Zrównoważona logistyka jako kierunek przeciwdziałania problemom rozwojowym w miastach na przykładzie Oświęcimia

Krystyna Paprzyca

kpaprzyca@gmail.com
Katedra Kształtowania Środowiska Mieszkaniowego, Instytut Projektowania Urbanistycznego, Wydział Architektury, Politechnika Krakowska (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-0112-1456

Abstrakt

Infrastruktura techniczna jest jednym  z istotnych elementów  systemu, który  związany jest  z ideą zrównoważonego rozwoju. Transport miejski jest jednym z elementów infrastruktury technicznej ,  a  jego jakość  oraz transportochłonność często są konsekwencją problemów dotyczących „rozlewania się miast” W zjawisku spotykanym obecnie w wielu miastach, a dotyczącym niekontrolowanego  rozprzestrzenia się miasta wzrasta długość i czas przeznaczony na podróże, a w związku z tym koszty transportu. Zjawisko to może pociągnąć za sobą  również wiele negatywnych konsekwencji: – nadmierne zużycie terenu na cele komunikacyjne, – wzrost emisji spalin, – rosnące koszty związane z użytkowaniem samochodu, – wzrost hałasu na ulicach, – zwiększona liczba wypadków drogowych, – koszty społeczne do których zaliczyć można brak ruchu, siedzący tryb życia, itp.

Na świecie proponowane są różne rozwiązania, których celem jest zredukowanie ilości kilometrów przebytych przez mieszkańca samochodem. Takie działania są możliwe dzięki wspieraniu przez jednostki samorządowe w miastach i gminach  wszelkich inicjatyw związanych ze zmianą stylów życia.Celem wszelkich działań ukierunkowanych na sprawny transport miejski jest stworzenie systemu efektywnego ekonomicznie , który również ogranicza uciążliwości  dla środowiska. Problematyka związana z przeprojektowywaniem istniejących ulic  ukierunkowana jest w szczególnie na  bezpieczeństwo  oraz ograniczenie natężenia ruchu. System sprawnego transportu miejskiego zintegrowany jest z zagadnieniami dotyczącymi zwartego sąsiedztwa oraz multimodelowych rozwiązań związanych z wyborami środka transportu, jak również z wysoką jakością przestrzeni publicznych i jakością życia mieszkańców.  Artykuł omawia powyższy kierunek działań  na przykładzie miasta Oświęcim.


Słowa kluczowe:

zrównoważony rozwój, zrównoważone zarządzanie miastem, zrównoważone projektowanie urbanistyczne, zrównoważony transport miejski

ISO 14040- Environmental management – Life cycle assessment – principles and framework, First Editio, 1997-06-15.
  Google Scholar

Zarządzanie środowiskiem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A. Warszawa 00-099, ul. Canaletta 4.
  Google Scholar

Main characterystics of the land – use Policy In the Netherlands, Minister of Housing and Physical Planning , The Hague, 1994.
  Google Scholar

Stadsvernieuwing s’Gravenage 1975-1984, Gemente s’Gravenhage, The Hague 1984 Statistics on Housing and construction In the Netherlands, Neth.J.of Housing and the Butli Environment, Vol 9 ( 1994 ) No 1.
  Google Scholar

Statistics on housing and construction In the Netherlands, Neth. J.of Housing and the Built Environment, Vol 9 (1994) No 1.
DOI: https://doi.org/10.1007/BF02496493   Google Scholar

S. Gzell, Projektowanie urbanistyczne jako jedno z narzedzi zrównoważenia rozwoju miast- przykład placów Warszawy i Berlina , Trwały rozwój polskich miast nowym wyzwaniem dla planowania i zarządzania przestrzenią, Ewa Heczko-Hyłowa, Cracow University of Technology, Kraków 2001.
  Google Scholar

R.G. Ridker, I.A. Henning, The Determinant soft Residential Property Values with Special Reference to Air Pollution, Review of Economics and Statistics, 1967, No 49(2).
DOI: https://doi.org/10.2307/1928231   Google Scholar

Nowa urbanistyka – nowa jakość życia, Materiały III Kongresu Urbanistyki Polskiej, Biblioteka Urbanisty, t. 14, Warszawa 2009, Karta przestrzeni publicznej (opr.: L. Biegański, G. Buczek, S. Gzell, A. Kowalewski, T. Markowski, E. Cichy-Pazder).
  Google Scholar

Paprzyca K., Harmonizowanie rozwoju urbanistycznego terenów miejskich – wybrane zagadnienia, Monografia 417, Kraków, Wydaw. Politechniki Krakowskiej 2012.
  Google Scholar

Paszkowski Z., Miasto idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną, Kraków, UNIVERSITAS 2011.
  Google Scholar

Rewitalizacja miast w Polsce, 2009-2010, Seria wydawnicza pod red. Z. Ziobrowskiego, Instytut Rozwoju Miast, Kraków.
  Google Scholar

Strategia rozwoju miasta Oświęcim na lata 2014-2020.
  Google Scholar

OPRACOWANIE KRYTERIÓW CHŁONNOŚCI EKOLOGICZNEJ - PDF Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa ul. Targowa 45 03-728 Warszawa http://docplayer.pl/7597595-Opracowanie-kryteriow-chlonnosci-ekologicznej.html
  Google Scholar

http://web.um.oswiecim.pl/strategia-uwagi/strategia_rozwoju_miasta_oswiecim_na_lata_2014-2020.pdf (16.07.2016)
  Google Scholar

Czynniki rozwoju przedsiębiorczości w ... - Województwo Małopolskie http://www.malopolskie.pl/Pliki/2008/Opracowanie.pdf (16.07.2016)
  Google Scholar

Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu ... Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego http://web.um.oswiecim.pl/bip/dokumenty/pliki/109/24221.pdf
  Google Scholar


Opublikowane
2019-06-28

Cited By / Share

Paprzyca, K. (2019). Zrównoważona logistyka jako kierunek przeciwdziałania problemom rozwojowym w miastach na przykładzie Oświęcimia. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 15(2), 18–22. https://doi.org/10.35784/teka.1427

Autorzy

Krystyna Paprzyca 
kpaprzyca@gmail.com
Katedra Kształtowania Środowiska Mieszkaniowego, Instytut Projektowania Urbanistycznego, Wydział Architektury, Politechnika Krakowska Polska
https://orcid.org/0000-0003-0112-1456

Statystyki

Abstract views: 162
PDF downloads: 155