Między tradycją i modernizmem. Architektura szkół lubelskich okresu międzywojnia

Elżbieta Błotnicka-Mazur


Instytut Historii Sztuki, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II (Polska)

Abstrakt

W artykule zostały przedstawione projekty wybranych szkół, powstałe w Lublinie w okresie międzywojennym. Przeanalizowano ich formę, zmieniającą się wraz z przemianami trendów stylistycznych, popularnych w tym czasie w architekturze polskiej, począwszy od tradycjonalizmu, popularnego w pierwszej połowie lat 20., przez stopniowe upraszczanie formy i detalu końca lat 20., po obiekty reprezentujące dojrzały modernizm od połowy lat 30. XX wieku.


Słowa kluczowe:

architektura szkół, dwudziestolecie międzywojenne, tradycjonalizm, modernizm

Arciszewski W., Jakóbczyk J. (red.): 1994, Od Szkoły Rzemieślniczej im. Stanisława Syroczyńskiego do Zespołu Szkół Energetycznych w Lublinie 1914-1994, Lublin.
  Google Scholar

Błotnicka-Mazur E.: 2011, Projekty architektoniczne Bohdana Kelles-Krauzego w zasobie Archiwum Państwowego w Lublinie i innych zbiorach archiwalnych, Lublin.
  Google Scholar

Danczowska H.: 2009, Architekt Tadeusz Witkowski (1904-1986), kalendarium życia i twórczości, Lublin.
  Google Scholar

Dobrowolski T. (red.): 1928, Monografia m. Lublina za czas od 1917 do 1927 roku, Lublin.
  Google Scholar

Holewiński J.: 1921, Budynek szkolny, Warszawa.
  Google Scholar

Holewiński J.: 1908, O budowie i urządzeniu szkół. Podręcznik praktyczny, Warszawa.
  Google Scholar

Janeczek A.: 2004, Architektura użyteczności publicznej 1918-1939 w Lublinie, praca magisterska napisana pod kierunkiem dr hab. Lechosława Lameńskiego, prof. nadzw. KUL, Lublin, mps w Katedrze Historii Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej KUL.
  Google Scholar

Ł.[ukasiewicz] S.: 1931: Szkoła Budownictwa w Lublinie, „Technik Lubelski”, nr 10-11, 25-28.
  Google Scholar

Przesmycka E., Miłkowska E.: 2011, Wzorcowe szkoły wiejskie jedno- i dwuklasowe z okresu międzywojennego w Polsce, „Teka Kom. Arch., Urb. Stud. Krajobr. PAN, Oddz. Lublin”, t. VII, 168-176.
DOI: https://doi.org/10.35784/teka.2486   Google Scholar

Przesmycka E., Rzączyńska E.: 2008, Architektura szkół okresu międzywojennego Elżbiety Przesmyckiej i Ewy Rzączyńskiej, „Teka Kom. Arch., Urb. Stud. Krajobr. PAN, Oddz. Lublin”, t. IVb, 234-248.
  Google Scholar

Pszczółkowski M.: 2014, Architektura użyteczności publicznej II Rzeczypospolitej 1918-1939. Forma i styl, Łódź.
  Google Scholar

Pszczółkowski M.: 2015, Architektura użyteczności publicznej II Rzeczypospolitej 1918-1939. Funkcja, Łódź.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-12-30

Cited By / Share

Błotnicka-Mazur, E. (2016). Między tradycją i modernizmem. Architektura szkół lubelskich okresu międzywojnia. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 12(4), 34–44. https://doi.org/10.35784/teka.1524

Autorzy

Elżbieta Błotnicka-Mazur 

Instytut Historii Sztuki, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Polska

Statystyki

Abstract views: 137
PDF downloads: 271