The perspective transformation in illusionistic ceiling painting of late Baroque

Witold Szymański

witoldszymanski@o2.pl
Department of Architecture and Visual Arts, Faculty of Architecture, Wrocław University of Science and Technology (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-5897-0822

Maurycy Kin


Department of Acoustics and Multimedia, Faculty of Electronics, Wrocław University of Science and Technology (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-5107-9327

Abstract

The following work has shown  the analyses carried out in order to clarify facts necessary to understand the phenomenon of the perspective representation in the works of art in Renaissanse and late Baroque.  A  lot of misunderstandings have arisen on the grounds of critical work made by many theoreticians and art historians.  The aim of this work was to stipulate the reasons for the  conceptual and methodological fallacies.

Having evaluated the methods used by illusionistic ceiling painters of late Baroque, it was possible to conduct some geometric analyses  of the paintings placed on the vault of  the Leopoldine Hall at the University of Wrocław.


Keywords:

ceiling painting, illusion, non-reflective, anamorphosis

Rzepińska Maria, Leone Battista Alberti, O Malarstwie, Teksty źródłowe do dziejów teorii sztuki, PAN, Wrocław-Warszawa-Kraków 1963.
  Google Scholar

Gonbrich Ernst H., Sztuka i złudzenie, Warszawa 1981.
  Google Scholar

Feynman Richard P. Przyjemność poznawania, Warszawa 2006.
  Google Scholar

Białostocki Jan, Albrecht Dürer jako pisarz i teoretyk, Wrocław 1956.
  Google Scholar

Ludwig Bogna, Zastosowanie iluzji perspektywicznej w monumentalnych dekoracjach wnętrz śląskich świątyń w okresie późnego baroku, w: Architectus nr 2, str. 3, Wrocław 2004.
  Google Scholar

Chwistek Leon, Przeżycia estetyczne, w: Wybór pism estetycznych, Universitas, Kraków 2004.
  Google Scholar

Dziurla Henryk, Mozrzymas Jan, Harmonia sfer w projekcie Leopoldiny, O nauce i sztuce, Studium Generale, Wrocław 2004.
  Google Scholar

Konrad Lorenz, Regres człowieczeństwa, PIW Warszawa1986.
  Google Scholar

Bartel Kazimierz, Perspektywa Malarska, tom I, II, Warszawa 1958, 1960.
  Google Scholar

Kerber Bernhard, Andrea Pozzo, Walter de Gruyter – Berlin-New-York 1971.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783112415603   Google Scholar

Baltrusaitis Jurgis, Anamorphoses les perspectives depravees, Flammarion, Paris 1984.
  Google Scholar

Żaba Antonina, Czajor Jerzy, Traktat Andrea Pozzo „Perspectiva pictorum et architectorum” jako nowoczesny podręcznik dla barokowych kwadraturzystów, w: Biuletyn Polskiego Towarzystwa Geometrii i Grafiki Inżynierskiej Zeszyt 6 (1998/9).
  Google Scholar

Russo Lucio, Zapomniana rewolucja – grecka myśl naukowa a nauka nowoczesna, Universitas, Kraków 2005.
  Google Scholar

Bronowski Jacob, Źródła wiedzy i poznania, PIW, Warszawa 1984.
  Google Scholar

Żurawski Juliusz, O budowie formy architektonicznej, w: Wybór pism estetycznych, Kraków, Universitas, 2008.
  Google Scholar

Wallis Mieczysław, Sztuki i znaki, w: Wybór pism estetycznych, Universitas, Kraków 2004.
  Google Scholar

Download


Published
2019-03-29

Cited by

Szymański, W., & Kin, M. (2019). The perspective transformation in illusionistic ceiling painting of late Baroque. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 15(1), 104–112. https://doi.org/10.35784/teka.899

Authors

Witold Szymański 
witoldszymanski@o2.pl
Department of Architecture and Visual Arts, Faculty of Architecture, Wrocław University of Science and Technology Poland
https://orcid.org/0000-0002-5897-0822

Authors

Maurycy Kin 

Department of Acoustics and Multimedia, Faculty of Electronics, Wrocław University of Science and Technology Poland
https://orcid.org/0000-0001-5107-9327

Statistics

Abstract views: 247
PDF downloads: 208