Odwzorowanie perspektywiczne w iluzyjnym malarstwie nasklepiennym późnego baroku
Witold Szymański
witoldszymanski@o2.plWydział Architektury, Politechnika Wrocławska (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-5897-0822
Maurycy Kin
Wydział Elektroniki, Politechnika Wrocławska (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-5107-9327
Abstrakt
W pracy przedstawiono analizę przyczyn wielu nieporozumień i sporów obecnych w komentarzach, opracowaniach, analizach i opisach historyków i teoretyków sztuki, dotyczących traktatów poświęconych zagadnieniom perspektywy w sztuce renesansu i baroku. Wskazano i zdefiniowano błędy pojęciowe i metodologiczne, jakich dopuszczają się oni w swoich opracowaniach, a także wyjaśniono ich przyczyny.
Przeanalizowano metody pracy artystów okresu późnego baroku specjalizujących się w nasklepiennym malarstwie iluzyjnym. Na tym tle przeprowadzono analizę geometryczną malowideł umieszczonych na sklepieniu Auli Leopoldina Uniwersytetu Wrocławskiego.
Słowa kluczowe:
malowidła nasklepienne, iluzja, anamorfozy nierefleksyjneBibliografia
Rzepińska Maria, Leone Battista Alberti, O Malarstwie, Teksty źródłowe do dziejów teorii sztuki, PAN, Wrocław-Warszawa-Kraków 1963.
Google Scholar
Gonbrich Ernst H., Sztuka i złudzenie, Warszawa 1981.
Google Scholar
Feynman Richard P. Przyjemność poznawania, Warszawa 2006.
Google Scholar
Białostocki Jan, Albrecht Dürer jako pisarz i teoretyk, Wrocław 1956.
Google Scholar
Ludwig Bogna, Zastosowanie iluzji perspektywicznej w monumentalnych dekoracjach wnętrz śląskich świątyń w okresie późnego baroku, w: Architectus nr 2, str. 3, Wrocław 2004.
Google Scholar
Chwistek Leon, Przeżycia estetyczne, w: Wybór pism estetycznych, Universitas, Kraków 2004.
Google Scholar
Dziurla Henryk, Mozrzymas Jan, Harmonia sfer w projekcie Leopoldiny, O nauce i sztuce, Studium Generale, Wrocław 2004.
Google Scholar
Konrad Lorenz, Regres człowieczeństwa, PIW Warszawa1986.
Google Scholar
Bartel Kazimierz, Perspektywa Malarska, tom I, II, Warszawa 1958, 1960.
Google Scholar
Kerber Bernhard, Andrea Pozzo, Walter de Gruyter – Berlin-New-York 1971.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783112415603
Google Scholar
Baltrusaitis Jurgis, Anamorphoses les perspectives depravees, Flammarion, Paris 1984.
Google Scholar
Żaba Antonina, Czajor Jerzy, Traktat Andrea Pozzo „Perspectiva pictorum et architectorum” jako nowoczesny podręcznik dla barokowych kwadraturzystów, w: Biuletyn Polskiego Towarzystwa Geometrii i Grafiki Inżynierskiej Zeszyt 6 (1998/9).
Google Scholar
Russo Lucio, Zapomniana rewolucja – grecka myśl naukowa a nauka nowoczesna, Universitas, Kraków 2005.
Google Scholar
Bronowski Jacob, Źródła wiedzy i poznania, PIW, Warszawa 1984.
Google Scholar
Żurawski Juliusz, O budowie formy architektonicznej, w: Wybór pism estetycznych, Kraków, Universitas, 2008.
Google Scholar
Wallis Mieczysław, Sztuki i znaki, w: Wybór pism estetycznych, Universitas, Kraków 2004.
Google Scholar
Autorzy
Witold Szymańskiwitoldszymanski@o2.pl
Wydział Architektury, Politechnika Wrocławska Polska
https://orcid.org/0000-0002-5897-0822
Autorzy
Maurycy KinWydział Elektroniki, Politechnika Wrocławska Polska
https://orcid.org/0000-0001-5107-9327
Statystyki
Abstract views: 254PDF downloads: 212