Freehand architectural drawing and painting in the context of design of single-family houses. Theory and practice of teaching

Agnieszka Chęć-Małyszek

a.chec-malyszek@pollub.pl
Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-6004-0635

Dominika Małys


(Poland)
https://orcid.org/0009-0001-7682-4853

Abstract

This article is devoted to the process of education in the field of freehand drawing and painting and how the acquired skills are used by students in the design process at a later stage of study. The publication draws attention to the essence of drawing and painting in the design process. The aim of the work is to analyze the teaching method in the subject of Freehand drawing, graphics and painting and Designing single-family houses. It was shown how the acquired skills and knowledge in the field of art in one subject taught in the first year of Architecture are used during the implementation of design tasks in the second subject. The author presents her own experience in teaching freehand drawing students of Architecture, Lublin University of Technology. The article uses the method of observation, an analysis of students’ works and an interview was conducted. The presented research has shown that the skillful use of drawing and painting techniques as well as basic knowledge of art is essential in the processes of creative architectural design, especially when the idea of ​​the idea is not sufficient to solve the design problem.

Supporting Agencies

freehand drawing, painting, design, art, education, architecture

Keywords:

freehand drawing, painting, design, art, education, architecture

Białkiewicz A., Rola rysunku w warsztacie architekta Szkoła Krakowska w kontekście dokonań wybranych uczelni europejskich i polskich. Seria architektura; monografia 315, Polit. Krakowska im. Tadeusza Kościuszki, Kraków 2004, s. 153.
  Google Scholar

Gil-Mastalerczyk J., Współdziałanie rysunku i malarstwa w procesie twórczym architekta (na przykładzie Le Corbsiera), Teka Kom. Arch. Urb. Stud. Krajobr. – OL PAN, 2009, 32−42.
  Google Scholar

Libeskind D., End Space, AA Londyn 1980. Cytat Ben von Berkel, Carolinne Bos, Niepoprawni wizjonerzy, Warszawa 2000.
  Google Scholar

Laseau P., Graphic Thinking for Architects & Designers. John Wiley & Sons, Inc., New York 2007, s. 23−42.
  Google Scholar

Yee R., Architectural Drawing: a Visual Compendium of Types and Methods. John Wiley & Sons, Inc., New York 2012, s. 91−450
  Google Scholar

Celadyn W., Architectural education to improve technical detailing in professional practice. Global. J. of Engng. Educ., 22, 1, 2020, s. 57−63.
  Google Scholar

Mahdavinejad M., Bahtooei R., Hosseinikia S.M., Bagheri M., Motlagh A.A., and Farhat F., Aesthetics and architectural education and learning process. Procedia – Soc. Behav. Sci., 2013, 4443−4448, s. 116.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.963   Google Scholar

Przesmycka E., Przesmycka N., Architektoniczny rysunek odręczny. Wyd. Politechniki Lubelskiej. Lubin 2016, s. 4−5.
  Google Scholar

Siomkajło B., Łuszczewska D., Praktyki rysunkowo-malarskie jako element programu kształtowania świadomości i kompetencji plastycznych przyszłych architektów a idee edukacyjne Bauhausu. Architectus, 2020, 4 (64): 157−172.
  Google Scholar

Siomkajło B,. Łuczewska D., Wstęp do modelowania przestrzeni–łączenie podstaw teorii kompozycji z pracą z tworzywem na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej. Architectus, 2018, s. 71−82.
  Google Scholar

Natusiewicz R., Rysunek architekta, Wrocław 1992, M. Masiągiewicz, O prezentacji idei architektonicznej, Monografia 245, Kraków 1999.
  Google Scholar

Gill R., Zasady rysunku realistycznego, Wydawnictwo Galaktyka, Łódź 1997, s. 12−15.
  Google Scholar

Wirtuwiusz, O architekturze ksiąg dziesięciu, PWN, 1956.
  Google Scholar

Frazik J.T., Najstarszy średniowieczny podręcznik architekta, [w:] Czasopismo Techniczne, rok 88, zeszyt 1, Kraków 1991; Białkiewicz A., O rysunku architektonicznym, Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych, T. II, PAN, Lublin 2006, s. 19.
  Google Scholar

Alberti L.B., Ksiąg dziesięć o sztuce budowania, przeł.I.Biegański, Warszawa 1987.
  Google Scholar

Marconi P., Ciprian A., Valeriani E., I disegni di archtettura dell’Archivo storico dell”Accademia di Sant Lucca, Roma 1974.
  Google Scholar

Fregolent A., Canaletto i wedutyści, Mondadori Electa S.P.A., Mediolan, HPS, Warszawa 2006, s. 8−12.
  Google Scholar

Białkiewicz A., O rysunku architektonicznym, Teka Komisji Arch. Urb. Stud. Krajobr. – OL PAN, 2006b, 53−60.
  Google Scholar

Łubowski A.M., Przydatność rysunku. O kształceniu przyszłych architektów. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Architektura, Urbanistyka, Architektura Wnętrz, 2021, s. 145–153.
  Google Scholar

Suffczyński M., Rysunek strukturalny w obrazowaniu przestrzeni i edukacji architektonicznej na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej wobec tradycji École des Beaux Arts i Bauhausu. Architectus 4(64) 2020, s. 145−156. DOI: 10.37190/arc200412.
DOI: https://doi.org/10.37190/arc200412   Google Scholar

Jaszczuk P., Zmiany roli przedmiotów plastycznych i metod ich nauczania w kontekście programu kształcenia architektów na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej. Architectus 2(54), 2018, s. 33−48.
  Google Scholar

Orzechowski M., Między punktem, kreską i plamą. Kilka uwag do edukacji architektonicznej opartej na dyscyplinach sztuki. Architectus, 2020, 127−144.
  Google Scholar

Makowska B., Szkicowanie jako zapis myśli. Architectus 2018, 2 (54), s. 15−23.
  Google Scholar

Balcerzak R., Orzechowski M., Sulfiński A. and Tomasz T., Rysunek Architektoniczny w Praktyce: Czyli jak Patrzeć ze Zrozumieniem. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019, s. 326−480.
  Google Scholar

Białkiewicz, A., Education of architects: historical and contemporary aspects of teaching freehand drawing. World Trans. on Engng. and Technol. Educ., 17, 1, 2019, s. 17−22.
  Google Scholar

Drawing Gym. Teaching Engineers to Draw, accessed: [05 February 2021], https://www.ucl.ac.uk/drawing-gym/.
  Google Scholar

Learning Outcomes, accessed: [07 February 2021], https://handbook.monash.edu/2021/units/DWG1201?year=2021.
  Google Scholar

Sample Curriculum, accessed: [10 February 2021],https://aap.cornell.edu/academics/architecture/undergraduate/barchcurriculum.
  Google Scholar

Gerigk M., Improvements to the STEAM-based teaching of architectural drawing. World Transactions on Engineering and Technology Education, 19, 2021, s. 163−168.
  Google Scholar

Nyka L., Cudzik J. and Urbanowicz K., The CDIO model in architectural education and research by design. World Trans. on Engng. and Technol. Educ., 18, 2, 2020, s. 85−90.
  Google Scholar

Żórawski J., O budowie formy architektonicznej. Arkady, Warszawa 1973.
  Google Scholar


Published
2023-08-31

Cited by

Chęć-Małyszek, A., & Małys, D. (2023). Freehand architectural drawing and painting in the context of design of single-family houses. Theory and practice of teaching. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 19(1), 97–109. https://doi.org/10.35784/teka.3596

Authors

Agnieszka Chęć-Małyszek 
a.chec-malyszek@pollub.pl
Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Poland
https://orcid.org/0000-0001-6004-0635

Authors

Dominika Małys 

Poland
https://orcid.org/0009-0001-7682-4853

Statistics

Abstract views: 52
PDF downloads: 54