Odwzorowanie perspektywiczne w iluzyjnym malarstwie nasklepiennym późnego baroku

Witold Szymański

witoldszymanski@o2.pl
Wydział Architektury, Politechnika Wrocławska (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-5897-0822

Maurycy Kin


Wydział Elektroniki, Politechnika Wrocławska (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-5107-9327

Abstrakt

W pracy przedstawiono analizę przyczyn wielu nieporozumień i sporów obecnych w komentarzach, opracowaniach, analizach i opisach historyków i teoretyków sztuki, dotyczących traktatów poświęconych zagadnieniom perspektywy w sztuce renesansu i baroku. Wskazano i zdefiniowano błędy pojęciowe i metodologiczne, jakich dopuszczają się oni w swoich opracowaniach, a także wyjaśniono ich przyczyny.

Przeanalizowano metody pracy artystów okresu późnego baroku specjalizujących się w nasklepiennym malarstwie iluzyjnym. Na tym tle przeprowadzono analizę geometryczną malowideł umieszczonych na sklepieniu Auli Leopoldina Uniwersytetu Wrocławskiego.

 


Słowa kluczowe:

malowidła nasklepienne, iluzja, anamorfozy nierefleksyjne

Rzepińska Maria, Leone Battista Alberti, O Malarstwie, Teksty źródłowe do dziejów teorii sztuki, PAN, Wrocław-Warszawa-Kraków 1963.
  Google Scholar

Gonbrich Ernst H., Sztuka i złudzenie, Warszawa 1981.
  Google Scholar

Feynman Richard P. Przyjemność poznawania, Warszawa 2006.
  Google Scholar

Białostocki Jan, Albrecht Dürer jako pisarz i teoretyk, Wrocław 1956.
  Google Scholar

Ludwig Bogna, Zastosowanie iluzji perspektywicznej w monumentalnych dekoracjach wnętrz śląskich świątyń w okresie późnego baroku, w: Architectus nr 2, str. 3, Wrocław 2004.
  Google Scholar

Chwistek Leon, Przeżycia estetyczne, w: Wybór pism estetycznych, Universitas, Kraków 2004.
  Google Scholar

Dziurla Henryk, Mozrzymas Jan, Harmonia sfer w projekcie Leopoldiny, O nauce i sztuce, Studium Generale, Wrocław 2004.
  Google Scholar

Konrad Lorenz, Regres człowieczeństwa, PIW Warszawa1986.
  Google Scholar

Bartel Kazimierz, Perspektywa Malarska, tom I, II, Warszawa 1958, 1960.
  Google Scholar

Kerber Bernhard, Andrea Pozzo, Walter de Gruyter – Berlin-New-York 1971.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783112415603   Google Scholar

Baltrusaitis Jurgis, Anamorphoses les perspectives depravees, Flammarion, Paris 1984.
  Google Scholar

Żaba Antonina, Czajor Jerzy, Traktat Andrea Pozzo „Perspectiva pictorum et architectorum” jako nowoczesny podręcznik dla barokowych kwadraturzystów, w: Biuletyn Polskiego Towarzystwa Geometrii i Grafiki Inżynierskiej Zeszyt 6 (1998/9).
  Google Scholar

Russo Lucio, Zapomniana rewolucja – grecka myśl naukowa a nauka nowoczesna, Universitas, Kraków 2005.
  Google Scholar

Bronowski Jacob, Źródła wiedzy i poznania, PIW, Warszawa 1984.
  Google Scholar

Żurawski Juliusz, O budowie formy architektonicznej, w: Wybór pism estetycznych, Kraków, Universitas, 2008.
  Google Scholar

Wallis Mieczysław, Sztuki i znaki, w: Wybór pism estetycznych, Universitas, Kraków 2004.
  Google Scholar


Opublikowane
2019-03-29

Cited By / Share

Szymański, W., & Kin, M. (2019). Odwzorowanie perspektywiczne w iluzyjnym malarstwie nasklepiennym późnego baroku. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 15(1), 104–112. https://doi.org/10.35784/teka.899

Autorzy

Witold Szymański 
witoldszymanski@o2.pl
Wydział Architektury, Politechnika Wrocławska Polska
https://orcid.org/0000-0002-5897-0822

Autorzy

Maurycy Kin 

Wydział Elektroniki, Politechnika Wrocławska Polska
https://orcid.org/0000-0001-5107-9327

Statystyki

Abstract views: 254
PDF downloads: 212