Non-authentic space as a tourist product – an example of Lower Silesia
Article Sidebar
Open full text
Issue Vol. 12 No. 4 (2016)
-
Classifications and tasks of green areas in the contemporary town
Maciej Kłopotowski7-25
-
Non-authentic space as a tourist product – an example of Lower Silesia
Magdalena Belof, Aleksandra Główczyńska26-33
-
Between tradition and modernism. The architecture of school buildings in the interwar Lublin
Elżbieta Błotnicka-Mazur34-44
-
Libraria interior in the Collegium Maius – present and past
Anna Kulig45-51
-
Architektura sakralna Opola w okresie dwudziestolecia międzywojennego
Elżbieta Przesmycka, Joanna Kania, Wojciech Jabłoński52-60
-
Optimization of barrel vault surfaces using energetic potential method
Kajetan Sadowski61-67
-
Eksperymentalna powłoka żelbetowa
Waldemar Bober68-74
-
The Wallenberg-Pachaly’s Palace in Wrocław – residence, bank, library and what’s next?
Krystyna Kirschke, Paweł Kirschke75-83
-
Typology of rooms with a central terrace system
Joanna Jabłońska84-91
-
The universality of space and public facilities in the context of people with sight dysfunction
Elżbieta Przesmycka, Wojciech Jabłoński, Joanna Kania92-106
-
Zieleń zespołów sportowych z okresu dwudziestolecia międzywojennego na Dolnym Śląsku
Sebastian Wróblewski107-123
-
Development of the surroundings of public schools in interwar period on the example of the Lublin region
Elżbieta Przesmycka, Ewa Miłkowska124-131
Archives
-
Vol. 16 No. 4
2020-12-30 11
-
Vol. 16 No. 3
2020-09-30 10
-
Vol. 16 No. 2
2020-06-30 11
-
Vol. 16 No. 1
2020-03-31 10
-
Vol. 14 No. 3
2018-10-28 14
-
Vol. 14 No. 2
2018-06-29 14
-
Vol. 14 No. 1
2018-03-30 13
-
Vol. 13 No. 4
2017-12-29 8
-
Vol. 13 No. 3
2017-09-29 9
-
Vol. 13 No. 2
2017-06-30 10
-
Vol. 13 No. 1
2017-03-31 10
-
Vol. 12 No. 4
2016-12-30 12
-
Vol. 12 No. 3
2016-09-30 10
-
Vol. 12 No. 2
2016-06-30 9
-
Vol. 12 No. 1
2016-03-31 8
-
Vol. 11 No. 4
2015-12-30 14
-
Vol. 11 No. 3
2015-09-30 7
-
Vol. 11 No. 2
2015-06-30 8
-
Vol. 11 No. 1
2015-03-31 11
Main Article Content
DOI
Authors
aleksandra.glowczynska@pwr.edu.pl
Abstract
The paper deals with the problem of spatial and landscape transformations caused by the development and globalization of tourism, including, in particular, the formation of the so- called “non-authentic spaces”, ie. Newly created tourist spaces, not connected with local and regional natural and cultural assets. The authors discuss the relationship between this phenomena with the issue of commercialization of tourist space, as well as the change of the paradigm of tourism from the so-called. 3s (sea, Sun, sand) to 3e (entertainment, excitement, education), which caused an avalanche of investments in the sphere of entertainment and recreation both in Poland and in the world. Selected examples of non-authentic spaces from Lower Silesia are presented and discussed.
Keywords:
References
Agarwal S., 1998: Reply – what new with the resort cycle?, “Tourism Management”, no 19 DOI: https://doi.org/10.1016/S0261-5177(97)00118-0
Butler R.W., 1980: The Concept of a Tourist Area Cycle of Evolution: Implications for Mana-gement of Resources, The Canadian Geographer, no 24 DOI: https://doi.org/10.1111/j.1541-0064.1980.tb00970.x
Butler R.W., 2006: The tourism area life cycle, vol. 1: Applications and modifications, Aspects of Tourism 28, Channel View Publications, Clevedon – Buffalo – Toronto DOI: https://doi.org/10.21832/9781845410278
Durydiwka M., 2009: Ruch turystyczny – z centrum ku peryferiom. Prace i Studia Geograficzne, nr 42, 59–71
Iwasiński, Ł. (2015): Turystyka jako rynek doświadczeń. Kultura Popularna, nr 2(44) 28-38
Kozak M., 2008: Koncepcje rozwoju turystyki. Studia Regionalne i Lokalne, nr 1/2008
Kozak M., 2009a: Turystyka i polityka turystyczna a rozwój: między starym a nowym paradygmatem. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
Kozak M., 2009b: Turystyka a rozwój: w stronę nowego paradygmatu [w:] Gorzelak Grzegorz, Szczepański Marek, Ślęzak-Tazbir Weronika (red.): Człowiek – Miasto – Region. Związki i interakcje., Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
Liszewski S., 1995: Przestrzeń turystyczna, Turyzm, nr 5/2 DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.5.2.09
Liszewski S., 2002: Przestrzeń turystyczna i osadnictwo turystyczne [w:] Kompendium wiedzy o turystyce, Gołębski G. (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 77 – 109
Lundtorp S., Wanhill S., 2010: Resort life cycle theory: generating processes and estimation, “Annals of Tourism Research” 2001, no 28. DOI: https://doi.org/10.1016/S0160-7383(00)00080-3
Marciszewska B., Produkt turystyczny a ekonomia doświadczeń, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa
Meyer B., 2009: Kształtowanie przestrzeni przez turystykę. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne Problemy Turystyki, nr 12, 193–205.
Meyer B., 2011: Turystyka a ład przestrzenny – wzajemne relacje. Turyzm, nr 21, 25–32 DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.21.1-2.04
Stasiak A., 2011: Współczesna przestrzeń turystyczna, [w:] M. Durydiwka, K. Duda-Gromada (red.), Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa
Stasiak A., 2013a: Nowe przestrzenie i formy turystyki w gospodarce doświadczeń (New spaces and forms of tourism in experience economy), „Turyzm/Tourism” nr 23/2, 65–74 DOI: https://doi.org/10.2478/tour-2013-0012
Stasiak A., 2013b: Produkt turystyczny w gospodarce doświadczeń (Tourist product in experience economy), „Turyzm/Tourism” nr 23/1, 29 – 38 DOI: https://doi.org/10.2478/tour-2013-0003
Urry J., 2007: Spojrzenie turysty, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Vanhove N., 2005: The economics of tourism destinations, Elsevier, Amsterdam
Więckowski M., 2014: Przestrzeń turystyczna – próba nowego spojrzenia, Turyzm nr 24/1 DOI: https://doi.org/10.2478/tour-2014-0002
Włodarczyk B., 2014: Przestrzeń w turystyce, turystyka w przestrzeni – o potrzebie podziałów i klasyfikacji (Space in tourism, tourism in space: on the need for definition, delimitation and classification), „Turyzm”, nr 24/1, 25-36 DOI: https://doi.org/10.2478/tour-2014-0003
Włodarczyk B., 2011a: Procesy kształtujące przestrzeń turystyczną, „Turyzm”, nr 21/1, 59-66 DOI: https://doi.org/10.2478/v10106-011-0007-3
Włodarczyk B., 2011b: Przestrzeń turystyczna – kilka słów o istocie pojęcia, [w:] M. Duridiwka, K. Duda-Gromada (red.), Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa, 15–27
Żemła, M., 2017: Rola koncepcji ekonomii doświadczeń w postmodernistycznej interpretacji trendów rynkowych w turystyce i budowie nowoczesnych produktów turystycznych, Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego i Towarzystwa Geograficznego nr 31(3), 7–16 DOI: https://doi.org/10.24917/20801653.313.1
Article Details
Abstract views: 236
