with the problem of spatial and landscape transformations caused by the development and globalization of tourism, including, in particular, the formation of the so- called “non-authentic spaces”, ie. Newly created tourist spaces, not connected with local and regional natural and cultural assets. The authors discuss the relationship between this phenomena with the issue of commercialization of tourist space, as well as the change of the paradigm of tourism from the so-called. 3s (sea, Sun, sand) to 3e (entertainment, excitement, education), which caused an avalanche of investments in the sphere of entertainment and recreation both in Poland and in the world. Selected examples of non-authentic spaces from Lower Silesia are presented and discussed.
Keywords:
touristic space, non-authentic space, commercialisation of space, touristic product, entertainment parksReferences
Agarwal S., 1998: Reply – what new with the resort cycle?, “Tourism Management”, no 19
DOI: https://doi.org/10.1016/S0261-5177(97)00118-0
Google Scholar
Butler R.W., 1980: The Concept of a Tourist Area Cycle of Evolution: Implications for Mana-gement of Resources, The Canadian Geographer, no 24
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1541-0064.1980.tb00970.x
Google Scholar
Butler R.W., 2006: The tourism area life cycle, vol. 1: Applications and modifications, Aspects of Tourism 28, Channel View Publications, Clevedon – Buffalo – Toronto
DOI: https://doi.org/10.21832/9781845410278
Google Scholar
Durydiwka M., 2009: Ruch turystyczny – z centrum ku peryferiom. Prace i Studia Geograficzne, nr 42, 59–71
Google Scholar
Iwasiński, Ł. (2015): Turystyka jako rynek doświadczeń. Kultura Popularna, nr 2(44) 28-38
Google Scholar
Kozak M., 2008: Koncepcje rozwoju turystyki. Studia Regionalne i Lokalne, nr 1/2008
Google Scholar
Kozak M., 2009a: Turystyka i polityka turystyczna a rozwój: między starym a nowym paradygmatem. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
Google Scholar
Kozak M., 2009b: Turystyka a rozwój: w stronę nowego paradygmatu [w:] Gorzelak Grzegorz, Szczepański Marek, Ślęzak-Tazbir Weronika (red.): Człowiek – Miasto – Region. Związki i interakcje., Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
Google Scholar
Liszewski S., 1995: Przestrzeń turystyczna, Turyzm, nr 5/2
DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.5.2.09
Google Scholar
Liszewski S., 2002: Przestrzeń turystyczna i osadnictwo turystyczne [w:] Kompendium wiedzy o turystyce, Gołębski G. (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 77 – 109
Google Scholar
Lundtorp S., Wanhill S., 2010: Resort life cycle theory: generating processes and estimation, “Annals of Tourism Research” 2001, no 28.
DOI: https://doi.org/10.1016/S0160-7383(00)00080-3
Google Scholar
Marciszewska B., Produkt turystyczny a ekonomia doświadczeń, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa
Google Scholar
Meyer B., 2009: Kształtowanie przestrzeni przez turystykę. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne Problemy Turystyki, nr 12, 193–205.
Google Scholar
Meyer B., 2011: Turystyka a ład przestrzenny – wzajemne relacje. Turyzm, nr 21, 25–32
DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.21.1-2.04
Google Scholar
Stasiak A., 2011: Współczesna przestrzeń turystyczna, [w:] M. Durydiwka, K. Duda-Gromada (red.), Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa
Google Scholar
Stasiak A., 2013a: Nowe przestrzenie i formy turystyki w gospodarce doświadczeń (New spaces and forms of tourism in experience economy), „Turyzm/Tourism” nr 23/2, 65–74
DOI: https://doi.org/10.2478/tour-2013-0012
Google Scholar
Stasiak A., 2013b: Produkt turystyczny w gospodarce doświadczeń (Tourist product in experience economy), „Turyzm/Tourism” nr 23/1, 29 – 38
DOI: https://doi.org/10.2478/tour-2013-0003
Google Scholar
Urry J., 2007: Spojrzenie turysty, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Google Scholar
Vanhove N., 2005: The economics of tourism destinations, Elsevier, Amsterdam
Google Scholar
Więckowski M., 2014: Przestrzeń turystyczna – próba nowego spojrzenia, Turyzm nr 24/1
DOI: https://doi.org/10.2478/tour-2014-0002
Google Scholar
Włodarczyk B., 2014: Przestrzeń w turystyce, turystyka w przestrzeni – o potrzebie podziałów i klasyfikacji (Space in tourism, tourism in space: on the need for definition, delimitation and classification), „Turyzm”, nr 24/1, 25-36
DOI: https://doi.org/10.2478/tour-2014-0003
Google Scholar
Włodarczyk B., 2011a: Procesy kształtujące przestrzeń turystyczną, „Turyzm”, nr 21/1, 59-66
DOI: https://doi.org/10.2478/v10106-011-0007-3
Google Scholar
Włodarczyk B., 2011b: Przestrzeń turystyczna – kilka słów o istocie pojęcia, [w:] M. Duridiwka, K. Duda-Gromada (red.), Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa, 15–27
Google Scholar
Żemła, M., 2017: Rola koncepcji ekonomii doświadczeń w postmodernistycznej interpretacji trendów rynkowych w turystyce i budowie nowoczesnych produktów turystycznych, Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego i Towarzystwa Geograficznego nr 31(3), 7–16
DOI: https://doi.org/10.24917/20801653.313.1
Google Scholar
Authors
Magdalena BelofFaculty of Architecture, Wrocław University of Science and Technology Poland
Authors
Aleksandra GłówczyńskaFaculty of Architecture, Wrocław University of Science and Technology Poland
Statistics
Abstract views: 155PDF downloads: 131