Zrównoważona logistyka jako kierunek przeciwdziałania problemom rozwojowym w miastach na przykładzie Oświęcimia
Krystyna Paprzyca
kpaprzyca@gmail.comKatedra Kształtowania Środowiska Mieszkaniowego, Instytut Projektowania Urbanistycznego, Wydział Architektury, Politechnika Krakowska (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-0112-1456
Abstrakt
Infrastruktura techniczna jest jednym z istotnych elementów systemu, który związany jest z ideą zrównoważonego rozwoju. Transport miejski jest jednym z elementów infrastruktury technicznej , a jego jakość oraz transportochłonność często są konsekwencją problemów dotyczących „rozlewania się miast” W zjawisku spotykanym obecnie w wielu miastach, a dotyczącym niekontrolowanego rozprzestrzenia się miasta wzrasta długość i czas przeznaczony na podróże, a w związku z tym koszty transportu. Zjawisko to może pociągnąć za sobą również wiele negatywnych konsekwencji: – nadmierne zużycie terenu na cele komunikacyjne, – wzrost emisji spalin, – rosnące koszty związane z użytkowaniem samochodu, – wzrost hałasu na ulicach, – zwiększona liczba wypadków drogowych, – koszty społeczne do których zaliczyć można brak ruchu, siedzący tryb życia, itp.
Na świecie proponowane są różne rozwiązania, których celem jest zredukowanie ilości kilometrów przebytych przez mieszkańca samochodem. Takie działania są możliwe dzięki wspieraniu przez jednostki samorządowe w miastach i gminach wszelkich inicjatyw związanych ze zmianą stylów życia.Celem wszelkich działań ukierunkowanych na sprawny transport miejski jest stworzenie systemu efektywnego ekonomicznie , który również ogranicza uciążliwości dla środowiska. Problematyka związana z przeprojektowywaniem istniejących ulic ukierunkowana jest w szczególnie na bezpieczeństwo oraz ograniczenie natężenia ruchu. System sprawnego transportu miejskiego zintegrowany jest z zagadnieniami dotyczącymi zwartego sąsiedztwa oraz multimodelowych rozwiązań związanych z wyborami środka transportu, jak również z wysoką jakością przestrzeni publicznych i jakością życia mieszkańców. Artykuł omawia powyższy kierunek działań na przykładzie miasta Oświęcim.
Słowa kluczowe:
zrównoważony rozwój, zrównoważone zarządzanie miastem, zrównoważone projektowanie urbanistyczne, zrównoważony transport miejskiBibliografia
ISO 14040- Environmental management – Life cycle assessment – principles and framework, First Editio, 1997-06-15.
Google Scholar
Zarządzanie środowiskiem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A. Warszawa 00-099, ul. Canaletta 4.
Google Scholar
Main characterystics of the land – use Policy In the Netherlands, Minister of Housing and Physical Planning , The Hague, 1994.
Google Scholar
Stadsvernieuwing s’Gravenage 1975-1984, Gemente s’Gravenhage, The Hague 1984 Statistics on Housing and construction In the Netherlands, Neth.J.of Housing and the Butli Environment, Vol 9 ( 1994 ) No 1.
Google Scholar
Statistics on housing and construction In the Netherlands, Neth. J.of Housing and the Built Environment, Vol 9 (1994) No 1.
DOI: https://doi.org/10.1007/BF02496493
Google Scholar
S. Gzell, Projektowanie urbanistyczne jako jedno z narzedzi zrównoważenia rozwoju miast- przykład placów Warszawy i Berlina , Trwały rozwój polskich miast nowym wyzwaniem dla planowania i zarządzania przestrzenią, Ewa Heczko-Hyłowa, Cracow University of Technology, Kraków 2001.
Google Scholar
R.G. Ridker, I.A. Henning, The Determinant soft Residential Property Values with Special Reference to Air Pollution, Review of Economics and Statistics, 1967, No 49(2).
DOI: https://doi.org/10.2307/1928231
Google Scholar
Nowa urbanistyka – nowa jakość życia, Materiały III Kongresu Urbanistyki Polskiej, Biblioteka Urbanisty, t. 14, Warszawa 2009, Karta przestrzeni publicznej (opr.: L. Biegański, G. Buczek, S. Gzell, A. Kowalewski, T. Markowski, E. Cichy-Pazder).
Google Scholar
Paprzyca K., Harmonizowanie rozwoju urbanistycznego terenów miejskich – wybrane zagadnienia, Monografia 417, Kraków, Wydaw. Politechniki Krakowskiej 2012.
Google Scholar
Paszkowski Z., Miasto idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną, Kraków, UNIVERSITAS 2011.
Google Scholar
Rewitalizacja miast w Polsce, 2009-2010, Seria wydawnicza pod red. Z. Ziobrowskiego, Instytut Rozwoju Miast, Kraków.
Google Scholar
Strategia rozwoju miasta Oświęcim na lata 2014-2020.
Google Scholar
OPRACOWANIE KRYTERIÓW CHŁONNOŚCI EKOLOGICZNEJ - PDF Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa ul. Targowa 45 03-728 Warszawa http://docplayer.pl/7597595-Opracowanie-kryteriow-chlonnosci-ekologicznej.html
Google Scholar
http://web.um.oswiecim.pl/strategia-uwagi/strategia_rozwoju_miasta_oswiecim_na_lata_2014-2020.pdf (16.07.2016)
Google Scholar
Czynniki rozwoju przedsiębiorczości w ... - Województwo Małopolskie http://www.malopolskie.pl/Pliki/2008/Opracowanie.pdf (16.07.2016)
Google Scholar
Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu ... Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego http://web.um.oswiecim.pl/bip/dokumenty/pliki/109/24221.pdf
Google Scholar
Autorzy
Krystyna Paprzycakpaprzyca@gmail.com
Katedra Kształtowania Środowiska Mieszkaniowego, Instytut Projektowania Urbanistycznego, Wydział Architektury, Politechnika Krakowska Polska
https://orcid.org/0000-0003-0112-1456
Statystyki
Abstract views: 162PDF downloads: 155