Transformations of the transport system of the city of Lublin as a city-forming factor

Part 1

Natalia Przesmycka

n.przesmycka@pollub.pl
Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-1755-2448

Abstrakt

Lublin jest przykładem miasta średniej wielkości, którego układ urbanistyczny ukształtował się w dużej mierze w wyniku uwarunkowań wynikających ze zmian układu komunikacyjnego. Samo postanie ośrodka miejskiego – początkowo jako zespołu osiedleńczego zlokalizowanego na sąsiadujących wzgórzach, wiązało się z przebiegającymi w tym rejonie traktami o znaczeniu ponadregionalnym. Historyczny układ komunikacyjny jest ciągle widoczny w strukturze urbanistycznej Lublina. W artykule przedstawiono najważniejsze przeobrażenia struktury komunikacyjnej miasta Lublina od początku istnienia ośrodka miejskiego do lat 20-tych XX wieku (część 1). W kolejnej części przedstawione zostaną zagadnienia z okresu 1931-2016.

Instytucje finansujące

Politechnika Lubelska

Słowa kluczowe:

Lublin, urbanistyka Lublina, historyczny układ komunikacyjny Lublina, drogi i ulice Lublina

Berdecka A., Lokacje i zagospodarowanie miast królewskich w Małopolsce za Kazmierza Wielkiego (1333-1370), W-wa, Kraków, Gdańsk, Łódź, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wydawnictwo PAN, 1982.
  Google Scholar

Ciołek G., Ogrody Lublina w XIX wieku, Ochrona Zabytków, rok 7, Warsaw 1954, nr 4.
  Google Scholar

Gawarecki H., Stanisław Krzesiński: Dwa wrażenia, czyli Lublin jak był w roku 1827 i jaki jest w roku 1877, [w:] Rocznik Lubelski, R. I, 1958, Lublin.
  Google Scholar

Gawdzik Cz., Rozwój urbanistyczny Starego Lublina, Ochrona Zabytków, 7 (3)/26, 1954.
  Google Scholar

Gazda L., Karaś S., Inż. Lutosławski i jego mosty w Lublinie, Drogownictwo, no. 2/2004, Warsaw.
  Google Scholar

Ilustrowany przewodnik po Lublinie ułożony przez Marię Antoninę hr. Ronikerową, Warszawa 1901, p. 214.
  Google Scholar

Kierek A., Rozwój gospodarczy Lublina w latach 1918-1939, [in:] Dzieje Lublina, Volume II, edited by S. Krzykała, Lublin 1975.
  Google Scholar

Kociuba D., Przyrodnicze, gospodarcze i polityczne uwarunkowania rozwoju struktury przestrzennej Lublina, doctoral thesis, mps., UMCS, Lublin 2005.
  Google Scholar

Kuprianowicz G., Roszczenko M., Cerkiew Prawosławna Przemienienia Pańskiego w Lublinie, Lublin 1993
  Google Scholar

Kurzątkowski M., Materiały do lubelskiej działalności M. Stompfa, [in:] Studia i materiały Lubelskie, T. VI, 1972.
  Google Scholar

Mikulec B., Aktywność gospodarcze ludności żydowskiej Lublina w latach 1815 - 1864, [in:] Żydzi w Lublinie, Lublin 1995.
  Google Scholar

Przesmycka N., Lublin przeobrażenia urbanistyczne 1815-1939, Lublin 2010.
  Google Scholar

Rozwałka A., Niedźwiadek R., Stasiak M., Lublin wczesnośredniowieczny, Wyd. Trio, Lublin 2006.
  Google Scholar

Studium Historyczno - Urbanistyczne do planu szczegółowego Śródmieście w Lublinie, mps WKZL, Lublin 1969.
  Google Scholar

Tołwiński T., Urbanistyka, T. 1, Warsaw 1939.
  Google Scholar

Żywicki J., Architektura neogotycka na Lubelszczyźnie, Lublin 1998.
  Google Scholar


Opublikowane
2019-10-31

Cited By / Share

Przesmycka, N. (2019). Transformations of the transport system of the city of Lublin as a city-forming factor: Part 1. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 15(3), 69–82. https://doi.org/10.35784/teka.1497

Autorzy

Natalia Przesmycka 
n.przesmycka@pollub.pl
Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Polska
https://orcid.org/0000-0002-1755-2448

Statystyki

Abstract views: 200
PDF downloads: 148