The perspective transformation in illusionistic ceiling painting of late Baroque
Witold Szymański
witoldszymanski@o2.plDepartment of Architecture and Visual Arts, Faculty of Architecture, Wrocław University of Science and Technology (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-5897-0822
Maurycy Kin
Department of Acoustics and Multimedia, Faculty of Electronics, Wrocław University of Science and Technology (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-5107-9327
Abstract
The following work has shown the analyses carried out in order to clarify facts necessary to understand the phenomenon of the perspective representation in the works of art in Renaissanse and late Baroque. A lot of misunderstandings have arisen on the grounds of critical work made by many theoreticians and art historians. The aim of this work was to stipulate the reasons for the conceptual and methodological fallacies.
Having evaluated the methods used by illusionistic ceiling painters of late Baroque, it was possible to conduct some geometric analyses of the paintings placed on the vault of the Leopoldine Hall at the University of Wrocław.
Keywords:
ceiling painting, illusion, non-reflective, anamorphosisReferences
Rzepińska Maria, Leone Battista Alberti, O Malarstwie, Teksty źródłowe do dziejów teorii sztuki, PAN, Wrocław-Warszawa-Kraków 1963.
Google Scholar
Gonbrich Ernst H., Sztuka i złudzenie, Warszawa 1981.
Google Scholar
Feynman Richard P. Przyjemność poznawania, Warszawa 2006.
Google Scholar
Białostocki Jan, Albrecht Dürer jako pisarz i teoretyk, Wrocław 1956.
Google Scholar
Ludwig Bogna, Zastosowanie iluzji perspektywicznej w monumentalnych dekoracjach wnętrz śląskich świątyń w okresie późnego baroku, w: Architectus nr 2, str. 3, Wrocław 2004.
Google Scholar
Chwistek Leon, Przeżycia estetyczne, w: Wybór pism estetycznych, Universitas, Kraków 2004.
Google Scholar
Dziurla Henryk, Mozrzymas Jan, Harmonia sfer w projekcie Leopoldiny, O nauce i sztuce, Studium Generale, Wrocław 2004.
Google Scholar
Konrad Lorenz, Regres człowieczeństwa, PIW Warszawa1986.
Google Scholar
Bartel Kazimierz, Perspektywa Malarska, tom I, II, Warszawa 1958, 1960.
Google Scholar
Kerber Bernhard, Andrea Pozzo, Walter de Gruyter – Berlin-New-York 1971.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783112415603
Google Scholar
Baltrusaitis Jurgis, Anamorphoses les perspectives depravees, Flammarion, Paris 1984.
Google Scholar
Żaba Antonina, Czajor Jerzy, Traktat Andrea Pozzo „Perspectiva pictorum et architectorum” jako nowoczesny podręcznik dla barokowych kwadraturzystów, w: Biuletyn Polskiego Towarzystwa Geometrii i Grafiki Inżynierskiej Zeszyt 6 (1998/9).
Google Scholar
Russo Lucio, Zapomniana rewolucja – grecka myśl naukowa a nauka nowoczesna, Universitas, Kraków 2005.
Google Scholar
Bronowski Jacob, Źródła wiedzy i poznania, PIW, Warszawa 1984.
Google Scholar
Żurawski Juliusz, O budowie formy architektonicznej, w: Wybór pism estetycznych, Kraków, Universitas, 2008.
Google Scholar
Wallis Mieczysław, Sztuki i znaki, w: Wybór pism estetycznych, Universitas, Kraków 2004.
Google Scholar
Authors
Witold Szymańskiwitoldszymanski@o2.pl
Department of Architecture and Visual Arts, Faculty of Architecture, Wrocław University of Science and Technology Poland
https://orcid.org/0000-0002-5897-0822
Authors
Maurycy KinDepartment of Acoustics and Multimedia, Faculty of Electronics, Wrocław University of Science and Technology Poland
https://orcid.org/0000-0001-5107-9327
Statistics
Abstract views: 280PDF downloads: 246